حسین زینعلی پور؛ اقبال زارعی؛ سلطلن حسین مظفری صالح
دوره 18، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 31-50
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تحقق اهداف اخلاقی و رابطهی آن با رشد قضاوت اخلاقی در بین دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی شهر بندرعباس انجام گرفته است. روش پژوهش این تحقیق توصیفی- پیمایشی و توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی شهر بندرعباس است، که تعداد ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تحقق اهداف اخلاقی و رابطهی آن با رشد قضاوت اخلاقی در بین دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی شهر بندرعباس انجام گرفته است. روش پژوهش این تحقیق توصیفی- پیمایشی و توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی شهر بندرعباس است، که تعداد 394 نفر به روش تصادفی– طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامهی اول که مربوط به تعیین میزان تحقق اهداف اخلاقی آموزش و پرورش است، از نوع محقق ساخته است و پرسشنامه دوم پرسشنامه قضاوت اخلاقی (MJT) است که برای اندازهگیری قضاوت اخلاقی مورد استفاده قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی میانگین، انحراف استاندارد و ضریب همبستگی پیرسون و آمار استنباطی آزمون t و آزمون فریدمن استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که اهداف اخلاقی آموزش و پرورش در پایهی پنجم در شهر بندرعباس در سطح مطلوب تحقق یافته است. اگر چه همهی اهداف در حد مطلوبی تحقق یافته است اما میزان تحقق آنها یکسان نیست و رتبههای متفاوتی دارند. بدین ترتیب، آن اهدافی بیشتر تحقق یافته که مدرسه و خانواده در زمینهی آموزش آن بیشتر با یکدیگر توافق و همکاری داشتهاند. همچنین یافتهها نشان داده است که بین میزان تحقق اهداف اخلاقی و قضاوت اخلاقی در سطح 05/0 رابطه معنیدار وجود دارد. اما تحلیل یافتهها به تفکیک اهداف نشان میدهد که از بین 21 هدف اخلاقی 7 هدف با قضاوت اخلاقی رابطه ندارد. بررسی محتوای این هفت هدف، نشان میدهد که این اهداف تحققشان بیشتر تحت تأثیر الگوی فرزند پروری خانواده و روش کنترل و برقراری انضباط در مدارس است.
حسین زینعلی پور؛ سید محمد میر کمالی
چکیده
هدف این تحقیق طراحی و اعتباریابی مدل مناسب مدیریت تغییر سازمانی با تأکید بر عوامل درون سازمانی برای دانشگاههای جامع دولتی است. برای دستیابی به این هدف، از 30 نفر اعضای هیأت علمی با تخصّص مرتبط، دعوت به همکاری شده است. برای انجام گرفتن تحقیق از روش دلفی استفاده شده است و ابزار جمعآوری اطلاعات نیز پرسشنامه بوده است. با مطالعهی ...
بیشتر
هدف این تحقیق طراحی و اعتباریابی مدل مناسب مدیریت تغییر سازمانی با تأکید بر عوامل درون سازمانی برای دانشگاههای جامع دولتی است. برای دستیابی به این هدف، از 30 نفر اعضای هیأت علمی با تخصّص مرتبط، دعوت به همکاری شده است. برای انجام گرفتن تحقیق از روش دلفی استفاده شده است و ابزار جمعآوری اطلاعات نیز پرسشنامه بوده است. با مطالعهی ادبیات تغییر سازمانی، تعداد 19 عامل مؤثر بر موفقیت برنامه تغییر شناسایی شد که این عوامل در سه دسته مدیریتی، سازمانی و فردی گروهبندی شدند. عوامل مدیریتی شامل حمایتکردن، مشارکتدادن، توانمندسازی، پاداشدادن، اطلاع رسانی، آموزش دادن، رهبری تحولی و نظارت کردن است. عوامل سازمانی در بر گیرندهی منابع، فرهنگ سازمانی، عدالت سازمانی، جو سازمانی، پیام برنامه و ساختار سازمانی است و عوامل فردی شامل احساس مالکیت، خودکفایتی، تعهّد سازمانی، نگرش به برنامه تغییر و تجربه و تخصّص میباشد. نتایج پژوهش نشان میدهد که همهی عوامل شناسایی شده از ادبیات، به عنوان عوامل مؤثر بر موفقیت برنامهی تغییر در دانشگاههای جامع مورد توافق مشارکتکنندگان در تحقیق بوده است و دو مؤلّفهی جدید سیاستگذاری و اعتماد به مدیران و یک زیر مؤلّفه تحت عنوان مشروعیت برنامه تغییر شناسایی شده است و الگوی طراحی شدهی مدیریت تغییر سازمانی، برای دانشگاههای جامع دولتی مورد موافقت قرار گرفته است.