مدیریت آموزشی
ناصر یعقوب نژاد قاین؛ محمدرضا بهرنگی بهرنگی؛ حسن رضا زین آبادی
چکیده
اضطراب ناشی از ورود به محیط کلاس و مدرسه همراه با کمتجربگی، معلمان تازهکار را در سالهای اولیه کارشان گاهی تا سرحد ترک شغل تحت فشار قرار میدهد. یکی از سختترین وجوه کار معلم تازهکار، رابطه وی با والدین است. در رابطه با مسئله فوق، این پژوهش درصدد است به دو سوال پاسخ دهد: 1. مهمترین انتظارات معلمان تازهکار از والدین ...
بیشتر
اضطراب ناشی از ورود به محیط کلاس و مدرسه همراه با کمتجربگی، معلمان تازهکار را در سالهای اولیه کارشان گاهی تا سرحد ترک شغل تحت فشار قرار میدهد. یکی از سختترین وجوه کار معلم تازهکار، رابطه وی با والدین است. در رابطه با مسئله فوق، این پژوهش درصدد است به دو سوال پاسخ دهد: 1. مهمترین انتظارات معلمان تازهکار از والدین چیست؟ 2. آیا نیازهای شناخته شده، اندازهگیری معنادار و قابل قبولی از متغیر نیازهای مرتبط با والدین به عمل آورده است؟ برای پاسخدهی دقیق به سوالات پژوهش، از روش آمیختهی اکتشافی استفاده شده است. بر اساس روش تحقیق، ابتدا و در قسمت کیفی با 20 نفر از خبرگان آموزشی مصاحبه شد و سپس بر مبنای یافتههای کیفی، پرسشنامه محققساخته شامل 13 سوال تدوین گشت. جامعه این پژوهش شامل تمامی معلمان تازهکار شهر تهران است (که حداکثر سه سال سابقهی خدمت در کسوت معملی داشتهاند) که تعداد آنها 6400 نفر است. از این میان، تعداد 447 پرسشنامه، با استفاده از روش نمونهگیری «در دسترس» در اختیار معلمان قرار گرفت که از این تعداد 371 عدد دریافت گردید. بررسی مهمترین نیازها و انتظارات معلمان تازهکار در ارتباط با والدین نشان میدهد که پیگیری والدین از وضعیت دانشآموزان، قدردانی نسبت به زحمات معلم و دادن اطلاعات مورد نیاز دربارهی ویژگیهای دانش آموزان به معلم تازهکار، مهمترین انتظارات و نیازهای معلمان میباشند. استفاده از نظرات والدین در ادارهی کلاس و نیز هماهنگی روشهای آموزشی والدین با روش معلم، نیازهایی با کمترین رتبه شناخته شدند.
غلامعلی احمدی؛ شوبو عبدالملکی
دوره 20، شماره 2 ، آذر 1392، ، صفحه 99-116
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر دیدگاه پیاژه بر میزان دانش، مهارت و نگرش دانشآموزان دختر پایهی پنجم ابتدایی شهر سنندج در درس علوم تجربی بود. روش تحقیق در این مطالعه شبه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه میباشد. جامعهی آماری این پژوهش شامل دانشآموزان دختر پایهی پنجم ابتدایی شهر سنندج در سال تحصیلی 91- 1390 ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر دیدگاه پیاژه بر میزان دانش، مهارت و نگرش دانشآموزان دختر پایهی پنجم ابتدایی شهر سنندج در درس علوم تجربی بود. روش تحقیق در این مطالعه شبه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه میباشد. جامعهی آماری این پژوهش شامل دانشآموزان دختر پایهی پنجم ابتدایی شهر سنندج در سال تحصیلی 91- 1390 میباشد. حجم نمونه متشکل از 60 نفر دانشآموز دختر پایهی پنجم ابتدایی است که30 نفر آنها گروه آزمایش و 30 نفر گروه گواه بوده است که با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری به کار رفته در این پژوهش شامل آزمون (دانشی و مهارتی) و چک لیست نگرشسنج علوم تجربی بوده است. در ابتدا از هر دو گروه آزمایش و گواه پیش آزمون پیشرفت تحصیلی به عمل آمد، سپس متغیر آزمایشی (آموزش علوم تجربی مبتنی بر دیدگاه پیاژه) در 8 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد و در پایان پسآزمون بر روی هر دو گروه انجام شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و در بخش استنباطی از تحلیل کوواریانس استفاده گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که میزان پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی گروه آزمایشی که با شیوه مبتنی بر دیدگاه پیاژه آموزش دیده بودند نسبت به گروه گواه که به روش سنتی آموزش داده شدند بیشتر و تفاوت بین میانگینهای آنها معنادار است. همچنین در بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر دیدگاه پیاژه بر میزان دانشها، مهارتها و نگرشهای کسب شده دانش آموزان نیز نتایج نشان داد که آموزش علوم تجربی مبتنی بر دیدگاه پیاژه بر نگرشها و دانشها و مهارتهای دانشآموزان تأثیر مثبت دارد.
نعمت الله عزیزی؛ شهریار حیدری
دوره 19، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 189-208
چکیده
این مطالعه با هدف بررسی میزان آگاهی و نگرش معلمان ابتدایی راجع به ارزشیابی توصیفی و ابعاد مختلف آن اجرا گردید. جامعهی آماری این پژوهش شامل دو گروه از معلمان شاغل به تدریس در مدارس ابتدایی میباشد. گروه اول شامل 84 نفر معلم بود که در اجرای آزمایشی طرح ارزشیابی توصیفی همکاری داشتند و گروه دوم شامل معلمان خبره و با تجربهی سطح شهر سنندج ...
بیشتر
این مطالعه با هدف بررسی میزان آگاهی و نگرش معلمان ابتدایی راجع به ارزشیابی توصیفی و ابعاد مختلف آن اجرا گردید. جامعهی آماری این پژوهش شامل دو گروه از معلمان شاغل به تدریس در مدارس ابتدایی میباشد. گروه اول شامل 84 نفر معلم بود که در اجرای آزمایشی طرح ارزشیابی توصیفی همکاری داشتند و گروه دوم شامل معلمان خبره و با تجربهی سطح شهر سنندج بود که بنا به ارزیابیهای سازمان آموزش و پرورش از نظر تجربه، دیدگاه و رویکردهای آموزشی از برجستگیهای حرفهای بالایی برخوردار بودند. با توجه به محدود بودن جامعهی آماری در هر دو گروه، از روش تمامشماری یا سرشماری بهره گرفته شد. در راستای جمعآوری دادههای مورد نیاز از یک پرسشنامهی محققساخته و مصاحبهی نیمهساختمند استفاده گردید. اعتبار صوری و محتوایی ابزارهای اندازهگیری، با نظرات صاحبنظران این حوزه کنترل گردید و در ارتباط با سنجش پایایی پرسشنامه نیز از آلفای کرنباخ استفاده و 95/0 برآورد شد. دادههای کمی پژوهش با استفاده از شاخصهای گرایش به مرکز و آزمون t تکنمونهای و دادههای حاصل از مصاحبهها نیز با بهرهگیری از روش تحلیل محتوا تحلیل گردیدند. نتایج این بررسی نشان میدهد که اولاً آگاهی معلمان راجع به ارزشیابی توصیفی در حد کلیات است. ثانیاً ارزشیابی توصیفی در حد قابل قبولی با ارزشیابی تحصیلی دورهی ابتدایی تناسب دارد. ثالثاً ارزشیابی توصیفی دارای مسائل و مشکلات خاص و چندبعدی است. رابعاً ارزشیابی توصیفی در حد قابل قبولی بر ارتقای بهداشت روانی محیط یاددهی– یادگیری مؤثر است و نهایتاً ارزشیابی توصیفی به عنوان یک نوآوری آموزشی در میان معلمان، مورد پذیرش میباشد.
یوسف ادیب
دوره 17، شماره 2 ، شهریور 1389، ، صفحه 5-36
چکیده
در سالهای اخیر آموزش مهارتهای زندگی به دلیل نقش و اهمیت آن در تقویت رفتارهای سازگارانه و مثبت، و آماده کردن افراد برای مواجهه اثرگذار با چالشهای زندگی از طرف نظامهای آموزشی رسمی مورد توجه قرار گرفته است. تدوین برنامهی درسی بر اساس یک الگوی متناسب با نیازهای فراگیران و ماهیت موضوع میتواند نقش اساسی در تحقق هدفهای ...
بیشتر
در سالهای اخیر آموزش مهارتهای زندگی به دلیل نقش و اهمیت آن در تقویت رفتارهای سازگارانه و مثبت، و آماده کردن افراد برای مواجهه اثرگذار با چالشهای زندگی از طرف نظامهای آموزشی رسمی مورد توجه قرار گرفته است. تدوین برنامهی درسی بر اساس یک الگوی متناسب با نیازهای فراگیران و ماهیت موضوع میتواند نقش اساسی در تحقق هدفهای آموزش مهارتهای زندگی داشته باشد. در این مقاله الگوی بهینهی برنامهی درسی مهارتهای زندگی برای دورهی ابتدایی معرفی میشود. روش انجام تحقیق ترکیبی از روشهای پیمایشی و تحلیلی- استنتاجی بوده است. به طوری که پس از شناسایی نیازهای آموزشی به صورت پیمایشی، به شیوهی تحلیلی و استنتاجی الگوی موردنظر طراحی شد و اعتبار آن از نظر متخصصان مورد قبول قرار گرفت. نتیجهی مطالعه نشان داد که الگوی بهینهی برنامهی درسی مهارتهای زندگی برای دورهی ابتدایی از نظر ساختار و سازماندهی محتوا به صورت تلفیقی، از نظر هدف مبتنی بر نیازهای روزمرهی دانشآموزان، از نظر محتوا روشکاری، از نظر راهبردهای تدریس مبتنی بر الگوهای تعامل اجتماعی و رشد ویژگیهای شخصی، و از نظر ارزشیابی مبتنی بر روشهای کمی و کیفی بررسی عملکرد دانشآموزان میباشد.
مصطفی قادری
چکیده
پژوهش حاضر مطالعهی تطبیقی است و به منظور مقایسهی اهداف درسی، پرسشها و تکالیف درسی و محتوای توصیفی برنامههای درسی علوم دورهی ابتدایی ایران با کتابهای درسی «علم در هر زمان»، صورت گرفته است. برای مقایسهی میزان عمق اهداف درسی، از طبقهبندی حیطهشناختی بلوم؛ برای مقایسهی پرسشها و تکالیف درسی، از بعد اعمال فکری در ...
بیشتر
پژوهش حاضر مطالعهی تطبیقی است و به منظور مقایسهی اهداف درسی، پرسشها و تکالیف درسی و محتوای توصیفی برنامههای درسی علوم دورهی ابتدایی ایران با کتابهای درسی «علم در هر زمان»، صورت گرفته است. برای مقایسهی میزان عمق اهداف درسی، از طبقهبندی حیطهشناختی بلوم؛ برای مقایسهی پرسشها و تکالیف درسی، از بعد اعمال فکری در ساختار هوشی گیلفورد و برای مقایسهی محتوای توصیفی از طبقهبندی هدفهای آموزشی مریل استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که عمق اهداف درسی کتابهای «علم در هر زمان» بیشتر از کتابهای درسی ایران بوده است. در حالی که پرسشها، خودآزماییها و تکالیف درسی در کتابهای «علم در هر زمان» همزمان بر پرورش تفکّر همگرا و واگرا تأکید میکنند، پرسشها و تکالیف درسی در کتابهای درسی علوم دورهی ابتدایی ایران بیشتر به سطح همگرا توجه دارند و تعداد تکالیف عملیّاتی در آنها به مراتب کمتر است و در حالی که در کتابهای «علم در هر زمان» بیشتر بر ارائهی روش کار تأکید شده است، محتوای توصیفی کتابهای ایران بیشتر به ارائه حقایق و مفاهیم میپردازند. به طور کلّی، کتابهای درسی «علم در هر زمان» سطوح عمیقتر شناختی و زمینههای کاربردیتر و تجربیتر یادگیری توجه میکنند.