برنامه ریزی درسی
زینب شرف؛ محمد رضا نیلی؛ محمد جواد لیاقت دار
چکیده
پژوهش حاضر به واکاوی الگوی مطلوب آموزشهای سازمانی مهندسان صنعت آب و برق بر اساس آموزه های رویکرد حرفه گرایی پرداخته است. هدف پژوهش، شناسایی عناصر مهم و ویژگی های هر یک از آنها می باشد. این پژوهش کاربردی و از جهت گردآوری دادهها به روش کیفی از نوع پدیدارشناسی است. دادههای تحقیق با رعایت اصل اشباعنظری، از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته ...
بیشتر
پژوهش حاضر به واکاوی الگوی مطلوب آموزشهای سازمانی مهندسان صنعت آب و برق بر اساس آموزه های رویکرد حرفه گرایی پرداخته است. هدف پژوهش، شناسایی عناصر مهم و ویژگی های هر یک از آنها می باشد. این پژوهش کاربردی و از جهت گردآوری دادهها به روش کیفی از نوع پدیدارشناسی است. دادههای تحقیق با رعایت اصل اشباعنظری، از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با 20 مدرس و کارفرمای صنعت، به روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک گلولهبرفی و برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش کدگذاری سهمرحلهای استفادهشده است.یافته ها بیانگر آن است، الگوی مطلوب آموزشهای مهندسان در چهارعنصر اساسی تعیین هدف (واضح و مبتنی بر ابعاد شایستگی؛ قابلدستیابی؛ مبتنی بر علاقه و نیاز شغلی و مدیریتی و نگاه آینده نگرانه به تکنولوژی های روز)، طراحی و تدوین محتوا (جامعیت محتوا؛ مبتنی بر نیاز و مهارت های شغلی؛ جذابیت و سازماندهی مناسب و مبتنی بر اصل سودمندی)، راهبردهای تدریس و یادگیری (روش تدریس فعال؛ استفاده از بسترهای فناورانه؛ مشارکت در یادگیری و تناسب با شرایط یادگیرندگان) و ارزشیابی و بازنگری برنامه (استاندارد بودن ابزار ارزشیابی، تأکید بر انواع هدف و تنوع ارزیابان و بازخورد اصلاحی و طراحی برنامه ترمیمی) قابل انتزاع است؛ بنابراین می توان گفت عناصر الگوی آموزش های سازمانی همان عناصر شناخته شده برنامه های درسی دانشگاهی می باشند ولی ویژگی های احصاء شده برای این عناصر تا حدی متفاوت است و لازم است این عناصر در راستای رفع نیازهای کاربردی مهندسان صنعت و مسائل جاری و پیش روی آنها طراحی گردد و به همه ابعاد شایستگی حرفه ای توجه نماید.