فلسفه تعلیم و تربیت
مریم غفارزاده؛ محمد حسن میرزامحمدی؛ اکبر رهنما؛ مسعود صفایی مقدم
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رویکرد تفکر اخلاقی مادرانه با تاکید بر دیدگاه رودیک و استنتاج دلالت های آن در تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گرفت.سارا رودیک از اخلاق شناسان مراقبت فمنیستی رویکرد تفکر مادرانه را مطرح کرد.روش پژوهش حاضر از نوع تحلیلی و استنتاجی است.براین اساس ابتدا رویکرد تفکر مادرانه مورد تحلیل واقع شد و عناصر اساسی ان مورد برررسی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رویکرد تفکر اخلاقی مادرانه با تاکید بر دیدگاه رودیک و استنتاج دلالت های آن در تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گرفت.سارا رودیک از اخلاق شناسان مراقبت فمنیستی رویکرد تفکر مادرانه را مطرح کرد.روش پژوهش حاضر از نوع تحلیلی و استنتاجی است.براین اساس ابتدا رویکرد تفکر مادرانه مورد تحلیل واقع شد و عناصر اساسی ان مورد برررسی قرار گرفت. هستی شناسی مادرانه از نوع ارتباطی است و تجربه اساس معرفت شناسی آن بوده که در ان تفکر و عمل لازم و ملزوم یکدیگرند.اخلاق شناسی مادرانه مبتنی بر ترجیح دیگری بر خود است.از دیدگاه رودیک اعمال مادرانه ، شامل سه هدف؛حفاظت،رشد و آموزش می باشد.از نظر این رویکرد،مادران در اجرای نقش های مراقبتی از اصل عشق بهره می گیرند.از نظر رودیک مادران عشق مادران شامل؛ عشق توجه،عشق محافظتی (عشق نگهدارنده)،عشق موشکافانه و فروتنی می باشند.با توجه به عناصر اصلی رویکرد تفکر مادرانه ،محققان به استنتاج دلالت هایی تربیتی پرداختند.تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که در اموزش و پرورش مبتنی بر تفکر مهرورزانه و مادرانه؛ هدف کلی آموزش و پرورش "آموزش صلح "می باشد .معلم در این رویکرد دارای خصوصیاتی همچون؛عشق ورزی،تامل، توانایی انتظار ،توجه،آگاهی،اعتدال و تواضع می باشد.دانش اموز دارای تفکری همراه با سبک شناختی و تاملی همراه با توانایی های نامحدود است.محیط آموزشی هم باید محیطی توام با امنیت ،نشاط و شادابی باشد. رویکرد تفکر مادرانه قابلیت ان را دارد که به عنوان یک الگو در مناسبات اجتماعی و تربیتی مورد توجه قرار بگیرد
هاجر کوهی اصفهانی؛ یحیی قائدی؛ سعید ضرغامی همراه؛ سوسن کشاورز
چکیده
تفکرمراقبتی، سومین گونه از سهگانۀ انتقادی، خلاق و مراقبتیِ تفکر (برمبنای تقسیمبندی متیولیپمن) و حاصل بروز و ظهور عاطفه انسانی در وجه تعقلی آدمیان است. تفکرمراقبتی تفکری است که مغز، قلب و دست سه نماد اندیشیدن، مهربانی و عمل را با هم تلفیق نموده است. با توجه به کمتر شناخته بودن تفکرمراقبتی، نیاز به واکاوی و تعمق فلسفی در این حوزه ...
بیشتر
تفکرمراقبتی، سومین گونه از سهگانۀ انتقادی، خلاق و مراقبتیِ تفکر (برمبنای تقسیمبندی متیولیپمن) و حاصل بروز و ظهور عاطفه انسانی در وجه تعقلی آدمیان است. تفکرمراقبتی تفکری است که مغز، قلب و دست سه نماد اندیشیدن، مهربانی و عمل را با هم تلفیق نموده است. با توجه به کمتر شناخته بودن تفکرمراقبتی، نیاز به واکاوی و تعمق فلسفی در این حوزه احساس میگردد و هدف از این پژوهش تحلیل و بررسی چیستی تفکرمراقبتی در زمینۀ انواع، ابعاد، ماهیت و پاسخگویی به چالشهایی است که در این حوزه مطرح است. از اینرو این پژوهش، با روش تحلیل مفهوم به بررسی انواع و ابعاد تفکرمراقبتی و خصوصیات ویژۀ هرنوع میپردازد و در این راستا جامعیت یا عدم جامعیت انواع، وجود نسب اربع میان انواع، تداخل و تمایز هر نوع در دیگری، بیان تأثیر انواع تفکرمراقبتی در طبقهبندی اهداف آموزشی بلوم، حیطۀ اثرگذاری فردی یا اجتماعی هرکدام از انواع، چندگونگی ابعاد و چالشهای مربوط به آن، و ماهیت ویژه تفکرمراقبتی را مورد تحلیل و واکاوی قرارمیدهد. علاوه بر پاسخگویی به چالشهای فوق و بیان نتایج در هرمرحله و جمعبندی آنها در قسمت نتیجهگیری راهکاری 4مرحلهای نیز، جهت اجرایی نمودن تفکر مراقبتی بیان میگردد.
طلعت صباغ حسن زاده؛ رضا خفته دل
چکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای فیلم های آموزشی درس ریاضی دوره ی دوم ابتدایی در بخش محتوای رسمی شبکه شاد از منظر توجه به استاندارد های تولید فیلم های آموزشی می باشد.روش پژوهشی مورد استفاده دراین تحقیق به صورت توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بود.جامعه آماری در این پژوهش کلیه ی فیلم های آموزشی درس ریاضی دوره دوم ابتدایی(چهارم،پنجم وششم) در بخش ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای فیلم های آموزشی درس ریاضی دوره ی دوم ابتدایی در بخش محتوای رسمی شبکه شاد از منظر توجه به استاندارد های تولید فیلم های آموزشی می باشد.روش پژوهشی مورد استفاده دراین تحقیق به صورت توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بود.جامعه آماری در این پژوهش کلیه ی فیلم های آموزشی درس ریاضی دوره دوم ابتدایی(چهارم،پنجم وششم) در بخش محتوای رسمی شبکه شاد می باشد.با توجه به موضوع پژوهش نمونه گیری انجام نشد و کل جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفت.ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش چک لیست می باشد که توسط پژوهشگر طراحی و روایی آن توسط اساتید و متخصصان حوزه تولید محتوای الکترونیکی تعیین گردید.داده های به دست آمده از بررسی فیلم ها با استفاده از جداول فراوانی،میانگین و روش آنتروپی شانون مورد بررسی قرار گرفت.نتایج نشان داد که در فیلم های آموزشی درس ریاضی دوره دوم ابتدایی در بخش محتوای رسمی شبکه شاد مولفه استاندارد های طراحی آموزشی با میانگین 3.4 و به میزان زیاد رعایت شده است.هم چنین دو مولفه استاندارد های اختصاصی و استاندارد های فنی وهنری به ترتیب با میانگین های 2.9 و 3.3 به میزان متوسط رعایت شده است. بر اساس روش آنتروپی شانون نیز مشخص گردید مولفه استاندارد های فنی وهنری با میزان بار اطلاعاتی 0.99934 و ضریب اهمیت0.33386 دارای بیشترین میزان اهمیت و مولفه ی استاندارد های اختصاصی با میزان بار اطلاعاتی 0.99633 و ضریب اهمیت0.33285 کمترین میزان اهمیت را دارا می باشد.
محمد لطیفی؛ سید عباس رضوی؛ عبداله پارسا
چکیده
این پژوهش با هدف آگاهی از میزان استفاده دبیران از شوخ طبعی مناسب و نامناسب در فرایند تدریس انجام شد. پژوهش حاضر یک پژوهش کمّی و کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده ها، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دوره اول و دوم متوسطه شهر شوش(استان خوزستان) در سال تحصیلی 99-1398 بود. حداقل حجم نمونه طبق جدول مورگان محاسبه ...
بیشتر
این پژوهش با هدف آگاهی از میزان استفاده دبیران از شوخ طبعی مناسب و نامناسب در فرایند تدریس انجام شد. پژوهش حاضر یک پژوهش کمّی و کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده ها، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دوره اول و دوم متوسطه شهر شوش(استان خوزستان) در سال تحصیلی 99-1398 بود. حداقل حجم نمونه طبق جدول مورگان محاسبه شد و در مجموع 366 دانشآموز با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم جامعه انتخاب شدند. دادههای موردنیاز از طریق پرسشنامه شوخ طبعی مناسب و نامناسب (Frymier et al., 2008) گردآوری شد. با استفاده از آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامه شوخ طبعی مناسب و نامناسب 95/0 تعیین گردید. برای تحلیل داده ها از آزمون تی تک گروهی، تی مستقل و تی وابسته استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد دبیران در تدریس از شوخ طبعی مناسب بیشتر از شوخ طبعی نامناسب استفاده کرده بودند. البته به طور کلی میزان استفاده آنان از شوخ طبعی(مناسب و نامناسب) کمتر از متوسط بود. دیگر یافته این پژوهش نشان داد دبیران مرد بیشتر از دبیران زن، از انواع شوخ طبعی در فرآیند تدریس استفاده کرده اند.
مجتبی جهانی فر
چکیده
خود پنداره تحصیلی سازه ای چند بعدی است ، که به طور خاص در هر حوزه درسی تعریف و اندازه گیری میشود. هدف این پژوهش بررسی رابطه خودپنداره تحصیلی درس فیزیک و جنسیت در دانش آموزان ایرانی است. دادهها از نمونه ای 603 نفری دانش آموزان پسر و دختر در رشته های تجربی و ریاضی پایه های تحصیلی دهم تا دوازدهم دبیرستان های متوسطه ایران گردآوری شدند. ...
بیشتر
خود پنداره تحصیلی سازه ای چند بعدی است ، که به طور خاص در هر حوزه درسی تعریف و اندازه گیری میشود. هدف این پژوهش بررسی رابطه خودپنداره تحصیلی درس فیزیک و جنسیت در دانش آموزان ایرانی است. دادهها از نمونه ای 603 نفری دانش آموزان پسر و دختر در رشته های تجربی و ریاضی پایه های تحصیلی دهم تا دوازدهم دبیرستان های متوسطه ایران گردآوری شدند. برای هنجاریابی پرسشنامه خودپنداره تحصیلی فیزیک از تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل روایی ظاهر و محتوایی استفاده شد. یافته ها نشان داد پرسشنامه خودپنداره تحصیلی فیزیک روایی سازه مطلوبی داشت و همچنین روابط بین خودپنداره تحصیلی فیزیک و جنسیت دانش آموزان معنادار و قابل توجه است ساختار مدل خودپنداره تحصیلی فیزیک بین پسران و دختران متفاوت عمل می کند و دانش آموزان دختر از نمره خودپنداره تحصیلی پایینی نسبت به پسران برخوردار هستند. پیشنهاد می شود در تدریس درس فیزیک به تفاوتهای جنسیتی توجه شده و مداخله لازم برای بهبود خودپنداره تحصیلی در درس فیزیک در مدارس ایران انجام پذیرد.
مریم شفیعی سروستانی؛ تورج درخشان فر؛ سمیه مزگی نژاد
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش اخلاق حرفهای در سلامت سازمانی با میانجیگری رفتار شهروندی سازمانی انجامشده است. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف نظری - کاربردی و ازنظر روش در زمره پژوهشهای توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه کارکنان آموزشوپرورش یاسوج شامل 550 نفر بود که از این تعداد با استفاده از جدول مورگان، 230 نفر به روش نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش اخلاق حرفهای در سلامت سازمانی با میانجیگری رفتار شهروندی سازمانی انجامشده است. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف نظری - کاربردی و ازنظر روش در زمره پژوهشهای توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه کارکنان آموزشوپرورش یاسوج شامل 550 نفر بود که از این تعداد با استفاده از جدول مورگان، 230 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای اخلاق حرفهای گریگوری و همکاران (1990)، سلامت سازمانی ترکزاده و بصیری (1394) و رفتار شهروندی سازمانی پادساکف و همکاران (1990) بود. دادهها با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS24 و Smart-PLS تجزیه و تحلیل شد. برای بررسی وضعیت متغیرهای مورد بررسی از آزمون t تک متغیره، برای بررسی همبستگی بین متغیرها از آزمون همبستگی پیرسون و برای بررسی نقش واسطهای از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج t تک نمونهای نشان داد که میانگین نمره اخلاق حرفهای، رفتار شهروندی سازمانی و سلامت سازمانی در کل و مؤلفههای آن (بهجز مؤلفه پشتکار و جدیت در کار از اخلاق حرفهای) در سازمان آموزشوپرورش از میانگین نمره نظری (3/00) بهطور معناداری بیشتر میباشد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد بین متغیرهای اخلاق حرفهای، سلامت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در کل ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد (0/001>p). نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد اخلاق حرفهای بر سلامت سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد (0/05=p) ولی اخلاق حرفهای بر سلامت سازمانی از طریق رفتار شهروندی سازمانی اثر معناداری ندارد. بنابراین رفتار شهروندی سازمانی در رابطه بین اخلاق حرفهای و سلامت سازمانی نقش واسطهگری ندارد.
صمد برزویان شیروان؛ افشین نوروزی علمی؛ مرتضی طاهری
چکیده
هدف از انجام این پژوهش طراحی الگو و ابزاری برای سنجش سوادمالی مدیران مدارس ابتدایی است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی است؛ و روش نظریۀ داده بنیاد در این پژوهش ملاک عمل واقعشده است. جامعۀ آماری شامل افراد متخصص و صاحبنظر در زمینه اقتصاد آموزش، مدیران مدارس دولتی و خصوصی می باشدکه 10 نفر از این جامعه با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش طراحی الگو و ابزاری برای سنجش سوادمالی مدیران مدارس ابتدایی است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی است؛ و روش نظریۀ داده بنیاد در این پژوهش ملاک عمل واقعشده است. جامعۀ آماری شامل افراد متخصص و صاحبنظر در زمینه اقتصاد آموزش، مدیران مدارس دولتی و خصوصی می باشدکه 10 نفر از این جامعه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و بهکارگیری معیار اشباع نظری، برای پاسخگویی به مصاحبههایی نیمه ساختاریافتهی پژوهش، انتخابشدهاند. برای به دست آوردن اعتبار و روایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکتکنندگان و مرور خبرگان شرکتکننده در پژوهش استفادهشده است. نتایج تحلیل دادهها در طی سه مرحلۀ کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) حاکی از 23 مقوله کلی است که در چارچوب الگوی پارادایمی Corbin & Strauss(2008) طراحی گردیده است و برمبنای مقولههای فوق ابزار سنجش سوادمالی مدیران مدارس در سه حیطه سوادمالی تخصصی، عمومی و عملکرد و پیامدهای سوادمالی مدیران مدارس تدوینشده است. بر اساس نتایج پژوهش پیشنهاد میشود که مدیران مناطق آموزشوپرورش و مؤسسان مدارس در انتصاب و گزینش مدیران، سوادمالی را لحاظ کنند و از ابزار این پژوهش برای سنجش سوادمالی مدیران مدارس استفاده کنند.
علیرضا اقبالی
چکیده
چکیدههدف مقاله بررسی تاثیر شرایط دوره های رونق و رکود بر نرخ ثبت نام دانشگاه پیام نور سطح کشور طی سالهای 1397-1384 می باشد. بر این اساس از روش داده های ترکیبی بر اساس داده های استانی استفاده گردیده اس. نتایج مقاله نشان میدهد که سهم دانشجویان دانشگاه پیام نور به کل دانشجویان در استانهای کشور در دوره های رونق کاهش یافته و در مقابل این سهم در ...
بیشتر
چکیدههدف مقاله بررسی تاثیر شرایط دوره های رونق و رکود بر نرخ ثبت نام دانشگاه پیام نور سطح کشور طی سالهای 1397-1384 می باشد. بر این اساس از روش داده های ترکیبی بر اساس داده های استانی استفاده گردیده اس. نتایج مقاله نشان میدهد که سهم دانشجویان دانشگاه پیام نور به کل دانشجویان در استانهای کشور در دوره های رونق کاهش یافته و در مقابل این سهم در دوره های رکود اقتصادی مثبت می باشد. نتایج همچنان نشان میدهد که شدت تاثیر گذاری در دوره های رونق و رکود نسبتا کم و خیلی کم می باشد. بنابراین میتوان اظهار نمود که نرخ ثبت نام در دانشگاه پیام نور رفتار ضد سیکلی دارد. این نتایج تایید کننده این است که افراد تحت تاثیر هزینه خود در زمان ثبت نام در این دانشگاه هستند. نتایج این مقاله می تواند به مدیریت دانشگاه کمک نماید که در شرایط رونق و یا رکود چه سیاستهایی اتخاذ نمایند. در مطالعات گذشته عمدتا به تاثیر رشد اقتصادی بر نرخ ثبت نام توجه داشته در حالی که در این مقاله به تاثیر نوسانات کلی اقتصاد در شکل دوره های رونق و رکود پرداخته شده است.
امین پروری؛ سید علی سیادت؛ سید حمیدرضا شاوران
چکیده
این پژوهش با هدف تدوین الگوی معیارهای گزینش رؤسای دانشگاهها در دانشگاههای منتخب جهان انجام شد. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر رویکرد، کیفی بود. جامعه آماری پژوهش را متن اسناد، آییننامهها، دستورالعملها، کتب و مقالات در دسترس در شانزده کشور جهان از قارههای مختلف مرتبط بودند شامل میشد و نمونه آماری برابر با جامعه بود. ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تدوین الگوی معیارهای گزینش رؤسای دانشگاهها در دانشگاههای منتخب جهان انجام شد. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر رویکرد، کیفی بود. جامعه آماری پژوهش را متن اسناد، آییننامهها، دستورالعملها، کتب و مقالات در دسترس در شانزده کشور جهان از قارههای مختلف مرتبط بودند شامل میشد و نمونه آماری برابر با جامعه بود. برای بررسی روایی پژوهش، از روایی محتوایی و بمنظور بررسی پایایی از روش گروه همتایان بهره گرفته شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل شد. پس از کدگذاری دادههای حاصل، مفاهیم، مقولههای محوری(ابعاد یا سازهها) و مؤلفهها(شایستگیهای محوری) شناسایی شدند. نتایج نشان داد که از بین 144 کد استخراج شده، به ترتیب معیار انتخاب تعاملی(12)، مدیریت ارتباطات(9)، تجربه مدیریت(8)، تجربه مدیریت دانشگاهی(7)، توانمندی علمی(7)، نوآوری(6)، مدیریت مالی(6)، مشارکت(5) و تعهد سازمانی(5) بیشترین اهمیت را دارا هستند و در انتخاب رؤسای دانشگاهها در سطح دانشگاههای مورد مطالعه در جهان نقش بسزایی داشتهاند. با استفاده از نتایج، مدل جامعی بمنظور گزینش رؤسای دانشگاهها تدوین گردید که حاصل آن طبقه بندی سه دسته ویژگی اصلی فردی، سازمانی و مدیریتی بود. طبقه فردی شامل ویژگیهای شخصیتی و علمی؛ طبقه سازمانی شامل ویژگیهای عمومی سازمانی، فرآیند گزینش و ملیگرایی و طبقه مدیریتی شامل مهارتهای مدیریتی، مشارکت و تجربه و تخصص بود. با توجه به اینکه داده های بدست آمده حاصل از یک پژوهش داده بنیاد بود، نتایج حاصل میتواند معیارهای قابلتوجهی را در زمان گزینش رؤسای دانشگاهها در فرآیندهای جذب و گزینش آنها ارائه نماید.
مریم سادات قریشی خوراسگانی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی مهارتهای فردی و حرفهای در رابطه کارورزی بر توسعه فردی و حرفهای دانشجویان علوم تربیتی بود. ازاینرو روش پژوهش، توصیفی- همبستگی بود. جامعۀ آماری را دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه الزهرا(س) (200 دانشجو)، تشکیل داد. با روش نمونهگیری در دسترس 143 نفر نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی مهارتهای فردی و حرفهای در رابطه کارورزی بر توسعه فردی و حرفهای دانشجویان علوم تربیتی بود. ازاینرو روش پژوهش، توصیفی- همبستگی بود. جامعۀ آماری را دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه الزهرا(س) (200 دانشجو)، تشکیل داد. با روش نمونهگیری در دسترس 143 نفر نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد Novotorov (2001) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه، توسط 3 نفر از متخصصان حوزه مدیریت آموزشی تائید شد. پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای متغیر کارورزی (88/0)، توسعه فردی (84/0)، توسعه حرفهای (88/0)، مهارت فردی (91/0) و مهارت حرفهای (93/0) به دست آمد. تجزیهوتحلیل دادهها توسط نرم افزارهای SPSS16، AMOS22 و آزمون مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج نشان داد، رابطة بین تأثیر کارورزی و توسعه فردی و حرفهای و مهارتهای فردی و حرفهای و رابطة بین توسعه فردی و توسعه حرفهای با مهارتهای فردی و حرفهای مثبت و معنادار (05/0≥ p) بود. بر اساس نتایج بهدستآمده، کارورزی بهطور مستقیم در چهار حوزه مهارتهای فردی، حرفهای، توسعه فردی و حرفهای نقش دارد. با افزایش مهارت فردی دانشجویان، کارورزی بهطور غیرمستقیم روی مهارتهای حرفهای نیز تأثیرگذار خواهد بود. بهتبع آن، توسعه حرفهای دانشجویان را به دنبال دارد. همچنین نتایج نشان داد، کارورزی موجب توسعه فردی و حرفهای دانشجویان شده است. بهطورکلی، کارورزی درصورتیکه باعث افزایش مهارتهای حرفهای دانشجویان شود، میتواند به ارتقاء توسعه فردی و حرفهای آنها بینجامد. درنهایت بر اساس یافتههای پژوهش پیشنهادات کاربردی ارائه شد.
مریم پورجمشیدی؛ حسین زنگنه
چکیده
این پژوهش در راستای بررسی رضایت دانشجویان در رویکرد یادگیری وارونه از منظر انعطاف پداگوژیکی آن از لحاظ رسانه، روش تدریس آنلاین-آفلاین و ارزشیابی در آموزش الکترونیکی صورت گرفت. روش انجام پژوهش از نوع آمیخته با طرح همسوسازی دادههای کمی و کیفی بود که در بخش کمی با روش پیمایشی و در بخش کیفی با مطالعهی موردی انجام شد. جامعهی آماری ...
بیشتر
این پژوهش در راستای بررسی رضایت دانشجویان در رویکرد یادگیری وارونه از منظر انعطاف پداگوژیکی آن از لحاظ رسانه، روش تدریس آنلاین-آفلاین و ارزشیابی در آموزش الکترونیکی صورت گرفت. روش انجام پژوهش از نوع آمیخته با طرح همسوسازی دادههای کمی و کیفی بود که در بخش کمی با روش پیمایشی و در بخش کیفی با مطالعهی موردی انجام شد. جامعهی آماری در پیمایش شامل 30 دانشجوی علوم تربیتی دانشگاه بوعلیسینا در سال تحصیلی 1399 بود که حجم نمونه برابر با جامعه و در مطالعهی موردی شامل 15 مشارکت کننده بود که با این رویکرد آموزش دیده بودند. از راهبرد مصاحبه نیمهساختارمند و پرسشنامه محققساخته برای جمعآوری دادهها استفاده گردید که روایی آن از نظر متخصصان و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (89/0) تایید شد. یافتههای حاصل از پژوهش بیانگر رضایت دانشجویان از لحاظ انعطاف ادغام رسانه با محتوا، انعطاف رویکرد یادگیری وارونه در تدریسهای آفلاین و آنلاین و همچنین شیوهی ارزشیابی در آموزش الکترونیکی بود. بر مبنای نتایج حاصل از یافتههای این پژوهش، میتوان گفت رویکرد یادگیری وارونه به دلیل انعطاف پذیری آن از منظر ادغام رسانه با محتوا، روش تدریس، و ارزشیابی موجب رضایت یادگیرندگان از آموزشهای از راه دور میشود و با تلفیق ابعاد مختلف پداگوژی در رویکرد یادگیری وارونه میتوان رضایت دانشجویان از آموزشهای راه دور را افزایش داد.
سمیه نعمتی؛ ناصر شیربگی
چکیده
توصیف و تفسیر چگونگی فهم پژوهشگران و کارورزان حوزۀ مدیریت آموزشی از مفهوم «رهبری آموزشی» در مقالات منتشر شده در مجلات علوم تربیتی، شناسایی موضوعات و رویکردهای مورد استفاده از سوی نویسندگان جهت مطالعه این مفهوم، هدف اصلی مقاله است. یافتهها نشان داد که حدود 89 درصد از مقالات موردبررسی، با رویکردهای اثباتگرایانه و روشهای ...
بیشتر
توصیف و تفسیر چگونگی فهم پژوهشگران و کارورزان حوزۀ مدیریت آموزشی از مفهوم «رهبری آموزشی» در مقالات منتشر شده در مجلات علوم تربیتی، شناسایی موضوعات و رویکردهای مورد استفاده از سوی نویسندگان جهت مطالعه این مفهوم، هدف اصلی مقاله است. یافتهها نشان داد که حدود 89 درصد از مقالات موردبررسی، با رویکردهای اثباتگرایانه و روشهای کمّی به انجام رسیدهاند. در فراتحلیل کیفی مقالات مشخصگردید که الگوهای رهبری مختلفی مانند رهبری تحولی، توزیعی، اخلاقی، امنیتمدار، درسی، معنوی و خدمتگزار مورد مطالعه قرار گرفتند که با آنچه در مرزهای مفهومی دانش در مطالعات خارجی وجود دارد، مطابقت داشت. برخی از الگوها نیز به نظر میرسد بیش از آنکه تحت تأثیر موضوعات حوزه در سطح فراملی باشند، بیشتر از فرهنگ و باورهای ارزشی جامعه اسلامی ایرانی متأثر بودند. همچنین برخی الگوهای نوین رهبری مانند رهبری عدالتمحور، فناورمحور و رهبری تعلیم و تربیتمحور، با وجود محبوبیت کنونی نزد محققان خارجی، هنوز مورد توجه پژوهشگران داخلی قرار نگرفتهاند. تحلیلها نشان داد که رهبری آموزشی با دامنهای از تغییرات در محتوا، الگوهای نوشتاری، و پارادیمهای پژوهشی در چند سال اخیر روبرو شده که گویای نوعی حرکت به سمت نشاط فکری و بالندگی حوزه است. به اینمعنی که رهبری آموزشی از موضوعی بینالمللی با پسزمینهای در نظریات سازمانی و نویسندگان مرد تک نفره، به مبحثی تبدیل شده که در نشریات داخلی علومتربیتی مقالاتی نسبتاً فراوان با راهبردهای متفاوتتر، چند نویسنده و با مشارکت زنان پژوهشگر مشاهده میشود. به موازات این تغییرات مثبت، کاهش مشارکت کاروزران در نوشتن مقالات احساس میشود.