سیما شهیم
چکیده
هدف از این پژوهش مطالعه روائی و پایائی مقیاس روش درجهبندی مهارت اجتماعی در ایران بود. این مقیاس توسط گرشام و الیوت تهیه شده و دارای سه فرم ویژه والدین، معلمان و دانشآموزان است. نمونه این پژوهش 304 دختر و پسر 6 تا 12 ساله بودند، به منظور این بررسی معلمان این کودکان ...
بیشتر
هدف از این پژوهش مطالعه روائی و پایائی مقیاس روش درجهبندی مهارت اجتماعی در ایران بود. این مقیاس توسط گرشام و الیوت تهیه شده و دارای سه فرم ویژه والدین، معلمان و دانشآموزان است. نمونه این پژوهش 304 دختر و پسر 6 تا 12 ساله بودند، به منظور این بررسی معلمان این کودکان که از دبستانهای چهار منطقه آموزش و پرورش در شیراز به طور تصادفی انتخاب شدند پرسشنامههای ویژه معلمان را تکمیل کردند و والدین همان کودکان پرسشنامه ویژه والدین را تکمیل نمودند. همچنین از 99 دانشآموز کلاسهای چهارم و پنجم خواسته شد پرسشنامه ویژه دانشآموز را تکمیل کنند. روائی مقیاس از چند طریق بررسی شد: 1. مقایسه نمرات دختران و پسران، 2. رابطه زیر آزمونهای مقیاس، 3. رابطه نمرات پرسشنامه ویژه دانشآموز و مقیاس کفایت ادراک شده کودکان، 4. رابطه مهارت اجتماعی و سن. پایائی پرسشنامهها از طریق همبستگی بین بخشهای مختلف مهارت اجتماعی و مشکلات رفتاری در دو فرم ارزیابی والدین و معلمان و ضریب آلفای کرونباخ تعیین گردید. پایائی نظر والدین و معلمان در بخش مشکلات رفتاری بیشتر از مهارت اجتماعی بود. مهارت اجتماعی کودکان در دو موقعیت خانه و مدرسه دستخوش تغییر است. ضرایب آلفای کرونباخ حاکی از ثبات کمتر فرم ویژه دانشآموزان نسبت به فرم والدین و معلمان بود. نتایج حاصل از این بررسی مؤید روائی و پایائی مقیاس برای استفاده در ایران است. مهمترین تفاوت فرهنگی بین این مقیاس و مقیاس اصلی، عدم تفاوت بین دختران و پسران ایرانی در زمینه مهارت اجتماعی بود.