نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش متغیرهای ادراک تهدید، اضطراب شناختی امتحان، سبک بزرگ‌نمایی تهدید، اسناد به عملکرد و ترس از ارزیابی منفی به عنوان متغیرهای پیش‌بین اضطراب امتحان در دختران دبیرستانی بود. 874 نفر از دانش‌آموزان پایه‌ی سوم دبیرستان‌های شهر اهواز، به روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌ی اضطراب امتحان پاسخ دادند. پس از آن دو گروه فاقد و واجد اضطراب امتحان (هر گروه 105 نفر) انتخاب شدند و به ابزارهای تحقیق پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل ممیز به روش گام‌به‌گام استفاده شد که نشان داد متغیرهای پیش‌بین قادرند اضطراب امتحان را پیش‌بینی کنند. از میان انواع متغیر‌های پیش‌بین اضطراب شناختی امتحان و سبک بزرگ‌نمایی تهدید بهترین پیش‌بینی کننده‌ی اضطراب امتحان می‌باشند. نتایج بیان می‌کنند که عوامل شناختی نقش مهمی در پیش‌بینی اضطراب امتحان دختران دبیرستانی دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The study of perceived threat of test, cognitive test anxiety, looming maladaptive style, attributions to performance and fear of negative evaluation predictors of test anxiety in female high school students

نویسندگان [English]

  • soudabe Basaknezad
  • Razie Saeedi
  • Mahnaz Mehrabizadeh

چکیده [English]

The aim of present study was to investigate the role of cognitive test anxiety, perceived threat of test, attributions to performance, looming maladaptive style & fear of negative evaluation as predictors of test anxiety in female high school students. The sample of this research were 874 female high school students were selected by multi- stage random sampling method and two groups were chosen from this sample that consisted of test anxiety group (n=105) and non test anxiety group (n=105) students. The instruments used in these study consisted: Cognitive Test Anxiety Scale, Perceived Threat of Test Questionnaire, Attributions to Performance Questionnaire, Looming Maladaptive Questionnaire & Fear of Negative Evaluation Scale. For analysis data, discriminate analysis performed and approved all the hypothesis of the research. Step by step of discriminate analysis showed that cognitive test anxiety and looming maladaptive style are best predictors of test anxiety. So cognition has main role to predict test anxiety among female students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • test anxiety
  • Perceived threat of test
  • Cognitive test anxiety
  • Looming maladaptive style