محمد حسین علیخانی؛ رضا راعی
دوره 20، شماره 2 ، آذر 1392، صفحه 5-24
چکیده
هدف این پژوهش تبیین برنامههای درسی پنهان درس دین و زندگی سال سوم متوسطه و ارایهی راهکارهایی جهت بهبود تربیت دینی دانشآموزان اصفهان میباشد. روش تحقیق کیفی، و جامعه آماری، دانشآموزان نواحی شش گانه آموزش و پرورش شهر اصفهان بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند ابتدا 312 دانشآموز برای پاسخگویی به پرسشنامه و سپس 64 نفر برای ...
بیشتر
هدف این پژوهش تبیین برنامههای درسی پنهان درس دین و زندگی سال سوم متوسطه و ارایهی راهکارهایی جهت بهبود تربیت دینی دانشآموزان اصفهان میباشد. روش تحقیق کیفی، و جامعه آماری، دانشآموزان نواحی شش گانه آموزش و پرورش شهر اصفهان بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند ابتدا 312 دانشآموز برای پاسخگویی به پرسشنامه و سپس 64 نفر برای اجرای مصاحبههای نیمه سازمان یافته انتخاب گردیدند. روائی و پایائی ابزار و شیوهی تجزیه و تحلیل یافتهها متناسب با فنون تحقیق کیفی انجام گردید. وجود تناقض بین محتوای کتاب و مشکلات جامعهی فعلی؛ فقدان نگرش مثبت به کتاب به عنوان مرجعی تربیتی و دارای بار ارزشی؛ وجود نگرش منفی نسبت به کاربرد محتوای کتاب در زندگی واقعی؛ ایجاد ابهام در اعتقادات خصوصاً مبحث حکومت اسلامی و القای تفکر انتخاب تقلیدی به جای انتخاب تحقیقی، مهمترین پیامدهای پنهان کشف شده در این تحقیق بود. پرهیز از ایدئولوژی اندیشی، ارائهی آموزههای دینی متناسب با یافتههای نوین دین پژوهی، سنجش نگرش و عملکرد دانشآموزان به جای ارزشیابی از دانستنیها مهمترین راهـکارهای ارائـه شده جهت بهبـود تربیت دینی دانشآموزان میباشد.
سید مهدی سجادی؛ مریم بناهان
دوره 20، شماره 2 ، آذر 1392، صفحه 25-44
چکیده
این مقاله سعی بر آن دارد تا به سیر تحول مفهوم و جایگاه عقل در یونان باستان و قرون وسطی پرداخته و تغییرات و تفاوتهای به وجود آمده در مفهوم عقل به عنوان اساسیترین عنصر شناخت بشری را مورد بررسی قرار داده سپس به ارزیابی دلالتهای تربیتی ناشی از این تغییرات و تحولات بپردازد. با توجه به گستردگی مباحث تاریخی عموماً و بحث تغییرات در مفهوم ...
بیشتر
این مقاله سعی بر آن دارد تا به سیر تحول مفهوم و جایگاه عقل در یونان باستان و قرون وسطی پرداخته و تغییرات و تفاوتهای به وجود آمده در مفهوم عقل به عنوان اساسیترین عنصر شناخت بشری را مورد بررسی قرار داده سپس به ارزیابی دلالتهای تربیتی ناشی از این تغییرات و تحولات بپردازد. با توجه به گستردگی مباحث تاریخی عموماً و بحث تغییرات در مفهوم و جایگاه عقل خصوصاً، انتخاب یک متفکر از هر دوره (افلاطون از دورهی یونان باستان و توماس آکویناس از دورهی میانه) ضروری مینماید. این پژوهش درصدد آن است که علاوه بر تبیین جایگاه ارزشی عقل در هر دوره به میزان تأثیرگذاری نوع نگاه خاص هر دوره به عنصر شناختی عقل در مقولهی تربیت (به طور کلی) برسد به عبارت دیگر در پی یافتن پاسخ به این سؤال است که آیا اصولاً میتوان ارتباطی میان جایگاه عقل به عنوان عنصر شناخت با تربیت قائل شد یا خیر؟ و این هدف با تکیه بر آن دسته از نظرات تربیتی افلاطون و توماس آکویناس که به شکلی روشن یا تلویحی مبتنی بر نگاه معرفت شناسانهی ایشان به عنصر عقل است دنبال میشود.
احمد زندوانیان؛ الهه دریاپور؛ تقی جباری فر
دوره 20، شماره 2 ، آذر 1392، صفحه 45-62
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین جوّ مدرسه و زورگویی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر یزد در سال تحصیلی 91-90 میباشد. در این پژوهش از روش توصیفی همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر یزد میباشد، که از این تعداد 387 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. از پرسشنامهی جامع جوّ ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین جوّ مدرسه و زورگویی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر یزد در سال تحصیلی 91-90 میباشد. در این پژوهش از روش توصیفی همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر یزد میباشد، که از این تعداد 387 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. از پرسشنامهی جامع جوّ مدرسه (مرکز آموزش اجتماعی و هیجانی، 2009) جهت ارزیابی جوّ مدرسه و از پرسشنامه زورگویی/ قربانی الویوس (1996) برای ارزیابی زورگویی استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیات از ضریب همبستگی پیرسون و آزمونt دو نمونه مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که همه ابعاد جوّ مدرسه در ارتباط منفی با زورگویی و قربانی شدن میباشد. در بین دانشآموزان، دانشآموزان پسر بیشتر از دانشآموزان دختر مشغول رفتار زورگویی بودند. علاوه بر این، میزان قربانی شدن پسران هم بیشتر از دختران گزارش شد. همچنین، آزمون فرضیات نشان داد که جوّ مدرسه (روابط بین فردی) در ارتباط مثبت با پیشرفت تحصیلی است، در حالی که بین زورگویی و پیشرفت تحصیلی همبستگی منفی وجود دارد.
مرتضی کرمی؛ ضیاء الدین سالاری
دوره 20، شماره 2 ، آذر 1392، صفحه 63-80
چکیده
با اشاعهی فناوری اطلاعات در جوامع، یادگیری الکترونیکی نیز به عنوان یک راهبرد آموزشی مورد توجه قرار گرفته و در این میان رویکرد یادگیری ترکیبی (تلفیق آموزش الکترونیکی و حضوری) بسیار مورد توجه بوده است. هدف پژوهش حاضر مقایسهی میزان اثربخشی رویکرد یادگیری ترکیبی در آموزشهای صنعتی بود. این پژوهش در مجموعه تحقیقات آزمایشی قرار گرفته ...
بیشتر
با اشاعهی فناوری اطلاعات در جوامع، یادگیری الکترونیکی نیز به عنوان یک راهبرد آموزشی مورد توجه قرار گرفته و در این میان رویکرد یادگیری ترکیبی (تلفیق آموزش الکترونیکی و حضوری) بسیار مورد توجه بوده است. هدف پژوهش حاضر مقایسهی میزان اثربخشی رویکرد یادگیری ترکیبی در آموزشهای صنعتی بود. این پژوهش در مجموعه تحقیقات آزمایشی قرار گرفته و از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعهی آماری شامل منابع انسانی شرکت هپکو اراک در سطح کارشناسی بود که به کمک روش نمونهگیری طبقهای 60 نفر انتخاب و به گروههای آزمایش و کنترل گمارش تصادفی یافتند. جهت اجرای پژوهش، ابتدا دورهی آموزشی "حل مسأله" با به کارگیری مدل طراحی آموزشی گانیه و بریگز به دو صورت ترکیبی و حضوری طراحی و سپس بر روی کارشناسان گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید. به منظور ارزیابی اثربخشی، دو متغیر وابسته رضایت فراگیران و یادگیری مورد سنجش قرار گرفت. ابزار اندازهگیری این متغیرها پرسشنامه و آزمون بود. نتایج پژوهش بیانگر آن است میزان رضایت فراگیران در محیط یادگیری ترکیبی به طور معناداری بیش از محیط یادگیری سنتی است (000/0>p). در متغیر یادگیری، نتایج نشان میدهد میزان یادگیری کارشناسانی که در دورهی آموزشی ترکیبی حضور داشتند، بیشتر از فراگیران گروه سنتی است. (000/0>p). به طور کلی نتایج حاکی از موفقیت رویکرد یادگیری ترکیبی در افزایش اثربخشی آموزش کارشناسان بخش صنعت میباشد.
نرگس نظری؛ علیرضا حیدری؛ سعید بختیارپور
دوره 20، شماره 2 ، آذر 1392، صفحه 81-98
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش تفکر انتقادی از طریق شیوهی سؤال پرسیدن سقراطی، بر مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود. جامعه این پژوهش، شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی رشته روانشناسی عمومی مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد واحد اهواز بودند. برای انتخاب نمونه، از بین کلیه کلاسهای ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش تفکر انتقادی از طریق شیوهی سؤال پرسیدن سقراطی، بر مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود. جامعه این پژوهش، شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی رشته روانشناسی عمومی مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد واحد اهواز بودند. برای انتخاب نمونه، از بین کلیه کلاسهای ارائه شده برای دانشجویان کارشناسی روانشناسی، یک کلاس 44 نفره به شیوه نمونهگیری خوشهای، انتخاب و با استفاده از روش تصادفی ساده، به دو گروه 22 نفری تقسیم و در گروههای مداخله و گواه قرار داده شدند. طرح پژوهش، نیمه تجربی و از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. پس از برگزاری پیشآزمون، برنامه آموزشی تفکر انتقادی، طی 13 جلسه و هر هفته یک جلسه به مدت 90 دقیقه به گروه مداخله ارائه شد و سپس از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. ابزار اندازهگیری مورد استفاده در این پژوهش آزمون تفکر انتقادی واتسون گلیزر (فرم الف) بوده است. اعتبار آزمون به روش آلفای کرونباخ 75/0 به دست آمد و تجزیه و تحلیل دادهها به روش کوواریانس یک طرفه (آنکووا) در سطح 05/0 p< (با استفاده از نرمافزار SPSS19)، انجام شد. یافتهها نشان دهندهی وجود تفاوت معنیدار بین گروه مداخله و کنترل در نمرهی کلی تفکر انتقادی و چهار خرده مقیاس از 5 خرده مقیاس مربوطه بودند. هم چنین یافتهها نشان دهندهی عدم تأثیر متغیرهای جنسیت و وضعیت تأهل در گروه مورد بررسی بودند.
غلامعلی احمدی؛ شوبو عبدالملکی
دوره 20، شماره 2 ، آذر 1392، صفحه 99-116
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر دیدگاه پیاژه بر میزان دانش، مهارت و نگرش دانشآموزان دختر پایهی پنجم ابتدایی شهر سنندج در درس علوم تجربی بود. روش تحقیق در این مطالعه شبه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه میباشد. جامعهی آماری این پژوهش شامل دانشآموزان دختر پایهی پنجم ابتدایی شهر سنندج در سال تحصیلی 91- 1390 ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر دیدگاه پیاژه بر میزان دانش، مهارت و نگرش دانشآموزان دختر پایهی پنجم ابتدایی شهر سنندج در درس علوم تجربی بود. روش تحقیق در این مطالعه شبه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه میباشد. جامعهی آماری این پژوهش شامل دانشآموزان دختر پایهی پنجم ابتدایی شهر سنندج در سال تحصیلی 91- 1390 میباشد. حجم نمونه متشکل از 60 نفر دانشآموز دختر پایهی پنجم ابتدایی است که30 نفر آنها گروه آزمایش و 30 نفر گروه گواه بوده است که با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری به کار رفته در این پژوهش شامل آزمون (دانشی و مهارتی) و چک لیست نگرشسنج علوم تجربی بوده است. در ابتدا از هر دو گروه آزمایش و گواه پیش آزمون پیشرفت تحصیلی به عمل آمد، سپس متغیر آزمایشی (آموزش علوم تجربی مبتنی بر دیدگاه پیاژه) در 8 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد و در پایان پسآزمون بر روی هر دو گروه انجام شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و در بخش استنباطی از تحلیل کوواریانس استفاده گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که میزان پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی گروه آزمایشی که با شیوه مبتنی بر دیدگاه پیاژه آموزش دیده بودند نسبت به گروه گواه که به روش سنتی آموزش داده شدند بیشتر و تفاوت بین میانگینهای آنها معنادار است. همچنین در بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر دیدگاه پیاژه بر میزان دانشها، مهارتها و نگرشهای کسب شده دانش آموزان نیز نتایج نشان داد که آموزش علوم تجربی مبتنی بر دیدگاه پیاژه بر نگرشها و دانشها و مهارتهای دانشآموزان تأثیر مثبت دارد.
محسن روشنیان رامین؛ پوراندخت فاضلیان؛ حسن رستگارپور
دوره 20، شماره 2 ، آذر 1392، صفحه 117-130
چکیده
هدف از این پژوهشی بررسیتوانایی حل مسأله در بین استفادهکنندگاناز بازیهای رایانهایاست. با توجه به این که در بازیهای رایانهای نیزفرد با مسائلی مواجه میشود کهباید آنها را حل کند، در این پژوهش قصد داریم ببینیم که بین گروههایی که بهمیزان مختلف از این بازیهااستفاده میکننددر حل مسأله تفاوت وجود دارد؟ روشتحقیق این پژوهش ...
بیشتر
هدف از این پژوهشی بررسیتوانایی حل مسأله در بین استفادهکنندگاناز بازیهای رایانهایاست. با توجه به این که در بازیهای رایانهای نیزفرد با مسائلی مواجه میشود کهباید آنها را حل کند، در این پژوهش قصد داریم ببینیم که بین گروههایی که بهمیزان مختلف از این بازیهااستفاده میکننددر حل مسأله تفاوت وجود دارد؟ روشتحقیق این پژوهش توصیفی از نوع زمینهیابیاست. جامعهیآماری این پژوهش شامل تمامی پسران پیشدانشگاهیشهر همدان در سال تحصیلی 91-90 است. 260 نفر از این دانشآموزانبصورت نمونهگیریخوشهای چندمرحلهای به صورتتصادفی انتخاب شدند. تحلیل دادهها بااستفاده از آزمون تحلیل واریانس یکراهه انجام شد. ابزارگردآوری دادههاپرسشنامه استاندارد حل مسأله (هپنر وپترسن، 1982) میباشد.یافتهها نشان داد که 1- تفاوت در اعتماد به حل مسأله دربین گروههایی که به میزان مختلف از بازیهای رایانهایاستفاده میکردندمعنادار بود (048/0sig، در سطح 05/0p<). هم چنین نتایجنشان داد که گروهها از لحاظ سبک گرایش-اجتناب (325/0sig، در سطح 05/0p<) واعتماد به حل مسأله (810/0sig، در سطح 05/0p<) تفاوتمعناداری با هم ندارند. نتایج نشان دادافرادیکه هر روز از بازیهایرایانهای استفاده میکردندبا گروهی که هفتهایچندبار و گروهی که خیلی کم بازی میکردندو نیز با گروهی که بازی نمیکردنددر اعتماد به حل مسأله متفاوت بودند. اما گروهها به لحاظ سبک گرایش-اجتناب به حل مسأله و کنترل شخصی در مسأله با هم تفاوتی نداشتند. البته حل مسأله متغیری است که تحت تأثیر عوامل مختلف است و عوامل زیادی از جمله عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بر آن تأثیر میگذارند و برای اینکه افراد در حل مسأله توانا باشند باید زمینهای را که شامل عوامل لازم برای پرورش توانایی حل مسأله باشد را فراهم کنیم.
رضا صابری؛ محمد اکبری بورنگ؛ حسین شکوهی فرد؛ علی اکبر عجم
دوره 20، شماره 2 ، آذر 1392، صفحه 131-150
چکیده
سواد هنری، فعالیتی چند بُعدی است که ارزش ذاتی و ابزاری آن در نظامهای آموزشی رو به افزایش است. نظامهای آموزشی نیز در قالب رویکردهای آموزش هنر میتوانند به رشد آن کمک نمایند. عدم شناخت درست از طیف رویکردهای موجود در آموزش هنر دورهی راهنمایی یکی از مسائلی است که تربیت هنری با آن رو به رو است. هدف این مطالعه، شناخت رویکردهای موجود ...
بیشتر
سواد هنری، فعالیتی چند بُعدی است که ارزش ذاتی و ابزاری آن در نظامهای آموزشی رو به افزایش است. نظامهای آموزشی نیز در قالب رویکردهای آموزش هنر میتوانند به رشد آن کمک نمایند. عدم شناخت درست از طیف رویکردهای موجود در آموزش هنر دورهی راهنمایی یکی از مسائلی است که تربیت هنری با آن رو به رو است. هدف این مطالعه، شناخت رویکردهای موجود در آموزش هنر با در نظر گرفتن حیطههای دانستن است. در این مطالعه رویکردهای سنتی، مشاهده و تیزبینی آثار هنری، تلفیقی، دیسیپلین محور، حل مسأله خلاق، آمادگی برای جهان کار و ارتقاء عملکرد آکادمیک با استفاده از شیوهی تحلیل محتوا و پژوهش تلفیقی در کتب درسی آموزش هنر دورهی راهنمایی و هم چنین در اهداف آموزش هنر، برنامههای درسی تربیت معلم و برنامه درسی ملی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتند. نتایج نشان داد که رویکرد غالب در اهداف مصوب موجود، رویکرد فرهنگ و هنر در بستر تاریخ و هنر، در محتوای کتب درسی آموزش هنر و برنامههای درسی تربیت معلم هنر، رویکرد تولید محور و در برنامهی درسی ملی به طیفی از رویکردهای احساس و معنا، دیسیپلین محور و زیبایی شناسی توجه شده است. ارائهی الگوی مناسب آموزش هنر دورهی راهنمایی به عنوان یکی از راههایی است که میتواند به شناسایی رویکردها، عناصر برنامه درسی و ویژگیهای آنها کمک نماید.
میمنت عابدینی بلتورک؛ ابراهیم میرشاه جعفری
دوره 20، شماره 2 ، آذر 1392، صفحه 151-170
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی و تحلیل محتوای کتابهای درسی دورهی ابتدایی بر مبنای مؤلفههای آموزش صلح از قبیل: حس همبستگی، فرهنگ گذشت و بخشش، احساس مسئولیت در برابر دیگران، شناخت تنوع و تفاوتهای فردی، نفی تمایزات قومی، نژادی و مذهبی، دوست داشتن دیگران میباشد. روش مورد استفاده در تحلیل محتوا، آنتروپی شانون و واحد تحلیل نیز صفحات ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش بررسی و تحلیل محتوای کتابهای درسی دورهی ابتدایی بر مبنای مؤلفههای آموزش صلح از قبیل: حس همبستگی، فرهنگ گذشت و بخشش، احساس مسئولیت در برابر دیگران، شناخت تنوع و تفاوتهای فردی، نفی تمایزات قومی، نژادی و مذهبی، دوست داشتن دیگران میباشد. روش مورد استفاده در تحلیل محتوا، آنتروپی شانون و واحد تحلیل نیز صفحات (متن، پرسشها، تمرینها و تصاویر) میباشد که در مجموع 3467 صفحه را شامل میشود. جامعه آماری، کلیهی کتابهای پایههای دورهی ابتدایی؛ شامل 36 جلد کتاب در سال تحصیلی 1389-1388 در هفت عنوان فارسی (بخوانیم)، فارسی (بنویسیم)، علوم، هدیههای آسمانی، قرآن، ریاضی و تعلیمات اجتماعی و نمونه آماری این پژوهش، شش عنوان فارسی (بخوانیم)، فارسی (بنویسیم)، علوم، هدیههای آسمانی، قرآن و تعلیمات اجتماعی بود. بیشترین فراوانی و ضریب اهمیت مربوط به مؤلفهی حس همبستگی و کمترین فراوانی و ضریب اهمیت مربوط به مؤلفهی نفی تمایزات قومی، نژادی و مذهبی میباشد.
صادق صالحی؛ زهرا پازوکی نژاد؛ لقمان امامقلی
دوره 20، شماره 2 ، آذر 1392، صفحه 171-190
چکیده
با افزایش مسایل و مشکلات زیست محیطی، نیاز به تغییر نگرش و رفتار افراد در بین گروههای مختلف اجتماعی به خصوص دانشآموزان اجتنابناپذیر میباشد. در این مطالعه، میزان آگاهی، نگرش و رفتار زیست محیطی دانشآموزان دوره متوسطه و عوامل مؤثر بر آن مورد بررسی قرار گرفت. برای انجام تحقیق حاضر از روش پیمایش استفاده شده است. نمونه آماری شامل ...
بیشتر
با افزایش مسایل و مشکلات زیست محیطی، نیاز به تغییر نگرش و رفتار افراد در بین گروههای مختلف اجتماعی به خصوص دانشآموزان اجتنابناپذیر میباشد. در این مطالعه، میزان آگاهی، نگرش و رفتار زیست محیطی دانشآموزان دوره متوسطه و عوامل مؤثر بر آن مورد بررسی قرار گرفت. برای انجام تحقیق حاضر از روش پیمایش استفاده شده است. نمونه آماری شامل 386 نفر از دانشآموزان دوره متوسطه شهر سنندج (استان کردستان) در سال 1391 میباشد که به روش خوشهای چند مرحلهای، نمونهگیری شدهاند. جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه صورت گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که نزدیک به 68 درصد از دانشآموزان دارای رفتارهای مسئولانه نسبت به محیط زیست بودهاند. علاوه بر این، یافتهها حاکی از بالا بودن آگاهی زیست محیطی دانشآموزان مورد مطالعه است. نزدیک به 55 درصد از دانشآموزان دارای نگرش زیست- محور هستند و مابقی دارای نگرش تکنو- محور هستند. نگرش زیست -محور بیشترین تأثیر را بر رفتارهای زیست محیطی دارد و پیشبینی کننده قوی برای رفتارهای زیست محیطی است. علاوه بر این، نتایج تحقیق نشان میدهد که بین آگاهی و رفتار زیست محیطی رابطهای ضعیفی وجود دارد. در خاتمه، دلایل احتمالی رابطه ضعیف بین آگاهی و رفتارهای زیست محیطی تبیین شده است.
اسکندر فتحی آذر؛ زینب خانجانی؛ رقیه نادرحاضری؛ جعفر بهادری خسروشاهی
دوره 20، شماره 2 ، آذر 1392، صفحه 191-208
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی کارایی شیوهی فرنالد در ترمیم اختلال نارساخوانی دانشآموزان پایهی سوم ابتدایی شهر تبریز بود. طرح پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش را دانشآموزان نارساخوان پایهی سوم ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 90-1389 تشکیل میدادند که از این تعداد 30 دانشآموز به صورت ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی کارایی شیوهی فرنالد در ترمیم اختلال نارساخوانی دانشآموزان پایهی سوم ابتدایی شهر تبریز بود. طرح پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش را دانشآموزان نارساخوان پایهی سوم ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 90-1389 تشکیل میدادند که از این تعداد 30 دانشآموز به صورت نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب و به روش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون تشخیصی خواندن، آزمون هوشی ریون، استفاده شد. دادهها با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که شیوهی کارایی فرنالد در ترمیم اختلال نارساخوانی دانشآموزان مؤثر بوده است و بین دو گروه آزمایش و کنترل در نمرات پسآزمون تفاوت معنیداری وجود دارد.
ام البنین صابر؛ سکینه شاهی؛ یدالله مهرعلیزاده
دوره 20، شماره 2 ، آذر 1392، صفحه 209-224
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی ارتباطات سازمانی بین مدیران گروههای آموزشی با دانشجویان از دیدگاه دانشجویان دورهی کارشناسی در دانشگاه شهید چمران اهواز بود. روش پژوهش، روش آمیخته (کمی و کیفی) بود. بدین منظور 240 نفر از دانشجویان سال سوم و چهارم دورهی کارشناسی از دانشگاه شهید چمران با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی ارتباطات سازمانی بین مدیران گروههای آموزشی با دانشجویان از دیدگاه دانشجویان دورهی کارشناسی در دانشگاه شهید چمران اهواز بود. روش پژوهش، روش آمیخته (کمی و کیفی) بود. بدین منظور 240 نفر از دانشجویان سال سوم و چهارم دورهی کارشناسی از دانشگاه شهید چمران با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند .به 210 نفر از آنها پرسشنامه داده شد و با 30 نفر مصاحبه انجام گرفت. پرسشنامهی مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامهی محقق ساخته بود. روایی پرسشنامه با استفاده از روش روایی صوری و پایایی آن از طریق روش آماری آلفای کرونباخ محاسبه گردید که میزان آن 95/0 بود. ارتباطات سازمانی بین مدیران گروهها و دانشجویان از پنج بعد (ساختاری، محتوایی، فردی، نهادی و ارتباطات انسانی) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که ارتباطات سازمانی مدیران گروههای آموزشی با دانشجویان از نظر چهار بعد محتوایی، فردی، نهادی و ارتباطات انسانی وکل جنبهها) در حد مطلوب و مورد انتظار (با t-value = 4) نبوده است ولی از نظر بعد ساختاری در حد مطلوب و مورد انتظار (با t-value = 3) بوده است. یافتهها همچنین نشان داد که ارتباطات انسانی کمترین و عنصر فردی بیشترین میانگین را در بین جنبهها داراست.
محمود قاسمی؛ علیرضا میرزاخانی؛ ولی اله فرزاد
دوره 20، شماره 2 ، آذر 1392، صفحه 225-244
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر سواد والدین بر عملکرد سواد خواندن دانشآموزان پایهی چهارم و بر اساس مطالعات پرلز 2006 انجام شده است. بعد از پالایش دادهها، نمونهی مورد مطالعه شامل 4731 دانشآموز شرکت کننده در مطالعهی پرلز 2006 بوده است. مقیاسهای تحصیلات والدین، تعداد کتابهای موجود در خانه، توانایی خواندن اولیه، فعالیتهای یادگیری ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر سواد والدین بر عملکرد سواد خواندن دانشآموزان پایهی چهارم و بر اساس مطالعات پرلز 2006 انجام شده است. بعد از پالایش دادهها، نمونهی مورد مطالعه شامل 4731 دانشآموز شرکت کننده در مطالعهی پرلز 2006 بوده است. مقیاسهای تحصیلات والدین، تعداد کتابهای موجود در خانه، توانایی خواندن اولیه، فعالیتهای یادگیری اولیه و نمره کلی سواد خواندن به منظور بررسی اثرات مستقیم، غیرمستقیم و کل متغیر تحصیلات والدین (متغیر برونزا) بر تعداد کتابهای موجود در خانه، توانایی خواندن اولیه و فعالیتهای یادگیری اولیه (متغیرهای درونزا) به روش مدلیابی معادلات ساختاری، استفاده شده است. پس از تأیید و برازش مدل تابع ساختاری، نتایج نشان داد، همهی اثرهای مستقیم مثبت بوده و اثر تحصیلات والدین بر فعالیتهای یادگیری اولیه معنادار نمیباشد. تأثیر غیرمستقیم تحصیلات والدین بر تواناییهای خواندن اولیه و فعالیتهای یادگیری اولیه منفی بوده و تحصیلات والدین تأثیر معناداری بر پیشرفت سواد خواندن داشته و توانسته است 25/0 از واریانس پیشرفت خواندن را تبیین کند. تحصیلات والدین اثر مثبت و معناداری بر تعداد کتابهای موجود در خانه داشته و توانسته است 67 درصد از واریانس آن را تبیین کند. هم چنین تأثیر تحصیلات والدین بر تواناییهای خواندن اولیه مثبت و غیر معنادار و بر پیشرفت خواندن مثبت و معنادار بوده است. تأثیر تعداد کتابهای موجود در خانه بر عملکرد سواد خواندن و تواناییهای یادگیری اولیه مثبت و معنادار و تأثیر این متغیر بر فعالیتهای یادگیری اولیه مثبت و غیرمعنادار بوده است و اثر آن بر توانایی خواندن اولیه منفی و معنادار بوده است. اثر فعالیتهای یادگیری اولیه بر عملکرد سوادخواندن و فعالیتهای یادگیری اولیه مثبت و معنادار بوده است و تأثیر آن بر عملکرد سواد خواندن منفی و معنادار برآورد شده است.