نعمت الله عزیزی؛ پریوش جعفری؛ ولی الله فرزاد؛ محمد صنوبری
دوره 20، شماره 1 ، خرداد 1392، ، صفحه 75-94
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی موانع گسترش مشارکت بخش خصوصی در آموزش و پرورش ایران (موردکاوی مدارس غیرانتفاعی) از دیدگاه مدیران و صاحبنظران حوزهی اقتصاد آموزش انجام گرفت. نمونهی آماری عبارت بود از 284 نفر از مدیران مدارس غیر انتفاعی پسرانهی شهر تهران و 10 نفر از صاحبنظران اقتصاد آموزش دانشگاههای تهران که به ترتیب با استفاده از روش ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی موانع گسترش مشارکت بخش خصوصی در آموزش و پرورش ایران (موردکاوی مدارس غیرانتفاعی) از دیدگاه مدیران و صاحبنظران حوزهی اقتصاد آموزش انجام گرفت. نمونهی آماری عبارت بود از 284 نفر از مدیران مدارس غیر انتفاعی پسرانهی شهر تهران و 10 نفر از صاحبنظران اقتصاد آموزش دانشگاههای تهران که به ترتیب با استفاده از روش نمونهگیری چند مرحلهای و روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامهای مشتمل بر 62 گویه از عوامل مؤثر در عدم توسعهی مدارس غیر انتفاعی در دو بخش عوامل طرف تقاضا و طرف عرضه بود. برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه از آزمونt تک نمونهای استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از این است که نگرش منفی و عدم اعتماد دولت به بخش خصوصی برای فراهمسازی آموزش، هدف تکبعدی از مشارکت، عدم انگیزهی بخش خصوصی برای حضور در بازار آموزشی و عدم پیشنگری امکانات و اقدامات تسهیل کنندهی حضور بخش خصوصی از مهمترین موانع گسترش مدارس غیر انتفاعی از دیدگاه مدیران و صاحبنظران بوده است.
آزاده فرزان پور؛ مسعود برومند نسب؛ محمد صنوبری؛ عبدالامیر طیب طاهر
دوره 18، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 177-200
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسهی عملکرد شناختی، عاطفی و روانی– حرکتی با توجه به ارزشیابی کمی و توصیفی دانشآموزان پایهی دوم مدارس ابتدایی شهر دزفول است. جامعهی آماری کلیهی دانشآموزان پایهی دوم ابتدایی شهرستان دزفول بود. حجم نمونه شامل 50 کلاس مشمول طرح ارزشیابی توصیفی و 50 کلاس مشمول ارزشیابی کمی است که به صورت تصادفی خوشهای انتخاب ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسهی عملکرد شناختی، عاطفی و روانی– حرکتی با توجه به ارزشیابی کمی و توصیفی دانشآموزان پایهی دوم مدارس ابتدایی شهر دزفول است. جامعهی آماری کلیهی دانشآموزان پایهی دوم ابتدایی شهرستان دزفول بود. حجم نمونه شامل 50 کلاس مشمول طرح ارزشیابی توصیفی و 50 کلاس مشمول ارزشیابی کمی است که به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدهاند. ابزارهای اندازهگیری عبارتنداز: 1- آزمونهای عملکرد تحصیلی ریاضی، علوم و زبان فارسی. 2- ابزارسنجش ویژگیهای عاطفی شامل: پرسشنامهی کیفیت زندگی در مدرسه و پرسشنامهی عکسالعمل دانشآموزان نسبت به کلاس و مدرسه. 3- مقیاسهای درجهبندی علوم و ریاضی برای سنجش ویژگیهای روانی– حرکتی. در تحلیل دادهها از روش آماری آزمون t برای دو گروه مستقل استفاده شده است. نتایج نشان داد که اگر چه دانشآموزان مشمول طرح ارزشیابی توصیفی عملکرد بالاتری داشتند؛ ولی در آزمون ریاضی و زبان فارسی تفاوت معنیدار نبود. همچنین نمرات طرح توصیفی در متغیرهای عاطفی شامل کیفیت زندگی در مدرسه و عکسالعمل دانشآموزان نسبت به کلاس و مدرسه به طور معنیداری با 05/0=α بیشتر از نمرات دانشآموزان ارزشیابی کمی بود. در متغیرهای حوزهی روانی- حرکتی عملکرد دانشآموزان طرح توصیفی به طور معنیداری با 05/0=α بیشتر از دانشآموزان ارزشیابی کمی بود.