نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول
2 عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
پژوهش حاضر به منظور شناسایی علل عمدهی عدم گرایش دبیران آموزش و پرورش متوسطه در استان خوزستان به تهیّهی طرح درس است. پرسشنامهی محقّق ساخته 66 مادهای بر اساس مقیاس 5 درجهای لیکرت، دربردارندهی بیشترین عوامل گرایش نداشتن به تهیّهی طرح درس با ضریب اعتبار آلفای کرونباخ (97/0a =) بین 500 نفر از دبیران دورهی متوسطه استان توزیع شد. تحلیل عوامل دادهها با روش مؤلّفههای اصلی پس از ده چرخش آزمایشی، به بهترین ترکیب مادهای و ساختار عاملی خود دست یافت. این عوامل به ترتیب واریانس قابل توجیه عبارتند از: 1- مسائلشناختی و حرفهای طرح درسنویسی 2- مسائل ناشی از مدیریّت و برنامهریزی آموزشی و درسی 3- مشکلات نگرشی دبیران 4- مسائل اقتصادی و اجتماعی دبیران 5- مسائل فرهنگی و انگیزهی پایین دبیران. دبیران مرد، دبیران با سابقه بالای تدریس و دبیران با ساعات تدریس هفتگی بیشتر بر عوامل پنجگانهی عدم گرایش به طرح درسنویسی (به جز عامل سوّم یعنی مسائل نگرشی)، به گونهای معنیداری تأکید بیشتری داشتهاند. همچنین دبیرانی که هرگز از طرح درس کلّی و روزانه در تدریس بهره نبردهاند، بیشتر از عامل سوّم متأثر بودهاند. تقویّت و توسعهی سطح دانش و مهارتهای تخصّصی دبیران، بازنگری در ساختار مدیریّتی آموزش و پرورش، تجدیدنظر در حجم و محتوای کتب درسی، تغییر و اصلاح نگرش دبیران و ... از جمله پیشنهادهای پژوهشگران این تحقیق برای گسترش فرهنگ طرح درسنویسی در نظام آموزش و پرورش است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identifying the main factors behind Khuzestan's high school teachers' lack of interest in preparing and using lesson plans
نویسندگان [English]
- M salemi 1
- H elhampor 2
1
2 univercity shahid chamran
چکیده [English]
The aim of this research was to explore the main causes of Khuzestan's high school teachers' reluctance toward prepating and using lesson plans. A researcher-made question-naire consisting of 66 items with a Cronbach validity index of a= 0.97 was completed by 500 high school teachers. Factor analysis of the data reached its optimal item combination and factor structure after 10 experimental rotations. Analysis of the data via using orthogonal (verimax) totation and a minimum factor loading of 0.40 yielded5 factors. These 5 factors with eigenvalues of 19.77, 6.07, 3.55, 3.21 and 2.26 respectively accounted for 53% of the total variance of the questionnaire. These factors in the order of the amount of variancethey expain represent: 1) the cognitive and professional issues of the lesson plan, 2) issues related to management of educational planning and curriculum building; 3) attitudinal issues of the teachers; 4) socio-economic problems of the teachers; and 5) cultural problems of teachers and their low motivation. The number of items under the 5 factors were 19, 12, 14, 6, and 9, repctively Cronbach coefficients and split-half measures were used to check the validity of the extracted factors all of which proved to be significant at (p<0.001). Male teachers, teachers with higher years of service, and teachers with heavier weekly teaching loads had significantly and more emphasis on factors 1, 2, 4, and 5. Whereas, teachers who had never used lesson plans were infuenced by factor 3.
کلیدواژهها [English]
- : daily plan 'teach' educational design
- secondary
- school
- Factor Analysis