اعظم اسفیجانی؛ مریم فرجی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزشکاوشگرانهی علوم با تلفیق فناوری سیار بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی با نقش میانجی انگیزش تحصیلی است. این پژوهش از نوع کاربردی است که از روش نیمهآزمایشی (طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل) بهره برد. جامعه آماری پژوهش، مدارس دولتی مقطع ابتدایی شهرستان شاهین شهر در سال تحصیلی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزشکاوشگرانهی علوم با تلفیق فناوری سیار بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی با نقش میانجی انگیزش تحصیلی است. این پژوهش از نوع کاربردی است که از روش نیمهآزمایشی (طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل) بهره برد. جامعه آماری پژوهش، مدارس دولتی مقطع ابتدایی شهرستان شاهین شهر در سال تحصیلی 99-98 بود که از آن دو مدرسه با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. بهمنظور ارزیابی انگیزش دانشآموزان از پرسشنامه انگیزش یادگیری و برای سنجش عملکرد تحصیلی ایشان از آزمون محققساخته استفاده شد. روش تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش تحلیل مسیر بود و دادهها به کمک نرم افزار Amos مورد تحلیل قرار گرفت. بررسی اثرات مستقیم مدل مفهومی پژوهش نشان داد که آموزش کاوشگرانه علوم با تلفیق فناوری سیار بر زیرمقیاس انگیزش عمقی اثر مثبت و معنیداری دارد ولی تأثیر آن بر دو زیرمقیاس انگیزش سطحی و دستیابی به انگیزش معنیدار نیست. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که روش آموزشی مورد استفاده بر عملکرد تحصیلی تأثیر مستقیم، مثبت و معنیداری ندارد. یافتهها درخصوص تاثیر ابعاد انگیزش بر متغیر عملکرد تحصیلی حاکی از آن است که انگیزش عمقی دانشآموزان تأثیر مثبت و معنیدار و دستیابی به انگیزش تاثیر منفی و معنیدار بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارد، لیکن انگیزش سطحی بر عملکرد تحصیلی اثر معنیداری ندارد. با توجه به یافتههای این پژوهش توصیه میشود که معلمان با انتخاب تکالیف موثق و مرتبط با دنیای واقعی و از طریق آموزش کاوشگرانه، به افزایش میزان انگیزش عمقی در دانشآموزان و به دنبال آن بهبود عملکرد تحصیلی آنان همت گمارند.