نویسندگان

1 the hidden political agenda of teaching English as an international language by in muslim education quarterly, vol. 15, no. 1, 1997

2 عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران

10.22055/edus.1999.16070

چکیده

. در چارچوب‌ مبحث‌ اسلامی‌ کردن‌ معرفت‌، ظاهراً به‌ زبان‌ که‌ در واقع‌ عامل‌ عمده تعیّن‌ دانش‌ نوین‌ است‌، چندان‌ توجهی‌ نشده‌ است‌. دلیل‌ این‌ بی‌توجهی‌ شاید این‌ باشد که‌ اغلب‌، زبان‌ را وسیله خنثایی‌ می‌پندارند که‌ دانش‌ را در جریان‌ انتقال‌ تحت‌ تأثیر قرار نمی‌دهد. با این‌ حال‌، مسلمانان‌ اندکی‌ پس‌ از دوران‌ مستعمرگی‌ خود به‌ این‌ حقیقت‌ پی‌ بردند که‌ زبان‌ قطعاً از ماهیتی‌ برخوردار است‌ که‌ می‌تواند بر موضوع‌ مورد انتقال‌ و کسانی‌ که‌ آن‌ را به‌ کار می‌برند، اثر بگذارد. در سالهای‌ اخیر، تنی‌ چند از فلاسفه غرب‌ نیز به‌ چنین‌  نتیجه‌ای‌ دست‌ یافته‌اند. با وجود این‌، عموم‌ دست‌اندرکاران‌ حرفه آموزش‌ زبان‌ انگلیسی‌ به‌ عنوان‌ زبان‌ بین‌المللی‌ ، هنوز زبان‌ را وسیله‌ خنثایی‌ می‌انگارند که‌ جز برقراری‌ ارتباط‌ و / یا فراگیری‌ دانش‌ به‌ کار دیگری‌ نمی‌آید. مادام‌ که‌ زبان‌ را ابزاری‌ خنثی‌ بینگاریم‌، طرح‌ سؤالاتی‌ انتقادی‌ درباره نفوذ آن‌ بر دانش‌، تفکر، و خود باوریمان‌، میسر نمی‌شود و در نتیجه‌ این‌ جنبه‌های‌ زبانی‌ از دید ما، پنهان‌ می‌ماند و چنانچه‌ یکی‌ از اهداف‌ اسلامی‌ کردن‌ معرفت‌ این‌ باشد که‌ نه‌ تنها محتوا بلکه‌ شیوه

عنوان مقاله [English]

Hidden political motivations for teaching English As an international language

نویسندگان [English]

  • Y. Kazemi 1
  • A. Hayati 2

1 the hidden political agenda of teaching English as an international language by in muslim education quarterly, vol. 15, no. 1, 1997

2 Faculty member of the Faculty of Literature and Humanities, Shahid Chamran University, Ahvaz