مسیب یارمحمدی واصل؛ حمید رضا مقامی
دوره 17، شماره 1 ، خرداد 1389، ، صفحه 27-44
چکیده
هدف این پژوهش شناخت عاملهای مؤثر در افت تحصیلی دانشآموزان دورهی متوسطه در درس ریاضی است. روش: این پژوهش بر اساس روش توصیفی- تحلیلی انجام شد. بدین منظور تعداد 152 نفر (98 نفر دانشآموز و 54 نفر مدیر و معلم) با روش نمونهگیری طبقهیی تصادفی انتخاب شد. دادهها به وسیلهی پرسشنامهی محقق ساخته علل افت تحصیلی ریاضی به دست آمد. ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناخت عاملهای مؤثر در افت تحصیلی دانشآموزان دورهی متوسطه در درس ریاضی است. روش: این پژوهش بر اساس روش توصیفی- تحلیلی انجام شد. بدین منظور تعداد 152 نفر (98 نفر دانشآموز و 54 نفر مدیر و معلم) با روش نمونهگیری طبقهیی تصادفی انتخاب شد. دادهها به وسیلهی پرسشنامهی محقق ساخته علل افت تحصیلی ریاضی به دست آمد. دادهها با آزمون 2c تحلیل شد. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که: 1- عاملهای مربوط به فرد (عدم برنامهریزی صحیح، کم کاری و تلاش کم، ترس و اضطراب از ریاضی، تلقین مشکل بودن درس ریاضی، پایهی ضعیف ریاضی، عدم آشنایی دانشآموز با روش صحیح مطالعهی ریاضی). 2- عاملهای مربوط به آموزشگاه (بیتوجهی معلمان، عدم حل تمرینهای کتاب ریاضی، عدم تدریس تمامی مطالب ریاضی، خلق و خوی نامناسب معلم، سهل انگاری معلم، رفتار نامناسب معلم، تأخیر در تشکیل کلاسها) 3- عاملهای مربوط به خانواده (بی توجهی والدین، عدم برقراری رابطهی صحیح و دوستانه با دانشآموز، ممانعت والدین از تحصیل، دوری از خانواده، فقر اقتصادی خانواده، اشتغال دانشآموزان) در افت تحصیلی درس ریاضی مؤثر است. تلویح یافتههای پژوهش برای دست اندرکاران تعلیم و تربیت، توجه به نقش این عاملهای در پیشگیری از افت تحصیلی ریاضی است.