معصومه دهباشی؛ منصور حکیم جوادی؛ مسعود غلامعلی لواسانی
دوره 21، شماره 1 ، خرداد 1393، ، صفحه 167-188
چکیده
هدف از پژوهش حاضر اثربخشی تدریس متقابل در پیشرفت مهارتهای درک مطلب ریاضی دانشآموزان دختر پایهی اول راهنمایی میباشد. درک مطلب مرحلهی مهمی در حل مسائل ریاضی است و دانشآموزانی که مسائل ریاضی را درک کنند در حل آن موفقتر هستند. روش تدریس متقابل تدبیری برای کسب مهارتهای شناختی و فراشناختی است. پژوهش حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر اثربخشی تدریس متقابل در پیشرفت مهارتهای درک مطلب ریاضی دانشآموزان دختر پایهی اول راهنمایی میباشد. درک مطلب مرحلهی مهمی در حل مسائل ریاضی است و دانشآموزانی که مسائل ریاضی را درک کنند در حل آن موفقتر هستند. روش تدریس متقابل تدبیری برای کسب مهارتهای شناختی و فراشناختی است. پژوهش حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون است. جامعهی آماری این پژوهش دانشآموزان دختر پایهی اول راهنمایی شهرستان گرگان میباشند که 2488 نفر بودند. پژوهش حاضر بر روی 38 نفر (19 نفر گروه کنترل و 19 نفر گروه آزمایش) از دانشآموزان دختر پایهی اول راهنمایی شهرستان گرگان اجرا شد. شیوهی انتخاب دانشآموزان گروه آزمایش، تصادفی بود. ابزار به کار رفته در این پژوهش آزمون معلم ساخته جهت اندازهگیری مهارتهای حل مسألهی ریاضی با 11 ماده بود. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده گردید. نتایج حاصل از اجرای تحلیل کوواریانس نشان دهندهی تفاوت معنادار بین دو گروه میباشد. آموزش به روش تدریس متقابل منجر به بهبود مهارتهای حل مسألهی ریاضی دانشآموزان شده است.نکتهی قابل ذکر ایناستکه این روش در گروههای دو نفره بهتر از گروههای 5 نفره موجب بهبود مهارتهای حل مسألهی ریاضی دانشآموزان شد.