حسین زینعلی پور؛ سید محمد میر کمالی
چکیده
هدف این تحقیق طراحی و اعتباریابی مدل مناسب مدیریت تغییر سازمانی با تأکید بر عوامل درون سازمانی برای دانشگاههای جامع دولتی است. برای دستیابی به این هدف، از 30 نفر اعضای هیأت علمی با تخصّص مرتبط، دعوت به همکاری شده است. برای انجام گرفتن تحقیق از روش دلفی استفاده شده است و ابزار جمعآوری اطلاعات نیز پرسشنامه بوده است. با مطالعهی ...
بیشتر
هدف این تحقیق طراحی و اعتباریابی مدل مناسب مدیریت تغییر سازمانی با تأکید بر عوامل درون سازمانی برای دانشگاههای جامع دولتی است. برای دستیابی به این هدف، از 30 نفر اعضای هیأت علمی با تخصّص مرتبط، دعوت به همکاری شده است. برای انجام گرفتن تحقیق از روش دلفی استفاده شده است و ابزار جمعآوری اطلاعات نیز پرسشنامه بوده است. با مطالعهی ادبیات تغییر سازمانی، تعداد 19 عامل مؤثر بر موفقیت برنامه تغییر شناسایی شد که این عوامل در سه دسته مدیریتی، سازمانی و فردی گروهبندی شدند. عوامل مدیریتی شامل حمایتکردن، مشارکتدادن، توانمندسازی، پاداشدادن، اطلاع رسانی، آموزش دادن، رهبری تحولی و نظارت کردن است. عوامل سازمانی در بر گیرندهی منابع، فرهنگ سازمانی، عدالت سازمانی، جو سازمانی، پیام برنامه و ساختار سازمانی است و عوامل فردی شامل احساس مالکیت، خودکفایتی، تعهّد سازمانی، نگرش به برنامه تغییر و تجربه و تخصّص میباشد. نتایج پژوهش نشان میدهد که همهی عوامل شناسایی شده از ادبیات، به عنوان عوامل مؤثر بر موفقیت برنامهی تغییر در دانشگاههای جامع مورد توافق مشارکتکنندگان در تحقیق بوده است و دو مؤلّفهی جدید سیاستگذاری و اعتماد به مدیران و یک زیر مؤلّفه تحت عنوان مشروعیت برنامه تغییر شناسایی شده است و الگوی طراحی شدهی مدیریت تغییر سازمانی، برای دانشگاههای جامع دولتی مورد موافقت قرار گرفته است.