احدیان، محمد. (1385). مقدمات تکنولوژی آموزشی. تهران: بشری.
اسکندری، مرضیه. (1371). ضرورت شناخت نیازهای معلّمین. وزارت آموزش و پرورش، پژوهشکدهی معلّمان استان آذربایجان شرقی.
آقازاده، محرم (1373). تنظیم ساختار یک واحد درسی، رشد تکنولوژی آموزشی، وزارت آموزش و پرورش. شمارهی 5، صص 32 ـ 30.
آقازاده، محرم. (1382). راهنمای روشهای نوین تدریس. تهران: آییژ.
جویس، بروس ؛ ویل، مارشا؛ و شاورز بورلی. (1385). الگوهای تدریس. ترجمهی محمد رضا بهرنگی، تهران: آگاه.
لانکران، پل. (1352). مقدمهای بر آموزش مداوم. ترجمهی ایمن، لیلی، تهران: آییژ.
حامدیخواه، فضل علی. (1378). بررسی میزان استفادهی معلّمان از روشهای تدریس فعّال و مقایسهی نتایج عملکرد آموزشی آنان در تدریس علومتجربی دورهی ابتدایی شهرستان اراک. پژوهشنامهی آموزش، شمارهی 13، صص 12 ـ 11.
حسنپور، محمد حسن (1374). اهمیّت طرح درس، رشد تکنولوژی آموزشی. سال دهم، شمارهی 6. صص 6 ـ 4.
دلاور، علی (1377). روش تحقیق در روان شناسی و علومتربیتی. تهران: نشر.
تایلر، رالف. (1379). اصول برنامهریزی درسی و آموزش. ترجمهی ابراهیم کفلیمی، تهران: دفتر تحقیقات و برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش.
سالمی، محمد. (1384). بررسی کارآیی درونی آموزش راهنمایی و مقایسهی آن با شاخصهای برنامهی دوم توسعه کشور. پژوهشکده معلّمان آموزش و پرورش استان خوزستان.
سیف، علیاکبر (1371). روانشناسی پرورشی. تهران: آگاه.
سیف، علیاکبر (1379). روش تهیهی پژوهشنامه. تهران: دوران.
شعبانی، حسن (1371). مهارتهای آموزشی و پرورشی: روشها و فنون تدریس. تهران: سمت.
شعبانی، زهرا. (1376). تأثیر روشهای تدریس در افزایش تواناییهای شناختی، عاطفی و رفتاری دانشآموزان. فصلنامه تعلیم و تربیّت، شمارهی 3. صص 84 ـ 55.
صفوی، امانالله. (1377). کلّیّات روشها و فنون تدریس. تهران: دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی آموزش و پرورش.
فردانش، هاشم (1372). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. تهران: سمت.
کلانتری، منیژه (1349). بررسی علل غیبت دختران دانشآموز در دورهی دوم دبیرستان. رسالهی کارشناسی ارشد چاپ نشده. دانشگاه تهران، دانشکدهی روانشناسی و علومتربیتی.
کلارک، لئونارد اچ. (1368). آموزش در دورهی متوسطه. ترجمهی جواد طهوریان. مشهد: آستان قدس رضوی.
لشین، سینتیا بی؛ پولاک، جولین؛ چارلزام، رایگوث (1374). راهبردها و فنون طراحی آموزشی. ترجمهی هاشم فردانش. تهران: سازمان سمت.
کوهن، لوئیز ؛ مانیون، لارمن. (1372). راهنمای عملی تدریس. ترجمهی فاطمه شاکری. مشهد: جهاد دانشگاهی.
موفقیان، ناصر. (1353). چند گزارش در زمینهی تکنولوژی آموزشی. تهران: بیفا.
نصر اصفهانی، احمد (1371). عوامل مؤثر در بهبود کیفیّت تدریس. فصلنامهی تعلیم و تربیّت، سال هشتم، شمارهی 1. صص 154ـ 136.
یونسکو. (1379). یادگیری، گنج درون (نکتههای برجسته). ترجمهی علی رؤوف و فاطمه فقیهی. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت.
Dubois, N. F., Alverson, G. F. staley, R. K. (1979). Educational Psychology and Instructional Decisions. Qeorgetown: Dorsey
Gagne, Ellen. D. (1985). The cognitive psychology of school learning. Boston: Little, Brown and company.
Merlinc. Wittrok. (1986). Handbook of Reserch on Teaching. New York: Macmillan.
Slavin, R. E. (1990). Cooperative Learning: Theory, Research, and Practice, Englewood cliffs: prentice-Hall
UNESCO .(1989). The Prospects for Educational Planning, Edited by F. Caillos. UNESCO
Wiles, J.; Joseph, B. (1989). Curriculum Development: A Guide to Practice. NJ. Illinois State University
Zevin J. (1996). Mystery island: A Lesson in Inquiry, Todays Education, 58 (1), pp. 42-43.