اکرمی، موسی (1376). آیندهشناسی و آیندهنگری. رهیافت، شماره 16، صفحه 68 تا 75.
پیچی، آئورلیو (1983). جهان در آستانه قرن بیست و یکم (گزارش باشگاه رم). ترجمه: علی اسدی، تهران: انتشارات انقلاب اسلامی.
تافلر، آلوین و تافلر، هایدی (1995). به سوی تمدن جدید- سیاست در موج سوم. ترجمه: محمدرضا جعفری (1374). تهران: انتشارات سیمرغ.
تافلر، آلوین (1991). جابجایی در قدرت- دانایی و ثروت در آستانه قرن 21. ترجمه: شهیندخت خوارزمی (1370). تهران: نشر مترجم.
تافلر، آلوین (1991). شوک آینده. ترجمه: حشمتاله کامرانی (1372). تهران: نشر مترجم.
تافلر، آلوین (1992). موج سوم. ترجمه: شهیندخت خوارزمی (1372). تهران: نشر مترجم.
تافلر، آلوین (1990). ورقههای آینده. ترجمه: عبدالحسین آذرنگ (1370). تهران: نشر البرز.
رز، تونی. جی (1996). آینده آموزشی و تعلیم پیوسته. ترجمه: دکتر زهیر حیاتی، تهران: نشر احیاء کتاب.
روی سینگ، راجا (1990). آموزش و پرورش در حال تغییر: چشمانداز آسیایی (مجموعه سخنرانیهای اجلاس. منطقهای یونسکو- بانکوک- اوت 1990). ترجمه: عبدالحسین نفیسی. تهران: مرکز تحقیقات آموزشی.
سیسینکی، آندره (1984). هدفهای آموزشی و ارزشهای فرهنگی (مجموعه مقالات یونسکو). ترجمه: محمدعلی امیری. تهران: انتشارات مدرسه.
شهرآرای، مهرناز (1375). آموزش و پرورش «مطلوب» در آستانه سده بیست و یکم. پژوهشهای تربیتی، جلد چهارم، شماره 3 و 4.
فوکویاما، فرانسیس (1979). پایان نظم: سرمایه اجتماعی و حفظ آن. ترجمه: غلام عباس توسلی (1379). تهران: جامعه ایرانیان.
کینگ، الکساندر، اشنایدر، برتراند (1995). نخستین انقلاب جهانی: جهان بیست سال پس از محدودیت رشد. ترجمه: شهیندخت خوارزمی (1374). تهران: احیای کتاب.
گوتک، جرالد (1383). مکاتب فلسفی و آراء تربیتی. ترجمه: محمدجعفر پاکسرشت. تهران: سمت.
فهیمی، مهدی (1380). فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش. رهیافت، شماره 25، از صص 218 تا 223.
لاریجانی، فاضل (1378) آیندهنگری، مدیریت و انتقال تکنولوژی. رهیافت، شماره 20، بهار 78.
مایر، فردریک (1995). تاریخ اندیشههای تربیتی. ترجمه: علیاصغر فیاض (1374). تهران: انتشارات سمت.
مجتهدزاده، پیروز (1379). ایدههای ژئوپلتیک و واقعیتهای ایرانی. تهران: نشر نی
مؤمنی، فرشاد (1377). اهمیت آیندهشناسی و دورنگری. نامه سفید، شماره 4، ص 35.
مهرمحمدی، محمود (1374). چرا باید برنامههای درسی را به سوی مسأله محور سوق دهیم؟ فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 42، 44، ص 10 تا 28.
مییرز، چت (1995). آموزش تفکر انتقادی. ترجمه: خدایار اصلی (1374). تهران: انتشارات سمت.
نفیسی، عبدالحسین (1376). چکیده مطالعات آینده نگری و اصلاح آموزش و پرورش در چند کشور جهان. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت، تک نگاشت 9، مرداد 76.
وازی، پراورز (1990). آموزش برای آینده. ترجمه: داوود شیخاوندی. تهران: مرکز تحقیقات آموزشی.
هلک، ژاک (1990). سرمایهگذاری برای آینده آموزش و پرورش. ترجمه: عبدالحسین نفیسی. تهران: انتشارات مدرسه.
هانتینگتن، ساموئل (1993). موج سوم دموکراسی. ترجمه: احمد شمسا. تهران: نشر روزنه.
هانتینگتن، ساموئل (1995). نظریه برخورد تمدنها. ترجمه: مجتبی امیری (1374). تهران: وزارت امور خارجه.
Eisner, E.W. (1983). The Kinds of school we need. Educational Leadership,Oct. 1983, PP. 48-55.
Glasman, N.R., Coffand, M.S. (1984). Preface. Review of Educaticnul Research, Dec. 1984, P.1-10.