نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 خ عمار خ 18 غربی
2 دانشگاه علامه طباطبایی
3 گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ، ایران
4 دانشگاه تهران
چکیده
هدف پژوهش واکاوی عناصر برنامه درسی تربیت عقلانی بر اساس تفسیر ترتیبی قرآن کریم (تسنیم)اثر استاد عبدالله جوادی آملی است.در این راستا براساس فلسفه حاکم بر نظام تعلیم و تربیت و تعاریف عناصر برنامهیدرسی،هفتعنصرهدف،محتوا،فعالیتهاییادگیری،معلم،متربی،محیط و ارزشیابی به عنوان مؤلفههای اساسی در برنامهریزی درسی انتخاب شدند.سپس آیات دارای کلید واژه مرتبط با عقل احصا و با کمک تفسیر ترتیبی تسنیم با روش تحلیل مضمون مورد بررسی و43 مضمون استخراج شد.سپس با روش استنتاجی به شیوه ضرورت عقلی ویژگی عناصر برنامه درسی طبقهبندی شدنتایج پژوهش براساس تعاریف عناصر برنامهی درسی حاکی از آن است که مهمترین ویژگی عنصر هدف در برنامه درسی تربیت عقلانی قرب الی الله،دینداری و خوف عقلی از خدا داشتن است.مهمترین ویژگی عنصر محتوا عبارت است از:توحیدمحوری، گستره معرفت وجود،پژوهش محوری،کسب ثواب،محبت و غضب برخواسته از عقل و عبرت آموزی.در مقوله فعالیت های یادگیری مهمترین ویژگی عبارت است از:نگاه فراگیر،حرکت آهسته و پیوسته است.ویژگی معلم دراین برنامه عبارت است از: فراخنای نگرش،شناخت مخاطب،قهر مهرآگین.در بعد متربی مهمترین ویژگی عبارت است از:اجتناب ازحمیت جاهلانه،اقامه عدالت در جامعه،شکیبایی و واگذاری امور به خدا،مورداعتماد و درستکار،بازایستادن از زشتیها،پای پیمان ماندن،سِرپوشی،خویشتنداری،شناسایی بدخواهان،در همه حال به یادخدا بودن،بیان حکیمانه و حکمت بیانی، چشم پوشی کریمانه،انفاق، وحدت کلمه، قدردانی، ارتقای تاب آوری، شریعتمداری، عبرت آموزی،رفتار بجا،توبه، بدی دیگران را با خوبی پاسخ دادن، معرفت نفس و ثبات شخصیت.در مقوله محیط یادگیری برنامه درسی تربیت عقلانی مهمترین ویژگی ها عبارت است از: حفظ حرمت ها، اجتناب از جلوهگری، در مسیر راستی و ویژگی های ارزشیابی عبارتند از: همراهی علم و عمل، خلوص و سرشار از حضور.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Features of the curriculum elements of intellectual education based on the interpretation of Tasnim
نویسندگان [English]
- Gholamreza Hajizadeh 1
- Alireza sadeghi 2
- hasan malaki 3
- Hamid Parsania 4
1 خ عمار خ 18 غربی
2 Allameh univesity
3 allameh tabatabaee
4 university of Tehran
چکیده [English]
The purpose of the research is to analyze the elements of the curriculum of intellectual education based on the sequential interpretation of the Holy Quran (Tasnim) by Professor Abdullah Javadi Amoli. In this regard, based on the philosophy governing the education system and the definitions of the elements of the curriculum, seven target elements, content, learning activities, teacher, trainer, The environment and evaluation were selected as the basic components in lesson planning. Then the verses with keywords related to the intellect of statistics and with the help of the sequential interpretation of Tasnim were examined with the method of theme analysis and 43 themes were extracted. The results of the research, based on the definitions of curriculum elements, indicate that the most important characteristic of the goals element in a curriculum aimed at intellectual education is attaining closeness to Allah (Qurb ilallah), religiosity, and rational fear of Allah. The key features of the content element are as follows: the centrality of monotheism (Tawhid), the breadth of existential knowledge, research-oriented learning, the pursuit of reward, love and wrath stemming from reason, and learning through admonition.Regarding learning activities, the most significant characteristics include a comprehensive perspective and steady, gradual progress. The role of the teacher in this curriculum is defined by a broad outlook, knowing the audience, and displaying compassionate discipline. As for the learner, the most essential traits include: avoiding ignorant enthusiasm, establishing justice in society, patience and reliance on Allah, trustworthiness, integrity, abstaining from wrongdoing, keeping one’s promises, discretion, self-restraint, identifying ill-wishers, constant remembrance of Allah, speaking with wisdom, forgiveness, charitable giving, unity, gratitude, resilience, adherence to Shariah, appropriate conduct, repentance, responding to evil with good, knowledge of the self, and steadfastness of character. In terms of the learning environment, the key aspects of an intellectual education curriculum include: maintaining respect, avoiding ostentation, and staying on the path of truth. Finally, the characteristics of assessment are defined by the union of knowledge and action, sincerity, and a presence filled with awareness
کلیدواژهها [English]
- "intellectual education"
- "Thecurriculum of rational education"
- " Interpretation of Tasnim"