محمد سالمی؛ حسین الهام پور
چکیده
پژوهش حاضر به منظور شناسایی علل عمدهی عدم گرایش دبیران آموزش و پرورش متوسطه در استان خوزستان به تهیّهی طرح درس است. پرسشنامهی محقّق ساخته 66 مادهای بر اساس مقیاس 5 درجهای لیکرت، دربردارندهی بیشترین عوامل گرایش نداشتن به تهیّهی طرح درس با ضریب اعتبار آلفای کرونباخ (97/0a =) بین 500 نفر از دبیران دورهی متوسطه استان توزیع ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور شناسایی علل عمدهی عدم گرایش دبیران آموزش و پرورش متوسطه در استان خوزستان به تهیّهی طرح درس است. پرسشنامهی محقّق ساخته 66 مادهای بر اساس مقیاس 5 درجهای لیکرت، دربردارندهی بیشترین عوامل گرایش نداشتن به تهیّهی طرح درس با ضریب اعتبار آلفای کرونباخ (97/0a =) بین 500 نفر از دبیران دورهی متوسطه استان توزیع شد. تحلیل عوامل دادهها با روش مؤلّفههای اصلی پس از ده چرخش آزمایشی، به بهترین ترکیب مادهای و ساختار عاملی خود دست یافت. این عوامل به ترتیب واریانس قابل توجیه عبارتند از: 1- مسائلشناختی و حرفهای طرح درسنویسی 2- مسائل ناشی از مدیریّت و برنامهریزی آموزشی و درسی 3- مشکلات نگرشی دبیران 4- مسائل اقتصادی و اجتماعی دبیران 5- مسائل فرهنگی و انگیزهی پایین دبیران. دبیران مرد، دبیران با سابقه بالای تدریس و دبیران با ساعات تدریس هفتگی بیشتر بر عوامل پنجگانهی عدم گرایش به طرح درسنویسی (به جز عامل سوّم یعنی مسائل نگرشی)، به گونهای معنیداری تأکید بیشتری داشتهاند. همچنین دبیرانی که هرگز از طرح درس کلّی و روزانه در تدریس بهره نبردهاند، بیشتر از عامل سوّم متأثر بودهاند. تقویّت و توسعهی سطح دانش و مهارتهای تخصّصی دبیران، بازنگری در ساختار مدیریّتی آموزش و پرورش، تجدیدنظر در حجم و محتوای کتب درسی، تغییر و اصلاح نگرش دبیران و ... از جمله پیشنهادهای پژوهشگران این تحقیق برای گسترش فرهنگ طرح درسنویسی در نظام آموزش و پرورش است.