دوره 30 (1402)
دوره 29 (1401)
دوره 28 (1400)
دوره 27 (1399)
دوره 26 (1398)
دوره 25 (1397)
دوره 24 (1396)
دوره 23 (1395)
دوره 22 (1394)
دوره 21 (1393)
دوره 20 (1392)
دوره 19 (1391)
دوره 18 (1390)
دوره 17 (1389)
دوره 16 (1388)
دوره 15 (1387)
دوره 14 (1386)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1378)
دوره 5 (1377)
دوره 4 (1376)
دوره 3 (1375)
دوره 2 (1374)
دوره 1 (1373)

تعداد دوره‌ها

31

تعداد شماره‌ها

57

تعداد مقالات

522

تعداد نویسندگان

1,003

تعداد مشاهده مقاله

643,217

تعداد دریافت فایل اصل مقاله

362,369

نسبت مشاهده بر مقاله

1232.22

نسبت دریافت فایل بر مقاله

694.19

تعداد مقالات ارسال شده

2,654

تعداد مقالات رد شده

2,212

تعداد مقالات پذیرفته شده

205

درصد پذیرش

8

زمان پذیرش (روز)

358

تعداد پایگاه های نمایه شده

9

تعداد داوران

262

 

رتبه ارزیابی نشریه در وزارت علوم،تحقیقات و فناوری در سال 1401

آخرین بروز رسانی سامانه 12 اردیبهشت 1403

درباره نشریه 

نشریه علوم تربیتی از قدیمی ترین نشریات علمی-پژوهشی در حوزه علوم تربیتی در سطح کشور است که از سال 1372 تا کنون منتشر می شود.  این نشریه مقاله هایی حاوی نتایج پژوهش های بنیادی-کاربردی و توسعه ای در حوزه علوم تربیتی را به چاپ می رساند .نشریه علوم تربیتی در سال دوبار به صورت دو فصلنامه از سوی گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز منتشر میشود.

نشریه علوم تربیتی یک دوفصلنامه با دسترسی آزاد است که به صورت  الکترونیکی توسط دانشگاه شهید چمران اهواز منتشر می‌شود. این نشریه از مقالات علمی- پژوهشی با کیفیت بالا از سوی نویسندگان سراسر جهان استقبال می‌نماید. تمامی مقالات به روش داوری بسته مطرح می‌شوند.

   شاخص عملکرد نشریه برای سال 1400 در   ISC=Q1 با ضریب تاثیر 1.208

        رتبه نشریه در وزارت علوم برای سال 1401= الف

                                                                                            

 

نویسندگان محترم لطفا قبل از ارسال مقاله به راهنمای نویسندگان مراجعه نمایند و مقاله را طبق فرمت جدید نشریه  تنظیم کنند. 

تذکر: فایل قالب مقاله برای تنظیم، عدم استفاده از این فایل رد مقاله را به دنبال دارد

 فایل نمونه جهت تنظیم مقالات علوم تربیتی

                                                                                            

نشریه علمی علوم تربیتی عضو کمیته بین المللی اخلاق در نشر نمیباشد اما از اصول و قوانین (COPE)  تبعیت مینماید.

توجه: تمام نویسندگان باید هنگام ارسال مقاله کد ORCID خود را نیز ثبت کنند. نویسندگان میتوانند برای دریافت کد به سامانه orcid.org مراجعه کنند.

                                                                                              

       به اطلاع  می‌رساند در تاریخ 1400/01/20 توافقنامه‌ای بین نشریه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز و انجمن آموزش عالی ایران به منظور همکاری در ادامه انتشار نشریه (علمی) در زمینه علوم تربیتی منعقد گردید. هدف  گسترش و ارتقاء پژوهش در سطح کشور، کمک به ایجاد ارتباط و همکاری علمی بین محقیقن این زمینه در ایران و انتشار نتایج پژوهش های علمی می باشد.

تفاهم نامه همکاری

                                                                            

به اطلاع  می‌رساند در تاریخ 1398/01/20 توافقنامه‌ای بین نشریه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز و قطب آموزش مداوم دانشگاه شهید چمران اهواز به منظور همکاری در ادامه انتشار نشریه (علمی) در زمینه علوم تربیتی منعقد گردید. هدف گسترش و ارتقاء پژوهش در سطح کشور، کمک به ایجاد ارتباط و همکاری علمی بین محقیقن این زمینه در ایران و انتشار نتایج پژوهش های علمی در راستای قطب آموزش مداوم می باشد.

                                                                               

پیرو آیین‌نامه نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به‌ منظور پاسداری از حقوق و مالکیت فکری و معنوی پژوهشگران و پیشگیری از چاپ نوشتارهای تکراری، نشریه علوم تربیتی از نرم‌افزار همسان یاب استفاده می‌نماید. لذا ارسال گزارش سامانه همانند جو یا سمیم نور الزامی است.

                                                                                    

براساس مصوبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  از تاریخ ۱401/۴/۱ هزینه های بررسی مقالات ارسالی به نشریه به شرح زیر تغییر می یابد:

۱- هزینه تصویب نهایی و پذیرش مقاله : 6۰۰۰0۰۰ ریال

این مبلغ فقط از نویسندگان ایرانی دریافت می شود و نویسندگان خارجی ملزم به پرداخت هزینه نمی‌باشند.

                                                                       

صاحب امتیاز:

دانشگاه شهید چمران اهواز

مدیر مسئول:

دکتر مسعود صفایی‌مقدم

سردبیر:

دکتر یدالله مهرعلی زاده

مدیر داخلی:

دکتر سیدمنصور مرعشی

مدیر اجرایی:

امیر مثنوی

کارشناس نشریه:

نسرین بهلول

ناشر:

مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST)

آدرس:

ایران، اهواز، بلوار گلستان، دانشگاه شهید چمران اهواز، 139-613557

تلفن:

(4610) 09-33226600-061

نمابر:

33226412-061

ایمیل:

education@scu.ac.ir

وب سایت:

http://education.scu.ac.ir

شناسه دیجیتال:

10.22055/edu

زمان داوری:

3تا 6 ماه

دوره انتشار:

دو فصلنامه

نوع انتشار:

چاپی و الکترونیکی

دسترسی آزاد:

بله

کپی رایت:

CC BY-NC 4.0

سیاست داوری:

داوری بسته

زبان:

فارسی/ انگلیسی

چکیده آنلاین:

فارسی- انگلیسی

هزینه بررسی و پذیرش نهایی :

 

6۰۰۰۰۰۰ریال

شاپا چاپی:

2008-8817

شاپا آنلاین:

2588-672x

                                                                    

 

ارائه الگوی برنامه درسی مبتنی بر عمق دانش جهت افزایش سطح پیچیدگی شناختی یادگیرندگان

میثم کرمی؛ زهره کرمی

دوره 31، شماره 1 ، شهریور 1403، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22055/edus.2023.39987.3332

چکیده
  هدف از این پژوهش، ارائه الگوی برنامه درسی مبتنی بر عمق دانش، جهت افزایش سطح پیچیدگی شناختی یادگیرندگان بود. در این پژوهش از روش سندکاوی و تحلیل محتوای مقوله‏ای استفاده شد. با توجه به محدودیت پژوهش‎های داخلی، پایگاه‏های داده‏های خارجی (ساینس دایرکت، گوگل اسکولار، اسپرینگر، تیلور اند فرانسیس، اریک، و امرالد) مورد مطالعه قرار ...  بیشتر

شناسایی عناصر مطلوب آموزش‌های سازمانی مهندسان صنعت آب و برق برمبنای رویکرد حرفه‌گرایی

محمد رضا نیلی؛ زینب شرف؛ محمد جواد لیاقت دار

دوره 31، شماره 1 ، شهریور 1403، صفحه 25-50

https://doi.org/10.22055/edus.2023.44489.3493

چکیده
  پژوهش حاضر به واکاوی الگوی مطلوب آموزش‌های سازمانی مهندسین صنعت آب و برق، بر مبنای آموزه‌های رویکرد حرفه‌گرایی پرداخته است. هدف پژوهش، شناسایی عناصر مطلوب آموزش‌های سازمانی مهندسین، از منظر برنامه‌ریزی درسی و بیان ویژگی‌های عناصر مذکور است. پژوهش ازنظر هدف کاربردی است و با روش کیفی از نوع پدیدارشناسی انجام‌شده است. داده‌های ...  بیشتر

بررسی امکان تحقق مدارای معرفت شناختی با اتکا به هرمنوتیک فلسفی گادامر و دلالت‌های تربیتی آن

سیده زهره جوادی؛ خسرو باقری نوع پرست؛ نرگس سجادیه؛ مهین چناری

دوره 31، شماره 1 ، شهریور 1403، صفحه 51-74

https://doi.org/10.22055/edus.2024.45156.3527

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی امکان تحقق مدارای معرفت شناختی با اتکا به عناصر سازنده‌ی هرمنوتیک فلسفی گادامر و بیان دلالت‌های تربیتی آن است. روش مورد استفاده این پژوهش روش تحلیل مفهومی است. از طریق این روش می‌توان تبیینی صحیح و روشن از معنای مفاهیم بواسطه توضیح رابطه‌ی آن با سایر مفاهیم بدست داد. در این پژوهش با استفاده از این روش، از طریق ...  بیشتر

آموزش، شکوفایی و تربیت: نسبت و چگونگی کاربست این مفاهیم در عمل تربیتی

مجتبی پورکریمی هاوشکی؛ معصومه رمضانی فینی

دوره 31، شماره 1 ، شهریور 1403، صفحه 75-102

https://doi.org/10.22055/edus.2024.45691.3545

چکیده
  هدف از این مقاله بررسی مفهومی و تبیین رابطه سه مفهوم اساسی تربیت، آموزش و شکوفایی و استنتاج کارکردهای آن در نظام تربیتی است. برای این منظور از روش تحلیلی-استنتاجی استفاده شده است. در ابتدا به تبیین سه مفهوم آموزش، شکوفایی، تربیت و نسبت آنها با هم پرداخته شده است و با مرور آثار کلاسیک و نو در حوزه تربیت، درصدد تحلیل این مفاهیم و چگونگی ...  بیشتر

پیشنهاد الگویی برای ارتقاء مهارت‌های زندگی دانشجویان: بر اساس یک پژوهش آمیخته

سمانه بحری شعبانی پور؛ نرگس حسن مرادی؛ رشید ذولفقاری زعفرانی

دوره 31، شماره 1 ، شهریور 1403، صفحه 103-122

https://doi.org/10.22055/edus.2024.45815.3552

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی ارتقاء مهارت‌های زندگی دانشجویان و طراحی مدل جامع انجام شده است. روش پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی صورت گرفت. در بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 16 نفر از اعضاء هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به شیوه نمونه‌گیری هدفمند تا مرزاشباع نظری مطالعه به عمل آمد. ابزار بخش کمّی، پرسشنامه محقق ساخته براساس ...  بیشتر

به سوی تدریس تأملی: فراترکیب تأمل در فرایندهای یاددهی-یادگیری

نازنین قاسمی؛ مرضیه دهقانی

دوره 31، شماره 1 ، شهریور 1403، صفحه 123-146

https://doi.org/10.22055/edus.2024.45972.3562

چکیده
  تأمل و تدریس دو مفهوم جداناپذیرند و ترکیب این دو منجر به شکل‌گیری مفهوم تدریس تأملی شده است. معلمان در تدریس تأملی درباره تمام فرایند یاددهی-یادگیری که در کلاس درس به وقوع می‌پیوندد، می‌اندیشند. هدف از پژوهش حاضر واکاوی وجوه تدریس تأملی معلمان در مدرسه است. رویکرد این پژوهش کیفی و روش آن فراترکیب است. در این فراترکیب از روش هفت مرحله‌ای ...  بیشتر

تأثیر تدریس پژوهی بر غنی سازی شغلی معلمان

امیر سبزی پور

دوره 31، شماره 1 ، شهریور 1403، صفحه 147-166

https://doi.org/10.22055/edus.2024.45973.3558

چکیده
  تدریس پژوهی رویکردی برای توسعه‌ی حرفه‌ای است که طی آن معلمان با یکدیگر در جهت تدوین طرح درس، اجرا، مشاهده و تحلیل نتایج آن در جهت بهبود یادگیری دانش آموزان همکاری و مشارکت می‌نمایند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر تدریس پژوهی بر غنی‌سازی شغلی معلمان ابتدایی با روش تحقیق نیمه آزمایشی با پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل انجام گرفت. جامعه ...  بیشتر

تکنولوژی آموزشی
وضعیت کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس هوشمند ابتدایی شهر شوش

سید عباس رضوی؛ احمد منصوری؛ سکینه شاهی

دوره 24، شماره 2 ، دی 1396، ، صفحه 129-150

https://doi.org/10.22055/edu.2018.20718.2088

چکیده
  هدف از پژوهش آگاهی از وضعیت کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در محیط یاددهی-یادگیری مدارس هوشمند دوره ابتدایی شهر شوش بود. روش پژوهش، آمیخته از نوع تبیینی بود. این پژوهش در مدارس هوشمند پسرانه دوره ابتدایی شهر شوش انجام شد. در بخش کمّی به علت کوچک بودن حجم نمونه، کلیه معلمان (70 نفر) به روش سرشماری انتخاب شدند. داده‌های کمّی پژوهش ...  بیشتر

بررسی اثر ارزشیابی توصیفی بر پیشرفت تحصیلی و اضطراب امتحان دانش‌آموزان

مریم بهرامیان؛ یدالله مهرعلیزاده؛ حسین سپاسی

دوره 17، شماره 2 ، شهریور 1389، ، صفحه 127-148

چکیده
        پژوهش حاضر با هدف مقایسه‌ی عملکرد تحصیلی و اضطراب امتحان دانش‌آموزان پایه‌ی سوم ابتدایی تحت پوشش طرح ارزشیابی توصیفی با دانش‌آموزان مدرسه‌های ابتدایی عادی شهر اهواز در سال تحصیلی 86-1387 انجام گرفت. جامعه‌ی آماری تحقیق، دانش‌آموزان پایه‌ی سوم ابتدایی در سه ناحیه‌ی (1، 2 و 4) شهر اهواز بودند. روش نمونه‌گیری تصادفی چند ...  بیشتر

برنامه ریزی درسی
روایتِ معلمی کردن یک معلم ابتدایی با تأکید بر نقش نظریه‌های تربیتی

نجمه سلطانی نژاد؛ محبوبه عارفی؛ نعمت الله موسی پور؛ کوروش فتحی اجارگاه

دوره 24، شماره 2 ، دی 1396، ، صفحه 5-24

https://doi.org/10.22055/edu.2017.21703.2172

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف کاوش فرایند معلمی کردن یک معلم ابتدایی با محوریت نقش نظریه‌های تربیتی در آن انجام گرفت. روش انجام این پژوهش روایت پژوهی بوده است. با توجه به اینکه روایت پژوهی به منظور مطالعه عمیق یک یا تعداد معدودی از افراد انجام می‌گیرد، این تحقیق روی یک معلم ابتدایی متمرکز شد. برای تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه‌های روایتی و نیمه ...  بیشتر

بررسی ابعاد توانمند سازی نیروی انسانی در سازمان‌های دولتی (موردکاوی یکی از سازمان‌های مورد مطالعه ایران)

یدالله مهرعلیزاده؛ نقی رعدی افسوران؛ عبدالله پارسا؛ محمدعلی معتمدی

دوره 18، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 75-96

چکیده
  هدف پژوهش حاضر مطالعه‌ی ابعاد توانمندی نیروی انسانی در یکی از سازمان‌های مورد مطالعه‌ی کشور می‌باشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه‌ی آماری شامل کلیه‌ی مدیران و کارکنان مورد مطالعه در سال 89-88 بوده‌اند، که تعداد 220 نفر نمونه از بین کلیه‌ی مدیران و کارکنان، با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی انتخاب شده‌اند. ...  بیشتر

بررسی رابطه‌ی یادگیری خود راهبر با عملکرد تحصیلی و رضایت از زندگی در دانش‌آموزان

ناصر بهروزی؛ معصومه شغابی؛ مهناز مهرلبی زاده هنرمند؛ غلامحسین مکتبی

دوره 20، شماره 1 ، خرداد 1392، ، صفحه 155-170

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ی یادگیری خود راهبر و مؤلفه‌های آن با رضایت از زندگی و عملکرد تحصیلی در دانش‌آموزان دختر سال سوم دبیرستان‌های دولتی شهر بوشهر بود. بدین منظور 246 دانش‌آموز به شیوه‌ی تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب و در پژوهش حاضر شرکت نمودند. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر مقیاس خود راهبری در یادگیری (فیشر و همکاران)، ...  بیشتر

برنامه ریزی درسی
مطالعۀ پدیدارشناسانۀ عوامل بنیادی موثر بر شکوفایی ایده جویی و نوآوری دانش آموزان دورۀ ابتدائی

مرجان سجودی؛ مرضیه دهقانی؛ محمد جوادی پور؛ رضا زعفریان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 دی 1402

https://doi.org/10.22055/edus.2023.43940.3468

چکیده
  ایده جویی و نوآوری، زمینه‌ای مساعد برای پرورش بذرهای ایده در ذهن کودکان به وجود می آورد و در آنان بینشی‌ جدید برای دگرگونه نگریستن، نوآفرینی و خودکارآمدی ایجاد می‌کند؛ که این امر اهمیت خاصی در برنامۀ درسی دورۀ ابتدائی دارد. بر این اساس پژوهش حاضر به منظور شناسایی عوامل بنیادیِ موثر بر شکوفایی ایده جویی و نوآوری دانش آموزان دورۀ ...  بیشتر

برنامه ریزی درسی
تجربه زیسته معلمان، مدیران و والدین از مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان ابتدایی

هدیه محمدزاده؛ افسانه نراقی زاده؛ پروین صمدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 دی 1402

https://doi.org/10.22055/edus.2023.44025.3469

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف واکاوی مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان ابتدایی از دیدگاه معلمان، مدیران و والدین انجام شد. این مطالعه به لحاظ هدف کاربردی، از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکت کنندگان در پژوهش معلمان، مدیران و والدین بودند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختارمند بود که با 8 نفر از معلمان، 7 نفر مدیران و 9 نفر والدین به اشباع نظری ...  بیشتر

برنامه ریزی آموزشی
تاثیرات چشم‌انداز آینده بر فراگیران: سنتزپژوهی بر اساس مدل روبرتس

اکرم دهباشی؛ هادی پورشافعی؛ محسن آیتی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 دی 1402

https://doi.org/10.22055/edus.2023.44286.3477

چکیده
  بسیاری از فعالیتهای تحصیلی در مدارس به منظور آماده سازی دانش آموزان برای زندگی آینده و توانایی ایفای نقش های مختلف طرح ریزی می‌شود.در این میان توجه به چشم‌انداز آینده فراگیران و تاثیرات آن مورد غفلت قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر، بررسی و شناسایی تاثیرات چشم-انداز آینده دانش‌آموزان می‌باشد. رویکرد پژوهش، کیفی و روش آن سنتز پژوهی ...  بیشتر

برنامه ریزی درسی
اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی دانشگاهی بر مبنای مدل اشتغال‌پذیری فوگیت

سمیه صاعدی؛ پروین صمدی؛ پروین احمدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 فروردین 1403

https://doi.org/10.22055/edus.2024.43062.3435

چکیده
  مطالعه حاضر با هدف اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی دانشگاهی بر مبنای مدل اشتغال-پذیری فوگیت انجام شد. اصلاح مأموریت دانشگاه‌ها در زمینه اشتغال از سه دهه پیش در جهان مورد توجه قرار گرفته است؛ به نحوی که برخی دانشگاه‌های پیشرو ساختار مدیریتی و برنامه درسی خود را به شکلی سازمان‌دهی کرده‌اند که دانش‌آموختگان آن بتوانند در تولید فناوری، ...  بیشتر

برنامه ریزی درسی
فرایند و راهکارهای اجرای رویکرد یادگیری مشارکتی در مدارس ابتدایی: یک مطالعه فراترکیب

فهیمه انصاری زاده؛ محمدرضا کرامتی؛ سیف اله فضل الهی؛ رابین ام گیلیس

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 خرداد 1403

https://doi.org/10.22055/edus.2024.44854.3511

چکیده
  هر یک از مطالعات قبلی ابعادی از فرآیند و راهکارهای اجرای رویکرد یادگیری مشارکتی را بررسی کرده‌اند. ترکیب نتایج این مطالعات و کنار هم قرار دادن این ابعاد یکی از شکافهای مهم پژوهشی است. هدف مطالعه حاضر ترکیب نتایج مطالعات ملی و بین‌المللی به‌منظور پر کردن این شکاف تحقیقاتی است. در این مطالعه از روش سندلوسکی و باروسو استفاده شد. براساس ...  بیشتر

برنامه ریزی آموزشی
الگوی آموزش باکیفیت در کلاس‌های متراکم: نظریه‌ای داده بنیاد

ناهید آجورلو؛ بهبود یاریقلی؛ غلامرضا گل محمد نژاد بهرامی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 خرداد 1403

https://doi.org/10.22055/edus.2024.45832.3550

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف ارائه الگوی آموزش باکیفیت در کلاس‌های متراکم دانش‌آموزان ابتدایی شهر قزوین انجام شد. بدین منظور از رویکرد کیفی و روش نظریه مبنایی از نوع سیستماتیک استفاده‌شده است. جهت گردآوری داده‌ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و بررسی اسناد و برای نمونه‌گیری از روش نمونه‌گیری هدفمند آمیخته (ترکیبی از نمونه‌گیری نظری، گلوله ...  بیشتر

برنامه ریزی آموزشی
بررسی اثربخشی روش تدریس مبتنی بر رویکرد سازنده‌گرایی بر انگیزش پیشرفت، پیشرفت تحصیلی و عملکرد خواندن دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر اهواز

حسن جرفی؛ غلامحسین عبادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 تیر 1403

https://doi.org/10.22055/edus.2024.46127.3565

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی روش تدریس مبتنی بر رویکرد سازنده‌گرایی بر انگیزش پیشرفت، پیشرفت تحصیلی و عملکرد خواندن دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر اهواز بود. طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون-پیگیری با گروه آزمایش و کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهر اهواز در ...  بیشتر

مدیریت آموزشی
ارائه الگوی شایستگی‌های خودتوسعه‌ای معلمان(یک مطالعه فراترکیب)

جواد پورکریمی؛ مهسا عزیزی؛ سیدحسین موسوی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 تیر 1403

https://doi.org/10.22055/edus.2024.46244.3571

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگی‎های خودتوسعه‌ای معلمان با رویکرد کیفی و روش فراترکیب انجام شده است. کلیه اسناد علمی یافت شده در بین سال‌های 2016 تا 2023 به تعداد 267 سند علمی، جامعه پژوهش حاضر را شکل می‌دهند که در 7 پایگاه خارجی و 4 پایگاه داخلی یافت شدند. درنهایت، 22 سند علمی پس از واکاوی عناوین، روش پژوهش و یافته‌ها، گزینش و تحلیل شد. ...  بیشتر

برنامه ریزی درسی
واکاوی مفهوم روایت جبران در راستای پرورش خود واقعی معلمان در برنامه درسی: یک هویت اتوبیوگرافیکال

رضا معصومی نژاد

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 تیر 1403

https://doi.org/10.22055/edus.2024.46284.3572

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین مفهوم "روایت جبران" در راستای شکل‌گیری خود واقعی معلمان در برنامه‌درسی بر اساس هویت اتوبیوگرافیکال انجام شد. رویکرد تحقیق کیفی از نوع پژوهش روایی با تاکید بر تحلیل موضوعی بود. در این راستا 12 نفر از معلمان در سال تحصیلی 1403-1402 با استفاده از مصاحبه روایتی عمیق از طریق نمونه‌گیری هدفمند از نوع شاخص مورد ...  بیشتر

روانشناسی تربیتی
ارائه ی مدل نقش واسطه ای مهارت‌های ارتباطی در تأثیرگذاری باورهای فراشناختی بر خلاقیت دبیران تربیت‌بدنی

ضرغام یوسفی؛ طاهره ازمشا؛ مریم کریمی؛ اسماعیل ویسیا

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 مرداد 1403

https://doi.org/10.22055/edus.2024.46303.3573

چکیده
  در این پژوهش به بررسی نقش واسطه‌ای مهارت‌های ارتباطی در تأثیرگذاری باورهای فراشناختی بر خلاقیت دبیران تربیت‌بدنی پرداخته شد. پژوهش به لحاظ هدف از نوع پژوهش‌های توصیفی- همبستگی از نوع مدل ساختاری بود. جامعه آماری کلیه دبیران تربیت‌بدنی متوسطه اول مناطق 4 گانه شهر اهواز به تعداد 425 نفر بود؛ نمونه آماری با توجه به جدول کرجسی و مورگان ...  بیشتر

ابر واژگان