نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی گروه مشاوره داشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران

10.22055/edus.1995.16197

چکیده

در پژوهش حاضر این پرسش اساسی مورد مطالعه قرار گرفته است که آیا بین نوجوانان بینا و نابینا از لحاظ سازش های شخصی و اجتماعی تفاوت وجود دارد؟  دانش‌آموزان بینا انتخاب شده و بر حسب سن، سطح تحصیلات و موقعیت اقتصادی و اجتماعی جور شده بودند، مورد مقایسه قرار گرفتند. برای سنجش ویژگی‌های شخصیتی این دو گروه از فرم ۱۶-۹ ساله آزمون شخصیتی کالیفرنیا (ctp) استفاده شده است. آزمون تحلیل واریانس دو راهه نشان می‌دهد که در هر سه مقیاس سازش شخصی، اجتماعی و نمره کل مقیاس (CTP) اثر متقابل «گروه x جنسیت» از لحاظ آماری معنادار نیست، ولی تفاوت بین میانگین های گروه بینا و نابینا در سازش شخصی (۰/۰۱=p) و اجتماعی (۰/۰۰۰۲=p) و نمره کل مقیاس (p=0/0006CTP) از حد شانس و تصادف تجاوز می کند. تفاوت بین دو گروه بینا و نابینا در هشت خرده مقیاس از ۱۲ خرده مقیاس که به وسیله CTP سنجیده می‌شود از لحاظ آماری معنادار است (۰/۰۵=p).

عنوان مقاله [English]

A comparison of personality characteristics of sighted and blind Adolescents

نویسنده [English]

  • Gh. Khojasteh mehr

Faculty member, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Ahvaz, Iran

چکیده [English]

the present study investigated the differences between sighted and blind Adolescents regarding their personal and social adjustment. The subjects in this study were 35 blind and 35 sighted male and female Adolescents. Both groups were matched on age, grade levels, and social economic status. California test of personality (CTP) was used as the measure of personality characteristic of both groups. A 2-way analysis of variance did not reveal a significant effect for the group× sex interaction in in 3 personal, social and total adjustment scales. But significant main effects, they're found for personal adjustment (p=0.01), social adjustment (p= 0.0002) and total adjustment (p=0.0006) scales. results also indicated that the differences between the two groups were statistically significant (p= 0.05) regarding eight out of the twelve subscales of CTP.

مسعودی نژاد، نسرین (۱۳۷۱). بررسی ارتباط هوش و سازگاری فردی - اجتماعی در نوجوانان تیزهوش و عادی (پایان­نامه تحصیلی). دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران. 
Brown, P. A. (1938). Repsonses of blind and seeing adolescents to an introversion-extroversion questionnaire. Journal of Psychology, 6, 137-147. 
Brown, P. A. (1939). Responses of blind and seeing adolescents to a neurotic inventory. Journal of Psychology, 7, 211- 222.
Buros, O. K. (Ed.)(1935). Third Mental Measurement Yearbook. NJ: Gryphon Press Highland Park, PP. 55-58.
Demoot, R. (1974). Visually impaired. In N. G. Haring (Ed.) Behavior of Exceptional Children: An Introduction to Special Education. Columbus, OH: Charles E. Merill.
Kurzhals, I. W. (1970). Personality adjustment for the blind child in the classroom. The New Outlook for the Blind, 64, 126-134.
Lebron- Rodriguez, D. E. and, Pasnak, R. (1977). Induction of inellectuall gains in blind children. Journal of Experimental Child Psychology, 24, 505- 515. 
Lowenfeld, B. (1980). Psychological problems of children with severely impaired vision. In W. M. Cruickshank (Ed.) Psychology of Exceptional Children and Youth (4th ed.). Englewood Cliffs, N.J.: Prentice Hall, PP. 255-341. 
Maxfield, K. E. and Buchholz, S. (1957). A social maturity scale for blind pre-school children: Guide to its use. New York: American Foundation for the Blind. 
McDaniel, J. W. (1976). Physical disability and human behavior (2nd ed.). New York: Pergamon Press.
McGuire, L. L. and Meyers, C.E. (1971). Early personality in the congenitally blind child. New Outlook for the Blind, 65, 137- 143.
Meihan. T. (1971). An investigation of the self-concept of blind and visually handicapped adolescents. New York: American Foundation for the Blind. 
Pringle, M. L. K. (1964). The emotional and social adjustment of blind children. Educational Research, 6, 126 - 138. 
Schnittier, C. J. and Hirshoren, A. (1981). Factors of behavioral problems in visually impaired children. Journal of Abnormal Child Psychology, 9(4), 517 - 522.
Shamley, D. A. F. (1974). The personality dynamics of blind and sighted adolescents. Journal of Behavioral Science, 2, 73-80.
Taylor, R. L. and Sternberg, L. (1989). Exceptional Children Integrating Research and Teaching (2nd ed.). New York, Verlag, Inc.