Document Type : Research Paper

Authors

Faculty member of Psychology Department, Shahid Chamran University, Ahvaz, Ahvaz, Iran

10.22055/edus.1996.16157

Abstract

this research project examined a number of hypotheses regarding the the accuracy and efficacy of the entrance test specifically designed for  screening the boys willing to inter the guidance and schools for gifted children. The main hypothesis of this study was that those who passed the entrance exam passes a significantly higher IQ than those who fail. Raven's a standard progressive matrices test  and second form of cattell's intelligence test where administrated to the subject in order to assess their IQs. The findings of this study confirmed the main hypothesis, strongly supporting the general notion that students who passed the entrance exam do indeed have significantly higher IQs than those who don't. As a result, validity of the  intrance test is supported.
 

دادار، احمدرضا (۱۳۶۹). بررسی ارتباط بین نمرات ماتریس­های پیشرونده ریون و نمرات امتحانات کتبی دانش­آموزان دختر و پسر پایه­های سوم تا پنجم دبستان­های بهبهان. پایان­نامه دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی.
شکرکن، حسین و حقیقی، جمال (۱۳۷۴). اعتباریابی و تعیین پایایی ماتریس­های پیشرونده ریون (فرم استاندارد). گزارش در دست تهیه است.
گراهام، فلیپ (۱۹۸۶). روان­پزشکی کودک، ترجمه نامداری، کورش (۱۳۷۲)، انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان.
هالاهان، دانیل پی. و کافمن، جیمزام. (۱۹۸۶). کودکان استثنایی، ترجمه جوادیان، مجتبی (۱۳۷۱)، انتشارات آستان قدس رضوی: مشهد.
منابع انگلیسی
Greenlaw, M. J. & Mcintosh, M. E. (1986). Literature for use with gifted children. Childhood Education, Vol. 62(4), 281-286.
Kalat, Ganes W.(1990). Introduction to psychology. Fourth Edition, Wadsworth Publishing Company: Belmont.
Marland S. P. (1971). Education of the gifted and talented. 2 Vols Washington: U. S. Government Printing Office.
Martinson, Ruth A. (1974). The Identification of the gifted and talented. Office of the Ventura County Superintendent of Schools, Ventura California.
Pleiss, Mary K. & Feldhusen, John F. (1995). Mentors, role models, and heros in the lives of gifted children. Educational Psychologist, 30(3), 159-169.
Slavin, Robert E.(1991). Educational Psychology. Prentice-Hall International Editions: NY.
Van Tassel-Baska, Joyce, Feldhusen, John F., Johnson, Dana T., Seeley Kenneth & Silverman, Linda Kreger (1994). Comprehensive curriculum for gifted learners. Second Edition, Allyn & Bacon: Boston.