نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
چکیده
هدف این پژوهش تبیین برنامههای درسی پنهان درس دین و زندگی سال سوم متوسطه و ارایهی راهکارهایی جهت بهبود تربیت دینی دانشآموزان اصفهان میباشد. روش تحقیق کیفی، و جامعه آماری، دانشآموزان نواحی شش گانه آموزش و پرورش شهر اصفهان بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند ابتدا 312 دانشآموز برای پاسخگویی به پرسشنامه و سپس 64 نفر برای اجرای مصاحبههای نیمه سازمان یافته انتخاب گردیدند. روائی و پایائی ابزار و شیوهی تجزیه و تحلیل یافتهها متناسب با فنون تحقیق کیفی انجام گردید. وجود تناقض بین محتوای کتاب و مشکلات جامعهی فعلی؛ فقدان نگرش مثبت به کتاب به عنوان مرجعی تربیتی و دارای بار ارزشی؛ وجود نگرش منفی نسبت به کاربرد محتوای کتاب در زندگی واقعی؛ ایجاد ابهام در اعتقادات خصوصاً مبحث حکومت اسلامی و القای تفکر انتخاب تقلیدی به جای انتخاب تحقیقی، مهمترین پیامدهای پنهان کشف شده در این تحقیق بود. پرهیز از ایدئولوژی اندیشی، ارائهی آموزههای دینی متناسب با یافتههای نوین دین پژوهی، سنجش نگرش و عملکرد دانشآموزان به جای ارزشیابی از دانستنیها مهمترین راهـکارهای ارائـه شده جهت بهبـود تربیت دینی دانشآموزان میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Expressing the hidden curriculum of the course of religion and life for 3rd grade of high school & presenting suggestions for improving religious education
نویسندگان [English]
- M.H. Alikhani
- R. Raei
چکیده [English]
This study was an attempt at documenting the hidden curriculum of the text book “Religion and life” for the 3rd grade of high school and presenting suggestions for improving the religious education of the students in Esfahan. The research methodology was qualitative and the statistical population included the students of the 6 different districts of educational organization. Subjects were selected by special sampling method. First, 312 students were chosen in the 1st stage to respond to the questionnaire. Then, 64 people were selected for semi-organized interviews. The validity and reliability of the instruments and analyzing methods of information were implemented in accordance with the qualitative research techniques. The research revealed some hidden Consequences such as, contradictions between the content of the book and the present problems of the community; lack of positive attitudes toward the book as an instructing reference with Islamic values; the existence of negative attitudes regarding the applications of the book contents in real life; provision of ambiguities in beliefs especially in Islamic government issues; and developing the ideology for imitative selections instead of investigative selections. It also presented some strategies for improving religious education of students. The most important suggestions for improving religious education of the students are: Avoiding ideological thoughts; presenting religious teachings appropriate with modern findings in religion; measuring attitudes and the students’ performance instead of evaluating their knowledge.
کلیدواژهها [English]
- Hidden curriculum
- Religious education
- the Text book of “Religion and Life"