ذبیحیحصاری، نرجس خاتون (1392). ارتباط خوشبینی تحصیلی معلم و اهداف پیشرفت دانشآموزان با یادگیری تحصیلی دانشآموزان. پایاننامه دکتری روانشناسی تربیتی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
سرایی، حسن (1382). مقدمهای بر نمونهگیری در تحقیق. تهران: انتشارات سمت.
عابدی، صمد؛ علیدوست، نوروز؛ رحیمینژاد، عباس و حجازی، الهه (1388). ارائه مدل رگرسیونی پیشرفت تحصیلی در درس علوم دانشآموزان دوره راهنمایی، بر اساس دادهها و نتایج مطالعه تیمز 99 (TIMSS-R). مجله روانشناسی و علوم تربیتی. سال سی و نهم، شماره 1، صص 133-151.
عباسیان، عبدالحسین؛ ابوالقاسمی، محمود؛ قهرمانی، محمد و پرداختچی، محمدحسن (1391). بررسی رابطه سبک رهبری توزیعی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مدارس راهنمایی شهر تهران. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی. شماره 21، صص 85-108.
مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز (1391). نتایج تیمز و پرلز 2011 و مقایسه آن با روند عملکرد دانشآموزان ایران در دورههای قبل. بازیابی 18 آذر 1393، از .www.rie.ir
مزارعی، فروغ (1389). خوشبینی تحصیلی در مدرسه مثبتگرا. مجله سپیده دانایی. سال چهارم، شماره 35، ص 38.
وکیلی هریس، شهرام؛ حجازی، الهه و اژهای، جواد (1388). رابطه ویژگیها و کارآمدی معلم با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. مجله روانشناسی و علوم تربیتی. سال سی و نهم، شماره 3، صص 171-189.
هوی، وین ک. (1390). مقدمهای بر روش تحقیق کمی در علوم تربیتی. ترجمه عبدالحسین عباسیان و مرتضی طاهری. تهران: انتشارات شرح.
Beard, K. S., Hoy, W. K., & Woolfolk Hoy, A. (2010). Academic optimism of individual teachers: Confirming a new construct. Teaching and Teacher Education, 26, 1136-1144.
Bevel, R. K., & Mitchell, R. M. (2012). The effects of academic optimism on elementary reading achievement. Journal of Educational Administration, 50 (6), 773-787.
Fahy, P. F., Wu, H. C., & Hoy, W. K. (2009). Individual academic optimism of teachers: A new concept and its measure. Greenwich, CT: Information Age.
Gilbert, M. J. (2012). The relationship between pupil control ideology and academic optimism. Doctor of Education Dissertations. College of Education and Human services, Seton Hall University.
Gurol, M., & Kerimgil, S. (2010). Academic optimism. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 929-932.
Hejazi, E., Lavasani, M. G., & Mazarei, F. (2011). Individual characteristics, identity styles, identity commitment, and teacher’s academic optimismm. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 646-652.
Hejazi, E., Lavasani, M. G., Bagherian, V., & Afshari, J. (2011). Relationship between perceived teacher's academic optimism and English achievement: Role of self-efficacy. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 2329-2333.
Hoy, A. W., Hoy, W. K., & Kurz, N. M. (2008). Teacher’s academic optimism: The development and test of a new construct. Teaching and Teacher Education, 24, 821-835.
Hoy, W. K., Tarter, C. J., & Woolfolk Hoy, A. (2006). Academic optimism of schools: A force for student achievement. American Educational Research Journal, 43, 425-446.
Kirby, M. M., & DiPaola, M. F. (2011). Academic optimism and community engagement in urban schools. Journal of Educational Administration, 49 (5), 542-562.
Mascall, B., Leithwood, K., Straus, T., & Sacks, R. (2008). The relationship between distributed leadership and teacher’s academic optimism. Journal of Educational Administration, 46 (2), 214-228.
Murray Nelson, L. (2012).
The relationship between academic optimism and academic achievement in middle schools in Mississippi. For the degree of Doctor of Philosophy
.Department of Educational Leadership and School Counseling,
the University of Southern Mississippi.
Shahid, U. (2013). Academic optimism of high school principals and teachers and the success of their students. For the degree of Masters of Arts-Integrated Studies. Athabasca University.
Smith, P. A., & Hoy, W. K. (2007). Academic optimism and student achievement in urban elementary schools. Journal of Educational Administration, 45 (5), 556-568.