غلامرضا رجبی
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه عملکرد دانشآموزان دختر و پسر 6 تا 8 ساله دبستانهای بوشهر در آزمون بندرگشتالت به عنوان یک آزمون رسشی و رشدی بوده است. در این مطالعه 589 آزمودنی (398 پسر و 191 دختر) در سنین 6،7 و 8 پایههای اول، دوم و سوم دبستانهای پسرانه و دخترانه بوشهر به صورت تصادفی برگزیده ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه عملکرد دانشآموزان دختر و پسر 6 تا 8 ساله دبستانهای بوشهر در آزمون بندرگشتالت به عنوان یک آزمون رسشی و رشدی بوده است. در این مطالعه 589 آزمودنی (398 پسر و 191 دختر) در سنین 6،7 و 8 پایههای اول، دوم و سوم دبستانهای پسرانه و دخترانه بوشهر به صورت تصادفی برگزیده شدند. اجرا و نمرهگذاری این آزمون بر طبق نظام نمرهگذاری کوپیتز(1963،1975) انجام گرفت. نتایج به دست آمده از تحلیل واریانس عاملی[1]،” فرضیه اول و دوم تحقیق را مبنی بر تفاوت سطح عملکرد کودکان گروههای 6، 7 و 8 ساله و تفاوت سطح عملکرد بین دختران و پسران در آزمون بندرگشتالت تأیید می کند. همچنین تحلیل واریانس اندازههای مکرر وجود تفاوت در سطح عملکرد خطاهای چهارگانه تحریف، چرخش، یکپارچگی و تکرار غیرارادی آزمودنیها را نشان میدهد. این یافتهها فرضیه سوم و فرضیههای فرعی آن رابجز برای فرضیه فرعی دوم (خطای چرخش) تأیید میکند. فرضیه چهارم تحقیق با استفاده از روش آماری ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون آزمایش و تأیید شد، که در نتیجه بین وضعیت اجتماعی - اقتصادی و آزمون بندرگشتالت در سطح آماری 0/01= Pرابطه معنیداری دیده شد. بالاخره، نتایج به دست آمده از مطالعات رشدی بیانگر این است که کودکان گروه سنی 6 سال تا 6 سال 11 ماه از لحاظ سطح عملکرد رشدی از هنجار رشدی کوپیتز تا حدودی بالاتر هستند، لیکن در گروههای سنی 7 سال تا 7 سال 11 ماه و 8 سال تا 8 سال 11 ماه هیچگونه تفاوتی بین این مطالعه با مطالعه هنجاری کوپیتز دیده نشد.
[1] - anova