احمدی، سیداحمد (1364). اصول و روشهای تربیت در اسلام. تهران: جهاد دانشگاهی.
ادیب، علی محمدحسین (1362). راه و روش تربیت از دیدگاه امام علی (ع). ترجمه سیدمحمد رادمنش. تهران: مؤسسه انجام کتاب.
باقری، خسرو (1370). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. چاپ دوم. تهران: مدرسه.
جعفری، محمدتقی (1360). شناخت از دیدگاه علمی و از دیدگاه قرآن. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
حجتی، سیدمحمدباقر (1361). سیمای مؤمن در قرآن و حدیث. تهران: بنیاد قرآن
الحکیمی، محمدرضا؛ الحکیمی، محمد و الحکیمی، علی (1367). الحیاه. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
روسو، ژان ژاک (1348). امیل یا آموزش و پرورش. ترجمه غلامحسین زیرکزاده. تهران: شرکت سهامی چهر.
ـــــــــــــــ (1345). خیالپردازیهای تفرجگر انزواجو. ترجمه احمد سمیعی. تهران: کتابخانه ایرانمهر.
ـــــــــــــــ (1352). قرارداد اجتماعی. ترجمه منوچهر کیا. چاپ دوم. تهران: گنجینه.
شریعتمداری، علی (1369). تعلیم و تربیت اسلامی. چاپ پنجم. تهران: امیرکبیر.
ــــــــــــــــ (1364). اصول و فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: امیرکبیر.
شکوهی، غلامحسین (1368). مبانی و اصول آموزش و پرورش. مشهد: آستان قدس رضوی.
صدر، محمدباقر (1351). فلسفه ما. ترجمه و شرح سیدمحمدحسین مرعشی شوشتری. تهران: کتابخانه صدرا.
طباطبائی، سیدمحمدحسین (1366). تفسیر المیزان. تهران: بنیاد علمی و فکری علامه طباطبائی
فرید، مرتضی (1372). الحدیث. ج 3. چاپ پنجم. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
فلسفی، محمدتقی (بی تا). اخلاق از نظر همزیستی و ارزشهای انسانی. تهران: هیئت نشر معارف اسلامی.
ــــــــــــــــ (بی تا). جوان از نظر عقل و احساسات. چاپ پانزدهم. تهران: هیئت نشر معارف اسلامی.
قرآن کریم (1367). ترجمه مهدی الهی قمشهای. تهران: بنیاد نشر قرآن و انتشارات امیرکبیر
ــــــــــــــــ (بی تا). ترجمه محمدکاظم معزی (همراه با فهرست نامه قرآن، تدوین محمود رامیار). بی جا.
ـــــــــــــــــ (بی تا). ترجمه مهدی الهی قمشهای. تهران: کتابخانه سنائی و دارالقرآن الکریم.
قرشی، سیدعلیاکبر (1364). قاموس قرآن. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
قطب، محمد (1345). روش تربیتی اسلام. ترجمه محمدمهدی جعفری. تهران: مؤسسه مطبوعاتی فراهانی.
کافی، حسن (1370). شناخت اسلام از نظر وحی و تعالیم. تهران: میقات.
محمدی ری شهری، محمد (بی تا). میزان الحکمه. تهران: مکتب الاعلام الاسلامی.
مشکینی، علی (1363). الهادی الی موضوعات نهج البلاغه. تهران: وزارت ارشاد اسلامی و بنیاد نهج البلاغه.
مطهری، مرتضی (1366). شرح مبسوط منظومه، ج 3. تهران: حکمت.
ــــــــــــــــ (1367). تعلیم و تربیت در اسلام. چاپ سیزدهم. تهران: صدرا.
ــــــــــــــــ (1370). فطرت، چاپ دوم. تهران: صدرا.
نهج البلاغه (بی تا). ترجمه و شرح فیض الاسلام. بی جا.
نهج الفصاحه (1337). ترجمه ابوالقاسم پاینده. تهران: چاپ اسلامیه.
Boyd, W. (1975). Emile For Today. The Emile of Jean-Jacques Rousseau. London: Heinmann.
Claydon, F. L. (1969). Rousseau on Education. London: The Macmillan Company.
Comeron, D. (1973). The Social Thought of Rousseau and Burke. Great Britain: Willmer Brothers Limited, Birkenhead.
Jarret, L. J. (undated). Philosophy for Study of Education. California: Houghton Company.
Kohlberg, L. & Mayer, R. (1972). Development as the aim of education. Harvard Educational Review, 42 (4).
Ryan, A. B. (1976). Jean- Jacques Rousseau and Behavior Control: The Technology for a Romantic Behavior. Guelph, Ontario, Canada: University of Guelph.
Ulich, R. (1962). History of Educational Thought. New York: Harvard University, D. Van Nostrand Company.
Wise, E. J. (1964). The History of Education. New York: Sheed and Ward.