نویسندگان
1 کارشناس ارشد علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
2 عضو هیأت علمی دانشکده علوم روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
هدف این مقاله بررسی اهداف و راهکارهای، آموزش و پرورش آیندهنگر است و از دو بخش تشکیل میشود. در بخش اول پس از مرور پیشینه آیندهنگری، سه روش اصلی آیندهنگری معرفی میشوند و ارتباط آنها با تعلیم و تربیت مورد بحث قرار خواهد گرفت. این سه روش عبارتند از آیندهنگری تحلیلی، نظری و مشارکتی. در بخش دوم آراء برخی از آیندهنگران معاصر بررسی شده و بر اساس آن شش روند کلی برای تحولات جهانی در قرن بیست و یکم بازشناسی میگردد. این روندها عبارتند از: پیشرفت سریع علم و تکنولوژی، گسترش فناوری اطلاعات، جهانی شدن، تهدید محیط زیست، اشاعه دموکراسی و افزایش آگاهی سیاسی و فرهنگی ملل، اقوام و فرقهها. پس از بیان این هفت روند کلی، رسالت نظام آموزش و پرورش برای مواجهه با این روندها مورد بحث قرار گرفته، سعی خواهد شد که راهکارهایی برای تطبیق و سازگاری نظام تعلیم و تربیت با این تحولات پیشنهاد گردد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Futuristic Education: Goals and Strategies
نویسندگان [English]
- M.H. Heidari 1
- M.J. Pakseresht 2
- M. Safaei-Moghaddam 2
1 Master of Science in Education, Faculty of Science, Education and Psychology
2 Faculty member of the Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz
چکیده [English]
The purpose of this article is to investigate important goals and strategies of Futuristic Education and consists of two parts. In the first part after reviewing the history of futurism, three main methods of futurism are introduced and their relationships to education discussed. These three methods of futurism are: analytic, visionary and participatory. In the second part, based on the contemporary futurist notions, six general trends for world transformations in the 21st century are identified. These trends are: quick progress of science and technology, globalization, the threat to environment, spread of IT, propagation of democracy, and increase of political and cultural awareness of nations and ethnic groups. After stating these six trends, some of the challenges facing educational systems in confronting them are discussed and strategies for adjusting the educational system to cope with these changes are explored.
کلیدواژهها [English]
- futuristic education
- analytic visionary
- participatory futurism
- future trends
Glasman, N.R., Coffand, M.S. (1984). Preface. Review of Educaticnul Research, Dec. 1984, P.1-10.