نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی و تحلیل محتوای کتابهای درسی دورهی ابتدایی بر مبنای مؤلفههای آموزش صلح از قبیل: حس همبستگی، فرهنگ گذشت و بخشش، احساس مسئولیت در برابر دیگران، شناخت تنوع و تفاوتهای فردی، نفی تمایزات قومی، نژادی و مذهبی، دوست داشتن دیگران میباشد. روش مورد استفاده در تحلیل محتوا، آنتروپی شانون و واحد تحلیل نیز صفحات (متن، پرسشها، تمرینها و تصاویر) میباشد که در مجموع 3467 صفحه را شامل میشود. جامعه آماری، کلیهی کتابهای پایههای دورهی ابتدایی؛ شامل 36 جلد کتاب در سال تحصیلی 1389-1388 در هفت عنوان فارسی (بخوانیم)، فارسی (بنویسیم)، علوم، هدیههای آسمانی، قرآن، ریاضی و تعلیمات اجتماعی و نمونه آماری این پژوهش، شش عنوان فارسی (بخوانیم)، فارسی (بنویسیم)، علوم، هدیههای آسمانی، قرآن و تعلیمات اجتماعی بود. بیشترین فراوانی و ضریب اهمیت مربوط به مؤلفهی حس همبستگی و کمترین فراوانی و ضریب اهمیت مربوط به مؤلفهی نفی تمایزات قومی، نژادی و مذهبی میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analysis of the components of peace education in primary school
نویسندگان [English]
- M. Abedini baltork
- E. Mirshahjaferi
چکیده [English]
Principles of peace are worth living. Events honest moment that can help experienced social their lives. Peace, major prerequisite for the continued existence of human life, the generations are. As peace is important. Trained in this way lead like many problems. Fighting to remove or reduce. Peace education is one of the most compelling moral imperative for all people who live on this Belief. The main purpose of this study is to analyze the content of primary textbooks, basedon peace education components. The components considered
in this study are Sense of solidarity, of forgiveness, Sense of responsibility to others, recognizing diversity and individual differences, Rejection of ethnic differences, racial, religious, loving others. Used method in analyzing of present study content was Shannon Entropy Method and unit of analyzing is also pages of (text, questions, practices and pictures) that include in sum of 3467 pages. Statistical society all of primary books .Sense of solidarity components more than other components and the less amount of consideration is relate to recognizing diversity and individual differences.
کلیدواژهها [English]
- Content Analysis
- Peace education
- Primary period
- Textbooks
- Education