Document Type : Research Paper

Author

Faculty member of Department of Educational Sciences, Shahid Chamran University, Ahvaz, Ahvaz, Iran

10.22055/edus.1996.16155

Abstract

-
During recent decades, the nation has witnessed first expansion of its educational system. However, the effectiveness of the school remains an unsolved problem. The improvement of the quality of the education demands a serious discussion in our intellectual community. As far as the problem is concerned, the auther argues that creative, high quality leadership and professional administration or essential for the reform and restructuring of Iranian educational system, as the schools strive to meet the needs and challenges of our society.
 
 
 

آل احمد، جلال (۱۳۵۰). مدیر مدرسه. چاپ چهارم، تهران: انتشارات امیرکبیر.
بارنارد، چستر (۱۳۶۸). وظیفه­های مدیران. ترجمه محمدعلی طوسی، تهران: مرکز آموزش بهرنگی، محمدرضا (۱۳۷۱). مدیرت آموزشی و آموزشگاهی: کاربرد نظریه­های مدیریت در برنامه­ریزی و نظارت، تهران: محمدرضا بهرنگی.
بیرشک، احمد و مصطفی زمانی (۱۳۵۵). اقتصاد آموزش و پرورش در عصر پهلوی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
پارکینسون، نورث کوت، رستم جی و ساپر (۱۳۶۹). اندیشه­های بزرگ در مدیریت. ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی، تهران: مرکز آموزش بانک مرکزی.
دفتر هماهنگی طرح­ها و برنامه­ریزی توسعه (۱۳۷۳). آمار آموزش و پرورش: سال تحصیلی ۱۳۷۲ - ۷۳ ، تهران: وزارت آموزش و پرورش.
رشدیه، فخرالدین (۱۳۷۰). زندگی­نامه پیر معارف: رشدیه. تهران انتشارات هیرمند.
سیلز، لئونارد. رهبری: مدیریت مؤثر در سازمان­ها، ترجمه محمدعلی نائلی، انتشارات مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی (زیر چاپ).
شاتو، ژان (۱۳۵۵). مربیان بزرگ. ترجمه غلامحسین شکوهی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
عبدالسلام، محمد (۱۳۶۹). آرمان­ها و واقعیت­ها. مترجمان، ناصر نفری و مرتضی اسعدی، تهران: انجمن فیزیک.
ایران قورچیان، نادرقلی (۱۳۷۱). تحلیلی از برنامه درسی مستر: بحثی نو در ابعاد ناشناخته نظام آموزشی، فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، شماره ۱ و ۲.
قورچیان، نادرقلی (۱۳۷۳). گزارش چهل و چهارمین اجلاس «کنفرانس بین­المللی تعلیم و تربیت» ژنو ۱۹۹۴. فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، شماره ۳ و ۴.
لی­فام جیمز م. و جیمز ا. هووئه (۱۳۷۰). مدیریت مدارس: مبانی و تئوری­ها. ترجمه، نائلی، محمدعلی (1373). اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز.
نائلی، محمدعلى (۱۳۷۳). انگیزش در سازمان­ها. اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز.
نائلی، محمدعلی (۱۳۷۱). آموزش فرآیندی برای پیشرفت و توسعه. مجله علوم انسانی دانشگاه الزهرا، سال سوم شماره ۷ و ۸.
نفیسی، عبدالحسین (۱۳۷۲). گزارش ششمین کنفرانس وزرای آموزش و پرورش و مسئولان برنامه­ریزی اقتصادی در منطقه آسیا و اقیانوسیه: کوالالامپور ۱۹۹۳. فصلنامه تعلیم و تربیت، سال نهم شماره ۲.
هلک، ژاک (۱۳۷۱). سرمایه­گذاری برای آینده. ترجمه عبدالحسین نفیسی، تهران: انتشارات مدرسه.
هنسون، ای. مارک (۱۳۷۰). مدیریت آموزشی و رفتار سازمانی. ترجمه محمدعلی نائلی، اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز.
منابع انگلیسی
Arasteh, Reza (1969). Education and Social Awakening in Iran. Leiden, Netherlands: E. J. Brill.
Bedeian, Arthur G. (1989). Management. second edition, New York: The Dryden Press.
Bennis, Warren, Jagdish Parkish, Ronnie Lessem (1994). Beyond Leadership: Balancing Economics, Ethics and Ecology. London: Blackwell Publisher.
Drucker, Peter F. (1992). Managing for the Future. New York: Turman Talley Books/ Dutton.
Griffin, Ricky W. (1990). Management. third edition, Boston: Houghton Mifflin Co. Human Development Report. (1991). Oxford: Oxford University Press.
Naeli, M. A. (1974). An Analysis of Higher Education in Iran and a proposal for its Improvement. Graduate Council of North Texas State University (unpublished dissetation).
Quinn, Robert, et al., (1990). Becoming A Master Manager: A Competency Framework. New York: John Wiley and Sons.
World Education Report, WER. (1995). Unesco Publishing, Oxford: Oxford University Press.