دوره 30 (1402)
دوره 29 (1401)
دوره 28 (1400)
دوره 27 (1399)
دوره 26 (1398)
دوره 25 (1397)
دوره 24 (1396)
دوره 23 (1395)
دوره 22 (1394)
دوره 21 (1393)
دوره 20 (1392)
دوره 19 (1391)
دوره 18 (1390)
دوره 17 (1389)
دوره 16 (1388)
دوره 15 (1387)
دوره 14 (1386)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1378)
دوره 5 (1377)
دوره 4 (1376)
دوره 3 (1375)
دوره 2 (1374)
دوره 1 (1373)
طراحی و اعتباریابی روبریک ویژه‌ی نگارش در دوره‌ی دوم ابتدایی

حشمت اله نظری؛ ابراهیم طلایی؛ جواد حاتمی؛ عبدالزهرا تیماس

دوره 31، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 1-22

https://doi.org/10.22055/edus.2023.43493.3449

چکیده
  روبریک نگارش، یک نوع دستورالعمل است که توصیف‌کننده معیارها و سطوح عملکرد برای یک تکلیف خاص نگارش است. پژوهش حاضر به‌منظور طراحی و اعتباریابی روبریک ویژه‌ی نگارش در دوره‌ی دوم ابتدایی انجام گرفت. این پژوهش بطور کلی از نوع پژوهش اندازه‌گیری و بطور خاص از نوع مقیاس‌یابی است. در پژوهش‌ مقیاس‌یابی روش‌ها و مراحل اصلی طراحی و اجرای ...  بیشتر

روند تحول مفهوم سازمان آموزشی: از پریشانی تا تکاپوآفرینی

علی نوفرستی؛ بختیار شعبانی ورکی؛ رضوان حسین قلی زاده

دوره 31، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 23-50

https://doi.org/10.22055/edus.2024.45952.3559

چکیده
  در این مقاله با روش استنتاج منطقی روند تحول مفهوم سازمان آموزشی از زمان یونان باستان تاکنون مورد بررسی قرار گرفته، آنگاه بر پایه رویکرد عصب پدیدارشناسی معنای بدیل سازمان آموزشی ارائه شده است. بنابراین نخست تصریح شده است سازمان آموزشی در طول تاریخ دو دوره سایه (پریشانی) و وابستگی را پشت سرگذاشته است. در دوره اول که پیش از انقلاب صنعتی ...  بیشتر

بررسی اثربخشی روش تدریس مبتنی بر رویکرد سازنده‌گرایی بر انگیزش پیشرفت، پیشرفت تحصیلی و عملکرد خواندن دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر اهواز

حسن جرفی؛ غلامحسین عبادی

دوره 31، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 51-78

https://doi.org/10.22055/edus.2024.46127.3565

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی روش تدریس مبتنی بر رویکرد سازنده‌گرایی بر انگیزش پیشرفت، پیشرفت تحصیلی و عملکرد خواندن دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر اهواز بود. طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون-پیگیری با گروه آزمایش و کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهر اهواز در سال ...  بیشتر

ارائه الگوی شایستگی‌های خودتوسعه‌ای معلمان (یک مطالعه فراترکیب)

جواد پورکریمی؛ مهسا عزیزی؛ سیدحسین موسوی

دوره 31، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 79-108

https://doi.org/10.22055/edus.2024.46244.3571

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگی‎های خودتوسعه‌ای معلمان با رویکرد کیفی و روش فراترکیب انجام شده است. کلیه اسناد علمی یافت شده در بین سال‌های 2016 تا 2023 به تعداد 267 سند علمی، جامعه پژوهش حاضر را شکل می‌دهند که در 7 پایگاه خارجی و 4 پایگاه داخلی یافت شدند. درنهایت، 22 سند علمی پس از واکاوی عناوین، روش پژوهش و یافته‌ها، گزینش و تحلیل شد. ...  بیشتر

واکاوی مفهوم روایت جبران در راستای پرورش خود واقعی معلمان در برنامه درسی: یک هویت خود شرح‌حال نویسی

رضا معصومی نژاد

دوره 31، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 109-136

https://doi.org/10.22055/edus.2024.46284.3572

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین مفهوم "روایت جبران" در راستای شکل‌گیری خود واقعی معلمان در برنامه‌درسی بر اساس هویت خود شرح‌حال نویسی انجام شد. رویکرد تحقیق کیفی از نوع پژوهش روایی با تأکید بر تحلیل موضوعی بود. در این راستا 12 نفر از معلمان در سال تحصیلی 1403-1402 با استفاده از مصاحبه روایتی عمیق از طریق نمونه‌گیری هدفمند از نوع شاخص ...  بیشتر

ارائه‌ی مدل نقش واسطه‌ای مهارت‌های ارتباطی در تأثیرگذاری باورهای فراشناختی بر خلاقیت دبیران تربیت‌بدنی

ضرغام یوسفی؛ طاهره ازمشا؛ مریم کریمی؛ اسماعیل ویسیا

دوره 31، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 137-158

https://doi.org/10.22055/edus.2024.46303.3573

چکیده
  در این پژوهش به بررسی نقش واسطه‌ای مهارت‌های ارتباطی در تأثیرگذاری باورهای فراشناختی بر خلاقیت دبیران تربیت‌بدنی پرداخته شد. پژوهش به لحاظ هدف از نوع پژوهش‌های توصیفی- همبستگی از نوع مدل ساختاری بود. جامعه آماری کلیه دبیران تربیت‌بدنی متوسطه اول مناطق 4 گانه شهر اهواز به تعداد 425 نفر بود؛ نمونه آماری با توجه به جدول کرجسی و مورگان ...  بیشتر

نِت‌وَندی و کودک در شبکه؛ تأملی تربیتی بر مفهوم دوران کودکی در میانه‌ی نسل Z و Alpha

سعید آزادمنش؛ حمیده سادات خادمی

دوره 31، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 159-184

https://doi.org/10.22055/edus.2024.46847.3595

چکیده
  نظر به اینکه نسل Z و Alpha مخاطب اصلی تعلیم و تربیت اکنون و آینده ما هستند، شناخت ویژگی­های این دو نسل برای بسامان کردن امر تعلیم و تربیت به­ویژه در دوران کودکی حائز اهمیت است. با توجه به این ضرورت، این پژوهش تلاش می‌شود تا تأملی بر مفهوم دوران کودکی با نظر به ویژگی­های نسل Z و Alpha داشته باشد. در همین راستا، با استفاده از روش تحلیل مفهومی، ...  بیشتر

شناسایی عوامل مؤثر بر گرایش دانش‌آموزان به کسب و کارهای نوپدید و بازار سرمایه

عباس رمضانی؛ لادن حاجی‌انوری

دوره 31، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 185-218

https://doi.org/10.22055/edus.2024.46921.3602

چکیده
  نسل زد و اخیراً آلفا، متشکل از دانش‌آموزانی است که فارغ از سن قانونی کار، منتظر فارغ‌التحصیلی از مدرسه نبوده و با جدیت در بازارهای سرمایه از قبیل فارکس، رمزارزها و کسب و کارهای نوپدید چون اینفلوئنسری، بازاریابی شبکه‌ای دیجیتال، تبلیغات اینترنتی و... مشغول فعالیت هستند. علی‌رغم روند روزافزون گرایش دانش‌آموزان، آنچنان که باید بدان ...  بیشتر

طراحی و اعتبارسنجی مؤلفه‌های روش تدریس و ارزشیابی برنامه درسی مبتنی بر هوش هیجانی دوره متوسطه اول

لیلا ماهوتی؛ جهانبخش رحمانی؛ زهره سعادتمند؛ مژگان عارفی

دوره 31، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 219-240

https://doi.org/10.22055/edus.2024.47109.3611

چکیده
  هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتبارسنجی مولفه‌های روش تدریس و ارزشیابی برنامه درسی مبتنی بر هوش هیجانی دوره متوسطه اول بود که با رویکرد ترکیبی (کیفی و کمی) از نوع اکتشافی و از نظر نوع مطالعه در بخش کیفی تحلیل مضمون و حوزه پژوهش بخش کیفی شامل مطالعات مرتبط منتشر شده در بین سال‌های 1385 تا 1402 و 2010 تا 2023 تا حد اشباع داده‌ها، پس از بررسی ملاک‌های ...  بیشتر

سنجش تکوینی و نقش آن در رفتار یادگیری علمی و تقویت باورهای انگیزشی دانش‌آموزان

مجتبی جهانی فر؛ امیر مثنوی؛ آفرین زنگنه

دوره 31، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 241-262

https://doi.org/10.22055/edus.2024.47515.3630

چکیده
  سنجش تکوینی فرآیندی هدفمند است که به معلم و دانش‌آموز کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنند و فرآیند آموزش و یادگیری را به طور مداوم بهبود ببخشند. در این پژوهش به کمک مدلی مفهومی، ساختار علّی بین مؤلفه‌های سنجش تکوینی، باورهای شایستگی و انگیزشی، و رفتارهای یادگیری علوم تبیین شد. نمونه‌ای 469 نفری از دانش‌آموزان دوره اول ...  بیشتر

‌واکاوی عناصر برنامه درسی تربیت عقلانی بر اساس تفسیر تسنیم

غلامرضا حاجی زاده؛ حسن ملکی؛ علیرضا صادقی؛ حمید پارسانیا

دوره 31، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 263-284

https://doi.org/10.22055/edus.2025.47604.3633

چکیده
  هدف پژوهش واکاوی عناصر برنامه درسی تربیت عقلانی بر اساس تفسیر ترتیبی قرآن کریم (تسنیم) اثر استاد عبدالله جوادی آملی است. در این راستا براساس فلسفه حاکم بر نظام تعلیم و تربیت و تعاریف عناصر برنامه‌ی‌درسی، هفت عنصر هدف، محتوا، فعالیت‌های‌یادگیری، معلم، متربی، محیط و ارزشیابی به عنوان مؤلفه‌های اساسی در برنامه‌ریزی درسی انتخاب ...  بیشتر

فراتحلیل اثربخشی برنامه‌های بهبود کیفیت رابطه معلم-دانش‌آموز

فاطمه جعفرپور؛ محمدعلی مظاهری؛ سعید قنبری؛ جلیل فتح آبادی

دوره 31، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 285-310

https://doi.org/10.22055/edus.2024.47661.3634

چکیده
  کیفیت رابطه معلم-دانش‌آموز تأثیرات معناداری بر نتایج تحصیلی و غیرتحصیلی دانش‌آموزان دارد. به همین دلیل، برنامه‌های متنوعی با هدف بهبود این روابط توسعه یافته‌اند. در پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی این برنامه‌ها و شناسایی تعدیل‌گرهای مؤثر بر آن‌ها، از روش فراتحلیل استفاده گردید. براساس رویکرد پریزما و پس از تعیین معیارهای ورود ...  بیشتر