جعفر ترک زاده؛ فاطمه صفایی؛ سمیه مزگی نژاد
چکیده
هدف پژوهش حاضر مدلیابی روابط همزمان سبکهای مختلف رهبری، آمادگی برای تغییر و سلامت سازمانی: مطالعه موردی دانشگاه شیراز میباشد. در این مطالعه توصیفی همبستگی، جامعه آماری کلیه کارمندان رسمی دانشگاه شیراز (شامل 600 نفر) بود که با استفاده از جدول مورگان 234 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای ساده به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مدلیابی روابط همزمان سبکهای مختلف رهبری، آمادگی برای تغییر و سلامت سازمانی: مطالعه موردی دانشگاه شیراز میباشد. در این مطالعه توصیفی همبستگی، جامعه آماری کلیه کارمندان رسمی دانشگاه شیراز (شامل 600 نفر) بود که با استفاده از جدول مورگان 234 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای ساده به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سبکهای رهبری (ترکزاده و جعفری، 1392)، آمادگی برای تغییر (ترکزاده و عبدشریفی، 1394) و سلامت سازمانی (برگرفته از پرسشنامه سلامت سازمانی ترکزاده و بصیری، 1394) بود که پس از محاسبه روایی و پایایی، توزیع و گردآوری شد. دادههای پژوهش با استفاده از روش آماری ضریب رگرسیون چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که سبکهای رهبری و آمادگی برای تغییر به طور همزمان سلامت سازمانی را پیشبینی میکنند. پیشنهاد میگردد سبکهای مختلف رهبری و آمادگی برای تغییر در راستای تأمین و تعیین سلامت سازمانی در دانشگاه متناسب با شرایط و مقتضیات متغیر محیطی آن، مد نظر مدیران دانشگاه قرار گیرد.
مریم شفیعی سروستانی؛ تورج درخشان فر؛ سمیه مزگی نژاد
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش اخلاق حرفهای در سلامت سازمانی با میانجیگری رفتار شهروندی سازمانی انجامشده است. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف نظری - کاربردی و ازنظر روش در زمره پژوهشهای توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه کارکنان آموزشوپرورش یاسوج شامل 550 نفر بود که از این تعداد با استفاده از جدول مورگان، 230 نفر به روش نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش اخلاق حرفهای در سلامت سازمانی با میانجیگری رفتار شهروندی سازمانی انجامشده است. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف نظری - کاربردی و ازنظر روش در زمره پژوهشهای توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه کارکنان آموزشوپرورش یاسوج شامل 550 نفر بود که از این تعداد با استفاده از جدول مورگان، 230 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای اخلاق حرفهای گریگوری و همکاران (1990)، سلامت سازمانی ترکزاده و بصیری (1394) و رفتار شهروندی سازمانی پادساکف و همکاران (1990) بود. دادهها با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS24 و Smart-PLS تجزیه و تحلیل شد. برای بررسی وضعیت متغیرهای مورد بررسی از آزمون t تک متغیره، برای بررسی همبستگی بین متغیرها از آزمون همبستگی پیرسون و برای بررسی نقش واسطهای از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج t تک نمونهای نشان داد که میانگین نمره اخلاق حرفهای، رفتار شهروندی سازمانی و سلامت سازمانی در کل و مؤلفههای آن (بهجز مؤلفه پشتکار و جدیت در کار از اخلاق حرفهای) در سازمان آموزشوپرورش از میانگین نمره نظری (3/00) بهطور معناداری بیشتر میباشد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد بین متغیرهای اخلاق حرفهای، سلامت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در کل ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد (0/001>p). نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد اخلاق حرفهای بر سلامت سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد (0/05=p) ولی اخلاق حرفهای بر سلامت سازمانی از طریق رفتار شهروندی سازمانی اثر معناداری ندارد. بنابراین رفتار شهروندی سازمانی در رابطه بین اخلاق حرفهای و سلامت سازمانی نقش واسطهگری ندارد.