نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، دکتری تکنولوژی آموزشی، گروه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2 دانشیار، مطالعات برنامه درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
3 استاد برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
4 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
روبریک نگارش، یک نوع دستورالعمل است که توصیفکننده معیارها و سطوح عملکرد برای یک تکلیف خاص نگارش است. پژوهش حاضر بهمنظور طراحی و اعتباریابی روبریک ویژهی نگارش در دورهی دوم ابتدایی انجام گرفت. این پژوهش بطور کلی از نوع پژوهش اندازهگیری و بطور خاص از نوع مقیاسیابی است. در پژوهش مقیاسیابی روشها و مراحل اصلی طراحی و اجرای یک مقیاس بهطور دقیق تشریح میشوند. پس از مطالعه بررسیهای انجام شده در مورد روبریکهای استفاده شده در دورهی ابتدایی و همچنین تعیین روبریکهای اختصاصی برای انواع مختلف نگارش (نگارش توصیفی، روایتی، توضیحی، و استدلالی) پژوهشگر به استخراج اهداف برنامه درسی زبان فارسی در حوزهی نگارش پرداخت. سپس از میان مؤلفههای هر یک از انواع نگارش، مؤلفههای عمومی را انتخاب کرد و در نهایت یک روبریک 9 مؤلفهای طراحی نمود. پس از طراحی روبریک، اعتبار آن مورد بررسی قرار گرفت. نبود وجود روبریک استاندارد ویژهی نگارش یکی از دلایل نامشخص بودن وضعیت نگارش دانشآموزان دورهی ابتدایی در ایران بهشمار میرود. وجود روبریک علاوه بر آنکه دید روشنی از وضعیت نگارش دانشآموزن به دست میدهد، باعث میشود خود دانشآموزان از انتظارات و اهداف برنامه درسی نگارش آگاه شود. این امر خود به بهبود وضعیت آنها در مهارت نگارش منجر میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing and Validating a Rubric for Writing in the Upper Elementary Education
نویسندگان [English]
- heshmatollah nazari 1
- Ebrahim Talaee 2
- Javad Hatami 3
- Abdolzahra Timas 4
1 Associate Professor, PhD in Educational Technology, Department of Education, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Curriculum Studies, Department of Educational Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
3 Professor of Curriculum Planning, Department of Educational Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
4 Ph.D. student in Educational Management, Department of Educational Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Introduction
A writing rubric is a guideline that outlines the criteria and levels of performance for a writing-specific task. The research discussed in the passage focused on designing and validating a rubric specifically for writing in the upper elementary education.
Method
The study was generally a type of measurement research, specifically scaling research. The study explains the methods and main stages of designing and implementing a scale in detail.
Results
After reviewing the rubrics used in primary education and determining custom rubrics for different types of writing (descriptive, narrative, explanatory, and argumentative), the researcher extracted the objectives of the Persian language curriculum in the field of writing. Then, among the components of each type of writing, they selected general components and finally designed a 9-component rubric. After designing the rubric, its validity was examined.
Discussion
The lack of a standard rubric for writing is one of the reasons for the unclear situation of elementary school students' writing skills in Iran. The presence of a rubric not only provides a clear view of the student's writing skills but also makes them aware of the expectations and goals of the writing curriculum. This awareness leads to an improvement in their writing skills.
کلیدواژهها [English]
- Writing
- Writing Rubric
- Upper Elementary Education
- Measurement Research