آتشک، محمد و ماهزاده، پریسا (1389). شناسایی و رتبهبندی موانع مؤثر بر عدم استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات. مجله فناوریآموزش، سال پنجم، دوره 5، شماره 2. 122-115.
اسکندری، حسین. (1395). از هوشمندی تا خردمندی: نقدی بر تلقی نظام تربیتی از فناوری. مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز. دوره6، سال23، شماره1، 106-81
الهایی، حسن (1395). بررسی رابطه بین سطوح کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات با توانمندسازی دبیران متوسطه شهرستان باوی. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته آموزش و بهسازی منابع انسانی. دانشگاه شهید چمران اهواز.
اووه، فلیک (1387). درآمدی بر تحقیق کیفی. (ترجمه هادی جلیلی). تهران: نی.
باقرزاده، مظفر (1387). بررسی راهکارهای توسعه فناوری اطلاعات در برنامه درسی مدارس متوسطه شهر فین. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی کاشان.
بدرقه، علی (1385). استراتژیهای توسعه فناروی اطلاعات و ارتباطات. تهران: روناس.
حکیمزاده، رضوان؛ ابوالقاسمی، مهدی؛ نجاتی، فرهاد.(1391). مقایسه احساس تعلق به مدرسه، انگیزه پیشرفتتحصیلی و پیشرفتتحصیلی در میان دانشآموزان مدارس هوشمند(مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات) و مدارس عادی سال سوم دبیرستان شهر اصفهان. مجله علومتربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز. دوره 6، سال 19، شماره 1، 170-151.
حمامی، راضیه؛ صالحی، محمد؛ عنایتی، ترانه و درزی، معصومه (1393). بررسی موانع هوشمندسازی (ترس از عدم آشنایی با نحوه کار ابزار و محتوا، تسلط نداشتن معلمان و نبود چرخه کامل حیات محتوا) در مدارس متوسطه سمنان، اولین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش مرتضوی.
دوائی، شیرین؛ امام جمعه، محمدرضا و احمدی، غلامعلی (1392). بررسی و تدوین مهارتها و صلاحیتهای ICT مورد نیاز معلمان در فرایند آموزش و یادگیری. دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی. سال اول، شماره 1، 146-123.
زارعی نوجینی، محسن (1389). شناخت ویژگیهای طرح برنامه درسی الکترونیکی در آموزش عالی از منظر متخصصان برنامه درسی و فناوری اطلاعات. پایاننامه کارشناسی ارشد: دانشگاه فردوسی مشهد.
زمانی، بیبی عشرت؛ قصابپور، بیتا و جبلعاملی، جلال (1389). بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای فراروی مدارس هوشمند، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 36، سال نهم. 100-79.
سازمان آموزش و پرورش تهران (1388). نقشه راه مدارس هوشمند (راهنمای اجرایی مدارس). تهران: مؤلف.
سلیمی، جمال و رمضانی، قباد (1394).شناسایی مؤلفههای هوشمندسازی مدارس و ارزیابی وضعیت مدارس متوسطه شهر سنندج بر اساس آن مؤلفهها، فصلنامه فنآوریاطلاعاتوارتباطاتدرعلومتربیتی، سال ششم، شماره دوم، 61-41.
صالحی، محمد و کاشانی، ندا (1386). عوامل مؤثر در اجرای طرح مدارس هوشمند از دیدگاه مدیران دبیرستانهای استان مازندران. فصلنامه اندیشههای تازه در علوم تربیتی، 2 (4)، 72-84
صراف، آزاده و رضوی، سیدعباس (1392). بررسی و مقایسه مدیریت دانش در مدارس هوشمند و عادی شهر اهواز. مجموعه مقالات همایش ملی مدیریت دانش: حال و آینده.
اهواز: دانشگاه شهید چمران اهواز، قطب علمی مدیریت دانش.
عبادی، رحیم (1383). یادگیری الکترونیکی و آموزش و پرورش. تهران: انتشارات آفتاب مهر. دانشگاه علم وصنعت ایران.
عبدالوهابی، مرضیه؛ مهرعلیزاده، یداله و پارسا، عبدالله (1395). بررسی موانع استقرار مدارس هوشمند در دبیرستانهای دخترانه شهر اهواز از دیدگاه معلمان و مدیران. مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز. دوره 6، سال 23، شماره 1، 80-55.
عسکری، موسی (1388). بررسی مشکلات و ارائه راهکارهایی برای توسعه مدارس هوشمند در استان آذربایجان غربی از دیدگاه معلمان. (پروژه تحقیقاتی). آذربایجان غربی: سازمان آموزش و پرورش آذربایجان غربی.
فتحیان، محمد (1387).شناسایی عوامل مؤثر بر آمادگی شرکتهای کوچک و متوسط خدماتی، مجلهعلمیپژوهشیشریف، شماره 43، 29-21.
فیضی، کامران؛ رحمانی، محمد و صدری ارحامی، مهدی (1383). یادگیری الکترونیک در ایران، مسائل و راهکارها (با تأکید بر آموزش عالی)، دومین کنفرانس بیالمللی مدیریت. تهران: دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف.
کرمی، مرتضی؛ سالاری، ضیاء الدین. (1392). تأثیر محیط یادگیری ترکیبی بر رضایت و یادگیری کارشناسان بخش صنعت. مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز. دوره 6، سال20، شماره2، 80-63
گلخو، مرجان (1393). بررسی موانع توسعه کمی و کیفی مدارس هوشمند در دبیرستانهای شهرستان دزفول ازدیدگاه مدیران و دبیران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
محمودی، جعفر؛ نالچیگر، سروش؛ ابراهیمی، بابک و صادقیمقدم، محمدرضا (1387). بررسی چالشهای توسعه مدارس هوشمند در کشور. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 27، سال هفتم، 78-61
مشایخی، علینقی؛ فرهنگی، علیاکبر؛ مؤمنی، منصور و علیدوستی، سیروس (1384). بررسی عوامل کلیدی مؤثر بر کاربرد فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی. کاربرد روش دلفی، فصلنامهمدرسعلومانسانی،ویژه نامهمدیریت، 231-191.
مؤیدنیا، فریبا (1384). مدارس هوشمند رویکردی نو در آموزش و پرورش کشور، مجله پیوند، شماره 314، 21، ص 27.
مهاجران، بهناز؛ قلعهای، علیرضا؛ حمزه رباطی، مطهره (1392). دلایل اصلی عدم شکلگیری صحیح مدارس هوشمند و ارائه راهکارهایی برای توسعه آنها در استان مازندران. مجله مدیا. دوره 4، شماره 2، 23-13.
یزدانی، ندا (1390). بررسی چگونگی کاربرد فاوا بهمنظور ایجاد فرصتهای یادگیری توسط معلمان شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
Al-Zaidiyeen, N., Lai Mei, L., & Soon Fook, F. (2010). Teachers’ Attitudes and Levels of Technology Use in Classrooms: The Case of Jordan Schools. International Education Studies, 3 (2), 211-218.
Aydin, C. H., & Tasci, D. (2005). Measuring readiness for e-learning: reflections from an emerging country. Educational Technology & Society. 8 (4), 244-257.
Chan, S., & Ngai, E. (2007). A Qualitative Study of Information Technology Adoption: How Ten Organizations Adopted Web-Based Training? Information Systems Journal, 17, 289-315.
Choi, Y; Lee, J; Lee, H.(2016). Prioritizing Major Policy Issues Regarding the Smart Schooling System Using the AHP Method. International Journal of u- and e- Service, Science and Technology, 9 (5), 227-236
Chong Chee K; Horani Sh; Danial J. (2005). A Study on Use of ICT in Mathematic Teaching. Malaysian Online Journal of Instructional Technology (MOJIT). 2 (3), 43-51.
Downes T., Fluck A., Gibbons P., Leonard R., Matthews C., Oliver R., Vickers M. and Williams M.(2001). Making better Connections: Models of Teacher Professional Development for the Integration of Information and Communication Technology In to Classroom Practice [report], Canberra: Commonwealth Department of Education, Science and Training.
Kay, R. H. (2006). Evaluating strategies used to incorporate technology in to preservice education: A review of the literature. Journal of Research on Technology in Education, 38 (4), 385 - 410.
Lavonen, J., Lattu, M., Juuti, K., & Meisalo, V. (2006). Strategy-based development of teacher educators' ICT competence through a co-operative staff development project. European Journal of Teacher Education, 29 (2), 241-265
Majeed, Z,; Yusoff, Z S. (2015). Are We ‘Smarter’ Now? Case Study of Smart School Implementation in a Developing Nation. Journal of Studies in Education, 5 (3), 236-258
Pelgrum, W. J. (2001). Obstacles to the integration of ICT in education: Results from a world-wild educational assessment. Computers & Education, 37 (2), 163-178
Peralta, H., Costa, F.A. (2007). Teachers’ competence and confidence regarding the use of ICT. Educational Sciences Journal, vol. 3, 75-84
Polly, D., Mims, C., Shepherd, C. E., & Inan, F. (2010). Evidence of impact: Transforming teacher education with preparing tomorrow's teachers to teach with technology (PT3) grants. Teaching and Teacher Education, 26 (4), 863-870.
Scrimshaw, P. (2004). Enabling teachers to make successful use of ICT. UK: British Educational Communications and Technology Agency (Becta).
Shahadat Hossain Khan, Md; Hasan M, Clement, C. (2012). "Barriers to the introduction of ICT in to education in developing countries: the example of Bangladesh". International Journal of Instruction, 5 (2), 61 – 80
Tezci, E. (2010). Attitudes and knowledge level of teachers in ICT use: The case of Turkish teachers. International Journal of Human Sciences, 7 (2), 21-32
Tondeur, J., Van Braak, J., Sang, G., Voogt, J., Fisser, P., & Ottenbreit-Leftwich, A. (2012). Preparing pre-service teachers to integrate technology in education: A synthesis of qualitative evidence. Computers & Education. 59 (1), 134-144
Yaacob, A., Mohd Nor, N.F., & Azman, H. (2005). Implementation of the Malaysian Smart School: An Investigation of Teaching Learning Practices and Teacher Student Readiness, Internet Journal of eLanguage & Teaching, 2, 16-25.
Yildirim, S. (2000). Effects of an educational computing course on preservice and in service teachers: A discussion and analysis of attitudes and use. Journal of Research on Computing in Education, 3 (1), 46-52