ثریا رودی علی آبادی؛ محمد اکبری؛ محسن آیتی
چکیده
جهان همواره در حال تغییر است و برای هماهنگی با این تغییرات باید یادگیرنده مادامالعمر بود و تمایل طبیعی برای یادگیری بهمنظور تطبیق با تغییرات و غنیسازی مهارتها داشت. یادگیری مادامالعمر با عوامل بسیاری مرتبط است. هدف این مطالعه بررسی عوامل مؤثر در یادگیری مادامالعمر در محیطهای آموزشی است. روش پژوهش حاضر، مرور نظاممند ...
بیشتر
جهان همواره در حال تغییر است و برای هماهنگی با این تغییرات باید یادگیرنده مادامالعمر بود و تمایل طبیعی برای یادگیری بهمنظور تطبیق با تغییرات و غنیسازی مهارتها داشت. یادگیری مادامالعمر با عوامل بسیاری مرتبط است. هدف این مطالعه بررسی عوامل مؤثر در یادگیری مادامالعمر در محیطهای آموزشی است. روش پژوهش حاضر، مرور نظاممند یکپارچه و روش تحلیل یافتهها، تحلیل محتوا کیفی و مبتنی بر تحلیل- استنتاجی بود. برای دستیابی به هدف مطالعه، مرور منظم و گستردة پیشینه پژوهشی انجام شد. بدین منظور پایگاههای اطلاعاتی SID، Magiran، Noormags، Eric، Sage، Science Direct و Scholar Google جستجو شد. پس از خارج کردن مقالات نامتناسب باهدف پژوهش، مرور کامل روی 27 مقاله باقیمانده انجام شد. در مرحله بعد دادههای گردآوریشده مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از مرور منظم پیشینه پژوهشی به استخراج 4 عامل کلی منجر شد. یافتهها نشان داد عاملیت فردی، آموزشی، محیطی_فرهنگی و خانوادگی در یادگیری مادامالعمر نقش دارند. یافتههای این پژوهش میتواند راهکارهای مناسبی پیش روی متولیان تعلیم و تربیت قرار دهد.
سعید خزایی؛ امیر مشهدی
چکیده
این پژوهش طولی با استفاده از طرح تبینی متوالی و اقتباس آموزش تجمیعی در قالب نظریهی شناختی-اجتماعی از سالهای تحصیلی 1398 تا 1400 به بررسی کاربردپذیری کلاسهای معکوس محتوا-محور به زبان انگلیسی در یادگیری مادامالعمر علوم دبیرستانی و دانشگاهی پرداخت. با کاربرد طرح آزمایشها، 721 دانشآموز دختر و پسر فارسی و غیرفارسی زبان مشغول به ...
بیشتر
این پژوهش طولی با استفاده از طرح تبینی متوالی و اقتباس آموزش تجمیعی در قالب نظریهی شناختی-اجتماعی از سالهای تحصیلی 1398 تا 1400 به بررسی کاربردپذیری کلاسهای معکوس محتوا-محور به زبان انگلیسی در یادگیری مادامالعمر علوم دبیرستانی و دانشگاهی پرداخت. با کاربرد طرح آزمایشها، 721 دانشآموز دختر و پسر فارسی و غیرفارسی زبان مشغول به تحصیل در رشتهی علوم تجربی پایهی دوازدهم دبیرستان با حاشیه خطای 1% انتخاب و به شکل تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند تا مهارت درک علوم را به شیوهی محتوا-محور در کلاسهای معکوس پیش-خوانداری با/بدون بازی واقعیت افزوده فراگیرند. با ورود 84 نفر از شرکتکنندگان به دانشگاههای علوم پزشکی، آموزش تجمیعی محتوا-محور علوم دانشگاهی با انجام پیمایش، ارزیابی مستمر پیشرفت و عملکرد مهارت خواندار علوم در بافت و عرصههای حرفهای و مصاحبه متمرکز در راستای تکمیل این پژوهش متممی ادامه یافت. تحلیل دادههای کمی از طریق آزمون رتبهای ویلکاکسون، ضریب همبستگی اسپیرمن، آنالیز واریانس با اندازههای مکرر و برازش مدل خطی آمیخته و تحلیل دادههای کیفی به شیوهی مضمون-محور انجام شد. تحلیل توصیفی و استنباطی دادهها از نقش تسهیلگری شیوهی آموزش محتوا-محور در یادگیری مادامالعمر علوم در کلاسهای معکوس مبتنی بر بازی واقعیت افزوده در دبیرستان و دانشگاه حکایت داشت (9/6= ß و 05/0>p). از نگاه و برداشت شرکتکنندگان، تمرین مشارکتی خواندار علوم در گروههای همتایان مؤثر در یادگیری مادامالعمر است.