آقازاده، احمد (1385). اصول و قواعد حاکم بر فرایند تربیت شهروندی و بررسی سیر تحولات و ویژگیهای اینگونه آموزشها در کشور ژاپن، نوآوریهای آموزشی، 5 (17)، 66-45.
بنیمهد، بهمن و مهربان، اشرف (1393). مقایسه تفکر خلاقانه با موفقیت تحصیلی میان دانشجویان رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاههای دولتی، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 3(9)، 1-12.
اعظمی، زهرا و صالحینیا، حمید (1392). بررسی مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی تهران در سال 1392، گامهای توسعه آموزشی، 12(1)، 49-55.
برخورداری، معصومه؛ جلال منش، شمس الملوک و محمودی، محمود (1390). بررسی میزان گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان مارشناسی پیوسته پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی و دانشگاه آزاد اسلامی شهر یزد، پرستاری ایران، 24(69)، 25-18.
بشیریه، حسین (1383). آموزش دانش سیاسی: (مبانی علم سیاست نظری و تأسیسی)، تهران: نگاه معاصر.
بهرامی کمیل، نظام (1388). نظریه رسانهها (جامعهشناسی ارتباطات)، تهران: کویر.
بورو، آبفونسو (1387). دانشگاه، سازمانی امروزین، ترجمه: توسلی، غلامعباس و فاضلی، رضا، تهران: علم.
پاک مهر، حمید و کارشکی، حسین (1393). تبیین گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان بر اساس دیدگاه معرفت شناختی آنان، روان شناسی تربیتی، 10(34)، 112- 126.
پرهیزکار، غلامرضا (1383). یورگن هابرماس؛ گذری بر اندیشههای فیلسوف اجتماعی معاصر، معرفت، (80)، 36-44.
پیوزی، مایکل (1384). یورگن هابرماس، ترجمه تدین، احمد، تهران: هرمس.
جاویدی، طاهره و عبدلی افسانه (1389). روند تحول تفکر انتقادی در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، مطالعات تربیتی و روان شناسی، 11(2)، 103-120.
حاتمی، محمدرضا و روشن چشم، حامد (1390). راهکار همگرایی رشتههای علمی در مطالعات میانرشتهای، مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 3، (4)، 59-45.
ــــــــــــــــ (1391). ماهیت رویکرد میانرشتهای در حوزه علوم انسانی با تأکید بر اندیشههای هابرماس، مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 5 (1)، 99- 115.
خدامرادی، کژال؛ سید ذاکرین، منصوره؛ شهابی، مرضیه؛ یغمایی، فریده و علوی مجد، حمید. (1390). مقایسه میزان مهارتهای انتقادی دانشجویان ترم اول و آخر مقطع کارشناسی پیوسته رشتههای منتخب دانشگاههای علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی، 21(2)، 13-140.
خلیفه سلطان، حشمت؛ فقیهی، ابوالحسن؛ فقیهی؛ ابولحسن و واعظی، رضا (1391). نقش انجمنهای علمی و نظام تصمیم گیریهای علمی کشور، علوم مدیریت ایران، 6(24)، 89-111.
دلانتی، جرارد (1389). دانش در چالش: دانشگاه در جامعه دانایی، ترجمه بختیاریزاده، علی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
رزاقی مرندی، هادی (1393). استقلال نهادی اثربخش دانشگاههای دولتی ایران: ضرورت پویایی در فضای جهانی شده، پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 20(4)، 28-1.
ریترز، جورج (1383). نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمه: ثلاثی، محسن، تهران: علمی.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (1393). آیین نامه تشکیل کرسیهای آزاد اندیشی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی، تهران: دبیرخانه شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی کشور.
ظهور، علیرضا و اسلامینزاد، طاهره (1381). شاخصهای تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان، پایش، 1(4)، 5-13.
قبول، احسان؛ یاحقی، محمدجعفر و محمدیان، اشرف (1395). بررسی میزان رشد تفکر انتقادی دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی (مورد مطالعه: دانشگاه فردوسی مشهد)، نقد ادبی، 9 (3)، 205-177.
قورچیان، نادرقلی و افتخارزاده، سید فرهاد (1385). ارائه مدلی جهت تربیت شهروند حرفهای در نظام آموزش عالی کشور در هزاره سوم، اقتصاد و مدیریت، (70)، 80-67.
مطهری نسب، مسعود (1394). کاربرد تفکر انتقادی در تحول نظام علمی، بازیابی شده در: 15/4/1394، www.tamadonnovin.ir
ملک، حسن و باقر ساروخانی (1387). تحلیل جامعهشناختی نقش انجمنهای علمی در فرایند سیاستگذاری آموزشی و پژوهشی کشور، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
مهدوی، محمدصادق و مبارکی، محمد (1385). تحلیل نظریه کنش ارتباطی هابرماس، علوم اجتماعی، 2(8)، 1-21.
نوذری، حسینعلی (1386). بازخوانی هابرماس (درآمدی بر آرا، اندیشهها و نظریههای یورگن هابرماس)، تهران: نشر چشمه.
نیک نشان، شقایق؛ نصراصفهانی، احمدرضا؛ میرشاه جعفری، سیدابراهیم و فاتحیزاده، مریم السادات (1389). میزان استفاده اساتید از روشهای تدریس خلاق و بررسی ویژگیهای خلاقانه مدرسان دانشگاه از نظر دانشجویان استعداد درخشان، مطالعات تربیتی و روان شناسی، 11(2)، 145- 164.
هابرماس، یورگن (1384). نظریه کنش ارتباطی، ترجمه پولادی، کمال، تهران: مؤسسه انتشاراتی روزنامه ایران.
هولاب، رابرت (1383). یورگن هابرماس: نقد در حوزه عمومی، ترجمه بشیریه، حسین، تهران: نی.
یاسپرس، کارل (1394). ایده دانشگاه، ترجمه پارسا، مهدی، تهران: ققنوس.
England, T. (2008). The University as an Encounter for Deliberative Communication: Creating Cultural Citizenship & Professional Responsibility, Utbildning & Demokrati, 17 (2), 97-114.
Habermas, J. (1971). Knowledge & Human Interest, Boston; Bacon Press.
Habermas, J. (1990). Moral Consciousness and Communicative Action, Cambridge, Mass, MIT press.
Kovalchuk, M. (2011). Breakthrough to the Future, Nanotechnologies in Russia, 1-2 (6), 1–16.
Terry, P. R. (1997). Habermas & Education: knowledge, communication, discourse, Curriculum Studies, 5 (3), 269-279.