عبدالحسین فرجپهلو؛ حسین مرادی مقدم
چکیده
مقاله حاضر بر پایه نتایج تحقیقی نگاشته شده است که با هدف بررسی میزان همخوانی و مطابقت منابع و خدمات موجود در کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اهواز با نیازهای اطلاعاتی اساتید این دانشگاه انجام شد. نوع تحقیق توصیفی بود و با استفاده از روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه مورد پژوهش ...
بیشتر
مقاله حاضر بر پایه نتایج تحقیقی نگاشته شده است که با هدف بررسی میزان همخوانی و مطابقت منابع و خدمات موجود در کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اهواز با نیازهای اطلاعاتی اساتید این دانشگاه انجام شد. نوع تحقیق توصیفی بود و با استفاده از روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه مورد پژوهش شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران بود و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای بود که برای این تحقیق ساخته شد. در این پژوهش ضمن پرداختن به مفهوم «نیاز اطلاعاتی» و اهمیت و ضرورت آن، به بررسی موانع تعیین نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان کتابخانهها پرداخته شده است. نتایج تحقیق نشان داد که منابع و خدمات موجود در کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اهواز با نیازهای اطلاعاتی اعضای هیأت علمی همخوانی چندانی ندارد و از نظر اعضای هیأت علمی، میزان همخوانی در اکثر موارد «کم» و یا حداکثر «متوسط» بوده است. نتایج تحقیق همچنین نشان داد که متغیرهایی چون جنسیت، گروه آموزشی و سابقه تدریس اعضای هیأت علمی بر نظرات آنها در مورد میزان مطابقت منابع و خدمات کتابخانهها با نیازهای اطلاعاتی آنان تأثیرگذار بوده است. بر مبنای یافتههای حاصل، پیشنهاد شده است که خدمات جدیدی مانند "آگاهی رسانی جاری" در کتابخانهها راه اندازی شود، و مطالعات دیگری برای بررسی میزان تطابق خدمات و منابع موجود با استانداردهای رایج صورت گیرد، مضافاً اینکه برای به روز کردن اطلاعات کتابخانهها از نیازهای رایج اعضای هیأت علمی، بررسیهای نیازسنجی به طور مرتب و دورهای انجام شود.
زاهد بیگدلی؛ ناهید یوسف آقلی
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناخت انگیزهها، اهداف و منابع اطلاعاتی مورد استفاده متخصصان شاغل در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی استان خوزستان، و همچنین شناخت شیوههای کسب اطلاعات و موانع و مشکلات متخصصان در دستیابی به اطلاعات است. نوع تحقیق توصیفی و روش آن پیمایشی است. برای گردآوری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناخت انگیزهها، اهداف و منابع اطلاعاتی مورد استفاده متخصصان شاغل در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی استان خوزستان، و همچنین شناخت شیوههای کسب اطلاعات و موانع و مشکلات متخصصان در دستیابی به اطلاعات است. نوع تحقیق توصیفی و روش آن پیمایشی است. برای گردآوری اطلاعات پرسشنامهای با 28 سؤال بین متخصصان سطوح مختلف تحصیلی (دکترا، کارشناسی ارشد، کارشناسی) شاغل در واحدهای هشتگانه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی استان خوزستان توزیع شد. از تعداد 250 پرسشنامه توزیع شده، 158 پرسشنامه (63/2 درصد) به طور کامل تکمیل و برگردانده شد که در تجزیه و تحلیل دادهها مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد که متخصصان واحدهای مختلف از نظر استفاده از منابع اطلاعاتی و از نظر رفتار اطلاعیابی تفاوت معنیداری دارند. این تحقیق همچنین نشان داد که انگیزه متخصصان از جستجوی اطلاعات، ارتقاء سطح علمی و دانش تخصصی و استفاده از تکنولوژیهای نوین برای پیشرفت شغلی، روزآمد کردن اطلاعات شخصی و افزایش معلومات عمومی بوده است. بیشترین موضوعات مورد مطالعه متخصصان مربوط به آثار و نوشتههای کشاورزی، حسابداری، عمران و برق است. میزان مطالعه متخصصان در حد متوسط است، و در استفاده از منابع اطلاعاتی: کتاب فارسی، مجله فارسی، کتاب لاتین، اسناد و گزارشها به ترتیب بیشتر از سایر منابع اطلاعاتی و نقشهها، مجلات لاتین، پایاننامهها، لوحهای فشرده و دیسکتها کمتر از سایر منابع مورد استفاده قرار میگیرند. در استفاده از روشهای غیررسمی کسب اطلاعات، مشاوره با دوستان و آشنایان، شرکت در همایشها و سخنرانیها و پس از آن از میان روشهای رسمی کسب اطلاعات، کتابخانه شخصی و مرکز اطلاعات علمی و فنی نیشکر در اولویت قراردارند. در حالی که بانکهای اطلاعات کشاورزی کمترین استفاده را داشته است، طولانی بودن ساعات کار شرکت، بعد مسافت بین محل کار تا مرکز اطلاعات علمی و فنی و کمبود وقت از مهمترین موانع دستیابی متخصصان به اطلاعات موجود در این مرکز ذکر شده است.