نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 مربی (و دانشجوی دکتری برنامهریزی آموزش از دور) دانشگاه پیامنور (نویسنده مسئول)
2 دانشیار دانشگاه پیامنور تهران
3 استاد دانشگاه آزاد اسلامی– علوم تحقیقات تهران.
4 استاد دانشگاه پیامنور تهران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف برازش مدل ریاضی-ساختاری تجاریسازی دانش در دانشگاه پیامنور انجام شد. روش پژوهش، کمی و مبتنی بر همبستگی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی اعضای هیئتعلمی و دانشجویان دکتری تخصصی دانشگاه پیامنور بود. در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب طی دو مرحله: مرحلهی مقدماتی (100 نفر شامل 79 هیئتعلمی و 21 دانشجوی دکتری) و مرحلهی اصلی (245 نفر شامل 194 هیئتعلمی و 51 دانشجوی دکتری) دادههای مورد نیاز گردآوری شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهی 114 آیتمی پژوهشگر ساخته بود که هفت سازهی موجود در مدل پژوهش را اندازهگیری میکند. خصوصیات روانسنجی ابزار پژوهش با استفاده از رویکرد تحلیل عاملی تأییدی بر رویدادههای مرحلهی مقدماتی مورد بررسی و حمایت قرار گرفت. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها در مرحلهی اصلی نیز، ابتدا با استفاده از رویکرد غربالگری دادهها (شامل؛ نمودار جعبهای، آمارهی مهالانوبیس، آمارههای چولگی و کشیدگی تک و چندمتغیره، نمودار پراکنش)، وضعیت دادههای پرت یا دورافتاده و مفروضههای رویکرد آماری مدلسازی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفت. سپس، با استفاده از رویکرد آماری مذکور، نحوهی برازش مدل و روابط ریاضی-ساختاری بین سازههای موجود در آن، آزمون گردید. نتایج نشان داد که مدل برازش یافتهی اولیه نیاز به اصلاحاتی در قالب حذف 8 مسیر مستقیم معنادار نشده بین سازههای آن و همچنین اضافه نمودن مسیرهای همبستگی خطاهای واریانس بین نشانگرهای سازههای درونزای مدل دارد. بدین ترتیب، مدل اصلاحشده نهایی مورد برازش کامل قرار گرفت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Fitting of the mathematical-structural model of knowledge commercialization in Payame Noor University
نویسندگان [English]
- hossein hafezi 1
- mahmod ekrami 2
- nadergholi ghorchiyan 3
- mohammadreza sarmadi 4
1
2
3
4
چکیده [English]
The present study was conducted to fit the mathematical-structural model of knowledge commercialization in Payame Noor University. This research is quantitative and based on correlation method using Structural Equation Model (SEM) approach. Statistical population consisted of all faculty members and PhD students in Payame Noor University. In this research, the required data were collected by using the proportional stratified sampling method in two stages, pilot stage (100 participants including 79 faculty members and 21 PhD students) and main stage (245 participants including 200 faculty members and 51 PhD students). A research instrument comprising the researcher-made 114-item questionnaire designed to measure seven existing constructs in research model. Psychometric properties, including reliability and validity, measures of research instrument were evaluated and supported by using the confirmatory factor analysis approach on the data of preliminary stage. In order to analyses the data in the main stage, first by means of data screening (including box plot, Mahalonobis statistic, uni- and multivariate Skewness and Kurtosis coefficients, and scatter plot) the position of outliers' data and assumptions underlying Structural Equation Model (SEM) statistical approach were also investigated. Then, by using a statistical approach of structural equation model, the way the model was fitted and mathematical-structural relationships between its existing constructs were tested. The results showed that preliminary fitted model requires some reforms in format involving deleting of 8 direct insignificant paths among its constructs as well as adding paths of correlation variance errors between indicators of the model endogenous constructs. Thus, the final modified model was perfectly fitted.
کلیدواژهها [English]
- Knowledge Commercialization
- mathematical-structural model
- structural equation model (SEM)
- Payame Noor University