دوره 31 (1403)
دوره 30 (1402)
دوره 29 (1401)
دوره 28 (1400)
دوره 27 (1399)
دوره 26 (1398)
دوره 25 (1397)
دوره 24 (1396)
دوره 23 (1395)
دوره 22 (1394)
دوره 21 (1393)
دوره 20 (1392)
دوره 19 (1391)
دوره 18 (1390)
دوره 17 (1389)
دوره 16 (1388)
دوره 15 (1387)
دوره 14 (1386)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1378)
دوره 5 (1377)
دوره 4 (1376)
دوره 3 (1375)
دوره 2 (1374)
دوره 1 (1373)

تعداد دوره‌ها

32

تعداد شماره‌ها

59

تعداد مقالات

548

تعداد نویسندگان

1,062

تعداد مشاهده مقاله

705,534

تعداد دریافت فایل اصل مقاله

412,892

نسبت مشاهده بر مقاله

1287.47

نسبت دریافت فایل بر مقاله

753.45

تعداد مقالات ارسال شده

2,754

تعداد مقالات رد شده

2,288

تعداد مقالات پذیرفته شده

237

درصد پذیرش

9

زمان پذیرش (روز)

328

تعداد پایگاه های نمایه شده

9

تعداد داوران

266

 

رتبه ارزیابی نشریه در وزارت علوم،تحقیقات و فناوری در سال 1401

آخرین بروز رسانی سامانه 12 اردیبهشت 1403

درباره نشریه 

نشریه علوم تربیتی از قدیمی ترین نشریات علمی-پژوهشی در حوزه علوم تربیتی در سطح کشور است که از سال 1372 تا کنون منتشر می شود.  این نشریه مقاله هایی حاوی نتایج پژوهش های بنیادی-کاربردی و توسعه ای در حوزه علوم تربیتی را به چاپ می رساند .نشریه علوم تربیتی در سال دوبار به صورت دو فصلنامه از سوی گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز منتشر میشود.

نشریه علوم تربیتی یک دوفصلنامه با دسترسی آزاد است که به صورت  الکترونیکی توسط دانشگاه شهید چمران اهواز منتشر می‌شود. این نشریه از مقالات علمی- پژوهشی با کیفیت بالا از سوی نویسندگان سراسر جهان استقبال می‌نماید. تمامی مقالات به روش داوری بسته مطرح می‌شوند.

   شاخص عملکرد نشریه برای سال 1400 در   ISC=Q1 با ضریب تاثیر 1.208

        رتبه نشریه در وزارت علوم برای سال 1401= الف

                                                                                            

 

نویسندگان محترم لطفا قبل از ارسال مقاله به راهنمای نویسندگان مراجعه نمایند و مقاله را طبق فرمت جدید نشریه  تنظیم کنند. 

تذکر: فایل قالب مقاله برای تنظیم، عدم استفاده از این فایل رد مقاله را به دنبال دارد

 فایل نمونه جهت تنظیم مقالات علوم تربیتی

                                                                                            

نشریه علمی علوم تربیتی عضو کمیته بین المللی اخلاق در نشر نمیباشد اما از اصول و قوانین (COPE)  تبعیت مینماید.

توجه: تمام نویسندگان باید هنگام ارسال مقاله کد ORCID خود را نیز ثبت کنند. نویسندگان میتوانند برای دریافت کد به سامانه orcid.org مراجعه کنند.

                                                                                              

       به اطلاع  می‌رساند در تاریخ 1400/01/20 توافقنامه‌ای بین نشریه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز و انجمن آموزش عالی ایران به منظور همکاری در ادامه انتشار نشریه (علمی) در زمینه علوم تربیتی منعقد گردید. هدف  گسترش و ارتقاء پژوهش در سطح کشور، کمک به ایجاد ارتباط و همکاری علمی بین محقیقن این زمینه در ایران و انتشار نتایج پژوهش های علمی می باشد.

تفاهم نامه همکاری

                                                                            

به اطلاع  می‌رساند در تاریخ 1398/01/20 توافقنامه‌ای بین نشریه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز و قطب آموزش مداوم دانشگاه شهید چمران اهواز به منظور همکاری در ادامه انتشار نشریه (علمی) در زمینه علوم تربیتی منعقد گردید. هدف گسترش و ارتقاء پژوهش در سطح کشور، کمک به ایجاد ارتباط و همکاری علمی بین محقیقن این زمینه در ایران و انتشار نتایج پژوهش های علمی در راستای قطب آموزش مداوم می باشد.

                                                                               

پیرو آیین‌نامه نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به‌ منظور پاسداری از حقوق و مالکیت فکری و معنوی پژوهشگران و پیشگیری از چاپ نوشتارهای تکراری، نشریه علوم تربیتی از نرم‌افزار همسان یاب استفاده می‌نماید. لذا ارسال گزارش سامانه همانند جو یا سمیم نور الزامی است.

                                                                                    

براساس مصوبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  از تاریخ ۱401/۴/۱ هزینه های بررسی مقالات ارسالی به نشریه به شرح زیر تغییر می یابد:

۱- هزینه تصویب نهایی و پذیرش مقاله : 6۰۰۰0۰۰ ریال

این مبلغ فقط از نویسندگان ایرانی دریافت می شود و نویسندگان خارجی ملزم به پرداخت هزینه نمی‌باشند.

                                                                       

صاحب امتیاز:

دانشگاه شهید چمران اهواز

مدیر مسئول:

دکتر مسعود صفایی‌مقدم

سردبیر:

دکتر یدالله مهرعلی زاده

مدیر داخلی:

دکتر سیدمنصور مرعشی

مدیر اجرایی:

امیر مثنوی

کارشناس نشریه:

نسرین بهلول

ناشر:

مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST)

آدرس:

ایران، اهواز، بلوار گلستان، دانشگاه شهید چمران اهواز، 139-613557

تلفن:

(4610) 09-33226600-061

نمابر:

33226412-061

ایمیل:

education@scu.ac.ir

وب سایت:

http://education.scu.ac.ir

شناسه دیجیتال:

10.22055/edu

زمان داوری:

3تا 6 ماه

دوره انتشار:

دو فصلنامه

نوع انتشار:

چاپی و الکترونیکی

دسترسی آزاد:

بله

کپی رایت:

CC BY-NC 4.0

سیاست داوری:

داوری بسته

زبان:

فارسی/ انگلیسی

چکیده آنلاین:

فارسی- انگلیسی

هزینه بررسی و پذیرش نهایی :

 

6۰۰۰۰۰۰ریال

شاپا چاپی:

2008-8817

شاپا آنلاین:

2588-672x

                                                                    

 

تاثیرات چشم‌انداز آینده بر فراگیران: سنتزپژوهی بر اساس مدل روبرتس

اکرم دهباشی؛ هادی پورشافعی؛ محسن آیتی

دوره 32، شماره 1 ، اردیبهشت 1404، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22055/edus.2023.44286.3477

چکیده
  بسیاری از فعالیت‌های تحصیلی در مدارس به منظور آماده‌سازی دانش‌آموزان برای زندگی آینده و توانایی ایفای نقش‌های مختلف طرح‌ریزی می‌شود.در این میان توجه به چشم‌انداز آینده در برنامه‌های آموزشی دانش‌آموزان منجر به بهبود زمینه‌های آموزش می‌شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی و شناسایی تأثیرهای وجود چشم‌انداز آینده در برنامه‌درسی دانش‌آموزان ...  بیشتر

فرایند و راهکارهای اجرای رویکرد یادگیری مشارکتی در مدارس ابتدایی: یک مطالعه فراترکیب

فهیمه انصاری‌زاده؛ محمدرضا کرامتی؛ سیف اله فضل الهی؛ رابین ام گیلیس

دوره 32، شماره 1 ، اردیبهشت 1404، صفحه 25-46

https://doi.org/10.22055/edus.2024.44854.3511

چکیده
  هر یک از مطالعات قبلی ابعادی از فرآیند و راهکارهای اجرای رویکرد یادگیری مشارکتی را بررسی کرده‌اند. ترکیب نتایج این مطالعات و کنار هم قرار دادن این ابعاد یکی از شکاف‌های مهم پژوهشی است. هدف مطالعه حاضر ترکیب نتایج مطالعات ملی و بین‌المللی به‌منظور پر کردن این شکاف تحقیقاتی است. در این مطالعه از روش سندلوسکی و باروسو استفاده شد. براساس ...  بیشتر

الگوی آموزش باکیفیت در کلاس‌های متراکم: نظریه‌ای داده بنیاد

ناهید آجورلو؛ بهبود یاریقلی؛ غلامرضا گل محمد نژاد بهرامی

دوره 32، شماره 1 ، اردیبهشت 1404، صفحه 47-70

https://doi.org/10.22055/edus.2024.45832.3550

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف ارائه الگوی آموزش باکیفیت در کلاس‌های متراکم دانش‌آموزان ابتدایی شهر قزوین انجام شد. بدین منظور از رویکرد کیفی و روش نظریه مبنایی از نوع سیستماتیک استفاده‌شده است. جهت گردآوری داده‌ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و بررسی اسناد و برای نمونه‌گیری از روش نمونه‌گیری هدفمند آمیخته (ترکیبی از نمونه‌گیری نظری، گلوله ...  بیشتر

تبیین جایگاه عاملیت کودک در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

معصومه کیانی؛ سیده چنور هاشمی

دوره 32، شماره 1 ، اردیبهشت 1404، صفحه 71-96

https://doi.org/10.22055/edus.2025.46442.3578

چکیده
  هدف پژوهش حاضر تبیین مفهوم عاملیت کودک و بررسی جایگاه آن در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع تحقیقات کیفی است. برای تبیین مفهوم عاملیت کودک، از روش توصیفی-تحلیلی، و برای بررسی جایگاه مفهوم عاملیت کودک، از روش تحلیلی- استنباطی استفاده شد. یافته‌ها نشان داد مولفه‌های مربوط به نگاه به کودک به عنوان ...  بیشتر

تأثیر روش تدریس ریاضی مبتنی بر رویکرد فولن بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دوره ابتدایی

رضا جعفری هرندی

دوره 32، شماره 1 ، اردیبهشت 1404، صفحه 97-120

https://doi.org/10.22055/edus.2025.46800.3593

چکیده
  هدف از این پژوهش تعیین تأثیر روش‌تدریس ریاضی مبتنی بر رویکرد فولن بر خلاقیت و پیشرفت‌ تحصیلی دانش‌آموزان دوره‌ ابتدایی بود که به‌روش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری، دانش‌آموزان پسر دوره‌ ابتدایی شهر اصفهان در سال 1402 بودند. از نواحی شش‌گانه شهر اصفهان، یک ناحیه و از آن ناحیه یک مدرسه‌ی ...  بیشتر

وضعیت کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس هوشمند ابتدایی شهر شوش
دوره 24، شماره 2 ، دی 1396، ، صفحه 129-150

https://doi.org/10.22055/edu.2018.20718.2088

چکیده
  هدف از پژوهش آگاهی از وضعیت کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در محیط یاددهی-یادگیری مدارس هوشمند دوره ابتدایی شهر شوش بود. روش پژوهش، آمیخته از نوع تبیینی بود. این پژوهش در مدارس هوشمند پسرانه دوره ابتدایی شهر شوش انجام شد. در بخش کمّی به علت کوچک بودن حجم نمونه، کلیه معلمان (70 نفر) به روش سرشماری انتخاب شدند. داده‌های کمّی پژوهش ...  بیشتر

بررسی اثر ارزشیابی توصیفی بر پیشرفت تحصیلی و اضطراب امتحان دانش‌آموزان
دوره 17، شماره 2 ، شهریور 1389، ، صفحه 127-148

چکیده
        پژوهش حاضر با هدف مقایسه‌ی عملکرد تحصیلی و اضطراب امتحان دانش‌آموزان پایه‌ی سوم ابتدایی تحت پوشش طرح ارزشیابی توصیفی با دانش‌آموزان مدرسه‌های ابتدایی عادی شهر اهواز در سال تحصیلی 86-1387 انجام گرفت. جامعه‌ی آماری تحقیق، دانش‌آموزان پایه‌ی سوم ابتدایی در سه ناحیه‌ی (1، 2 و 4) شهر اهواز بودند. روش نمونه‌گیری تصادفی چند ...  بیشتر

روایتِ معلمی کردن یک معلم ابتدایی با تأکید بر نقش نظریه‌های تربیتی
دوره 24، شماره 2 ، دی 1396، ، صفحه 5-24

https://doi.org/10.22055/edu.2017.21703.2172

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف کاوش فرایند معلمی کردن یک معلم ابتدایی با محوریت نقش نظریه‌های تربیتی در آن انجام گرفت. روش انجام این پژوهش روایت پژوهی بوده است. با توجه به اینکه روایت پژوهی به منظور مطالعه عمیق یک یا تعداد معدودی از افراد انجام می‌گیرد، این تحقیق روی یک معلم ابتدایی متمرکز شد. برای تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه‌های روایتی و نیمه ...  بیشتر

بررسی ابعاد توانمند سازی نیروی انسانی در سازمان‌های دولتی (موردکاوی یکی از سازمان‌های مورد مطالعه ایران)
دوره 18، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 75-96

چکیده
  هدف پژوهش حاضر مطالعه‌ی ابعاد توانمندی نیروی انسانی در یکی از سازمان‌های مورد مطالعه‌ی کشور می‌باشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه‌ی آماری شامل کلیه‌ی مدیران و کارکنان مورد مطالعه در سال 89-88 بوده‌اند، که تعداد 220 نفر نمونه از بین کلیه‌ی مدیران و کارکنان، با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی انتخاب شده‌اند. ...  بیشتر

بررسی رابطه‌ی یادگیری خود راهبر با عملکرد تحصیلی و رضایت از زندگی در دانش‌آموزان
دوره 20، شماره 1 ، خرداد 1392، ، صفحه 155-170

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ی یادگیری خود راهبر و مؤلفه‌های آن با رضایت از زندگی و عملکرد تحصیلی در دانش‌آموزان دختر سال سوم دبیرستان‌های دولتی شهر بوشهر بود. بدین منظور 246 دانش‌آموز به شیوه‌ی تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب و در پژوهش حاضر شرکت نمودند. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر مقیاس خود راهبری در یادگیری (فیشر و همکاران)، ...  بیشتر

مطالعۀ پدیدارشناسانۀ عوامل بنیادی موثر بر شکوفایی ایده جویی و نوآوری دانش آموزان دورۀ ابتدائی

مرجان سجودی؛ مرضیه دهقانی؛ محمد جوادی پور؛ رضا زعفریان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 دی 1402

https://doi.org/10.22055/edus.2023.43940.3468

چکیده
  ایده جویی و نوآوری، زمینه‌ای مساعد برای پرورش بذرهای ایده در ذهن کودکان به وجود می آورد و در آنان بینشی‌ جدید برای دگرگونه نگریستن، نوآفرینی و خودکارآمدی ایجاد می‌کند؛ که این امر اهمیت خاصی در برنامۀ درسی دورۀ ابتدائی دارد. بر این اساس پژوهش حاضر به منظور شناسایی عوامل بنیادیِ موثر بر شکوفایی ایده جویی و نوآوری دانش آموزان دورۀ ...  بیشتر

تجربه زیسته معلمان، مدیران و والدین از مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان ابتدایی

هدیه محمدزاده؛ افسانه نراقی زاده؛ پروین صمدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 دی 1402

https://doi.org/10.22055/edus.2023.44025.3469

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف واکاوی مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان ابتدایی از دیدگاه معلمان، مدیران و والدین انجام شد. این مطالعه به لحاظ هدف کاربردی، از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکت کنندگان در پژوهش معلمان، مدیران و والدین بودند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختارمند بود که با 8 نفر از معلمان، 7 نفر مدیران و 9 نفر والدین به اشباع نظری ...  بیشتر

ادراک و تجربه زیسته اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد از آزادی آکادمیک

فاطمه احمدی؛ رضوان حسین قلی زاده؛ مجتبی بذرافشان مقدم

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 آذر 1403

https://doi.org/10.22055/edus.2024.47003.3608

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش مطالعه توصیف تجارب زیسته اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد از آزادی آکادمیک می باشد. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش کیفی، از نوع پدیدارشناسی توصیفی بهره گرفته‌شد. کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد نمونه موردمطالعه را تشکیل دادند که 18 نفر به عنوان مطلعان کلیدی و با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ...  بیشتر

شناسایی و اعتبارسنجی تکنیک‌های تدریس برای تقویت حس حضور در یادگیری آنلاین

مهتاب عسگری؛ محمد جواد لیاقت دار؛ اعظم اسفیجانی؛ لیلا حشمتی فر

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 بهمن 1403

https://doi.org/10.22055/edus.2025.45116.3644

چکیده
  عدم توجه به چالش‌های یادگیری آنلاین، ازجمله حس انزوا و بیگانگی، لزوم توجه ‌ به حس حضور را ایجاد کرده است. به طور ویژه، اتخاذ تکنیک‌های تدریس مناسب محیط آنلاین در بهبود تجارب یادگیری و افزایش حس حضور دانشجویان نقش مهمی دارد. لذا، پژوهش حاضر باهدف شناسایی و اعتبارسنجی تکنیک‌های تدریس برای تقویت حس حضور انجام شد. در مرحله اول، به‌منظور ...  بیشتر

هنجاریابی مقیاس اندازه گیری یادگیری چابک به مثابه یک شایستگی رهبری در محیط کار

محمد فروهر؛ نقی رعدی افسوران؛ سید هدایت الله داورپناه

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 بهمن 1403

https://doi.org/10.22055/edus.2025.46933.3603

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف مطالعه یادگیری چابک به عنوان یک شایستگی رهبری در محیط کار و هنجاریابی مقیاس اندازه‌گیری آن انجام شده است. مرور ادبیات پژوهش نشان داد که مطابق با نظریۀ لومباردو و اچینبرگ (2000)، یادگیری چابک در چهار بعد چابکی ذهنی، چابکی تغییر، چابکی انسانی و چابکی نتایج قابل شناسایی است. جامعۀ آماری پژوهش متشکل از کارکنان یکی از شرکت‌های ...  بیشتر

خودپیروی دانش آموزان از نگاه دیردن : مفهوم پردازی و اصول تربیتی

نرگس سادات سجادیه؛ مهدی طالبی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 بهمن 1403

https://doi.org/10.22055/edus.2025.47780.3643

چکیده
  خودپیروی به ویژه در سالهای اخیر، همواره یکی از اهداف نظام های آموزشی بوده است اما ابهام در مولفه های مفهومی آن، کارگزاران تربیت را در تحقق آن دچار سرگردانی کرده است. بر این اساس، پژوهش حاضر به هدف تبیین مفهوم خودپیروی از نگاه دیردن و نقد و ارزیابی آن انجام شده است. این هدف در قالب دو پرسش صورت بندی شده است که اولی ناظر بر معنای خودپیروی ...  بیشتر

مدل چند وجهی جذب مؤثر دانشجویان بین‌الملل در دانشگاه‌های شرق کشور

فاطمه طاهرپور؛ هادی پورشافعی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 بهمن 1403

https://doi.org/10.22055/edus.2025.47946.3651

چکیده
  پژوهش حاضر به منظور شناسایی راهکارهای جذب موثر دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های شرق کشور صورت گرفت. پژوهش از نوع کیفی و بر پایه نظریه داده بنیاد با رویکرد ظاهر شونده انجام شد. مشارکت‌کنندگان این پژوهش را مدیران حال و گذشته دفتر روابط بین‌الملل دانشگاه‌های فردوسی مشهد و بیرجند و اعضای هیئت علمی که متخصص و دارای تجربه همکاری‌های بین‌‌المللی ...  بیشتر

ارزیابی و رتبه‌بندی سطح توسعه‌یافتگی دانشگاه‌ها در استان‌های ایران با روش TOPSIS

مجید دربندی؛ سید امین منصوری؛ سید مرتضی افقه؛ مصطفی محمدی ده چشمه؛ سجاد بهمنی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 بهمن 1403

https://doi.org/10.22055/edus.2025.48178.3668

چکیده
  در این تحقیق با استفاده از شاخص‌های دانشگاهی شامل اعضای هیئت علمی با درجة استادی، دانشیاری، استادیاری و مربی و اساتید مدعو، دانشجویان و دانش‌آموختگان مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی به بررسی رتبه بندی استان‌های ایران از منظر شاخص‌های دانشگاهی با روش تاپسیس برای سال تحصیلی 1399-1398 در 31 استان ایران پرداخته شده است. اهمیت این ...  بیشتر

«تفکر مراقبتی» مهارتی برای پیوند اهداف شناختی و عاطفی در «حلقه‌های کندوکاو»: مطالعه موردی درس تاریخ

مهرنوش هدایتی؛ نیره دلیر

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 بهمن 1403

https://doi.org/10.22055/edus.2025.48244.3673

چکیده
  از منظر صاحب‌نظران حوزۀ تعلیم‌وتربیت دستیابی به اهداف درس تاریخ از طریق تدریس حافظه‌محور وقایع ممکن نیست، بلکه از طریق مشارکت فعال یادگیرندگان و دستیابی آنها به سطوح عالی حیطۀ شناختی و عاطفی صورت می‌پذیرد. «حلقه کندوکاو» رویه‌ای آموزشی است که مجال یادگیری فعال و مشارکتی را با ابزارهای نقد، خلق، و ارزش‌گذاری فراهم می‌سازد. ...  بیشتر

شناسایی عوامل مؤثر بر پیاده‌سازی و استقرار مدیریت دانش در دانشگاه‌های دیجیتال

سارا شفیعی باغبادرانی؛ میترا عزتی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 بهمن 1403

https://doi.org/10.22055/edus.2025.48262.3676

چکیده
  با توجه به این واقعیت که دانشگاه‌های دیجیتال فن‌آوری‌های جدیدی را برای اشاعه دانش سازمانی در تمام سطوح سازمانی خود بکار می‌گیرند، نیاز به شناسایی عوامل مؤثر بر پیاده‌سازی و استقرار مدیریت دانش در سازمان خود را دارند. در این پژوهش عوامل مؤثر بر پیاده‌سازی و استقرار مدیریت دانش در دانشگاه‌های دیجیتال شناسایی شد. پژوهش حاضر، کیفی ...  بیشتر

واکاوی مولفه‌های آموزش تلفیقی مسائل کلامی کسر سوم ابتدایی در راستای مفاهیم هنرهای تجسمی: تلفیق تجارب تجسمی و بصری با ریاضی

مژگان قانع ملاطی؛ رضا صابری؛ رسول اسکندری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 بهمن 1403

https://doi.org/10.22055/edus.2025.48367.3685

چکیده
  کسرها یکی از مفاهیم پرکاربرد در ریاضیات هستند که در حال حاضر درک و حل مسائل کلامی مربوط به کسر برای دانش‌آموزان ابتدایی از جمله مسائل چالش‌برانگیزی است که به کارگیری آموزش تلفیقی در یادگیری مسائل کلامی کسر می‌تواند اثربخش باشد. از این رو، مطالعه حاضر با هدف واکاوی مؤلفه‌های آموزش تلفیقی مسائل کلامی کسر سوم ابتدایی مبتنی بر مبانی ...  بیشتر

سهم متغیرهای دانش‌آموز و معلم در پیش‌بینی سواد خواندن در پرلز2021

زهرا محمدنیا؛ مریم محسن پور؛ اعظم مقدم

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 بهمن 1403

https://doi.org/10.22055/edus.2025.48385.3687

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش، پیش بینی سواد خواندن دانش‌آموزان ایرانی شرکت کننده در مطالعه پرلز 2021 بر اساس متغیرهای دانش‌آموز( شامل خودپنداره خواندن، نگرش به خواندن) و متغیرهای معلم (شامل دیدگاه معلم درباره جو مدرسه، تاکید مدرسه بر موفقیت تحصیلی، محدودکننده‌های تدریس معلم) بود. بدین منظور پژوهش حاضر با رویکرد ثانویه به تحلیل داده‌های ...  بیشتر

خودمردم‌نگاری آموزشی و کنش انتقادی معلمان در برابر برنامه درسی تمرکزگرا: پراکسیسِ وفاداری به رخداد حقیقت

امین ایزدپناه

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 بهمن 1403

https://doi.org/10.22055/edus.2025.48058.3658

چکیده
  هدف از این مقاله ارائه نوعی صورت‌بندی جدید از چگونگی مواجهه انتقادی معلمان با برنامه درسی تمرکزگرا در سطح کلاس درس، در نقش یک خودمردم‌نگار آموزشی در قالب سوژه‌ای انتقادی است. اگرچه در مبانی نظری تحول بنیادین تعلیم‌وتربیت رسمی ایران، ضرورت گذر از نظام آموزشی و برنامه درسی تمرکزگرا مطرح شده اما این توصیه عملی نشده است. در این مقاله ...  بیشتر

تأملی بر پدیده بازتاب ارزش های شخصی معلمان در مدیریت کلاس؛ پدیدارشناسی نگرشها و تجربیات زیسته معلمان

حسین حافظی؛ فاطمه مرادیان؛ محمدرضا سرمدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 بهمن 1403

https://doi.org/10.22055/edus.2025.48071.3659

چکیده
  این پژوهش با هدف واکاوی تجربه زیسته بازتاب ارزش‌های شخصی معلمان در مدیریت کلاس مدارس ابتدایی انجام شده است. پژوهش حاضر با عنایت به ماهیت و گزاره‌های آن به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ نوع داده‌های گردآوری شده، کیفی و مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی (توصیفی) بود. جامعه مشارکت کنندگان پژوهش شامل معلمان دوره ابتدایی شهر اراک در سال تحصیلی ...  بیشتر

مدل معادله ساختاری استعدادربایی دانشگاه و رفتار فراکنشی اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز

مصطفی حسینی؛ مهدی محمدی؛ قاسم سلیمی؛ مریم شفیعی سروستانی؛ معصومه محترم

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 اسفند 1403

https://doi.org/10.22055/edus.2025.46619.3587

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، تبیین نقش استعدادربایی دانشگاه در رفتار فراکنشی اعضای هیات علمی دانشگاه شیراز بود، طرح پژوهش کمی و روش پژوهش، توصیفی _ همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه شیراز با تعداد 720 نفر بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی‌ طبقه‌ای بر‌حسب دانشکده برای انتخاب نمونه‌ها 168 نفر انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش مقیاس ...  بیشتر

پساپدیدارشناسی همکاری انسان و هوش مصنوعی در طراحی آموزشی

حمید احمدی هدایت؛ بهنام رسولی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 اسفند 1403

https://doi.org/10.22055/edus.2025.48409.3688

چکیده
  هدف تحقیق حاضرپساپدیدارشناسی همکاری انسان و هوش مصنوعی درطراحی آموزش بود.در این تحقیق برای بررسی پساپدیدارشناسی همکاری هوش مصنوعی و انسان در طراحی آموزشی تحقیق در سه گام انجام شد: ۱-سنتز پژوهی ۲-پیمایش(نظر سنجی از متخصصان) ۳-جستجو با کمک هوش مصنوعی. در سنز پژوهی شش پایگاه با کلمات کلیدی منتخب دربازه سال ۲۰۱تا ۲۰۲۴ مورد بررسی قرار گرفت ...  بیشتر

هرمنوتیک آموزش مجازی فیزیک : پژوهشی پساپدیدارشناختی درباره تجارب دانش‌آموزان با شبیه‌سازی‌ها و آزمایشگاه‌های مجازی

نازیلا نیازی؛ سعید ضرغامی همراه؛ رمضان برخورداری؛ یحیی قائدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22055/edus.2025.48104.3663

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر شناسایی و توصیف تجربیات یادگیری دانش‌آموزان دبیرستانی در کلاس فیزیک با استفاده از ابزارهای آزمایشگاهی دیجیتال در راستای درک بهتر پدیده‌های طبیعی است. بدین منظور رویکرد کیفی پساپدیدارشناسی مبتنی بر روابط هرمنوتیکی Ihde برگزیده شد. برای دریافت تجربه شرکت کنندگان از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده و با کدگذاری باز، ...  بیشتر

ابر واژگان