مرضیه عالی؛ بختیار شعبانی ورکی؛ طاهره جاویدی کلاته آبادی؛ محمدرضا آهنچیان
دوره 20، شماره 1 ، خرداد 1392، صفحه 5-28
چکیده
کودکان در طول تاریخ آموزش و پرورش همواره از طریق روشها، راهبردها و دیدگاههای مختلف کنترل شده و به نظم در آمدهاند. این شیوهها که امروزه به عنوان شیوههای نوین انضباطی در مدرسه به کار گرفته میشوند، از نظر میشل فوکو و پیروانش؛ یعنی رز، مارشال، رادفورد و میلی[1] به عنوان روشهای انقیاد کودکان در نظامهای آموزشی مورد انتقاد قرار ...
بیشتر
کودکان در طول تاریخ آموزش و پرورش همواره از طریق روشها، راهبردها و دیدگاههای مختلف کنترل شده و به نظم در آمدهاند. این شیوهها که امروزه به عنوان شیوههای نوین انضباطی در مدرسه به کار گرفته میشوند، از نظر میشل فوکو و پیروانش؛ یعنی رز، مارشال، رادفورد و میلی[1] به عنوان روشهای انقیاد کودکان در نظامهای آموزشی مورد انتقاد قرار گرفتهاند. در این مقاله تصریح شده است که چگونه شیوههای انضباطی که با هدف تربیت افرادی سودمند و مفید برای اجتماع در نظامهای آموزشی به کار گرفته میشوند، میتوانند به انقیاد و مطیعسازی آنها منجر شوند. از این رو ضمن تبیین این نگاه نقادانه به رژیمهای عمل انضباطی در نظام آموزشی، به تأسی از دیدگاه تبارشناسانهی فوکو، پیوند میان قدرت- دانش در تحول فهم بشر از عمل انضباطی مورد بررسی قرار گرفته و خاطر نشان شده است که طی تاریخ تحول رویکردهای انضباطی ( مداخلهای، تعاملی و عدم مداخله) در دانش تربیتی؛ گفتمانهای اقتصادی- سیاسی و اجتماعی لیبرالیستی، نظامهای آموزشی را تبدیل به عاملی برای انقیاد کودکان توسط خودشان کردهاند.
بهروز رفیعی
دوره 20، شماره 1 ، خرداد 1392، صفحه 29-50
چکیده
با آنکه در ذهن و زمان فارابی، فلسفهی تربیت حیات و هویت مستقل و بازشناختهای ندارد، با ریزکاوی در آثار او میتوان به شماری از مفاهیمی که امروزه در فلسفهی تعلیم و تربیت مطرح است پی برد و دریافت که فارابی پس از جابر بن حیان و کندی، سومین فیلسوف تربیت در جهان اسلام است که پارهای از دیدگاههای تربیتی او به یادگار مانده است. در جستار ...
بیشتر
با آنکه در ذهن و زمان فارابی، فلسفهی تربیت حیات و هویت مستقل و بازشناختهای ندارد، با ریزکاوی در آثار او میتوان به شماری از مفاهیمی که امروزه در فلسفهی تعلیم و تربیت مطرح است پی برد و دریافت که فارابی پس از جابر بن حیان و کندی، سومین فیلسوف تربیت در جهان اسلام است که پارهای از دیدگاههای تربیتی او به یادگار مانده است. در جستار پیش رو تلاش شده است از رهگذر پژوهشی بنیادی- تاریخی و با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی، اندیشههای تربیتی فارابی واکاوی شود تا معلوم گردد وی تعلیم و تربیت را چه سان تعریف کرده است و دربارهی امکان و ضرورت تربیت چه گفته است و اهداف و اصول و عوامل تربیت از نگاه او کدام است و وی نسبت به برنامهی درسی و ساحتهای تربیت و روشهای تربیتی چه دیدگاهی داشته است
سید منصور مرعشی؛ یدالله مهرعلیزاده؛ طلعت طوسی
دوره 20، شماره 1 ، خرداد 1392، صفحه 51-74
چکیده
هدف این پژوهش بررسی مبانی نظری جهانی شدن و اثرات آن بر اهداف کلی برنامهی درسی نظام آموزش و پرورش ایران میباشد. در این رابطه سه نظریهی مهم فلسفی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی که در آثار والراشتاین (نظریهی نظام جهانی)، مایر و بولی (نظریهی سیاست جهانی) و رابرتسون (نظریهی فرهنگ جهانی) بوده، در حوزهی نظام آموزشی و برنامهی درسی بررسی ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی مبانی نظری جهانی شدن و اثرات آن بر اهداف کلی برنامهی درسی نظام آموزش و پرورش ایران میباشد. در این رابطه سه نظریهی مهم فلسفی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی که در آثار والراشتاین (نظریهی نظام جهانی)، مایر و بولی (نظریهی سیاست جهانی) و رابرتسون (نظریهی فرهنگ جهانی) بوده، در حوزهی نظام آموزشی و برنامهی درسی بررسی شده است. بازتاب هر نظریه در برنامهی درسی نشان میدهد که جهتگیری برنامهی درسی نظامهای آموزشی به سمت جریانی از تکثرگرایی، توجه به خرده فرهنگها، توجه به هویت ملی و بومی، آموزش فنی حرفهای، آموزش مادام العمر و تمرکززدایی پیش میرود. با توجه به اینکه جامعهی ایران نیز جامعهای جوان و در حال گذر است و ضرورت میزان اثرپذیری اهداف برنامهی درسی این کشور از تحولات جهانی امری اجتناب ناپذیر است، لذا این پژوهش با بهرهگیری از روش کیفی– تحلیلی به بررسی میزان تناسب اهداف برنامهی درسی ایران با اهداف برنامهی درسی نظریههای نامبرده پرداخت. در این پژوهش مشخص شد این نظریهها شباهتها و تفاوتهایی با اهداف برنامهی درسی ایران دارند و فرصتها و تهدیدهایی ایجاد میکنند. فرصتهای این سه نظریه برای برنامهی درسی ایران، توجه به خصوصیسازی، تمرکز زدایی، برنامهی درسی تلفیقی، تأکید بیشتر بر هویت ملی، خرده فرهنگها، صلح و آموزش مداوم میباشد. تهدیدات این سه نظریه برای برنامهی درسی ایران در تأکیداتی است که بر برنامهی درسی موضوعمحور، بهرهکشی اقتصادی، ترویج روحیهی مصرفگرایی و ناهمواری توزیع دانش دارد.
نعمت الله عزیزی؛ پریوش جعفری؛ ولی الله فرزاد؛ محمد صنوبری
دوره 20، شماره 1 ، خرداد 1392، صفحه 75-94
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی موانع گسترش مشارکت بخش خصوصی در آموزش و پرورش ایران (موردکاوی مدارس غیرانتفاعی) از دیدگاه مدیران و صاحبنظران حوزهی اقتصاد آموزش انجام گرفت. نمونهی آماری عبارت بود از 284 نفر از مدیران مدارس غیر انتفاعی پسرانهی شهر تهران و 10 نفر از صاحبنظران اقتصاد آموزش دانشگاههای تهران که به ترتیب با استفاده از روش ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی موانع گسترش مشارکت بخش خصوصی در آموزش و پرورش ایران (موردکاوی مدارس غیرانتفاعی) از دیدگاه مدیران و صاحبنظران حوزهی اقتصاد آموزش انجام گرفت. نمونهی آماری عبارت بود از 284 نفر از مدیران مدارس غیر انتفاعی پسرانهی شهر تهران و 10 نفر از صاحبنظران اقتصاد آموزش دانشگاههای تهران که به ترتیب با استفاده از روش نمونهگیری چند مرحلهای و روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامهای مشتمل بر 62 گویه از عوامل مؤثر در عدم توسعهی مدارس غیر انتفاعی در دو بخش عوامل طرف تقاضا و طرف عرضه بود. برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه از آزمونt تک نمونهای استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از این است که نگرش منفی و عدم اعتماد دولت به بخش خصوصی برای فراهمسازی آموزش، هدف تکبعدی از مشارکت، عدم انگیزهی بخش خصوصی برای حضور در بازار آموزشی و عدم پیشنگری امکانات و اقدامات تسهیل کنندهی حضور بخش خصوصی از مهمترین موانع گسترش مدارس غیر انتفاعی از دیدگاه مدیران و صاحبنظران بوده است.
آزاده کردزنگنه؛ سکینه شاهی؛ یدالله مهرعلیزاده
دوره 20، شماره 1 ، خرداد 1392، صفحه 95-116
چکیده
این پژوهش در سطح سازمان آب و برق استان خوزستان تحت عنوان بررسی اثربخشی دورههای آموزشی ICDL برتوانمندیهای دانشی، نگرشی و مهارتی کارکنان انجام گردید. الگوی نظری تحقیق بر اساس الگوی انتقالی هالتون بود که با بهرهگیری از تحقیق آمیخته (کمی و کیفی) بررسی گردید. جامعهی آماری این تحقیق کلیهی کارکنان و مدیران سازمان آب و برق خوزستان را ...
بیشتر
این پژوهش در سطح سازمان آب و برق استان خوزستان تحت عنوان بررسی اثربخشی دورههای آموزشی ICDL برتوانمندیهای دانشی، نگرشی و مهارتی کارکنان انجام گردید. الگوی نظری تحقیق بر اساس الگوی انتقالی هالتون بود که با بهرهگیری از تحقیق آمیخته (کمی و کیفی) بررسی گردید. جامعهی آماری این تحقیق کلیهی کارکنان و مدیران سازمان آب و برق خوزستان را تشکیل میدهد، که مجموعاً 1270 نفر میباشند. در این خصوص با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 220 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند اما تعداد پرسشنامهی برگشت داده 200 مورد بوده است. با 20 نفر نیز مصاحبه انجام گرفت. ابزارهای جمعآوری اطلاعات تحلیل اسناد شرکت، مصاحبه و پرسشنامه است، که در سه حیطهی دانشی، مهارتی و نگرشی توسط پژوهشگر تهیه گردیده است. روایی پرسشنامه با استفاده از روش روایی صوری و پایایی آن از طریق روش آماری آلفای کرونباخ محاسبه گردید که میزان آن 95/0 بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS استفاده گردید. بعد از تحلیل نتایج مشخص شد تأثیر دورههای آموزشی ICDL برتوانمندیهای دانشی، مهارتی و نگرشی، ضعیف و پایینتر از استاندارد تعیین شده است، که نشاندهندهی ضعف در نظام آموزشی سازمان است.
هاشم فردانش؛ عیسی ابراهیم زاده؛ محمدرضا سرمدی؛ ناصر همتی؛ منصور رضایی؛ صغرا عمرانی
دوره 20، شماره 1 ، خرداد 1392، صفحه 117-136
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی روش آموزش مناسب برای آموزش مداوم جامعهی پزشکی با استفاده از روش آموزش متداول (مبتنی بر سخنرانی) و دو روش آموزش الکترونیکی بود. در یک بررسی نیمه آزمایشی 90 پزشک عمومی و دستیار بر اساس فراخوان درون دانشگاهی، از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و با روش نمونهگیری در دسترس در سه گروه 30 نفره شرکت کردند. روش آموزش مداوم ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناسایی روش آموزش مناسب برای آموزش مداوم جامعهی پزشکی با استفاده از روش آموزش متداول (مبتنی بر سخنرانی) و دو روش آموزش الکترونیکی بود. در یک بررسی نیمه آزمایشی 90 پزشک عمومی و دستیار بر اساس فراخوان درون دانشگاهی، از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و با روش نمونهگیری در دسترس در سه گروه 30 نفره شرکت کردند. روش آموزش مداوم متداول به صورت حضوری در کلاس درس و با قالب سخنرانی توسط استادان با تجربهی دانشگاه بود. محتوای یادگیری الکترونیکی در گروه دوم با استفاده از نرمافزار مایکروسافت پاورپوینت 2010 و با دو رسانهی متن و تصویر؛ و در گروه سوم با استفاده از نرم افزار Macromedia Flash CS5 و با هر پنج رسانهی آموزشی (متن، صوت، تصویر، پویانمایی و ویدئو) تولید شد. لازم به ذکر است که برای هر سه گروه از محتوای متنی یکسان استفاده شد. ابزارهای جمعآوری اطلاعات شامل چهار پرسشنامه، یک پرسشنامهی جامعه شناختی (با 8 گویه)، یک پرسشنامهی سنجش میزان یادگیری با مقایسهی پیش و پسآزمون (با 20 سؤال در سطح کاربرد طبقهبندی الگوی مریل) و دو پرسشنامهی سنجش میزان انگیزش بر اساس دو روش آموزش متداول و آموزش الکترونیک (با 48 گویه) بود. دادهها به کمک آزمونهای آماری مجذور کای، تی زوجی، تحلیل واریانس یک طرفه، کروسکال والیس و توکی تحلیل شد. یافتهها نشان داد که تفاوت معنیداری بین میانگین نمرات سه گروه در پیش آزمون وجود نداشت (05/0>P). نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه در پسآزمون نشان داد که از نظر میزان یادگیری بین گروه اول و گروه دوم تفاوت معنیداری وجود نداشت و در گروه سوم بیشترین میزان افزایش در یادگیری نسبت به گروههای دیگر وجود داشت که از نظر آماری معنیدار بود (001/0=p). همچنین انگیزش شرکتکنندگان در گروه دوم نسبت به گروه اول بیشتر بود و شرکتکنندگان با روش طراحی شده با الگوی مریل، رایگلوث و کلر نسبت به دو روش دیگر از سطح انگیزش بیشتری برخوردار بودند (001/0=P). نتیجه اینکه روش آموزش طراحی شده با الگوهای طراحی آموزشی و انگیزشی به لحاظ میزان یادگیری و انگیزش برای آموزش پزشکان نسبت به دو روش آموزش متداول و طراحی شده با الگوهای طراحی آموزشی صرف اثربخشتر بود.
اصغر شیرعلی پور؛ مسعود اسدی؛ علی محمد نظری؛ زینب شکوری
دوره 20، شماره 1 ، خرداد 1392، صفحه 131-154
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بهرهگیری از یکی از شیوههای نوین ِپژوهش، تحت عنوان «فراتحلیل»، به تحلیل و ترکیب نتایج پژوهشهای انجام شده در کشور ایران، در زمینهی مطالعات دوزبانه و آموزشهای پیش از دبستان در پیشرفت تحصیلی پرداخته است. بدین منظور، تعداد 28 پژوهش انجام یافته در زمینهی مطالعات دوزبانگی و آموزش پیش دبستانی از مراکز پژوهشی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بهرهگیری از یکی از شیوههای نوین ِپژوهش، تحت عنوان «فراتحلیل»، به تحلیل و ترکیب نتایج پژوهشهای انجام شده در کشور ایران، در زمینهی مطالعات دوزبانه و آموزشهای پیش از دبستان در پیشرفت تحصیلی پرداخته است. بدین منظور، تعداد 28 پژوهش انجام یافته در زمینهی مطالعات دوزبانگی و آموزش پیش دبستانی از مراکز پژوهشی کشورگردآوری و از میان آنها به روش پیشنهادی تابانه (2004) و نمونهگیری گوله برفی تعداد10 پژوهش که قابلیت بررسی داشت، برای فرا تحلیل انتخاب شد. پژوهشها بر اساس این فهرست که شامل مؤلفههای روش شناختی تحقیق مانند پرسشها، فرضیهها، اهداف، جامعهی آماری، نمونهگیری، روش پژوهش، روش آماری، روایی و پایاییِ پرسشنامهها است، برای فرا تحلیل انتخاب شدند. تحلیلهای آماری با استفاده از نرمافزار فرا تحلیلِ جامع صورت گرفت. نتایج پژوهش حاضر با بهرهگیری از روش ترکیب اندازه اثر به روش اشمیت وهانتز (1990) نشان داد که رابطه بین دوزبانگی و پیشرفت تحصیلی حمایت لازم را دریافت نکرد. همچنین نتایج حاکی از آن است که آموزشهای پیش از دبستان، عملکرد تحصیلی را تبیین میکنند.
ناصر بهروزی؛ معصومه شغابی؛ مهناز مهرلبی زاده هنرمند؛ غلامحسین مکتبی
دوره 20، شماره 1 ، خرداد 1392، صفحه 155-170
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطهی یادگیری خود راهبر و مؤلفههای آن با رضایت از زندگی و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دختر سال سوم دبیرستانهای دولتی شهر بوشهر بود. بدین منظور 246 دانشآموز به شیوهی تصادفی چند مرحلهای انتخاب و در پژوهش حاضر شرکت نمودند. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر مقیاس خود راهبری در یادگیری (فیشر و همکاران)، ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطهی یادگیری خود راهبر و مؤلفههای آن با رضایت از زندگی و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دختر سال سوم دبیرستانهای دولتی شهر بوشهر بود. بدین منظور 246 دانشآموز به شیوهی تصادفی چند مرحلهای انتخاب و در پژوهش حاضر شرکت نمودند. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر مقیاس خود راهبری در یادگیری (فیشر و همکاران)، مقیاس چند وجهی رضایت از زندگی (هیوبنر) بود و نیز برای ارزیابی عملکرد تحصیلی میانگین نمرات درسی (معدل) دانشآموزان مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل دادهها علاوه بر روش آمار توصیفی، روش تحلیل رگرسیون نیز به کار رفت. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که بین یادگیری خود راهبر و ابعاد آن (خود مدیریتی، رغبت به یادگیری و خود کنترلی) با رضایت از زندگی و عملکرد تحصیلی رابطهی مثبت معنیداری وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که بعد خود مدیریتی بهترین پیشبین رضایت از زندگی و بعد رغبت به یادگیری بهترین پیشبین عملکرد تحصیلی است. به عبارتی نتایج تحلیل نشان داد که مؤلفههای یادگیری خود راهبر پیشبین مناسبی برای رضایت از زندگی و عملکرد تحصیلی هستند.
مریم سبزواری؛ احمد عابدی؛ محمد جواد لیاقتدار
دوره 20، شماره 1 ، خرداد 1392، صفحه 171-188
چکیده
پژوهش حاضر به «مقایسهی یادگیری اجتماعی- هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان مدارس غیر دولتی بدونکیف و دولتی شهر اصفهان» پرداخته است. روش پژوهش توصیفی و از نوع علی- مقایسهای میباشد. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان دختر و پسر پایهی چهارم و پنجم مقطع ابتدایی مدارس بدونکیف و دولتی شهر اصفهان در سال ...
بیشتر
پژوهش حاضر به «مقایسهی یادگیری اجتماعی- هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان مدارس غیر دولتی بدونکیف و دولتی شهر اصفهان» پرداخته است. روش پژوهش توصیفی و از نوع علی- مقایسهای میباشد. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان دختر و پسر پایهی چهارم و پنجم مقطع ابتدایی مدارس بدونکیف و دولتی شهر اصفهان در سال تحصیلی 89-1388 بوده است. بدین منظور، 157 نفر به شیوهی نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامههای یادگیری اجتماعی- هیجانی کورین و همکاران (2009) و مهارت اجتماعی گرشام و الیوت (1990) استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که در حیطهی یادگیری اجتماعی- هیجانی بین دانشآموزان مدارس بدونکیف و دولتی تفاوت معنیداری وجود داشت.
سودابه بساک نژاد؛ راضیه سعیدی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند
دوره 20، شماره 1 ، خرداد 1392، صفحه 189-202
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش متغیرهای ادراک تهدید، اضطراب شناختی امتحان، سبک بزرگنمایی تهدید، اسناد به عملکرد و ترس از ارزیابی منفی به عنوان متغیرهای پیشبین اضطراب امتحان در دختران دبیرستانی بود. 874 نفر از دانشآموزان پایهی سوم دبیرستانهای شهر اهواز، به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامهی اضطراب ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش متغیرهای ادراک تهدید، اضطراب شناختی امتحان، سبک بزرگنمایی تهدید، اسناد به عملکرد و ترس از ارزیابی منفی به عنوان متغیرهای پیشبین اضطراب امتحان در دختران دبیرستانی بود. 874 نفر از دانشآموزان پایهی سوم دبیرستانهای شهر اهواز، به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامهی اضطراب امتحان پاسخ دادند. پس از آن دو گروه فاقد و واجد اضطراب امتحان (هر گروه 105 نفر) انتخاب شدند و به ابزارهای تحقیق پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل ممیز به روش گامبهگام استفاده شد که نشان داد متغیرهای پیشبین قادرند اضطراب امتحان را پیشبینی کنند. از میان انواع متغیرهای پیشبین اضطراب شناختی امتحان و سبک بزرگنمایی تهدید بهترین پیشبینی کنندهی اضطراب امتحان میباشند. نتایج بیان میکنند که عوامل شناختی نقش مهمی در پیشبینی اضطراب امتحان دختران دبیرستانی دارد.
محمود بحرانی؛ غلامرضا رجبی
دوره 20، شماره 1 ، خرداد 1392، صفحه 203-220
چکیده
این پژوهش با هدف مطالعهی تأثیر ساختارهای هدف کلاسی بر بهزیستی روانشناختی دانشآموزان با توجه به نقش میانجی خودکارآمدی و نیازهای روانشناختی به اجرا در آمده است. در این مطالعه برای آزمایش مدل فرضی از روش همبستگی به شیوهی تحلیل مسیر استفاده شد. 160 دانشآموز دوم متوسطه (77 دختر و 83 پسر) در سال تحصیلی 90-1389 به شیوهی نمونهگیری خوشهای ...
بیشتر
این پژوهش با هدف مطالعهی تأثیر ساختارهای هدف کلاسی بر بهزیستی روانشناختی دانشآموزان با توجه به نقش میانجی خودکارآمدی و نیازهای روانشناختی به اجرا در آمده است. در این مطالعه برای آزمایش مدل فرضی از روش همبستگی به شیوهی تحلیل مسیر استفاده شد. 160 دانشآموز دوم متوسطه (77 دختر و 83 پسر) در سال تحصیلی 90-1389 به شیوهی نمونهگیری خوشهای تصادفی دو مرحلهای از نواحی چهارگانهی آموزش و پرورش شهر شیراز انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده مقیاس نیازهای اساسی روانشناختی (1985)، ساختارهای اهداف کلاسی (2003)، مقیاس خودکارآمدی عمومی (1982) و مقیاس رضایت از زندگی (2007) بودند. نتایج نشان داد اثر ساختار اهداف عملکردی از سوی دادههای تجربی مورد تأیید قرار نمیگیرد، اما تأثیر ساختار اهداف تبحری بر بهزیستی از سوی دادههای تجربی حمایت میشود. متغیر برونزاد اهداف تبحری از توان پیشبینیکنندگی معنیداری برای پیشبینی متغیرهای وابسته میانی خودکارآمدی و نیازهای روانشناختی برخوردار بودند؛ و این دو به نوبهی خود پیشبینیکنندهی معنیداری برای متغیر نهایی بهزیستی روانشناختی بودند. این یافته در راستای اهمیت اهداف تبحری که بر یادگیری به منظور تسلط بر موضوع تأکید دارند بهطور نظری و منطقی قابل فهم است.
علی بنی اسدی؛ هادی پورشافعی
دوره 20، شماره 1 ، خرداد 1392، صفحه 221-242
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی اعتبار و پایایی فرم کوتاه و تجدید نظر شدهی رویکردهای مطالعه برای سنجش رویکردهای مطالعه، دانشآموزان مقطع متوسطه بود. به این منظور نمونهای 310 نفری (155 پسر و 155 دختر) که 144 نفر از آنها در رشتهی ریاضی و 166 نفر در رشتهی تجربی تحصیل میکردند به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و مقیاس مذکور را تکمیل کردند. ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی اعتبار و پایایی فرم کوتاه و تجدید نظر شدهی رویکردهای مطالعه برای سنجش رویکردهای مطالعه، دانشآموزان مقطع متوسطه بود. به این منظور نمونهای 310 نفری (155 پسر و 155 دختر) که 144 نفر از آنها در رشتهی ریاضی و 166 نفر در رشتهی تجربی تحصیل میکردند به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و مقیاس مذکور را تکمیل کردند. ضرایب همسانی درونی از طریق محاسبهی همبستگی هر سؤال با نمرهی کل هر رویکرد بین 30/0 و 71/0 به دست آمد. نتایج تحلیل مؤلفههای اصلی به کمک چرخش واریماکس نشان داد که همسو با نتایج لانگ (2000)، رویکرد راهبردی با تمام سؤالاتش در یک عامل و سؤالات رویکرد سطحی و عمیق هر کدام در دو عامل بار گرفتند و به این ترتیب پرسشنامه (با حذف دو سؤال با بار عاملی پایین) از پنج عامل راهبردی، یادسپاری نامنسجم، درک مفهوم، ارتباط مفاهیم و ترس شکست تشکیل شده است .علاوه بر این رابطهی منفی به دست آمده بین رویکرد سطحی با رویکرد عمیق و رویکرد راهبردی و رابطهی مثبت رویکرد عمیق و رویکرد راهبردی همسو با تمام پژوهشهای پیشین گواهی بر روایی مقیاس است. آلفای کرونباخ محاسبه شده برای رویکرد عمیق، سطحی و راهبردی به ترتیب 67/0، 57/0 و 67/0 به دست آمد. همچنین ضرایب پایایی بازآزمایی برای آنها در حد مطلوب و به ترتیب 67/0، 73/0 و 67/0 محاسبه شد که حاکی از ثبات در اندازهگیری رویکردهای مطالعه، دانشآموزان مقطع متوسطه است.
غلام حسین رحیمی دوست؛ داریوش نوروزی؛ هاشم فردانش؛ محمد حسن امیر تیموری
دوره 20، شماره 1 ، خرداد 1392، صفحه 243-268
چکیده
یکی از مهمترین مؤلفههای الگوی طراحی محیطهای یادگیری حل مشکل تکیهگاهسازی است. هدف اصلی این تحقیق بررسی ابعاد تکیهگاهسازی آموزشی و تدوین الگوی مطلوب برای محیط یادگیری سازنده گرای مشکل گشایی مبتنی بر کامپیوتر بود. روش تحقیق مورد استفاده روش آمیخته و شامل تحلیل محتوای کیفی و پیمایش بود. روش تحلیل محتوای کیفی مورد استفاده ...
بیشتر
یکی از مهمترین مؤلفههای الگوی طراحی محیطهای یادگیری حل مشکل تکیهگاهسازی است. هدف اصلی این تحقیق بررسی ابعاد تکیهگاهسازی آموزشی و تدوین الگوی مطلوب برای محیط یادگیری سازنده گرای مشکل گشایی مبتنی بر کامپیوتر بود. روش تحقیق مورد استفاده روش آمیخته و شامل تحلیل محتوای کیفی و پیمایش بود. روش تحلیل محتوای کیفی مورد استفاده روش قیاسی بود. ابزار تحقیق پیمایش یک پرسشنامهی محقق ساخته بود که روایی آن به تأیید 5 نفر متخصص حوزهی علوم تربیتی رسید. برای تعیین پایایی از روش بازآزمایی استفاده شد. ضریب همبستگی بهدست آمده (499/0) بین دو آزمون در سطح 05/0 معنیدار بود. روش نمونهگیری تحلیل محتوای قیاسی روش انتخاب هدفمند بود. همچنین روش نمونهگیری تحقیق پیمایش، تصادفی ساده بود. یافتههای تحقیق نشان داد که تکیهگاهسازی آموزشی مطلوب بر اساس مهارتهای فراشناختی یادگیرنده مستلزم استفاده از تکیهگاهسازی فراشناختی است و در ادامه نیز راهبردهای تکیهگاهسازی فراشناختی برای پشتیبانی از مهارتهای فراشناخت یادگیرنده تعیین شدند. همچنین یافتهها نشان داد که تکیهگاهسازی آموزشی مطلوب بر اساس سطح انگیزش پیشرفت تحصیلی یادگیرنده مستلزم استفاده از تکیهگاهسازی انگیزشی است و در ادامه نیز راهبردهای تکیهگاهسازی انگیزشی برای پشتیبانی از انگیزش یادگیرنده تعیین شدند. همینطور یافتهها نشان داد که تکیهگاهسازی آموزشی مطلوب بر اساس دانش پیشین یادگیرنده مستلزم استفاده از تکیهگاهسازی شناختی است و در ادامه راهبردهای تکیهگاهسازی شناختی مشخص شدند. همچنین راهبردهای تکیهگاهسازی آموزشی مطلوب بر اساس محیطهای یادگیری حل مشکل شناسایی شدند. بدینترتیب چارچوب تکیهگاهسازی آموزشی شناسایی و الگوی تکیهگاهسازی آموزشی مطلوب تدوین شد. در نهایت الگوی پیشنهادی از نظر 20 متخصص حوزهی تکنولوژی آموزشی اعتباربخشی شد.