رویا وحدت
چکیده
In this study two modes of reading (CAR and Print reading mode) were compared with regard to their effectiveness for L2 reading comprehension. A group of 120 English major students were divided into three classes: CAR, Print reading, and Control. Based on the English proficiency scores each class was divided into two groups (high and low levels of proficiency). Three classes were taught by the same teacher and covered the same materials in their weekly four-hour reading lesson over one semester. From the three classes only CAR and Print reading groups received reading strategies instruction. This ...
بیشتر
In this study two modes of reading (CAR and Print reading mode) were compared with regard to their effectiveness for L2 reading comprehension. A group of 120 English major students were divided into three classes: CAR, Print reading, and Control. Based on the English proficiency scores each class was divided into two groups (high and low levels of proficiency). Three classes were taught by the same teacher and covered the same materials in their weekly four-hour reading lesson over one semester. From the three classes only CAR and Print reading groups received reading strategies instruction. This study also investigated the effect of gender and the role of teacher in CAR class. The data came from English proficiency test, reading comprehension test (pre-test), questionnaire, reading comprehension test (posttest), observation, and students’ emails. The results indicated that strategy instruction had an impact on reading comprehension. In other words, CAR and Print reading mode evoked better reading comprehension than the control group and CAR resulted in better performance when compared to the Print reading mode. Interestingly, EFL students with a higher proficiency level showed a significantly higher level of reading comprehension of the text when compared with those students with a lower proficiency level. Regarding the gender the findings indicated that gender played no significant role in CAR class. Finally, based on the observation and students’ emails the researcher concluded that the nature of the EFL teacher’s role changed in CAR class when compared with the print reading and traditional classes.
علیرضا کیامنش؛ نصیبه پوراصغر
چکیده
در این پژوهش با توجه به ارتباط خودپنداره تحصیلی با پیشرفت تحصیلی طبق دیدگاههای خودپنداره و همچنین طبق رویکرد شناختی- اجتماعی، نقش خودپنداره ریاضی، انگیزش یادگیری، عملکرد قبلی ریاضی و جنسیت بر پیشرفت ریاضی به روش تحلیل مسیر مورد بررسی قرار گرفته است. برای انجام مطالعه تعداد 304 دانشآموز (152 دختر و 152 پسر) پایه اول دبیرستان از منطقه ...
بیشتر
در این پژوهش با توجه به ارتباط خودپنداره تحصیلی با پیشرفت تحصیلی طبق دیدگاههای خودپنداره و همچنین طبق رویکرد شناختی- اجتماعی، نقش خودپنداره ریاضی، انگیزش یادگیری، عملکرد قبلی ریاضی و جنسیت بر پیشرفت ریاضی به روش تحلیل مسیر مورد بررسی قرار گرفته است. برای انجام مطالعه تعداد 304 دانشآموز (152 دختر و 152 پسر) پایه اول دبیرستان از منطقه 6 تهران، مقیاس خودپنداره و انگیزش یادگیری ریاضی را تکمیل نمودند. همچنین، برای تعیین میزان پیشرفت ریاضی، نمره نیم سال اول سال تحصیلی 83-1382 و برای سنجش عملکرد قبلی ریاضی نمره ریاضی سال تحصیلی 82-1381 این دانش آموزان از مدارس جمع آوری گردید. یافتههای مربوط به مدل کلی تحلیل مسیر نشان داد که خودپنداره ریاضی در مقایسه با عملکرد قبلی ریاضی، انگیزش یادگیری ریاضی و جنسیت پیشبینی کننده قویتری برای پیشرفت ریاضی میباشد. بررسی دقیق اثرهای مستقیم متغیرها نشان داد که عملکرد قبلی ریاضی نیز اثر مستقیم بسیار قوی بر خودپنداره ریاضی دارد. این اثر تقریباٌ برابر با میزان اثر خودپنداره ریاضی بر پیشرفت ریاضی است و لزوم توجه به دیدگاه تأثیر دو جانبه خودپنداره تحصیلی را در آموزش ریاضی آشکار میسازد.
مهناز مهرابیزاده هنرمند؛ سیدموسی گلستانه؛ منیجه شهنی ییلاق
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه متغیرهای اثربخشی جمعی معلمان، ویژگیهای معلم، عملکرد قبلی ریاضیات، وضعیت اجتماعی- اقتصادی، جنسیت و قومیت دانشآموز به صورت مستقیم و غیرمستقیم با عملکرد بعدی ریاضیات دانشآموزان دختر و پسر پایه چهارم مقطع ابتدایی اهواز میباشد. نمونه مورد بررسی 150 ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه متغیرهای اثربخشی جمعی معلمان، ویژگیهای معلم، عملکرد قبلی ریاضیات، وضعیت اجتماعی- اقتصادی، جنسیت و قومیت دانشآموز به صورت مستقیم و غیرمستقیم با عملکرد بعدی ریاضیات دانشآموزان دختر و پسر پایه چهارم مقطع ابتدایی اهواز میباشد. نمونه مورد بررسی 150 دانشآموز دختر و 150 دانشآموز پسر بودند که با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. همچنین نمونه معلمان شامل 100 نفر معلم کلاس چهارم و 300 نفر معلم از کل پایهها به طور تصادفی انتخاب گردیدند. دانشآموزان پرسشنامه ویژگیهای فردی و معلمان پرسشنامه ویژگیهای معلم و مقیاس اثربخشی جمعی معلم را تکمیل نمودند. نتایج تحقیق نشان داد که مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم وضعیت اجتماعی- اقتصادی قبلی ریاضیات و اثربخشی جمعی با عملکرد بعدی ریاضیات رابطه معنیداری دارند. اما مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم جنسیت و قومیت با عملکرد بعدی ریاضیات رابطه معنیداری ندارند. افزون بر این، مسیر مستقیم ویژگیهای معلم با عملکرد بعدی ریاضیات معنیدار نبود، ولی مسیر مستقیم ویژگیهای معلم با اثربخشی جمعی معنیدار بود. در مجموع برای بررسی مدل برازنده بین متغیرها بر اساس یافتههای پژوهشی، سه مدل مورد آزمایش قرار گرفت.