محمدرضا عطایی؛ محمد قیطانچیان
چکیده
Recently, interest in research on EFL teaching, CLT-based methodology and materials, and post-method pedagogy has gain momentum in the Iranian mainstream education. This study was conducted; 1) to explore EFL teachers’ attitudes towards the present EFL methodologies and content of high school textbooks; 2) to examine any probable relationship between teachers’ attitudes towards post method pedagogy and their students’ achievement; and 3) to probe any correlation between the teachers’ instructional experience and their attitudes towards the present teaching methods and materials. ...
بیشتر
Recently, interest in research on EFL teaching, CLT-based methodology and materials, and post-method pedagogy has gain momentum in the Iranian mainstream education. This study was conducted; 1) to explore EFL teachers’ attitudes towards the present EFL methodologies and content of high school textbooks; 2) to examine any probable relationship between teachers’ attitudes towards post method pedagogy and their students’ achievement; and 3) to probe any correlation between the teachers’ instructional experience and their attitudes towards the present teaching methods and materials. To this end, a questionnaire was designed to elicit EFL teachers’ beliefs. The subjects were 594 Iranian EFL teachers selected from different cities all over Iran. After the administration of the questionnaire, the data were analyzed through descriptive and inferential statistical procedures. The results indicated that: a) the Iranian EFL teachers hold different patterns of attitudes towards the dominant teaching methods and content of high school English textbooks, b) there is no relationship between the teachers’ positive or negative attitudes towards post method and their students’ achievement, and c) more experienced teachers’ attitudes are different from the attitudes held by less-experienced ones
حسین سپاسی
چکیده
با توجه به اهمیت نقشی که آموزگاران در تدریس و رفع دشواری ریاضیات دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی دارند ضرورت پیدا کرد مطالعهای در زمینه بررسی نظرات آنها درباره مشکلاتی که فکر میکنند در آموزش و یادگیری این درس وجود دارد انجام پذیرد. هدف اصلی تحقیق حاضر در پی پاسخ به ...
بیشتر
با توجه به اهمیت نقشی که آموزگاران در تدریس و رفع دشواری ریاضیات دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی دارند ضرورت پیدا کرد مطالعهای در زمینه بررسی نظرات آنها درباره مشکلاتی که فکر میکنند در آموزش و یادگیری این درس وجود دارد انجام پذیرد. هدف اصلی تحقیق حاضر در پی پاسخ به این سؤال بود که آگاهیهای آموزگاران تا چه اندازه برپایه شناخت مبانی نظری در مورد مشکلات آموزشی و یادگیری دانشآموزان استوار است. کلیه آموزگاران مرد و زن کلاسهای پنجم مدارس ابتدایی نواحی چهارگانه اهواز (731=N) جامعه آماری و افراد تحت تحقیق حاضر را تشکیل داد. از این تعداد 389 آموزگار مرد و 342 آموزگار زن بودند. برای آزمون فرضیههای تحقیق، پرسشنامهای ساخته و اعتباریابی گردید. پنج عامل پرسشنامه مقدماتی در تحلیل عوامل به چهار عامل در پرسشنامه نهایی کاهش یافت. از این پرسشنامه برای آزمون فرضیههای تحقیق استفاده گردید. تحلیل عوامل نشان داد که نظرات آموزگاران در مورد مشکلات آموزشی و یادگیری ریاضیات دانشآموزان برمبنای نظری تحقیق و عوامل مستخرج از نتایج مطالعات استوار است. بین نظرات آموزگاران مرد و زن در رعایت ساختار مفهومی دانشآموزان در آموزش ریاضیات تفاوت معنیداری وجود دارد. آموزگاران زن نظر مساعدتری نسبت به این عامل اظهار داشتند تا آموزگاران مرد. ولی، بین نظرات آموزگاران مرد و زن در مورد برقراری ارتباط بین آموزش حل مسأله با مهارتهای ریاضی دانشآموزان تفاوت معنیداری مشاهده نگردید. بررسی نظرات آموزگاران نشان داد که باید در ارائه تکالیف درسی به منظور سهولت بخشیدن به پیریزی ساختار دانش ریاضیات دانشآموزان تجدیدنظر به عمل آید. آموزگاران اعتقاد داشتند که تعداد صفحات کتاب ریاضی زیاد نیست ولی مطالب و نکتههایی که باید به دانشآموزان آموخت زیاد است.