یدا... مهرعلیزاده؛ حسین سپاسی؛ فاطمه آتشفشان
چکیده
مدیریت مدرسه محوری که ریشه در مبانی نظری مشارکتپذیری، عدم تمرکز، تفویض اختیار و رقابتی شدن دارد معتقد است مدرسه و ارکان آن باید در اداره مدرسه دخالت داده شوند. در این راستا مقاله حاضر با بهرهگیری از چارچوب نظری مبتنی بر الگوی سازمانی برگرفته شده از مطالعات لاولر و همکاران ...
بیشتر
مدیریت مدرسه محوری که ریشه در مبانی نظری مشارکتپذیری، عدم تمرکز، تفویض اختیار و رقابتی شدن دارد معتقد است مدرسه و ارکان آن باید در اداره مدرسه دخالت داده شوند. در این راستا مقاله حاضر با بهرهگیری از چارچوب نظری مبتنی بر الگوی سازمانی برگرفته شده از مطالعات لاولر و همکاران (1992) و دیگر محققان این مسأله دنبال میشود و در آن سعی شده است تا موانع مهم کاربست مدیریت مدرسه محور در ایران و شهر اهواز بررسی شوند. با بهرهگیری از رویکرد کمی (پرسشنامه) و همچنین رویکرد کیفی (مصاحبه)، دادهها در دبیرستانهای شهر اهواز از کارشناسان ستادی، مدیران و دبیران جمع آوری گردید. نتایج نشان داد که الف- میانگین کل میزان آگاهی افراد نمونه 3/09 از 5 میباشد که در حد متوسطی است. ب- میانگین کل میزان موافقت افراد نمونه نسبت به طرح عدم تمرکز آموزشی- مدرسه محوری 3/49 از 5 است که مطلوب میباشد. ج- عامل سیاسی و قدرت (مسئولین) با میانگین 3/80، عامل ساختاری و امکاناتی با میانگین 3/79، عامل اطلاعاتی و دانشی با میانگین 3/72، عامل فرهنگی- اجتماعی با میانگین 3/52 و عامل مدیریتی با میانگین 3/24 از میانگین 5 به ترتیب اولویت به عنوان موانع مهم مدرسه محوری قلمداد شدهاند.
جواد کاوسیان؛ پروین کدیور؛ حمیدرضا عریضیسامانی؛ محمدنقی فراهانی
چکیده
دو مطالعه برای بررسی این که چگونه دانشآموزان از مثال و رویه در حل مسائل کلامی جبر استفاده میکنند طراحی شد. در مطالعه اول تأثیر آموزش از طریق مثال و رویه در حل مسائل کلامی جبر بررسی گردید. آزمودنیها 73 دانشآموز دختر دبیرستانی سال سوم ریاضی- فیزیک بودند که به صورت تصادفی ...
بیشتر
دو مطالعه برای بررسی این که چگونه دانشآموزان از مثال و رویه در حل مسائل کلامی جبر استفاده میکنند طراحی شد. در مطالعه اول تأثیر آموزش از طریق مثال و رویه در حل مسائل کلامی جبر بررسی گردید. آزمودنیها 73 دانشآموز دختر دبیرستانی سال سوم ریاضی- فیزیک بودند که به صورت تصادفی در سه گروه جایگزین شدند. یک گروه از طریق ارائه مثال ساده آموزش دیدند، گروه دوم با رویه و سومین گروه با رویه و مثال ساده آموزش دیدند. تحلیل نتایج تفاوت معنیداری را بین سه گروه نشان نداد. در مطالعه دوم سه موقعیت آموزشی جدید شامل مثال پیچیده، مثال پیچیده و مثال ساده، مثال پیچیده و رویه به دو گروه مطالعه اول یعنی شرایط مثال ساده و رویه اضافه شد. آزمودنیها 122 نفر بودند و روند آزمایش شبیه مطالعه اول بود. نتایج نشان داد که استفاده از مثالها با سطوح دشواری متفاوت، توانایی آزمودنیها را در حل مسائل کلامی جبر بهبود میبخشد و این نتایج با پیشینه تجربی و نظری همخوانی دارد.
آتوسا کوچک؛ فریده عصاره
چکیده
در این مقاله با استفاده از روش تحلیل استنادی، به بررسی رفتارهای استنادی دانشجویان دورههای دکتری حرفهای دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز، طی سالهای 1376-1380 پرداخته میشود. در این بررسی مجلات هسته شناسائی میشوند، میزان هزینه- سودمندی آنها برآورد شده، جایگاه مجلات هسته ...
بیشتر
در این مقاله با استفاده از روش تحلیل استنادی، به بررسی رفتارهای استنادی دانشجویان دورههای دکتری حرفهای دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز، طی سالهای 1376-1380 پرداخته میشود. در این بررسی مجلات هسته شناسائی میشوند، میزان هزینه- سودمندی آنها برآورد شده، جایگاه مجلات هسته حاصل از این مطالعه در میان فهرست مجلات ISI نیز تعیین میشود. موضوعات پایان نامههای مورد بررسی شناسائی و با فهرست موضوعی پایگاه اطلاعاتی VET CDتطبیق داده میشود تا حوزههای موضوعی که احیاناً کمتر مورد توجه بوده و روی آنها باید کار انجام شود شناسائی شوند.
احمد بهپژوه؛ شکراله کمالی
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روشهای بالینی و بهبود خود به خودی برای درمان لکنت زبان و بررسی علل و عوامل آشکار کننده آن نزد کودکان واجد ناروانی گفتار سنین سه تا هفت سال بوده است. نمونه مورد بررسی بیست و دو نفر از کودکان دارای ناروانی گفتار بودند که همراه والدین خود به ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روشهای بالینی و بهبود خود به خودی برای درمان لکنت زبان و بررسی علل و عوامل آشکار کننده آن نزد کودکان واجد ناروانی گفتار سنین سه تا هفت سال بوده است. نمونه مورد بررسی بیست و دو نفر از کودکان دارای ناروانی گفتار بودند که همراه والدین خود به مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی توحید شهر تهران مراجعه کرده بودند. نمونه مورد مطالعه، در دو گروه همتاسازی شدند و بر مبنای روش بالینی و روش بهبود خود به خودی با یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفتند. ابزار پژوهشی، شامل مصاحبه با والدین و ارزیابی ناروانی گفتار کودک از طریق ضبط گفتار خود انگیخته بود. در این پژوهش از آزمون غیرپارامتری U مان- ویتنی برای تحلیل دادهها استفاده شد. سرعت گفتار بر حسب تعداد کل کلمات بیان شده در سه دقیقه و میزان ناروانی گفتار بر اساس ارزیابی درمانگر و والدین در پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه مقایسه شدند. ضریب توافق (tکندال) به دست آمده نشان داد که میزان ناروانی ارزیابی شده توسط درمانگر و والدین در پیش آزمون معنیدار بود. نتایج حاصل از مقایسه دو روش، تفاوت معنیداری را نشان داده است، به این معنی که روش بالینی نسبت به روش بهبود خود به خودی از اثربخشی بیشتری برخوردار بود.
زاهد بیگدلی؛ ناهید یوسف آقلی
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناخت انگیزهها، اهداف و منابع اطلاعاتی مورد استفاده متخصصان شاغل در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی استان خوزستان، و همچنین شناخت شیوههای کسب اطلاعات و موانع و مشکلات متخصصان در دستیابی به اطلاعات است. نوع تحقیق توصیفی و روش آن پیمایشی است. برای گردآوری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناخت انگیزهها، اهداف و منابع اطلاعاتی مورد استفاده متخصصان شاغل در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی استان خوزستان، و همچنین شناخت شیوههای کسب اطلاعات و موانع و مشکلات متخصصان در دستیابی به اطلاعات است. نوع تحقیق توصیفی و روش آن پیمایشی است. برای گردآوری اطلاعات پرسشنامهای با 28 سؤال بین متخصصان سطوح مختلف تحصیلی (دکترا، کارشناسی ارشد، کارشناسی) شاغل در واحدهای هشتگانه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی استان خوزستان توزیع شد. از تعداد 250 پرسشنامه توزیع شده، 158 پرسشنامه (63/2 درصد) به طور کامل تکمیل و برگردانده شد که در تجزیه و تحلیل دادهها مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد که متخصصان واحدهای مختلف از نظر استفاده از منابع اطلاعاتی و از نظر رفتار اطلاعیابی تفاوت معنیداری دارند. این تحقیق همچنین نشان داد که انگیزه متخصصان از جستجوی اطلاعات، ارتقاء سطح علمی و دانش تخصصی و استفاده از تکنولوژیهای نوین برای پیشرفت شغلی، روزآمد کردن اطلاعات شخصی و افزایش معلومات عمومی بوده است. بیشترین موضوعات مورد مطالعه متخصصان مربوط به آثار و نوشتههای کشاورزی، حسابداری، عمران و برق است. میزان مطالعه متخصصان در حد متوسط است، و در استفاده از منابع اطلاعاتی: کتاب فارسی، مجله فارسی، کتاب لاتین، اسناد و گزارشها به ترتیب بیشتر از سایر منابع اطلاعاتی و نقشهها، مجلات لاتین، پایاننامهها، لوحهای فشرده و دیسکتها کمتر از سایر منابع مورد استفاده قرار میگیرند. در استفاده از روشهای غیررسمی کسب اطلاعات، مشاوره با دوستان و آشنایان، شرکت در همایشها و سخنرانیها و پس از آن از میان روشهای رسمی کسب اطلاعات، کتابخانه شخصی و مرکز اطلاعات علمی و فنی نیشکر در اولویت قراردارند. در حالی که بانکهای اطلاعات کشاورزی کمترین استفاده را داشته است، طولانی بودن ساعات کار شرکت، بعد مسافت بین محل کار تا مرکز اطلاعات علمی و فنی و کمبود وقت از مهمترین موانع دستیابی متخصصان به اطلاعات موجود در این مرکز ذکر شده است.
حسین الهامپور
چکیده
تحقیق حاضر برای پاسخ دادن به این سئوال انجام شده که: آیا مشکلات آموزشی درس انشاء را میتوان شناسایی و دستهبندی کرد؟ برای پاسخ دادن به این سئوال از بین کلیه دانشآموزان دوره راهنمایی و دبیران درس انشاء در استان خوزستان در سال تحصیلی 80-79، 1500 دانشآموز و 300 دبیر از پایههای ...
بیشتر
تحقیق حاضر برای پاسخ دادن به این سئوال انجام شده که: آیا مشکلات آموزشی درس انشاء را میتوان شناسایی و دستهبندی کرد؟ برای پاسخ دادن به این سئوال از بین کلیه دانشآموزان دوره راهنمایی و دبیران درس انشاء در استان خوزستان در سال تحصیلی 80-79، 1500 دانشآموز و 300 دبیر از پایههای سهگانه به طور تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. فهرست مشکلات با بررسی متون پژوهشی و نظرخواهی از دبیران و دانشآموزان طی دو پرسشنامه تدوین گردید. سپس دادههای بدست آمده از اجرای این پرسشنامهها با روش تحلیل عوامل پردازش شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که مشکلات آموزشی درس انشاء از دیدگاه دانشآموزان را میتوان در چهار عامل شامل: 1) مشکلات ساختاری، 2) مشکلات اجرایی، 3) مشکلات تدریس و 4) راهنمایی و انتخاب موضوع. و همین مشکلات را از دیدگاه دبیران میتوان در سه عامل 1) مشکلات مربوط به نوشتن، 2) مشکلات مربوط به تدریس و 3) مشکلات آموزشی به ترتیب اولویت دستهبندی کرد. مهمترین اهداف درس انشاء را دبیران پرورش نیروی تفکر و تخیل، توانایی نوشتن و فرصت ابراز عقاید و افکار دانستهاند.
محمدحسین حیدری؛ محمدجعفر پاکسرشت؛ مسعود صفاییمقدم
چکیده
هدف این مقاله بررسی اهداف و راهکارهای، آموزش و پرورش آیندهنگر است و از دو بخش تشکیل میشود. در بخش اول پس از مرور پیشینه آیندهنگری، سه روش اصلی آیندهنگری معرفی میشوند و ارتباط آنها با تعلیم و تربیت مورد بحث قرار خواهد گرفت. این سه روش عبارتند از آیندهنگری تحلیلی، نظری ...
بیشتر
هدف این مقاله بررسی اهداف و راهکارهای، آموزش و پرورش آیندهنگر است و از دو بخش تشکیل میشود. در بخش اول پس از مرور پیشینه آیندهنگری، سه روش اصلی آیندهنگری معرفی میشوند و ارتباط آنها با تعلیم و تربیت مورد بحث قرار خواهد گرفت. این سه روش عبارتند از آیندهنگری تحلیلی، نظری و مشارکتی. در بخش دوم آراء برخی از آیندهنگران معاصر بررسی شده و بر اساس آن شش روند کلی برای تحولات جهانی در قرن بیست و یکم بازشناسی میگردد. این روندها عبارتند از: پیشرفت سریع علم و تکنولوژی، گسترش فناوری اطلاعات، جهانی شدن، تهدید محیط زیست، اشاعه دموکراسی و افزایش آگاهی سیاسی و فرهنگی ملل، اقوام و فرقهها. پس از بیان این هفت روند کلی، رسالت نظام آموزش و پرورش برای مواجهه با این روندها مورد بحث قرار گرفته، سعی خواهد شد که راهکارهایی برای تطبیق و سازگاری نظام تعلیم و تربیت با این تحولات پیشنهاد گردد.