علی دلاور؛ جواد یارعلی
چکیده
هدف پژوهش حاضر هنجاریابی آزمون D.70 برای دانشآموزان مقطع متوسطه شهر آباده بوده است. در این پژوهش، 800 دانشآموز از جامعه مزبور با روش نمونهگیری تصادفی نظامدار(Systematic Sampling) انتخاب شد و به آزمونهای D.70، انگیزه پیشرفت گیزلی، ریون (فرم میانی) و آزمون حافظه آندرهری (کارتA) پاسخ دادند. آزمون ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر هنجاریابی آزمون D.70 برای دانشآموزان مقطع متوسطه شهر آباده بوده است. در این پژوهش، 800 دانشآموز از جامعه مزبور با روش نمونهگیری تصادفی نظامدار(Systematic Sampling) انتخاب شد و به آزمونهای D.70، انگیزه پیشرفت گیزلی، ریون (فرم میانی) و آزمون حافظه آندرهری (کارتA) پاسخ دادند. آزمون D.70 به عنوان معادل آزمونD.48 در فرانسه ساخته شده است. اعتبار (Reliability)آزمون D.70 را از 68/0 توسط توماس و چیسوم (Thomas and Chissom، 1979) تا 90/0 توسط کروکسی و همکارانKowrousky et al.)،1970) و تا 92/0 توسط کاراترزCarrathers)، 1982) گزارش کردهاند. اعتبار به دست آمده در این پژوهش با روش دو نیمه کردن آزمون، برابر 88/0 (زوج ـ فرد) و 75/0 (نیمه اول، نیمه دوم) و با روش همسانی درونی برابر 84/0 بوده است. روایی (Validity) آزمون D.70 از 13/0، 39/0 و 56/0 (بین D.70 و آزمونهای مشابه) تا 66/0، 67/0 و 87/0 (بین D.70 و D.48) گزارش شده است. روایی ملاکی برآورد شده در این پژوهش (بین معدل تحصیلی دانشآموزان و نمره D.70) 36/0 و روایی سازه بین D.70 و ریون 37/0، بین D.70 و انگیزه پیشرفت گیزلی (Ghiselli)14/0 و بین D.70 و آزمون حافظه آندرهری (Andre Ray) برابر 28/0 بودهاند که همگی در سطح 01/0 معنیدارند.