کویستان محمدیان؛ جمال سلیمی؛ نعمت الله عزیزی؛ شیرکوه محمدی
چکیده
مقدمه : فساد بهطور عام و فساد آکادمیک به طور خاص، همواره در بردارنده آثار و پیآمدهای نگران کنندهای هم برای سازمان مربوطه و هم برای جامعه دارد و ساختارها و نهادهای عدیدهای از آثار و پی آمدهای آن متضرر میشوند. به گونهای که نه تنها فساد، باعث کاهش کیفیت، برابری و دسترسی در آموزش عالی میشود بلکه بازدههای اقتصادی جامع و ظرفیتهای ...
بیشتر
مقدمه : فساد بهطور عام و فساد آکادمیک به طور خاص، همواره در بردارنده آثار و پیآمدهای نگران کنندهای هم برای سازمان مربوطه و هم برای جامعه دارد و ساختارها و نهادهای عدیدهای از آثار و پی آمدهای آن متضرر میشوند. به گونهای که نه تنها فساد، باعث کاهش کیفیت، برابری و دسترسی در آموزش عالی میشود بلکه بازدههای اقتصادی جامع و ظرفیتهای فرهنگی آن را نیز کاهش میدهد. هدف : با توجه به نقش و عملکرد درست مهم دانشگاه ها در جامعه، هدف این پژوهش این است تا با رویکردی تفسیرگرایانه ریشه های ساختاری وقوع فساد اکادمیک در نظام آموزش عالی ایران از دیدگاه صاحب نظران و اساتید واکاوی کند روش: رویکرد پژوهشی بکار برده شده در این پژوهش کیفی می باشد و از روش روش نظریه داده بنیاد مبنی بر طرح نوظهور برای انجام عملیات پژوهش استفاده شد. داده های این پژوهش با استفاده از روش مصاحبه باز جمع آوری شد. روش نمونه گیری بکار رفته در این پژوهش از نوع روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی می باشد و با استفاده از شاخص اشباع نظری تعداد 15 نفر از اساتید و صاحب نظران به عنوان جامعه مورد پژوهش مورد مصاحبه قرار گرفتند. نگرش و دیدگاه آنها نسبت به چگونگی وقع فساد اکادمیک در آموزش عالی ایران مورد بررسی قرار گرفت. یافته های اصلی این پژوهش شامل ریشه های ساختاری همچون ریشه های اقتصادی، مدیریتی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بود. با استفاده از یافته های پژوهش، مدلی تحت عنوان مدل عوامل ساختاری وقوع فساد اکادمیک ارائه گردید.
شبنم بهرامی؛ امجد زبردست؛ جمال سلیمی
چکیده
چکیده پژوهش حاضر باهدف آگاهی از تجارب و برداشت اعضای هیئتعلمی از مفهوم هویت حرفهای و تنوع موجود در تجارب آنان صورت گرفت. رویکرد پژوهش تفسیری و راهبرد انجام آن پدیدار نگاری و میدان تحقیق دانشگاه کردستان بود، روش نمونهگیری هدفمند بود و با رعایت حداکثر تنوع صورت گرفت. حجم نمونه با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته و با ...
بیشتر
چکیده پژوهش حاضر باهدف آگاهی از تجارب و برداشت اعضای هیئتعلمی از مفهوم هویت حرفهای و تنوع موجود در تجارب آنان صورت گرفت. رویکرد پژوهش تفسیری و راهبرد انجام آن پدیدار نگاری و میدان تحقیق دانشگاه کردستان بود، روش نمونهگیری هدفمند بود و با رعایت حداکثر تنوع صورت گرفت. حجم نمونه با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته و با توجه به ملاک رسیدن به اشباع نظری به 14 نفر رسید. کدگذاری و تحلیل دادهها با روش کدگذاری هفت مرحلهای Sjöström & Dahlgren(2002) انجام شد. حاصل تحلیل دادهها، استخراج پنج طبقه توصیف از مفهوم هویت حرفهای شامل: هویت حرفهای بهعنوان ((استقلال حرفهای))، ((اخلاقمداری))، ((بدون مرز بودن))، ((آفرینش)) و ((تعامل حرفهای)) بود که بیانگر تفاوتهای کیفی برداشت اساتید از مفهوم هویت حرفهای و نحوه ایفای نقشهای حرفهای چندگانه توسط آنان بود. لازم به ذکر است که هر یک از اساتید همه یا ابعادی از این هویتهای حرفهای را در خود داشتند یا به آن میاندیشیدند، اما آنچه برای فرد در بازه زمانی یا موقعیت یا زمینه خاص، در اولویت و درجه اهمیت بیشتری قرار داشت، هویت حرفهای مسلط و غالب وی را تشکیل میداد.