نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسنده
هیات علمی / دانشگاه کردستان
چکیده
پژوهش حاضر مطالعهی تطبیقی است و به منظور مقایسهی اهداف درسی، پرسشها و تکالیف درسی و محتوای توصیفی برنامههای درسی علوم دورهی ابتدایی ایران با کتابهای درسی «علم در هر زمان»، صورت گرفته است. برای مقایسهی میزان عمق اهداف درسی، از طبقهبندی حیطهشناختی بلوم؛ برای مقایسهی پرسشها و تکالیف درسی، از بعد اعمال فکری در ساختار هوشی گیلفورد و برای مقایسهی محتوای توصیفی از طبقهبندی هدفهای آموزشی مریل استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که عمق اهداف درسی کتابهای «علم در هر زمان» بیشتر از کتابهای درسی ایران بوده است. در حالی که پرسشها، خودآزماییها و تکالیف درسی در کتابهای «علم در هر زمان» همزمان بر پرورش تفکّر همگرا و واگرا تأکید میکنند، پرسشها و تکالیف درسی در کتابهای درسی علوم دورهی ابتدایی ایران بیشتر به سطح همگرا توجه دارند و تعداد تکالیف عملیّاتی در آنها به مراتب کمتر است و در حالی که در کتابهای «علم در هر زمان» بیشتر بر ارائهی روش کار تأکید شده است، محتوای توصیفی کتابهای ایران بیشتر به ارائه حقایق و مفاهیم میپردازند. به طور کلّی، کتابهای درسی «علم در هر زمان» سطوح عمیقتر شناختی و زمینههای کاربردیتر و تجربیتر یادگیری توجه میکنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
An analytical comparison of the Iranian elementary school science textbooks and there teacher's guides with those of the USA (science anytime)
نویسنده [English]
- Mostafa Ghaderi
Assistance professor, University of Kordestan
چکیده [English]
The present research compared the contents of primary school science textbooks of Iran with those of the United state of America (Science Anytime). Content analysis was used as method of research. Furthermore, the following were used as the indicators of analysis:
A: Taxonomy of education objectives: Cognitive domain.
B: Mental functions dimension in Guilford’s structure of intellect.
C: Taxonomy of education objectives by Merrill.
The research findings indicate that the basic differences between school textbooks of the two systems lie in the questions and homework. That means the bulk and variation of scientific activities presented in the Science Anytime text books are more than those in the Iranian texts. Moreover, In Science Anytime textbooks, facts, concepts, procedures and principles are presented in a balanced way. Therefore, it is recommended that in Iranian science textbooks should be compiled in such a way to pave the way for the involvement of students in scientific activities. Moreover Science Anytime textbooks are more applicable than Iranian science textbooks.
کلیدواژهها [English]
- science anytime textbooks
- Iranian science textbooks
- primary school