مجتبی بخشنده؛ بابک شمشیری؛ محمدحسن کریمی؛ فریبا خوشبخت
چکیده
در واکاوی تلاشهای عالمانهی انجام شده بهمنظور بررسی ریشههای ناکارآمدبودنِ نظام آموزشی، بررسی ارتباط میان ناکارآمدی با عنصر هدف، بهعنوان یکی از عناصر مهم تربیت، نسبت به بقیهی عناصر، بسیار کمرنگ است. براین اساس، هدف از این جستار، بررسی ناکارآمدی نظام آموزشی از منظر اهداف کلانِ تدوینشده است. روش پژوهش در اینجا بر اساس روش ...
بیشتر
در واکاوی تلاشهای عالمانهی انجام شده بهمنظور بررسی ریشههای ناکارآمدبودنِ نظام آموزشی، بررسی ارتباط میان ناکارآمدی با عنصر هدف، بهعنوان یکی از عناصر مهم تربیت، نسبت به بقیهی عناصر، بسیار کمرنگ است. براین اساس، هدف از این جستار، بررسی ناکارآمدی نظام آموزشی از منظر اهداف کلانِ تدوینشده است. روش پژوهش در اینجا بر اساس روش تحلیلی ـ استنتاجی، استفاده از دادهیابی اسنادی و در نهایت، دادهکاوی توصیفی ـ تفسیری انجام شده است. یافتهها نشان میدهد غایتِ نظامِ رسمی آموزش و پرورش در همهی اسناد تدوین شدهی پس از انقلاب اسلامی، بهطور کامل، صبغهی دینی دارد اما نظام تعلیم و تربیت ایران نتوانسته در دستیابی به این غایتها موفق باشد و فاصلهای که میان غایتِ آشکارِ نظامِ آموزشی و آنچه در صحنهی عینی اجتماع، قابل مشاهده است مُهر تأییدی بر ناکارآمد بودن آن از منظر میزان دستیابی به اهدافِ کلان است. بهعنوان نتیجه می-توان گفت ریشهی این ناکارآمدبودن را میتوان در عدم توجه دقیق به ضرورت وجود فهم مناسب از ماهیت دین و عدم توجه به اقتضائات فطرت جستجو نمود که باعث عدم دقت به ملزومات تربیت دینی شده، بهگونهای که پیامدی جز به حاشیهرفتنِ توجه به ضرورتِ تمرکز بر شکوفایی ایمان و پُررنگشدنِ تمرکز بر توسعهی آداب دینی نداشته است.
محسن بهلولی فسخودی
چکیده
محاوره منون موضوعات بسیار گوناگونی ازجمله بحث درباره چیستی فضیلت، امکان تحقیق، یادگیری، شیوه آموزش و درنهایت نظریه یادآوری را در برگرفته است. بحث از روش آموزش و یادگیری یکی از موضوعات مهم مورد بررسی در محاوره منون است. محاوره با طرح چالش منون نشان داده است که یادگیری و تحقیق درباره ماهیت یکچیز امری دشوار است. افلاطون برای رفع این ...
بیشتر
محاوره منون موضوعات بسیار گوناگونی ازجمله بحث درباره چیستی فضیلت، امکان تحقیق، یادگیری، شیوه آموزش و درنهایت نظریه یادآوری را در برگرفته است. بحث از روش آموزش و یادگیری یکی از موضوعات مهم مورد بررسی در محاوره منون است. محاوره با طرح چالش منون نشان داده است که یادگیری و تحقیق درباره ماهیت یکچیز امری دشوار است. افلاطون برای رفع این معضل ازنظریه یادآوری بهعنوان اصیلترین شیوه یادگیری سخن گفته است. محاوره منون را میتوان به دو بخش مجزا تقسیم کرد. محوریت بخش اول مقاله پرسشی معرفتشناختی درباره شناخت ماهیت فضیلت است. در بخش دوم محاوره افلاطون برای رهایی از پارادوکس تحقیق و یادگیری و حرکت بهسوی نتیجه مطلوب در بخش پایانی محاوره یعنی نظریه یادآوری بر رویکردی هستی شناختی تمرکز کرده است. روش پژوهش تحلیل فلسفی متن منون و تفاسیر مرتبط با آن است. سؤال پژوهش این است که آیا نظریه یادآوری بهترین تبیین برای شیوه اصیل یادگیری است؟ پاسخ پژوهش به این پرسش به دو دلیل منفی است. اول اینکه این نظریه قادر به پوشش هرگونه یادگیری نیست. دوم اینکه این نظریه با تئوری اولیه افلاطون در بخش آموختنی بودن فضیلت در تناقض است که افلاطون مدعی بود هرگونه یادگیری مستلزم وجود آموزش و بهتبع آموزگار است. بنابراین هدف پژوهش طرح شیوه دیالکتیک در محاوره منون بهعنوان مناسبترین روش برای آموزش و یادگیری انتقادی و مشارکتی در نظام آموزشی است. این شیوه ماحصل مشارکت میان یاد دهنده و یادگیرنده است و بدون مشارکت فعال یادگیرنده و نگرش انتقادی آن به مطالب آموختهشده میسر نخواهد بود.
جعفر عباسی؛ عبدالرحیم نوه ابراهیم؛ حسن رضا زین آبادی؛ حسین عباسیان
چکیده
هدف پژوهش حاضر استخراج ویژگیهای عناصر برنامه تربیت اقتصادی برای دانش آموزان مدارس متوسطه بود. این پژوهش از منظر هدف از نوع مطالعات توسعهای و کاربردی است. این پژوهش به لحاظ روش در زمره پژوهشهای کیفی- اسنادی با پیروی از مرور سیستماتیک کوکران است. در این پژوهش از مجموع مقالات جستجو شده با توجه به معیارهای مورد نظر 1121 مقاله در گام ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر استخراج ویژگیهای عناصر برنامه تربیت اقتصادی برای دانش آموزان مدارس متوسطه بود. این پژوهش از منظر هدف از نوع مطالعات توسعهای و کاربردی است. این پژوهش به لحاظ روش در زمره پژوهشهای کیفی- اسنادی با پیروی از مرور سیستماتیک کوکران است. در این پژوهش از مجموع مقالات جستجو شده با توجه به معیارهای مورد نظر 1121 مقاله در گام نخست استخراج شده است و در گام نهایی 37 سند وارد فرایند تحلیل نظاممند شدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات در این پژوهش از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. در این پژوهش اطمینان پذیری و تائید پذیری دادهها تائید شده است و تحلیل کیفی توسط دو کد گذار انجام شده است؛ میزان توافق ارزیابان برای تحلیلهای انجام شده 6/79 درصد بدست آمده است. نتایج تجزیه و تحلیل مضمونی بعد از دسته بندی کدهای اولیه 55 مضمون پایه را در 4 مضمون سازمان دهنده (هدف، محتوا، راهبردهای یادگیری و یاددهی و ارزشیابی شناسایی کرده است که مضمون فراگیر برنامه تربیت اقتصادی برای دانش آموزان مدارس متوسطه را شکل دادهاند. یافتههای پژوهش مؤلفه-های برنامه تربیت اقتصادی را قالب عناصر هدف (شناختی، عاطفی و مهارتی)، محتوا، راهبردهای یاددهی و یادگیری و ارزشیابی شناسایی کرده است.
محسن بیات؛ هاشم فردانش؛ جواد حاتمی؛ ابراهیم طلایی
چکیده
هدف این مطالعه بررسی تأثیر راهبردهای پیش آموزش واسکریپت در محیط یادگیری مبتنی بر استدلال ورزی همیارانه بر اکتساب مهارت تصمیم گیری، انتقال آن به داستان اخلاقی جدید و رضایت دانش آموزان بود. جامعه آماری پژوهش،کلیه دانش آموزان پایه ششم شهر نی ریز در سال تحصیلی 1399/1400 بود. سه مدرسه مهرگان، مهردانش و بهمن از طریق نمونه گیری خوشه ای انتخاب ...
بیشتر
هدف این مطالعه بررسی تأثیر راهبردهای پیش آموزش واسکریپت در محیط یادگیری مبتنی بر استدلال ورزی همیارانه بر اکتساب مهارت تصمیم گیری، انتقال آن به داستان اخلاقی جدید و رضایت دانش آموزان بود. جامعه آماری پژوهش،کلیه دانش آموزان پایه ششم شهر نی ریز در سال تحصیلی 1399/1400 بود. سه مدرسه مهرگان، مهردانش و بهمن از طریق نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. از میان هر یک از این سه مدرسه،یک کلاس پایه ششم انتخاب و به طور تصادفی در گروه های آزمایشی 1(پیش آموزش )،آزمایش 2(اسکریپت ) و آزمایشی 3(ترکیبی ) قرار داده شدند. پس از اجرای پیش آزمون،یک واحد یادگیری شش هفته ای تصمیم گیری اخلاقی-اجتمایی براساس رویکرد استدلال ورزی همیارانه و مبتنی بر داستان های اخلاقی منبعث از زندگی واقعی دانش آموزان در هر سه گروه با پشتیبانی های مختلف طراحی و اجرا شد.برای تحلیل داده های گردآوری شده از آزمون آماری تحلیل واریانس برای اندازه گیری مکرر وتحلیل واریانس یک راهه استفاده شد. نتایج نشان داد دانش آموزانی که در فرایند استدلال ورزی همیارانه ترکیبی از دو پشتیبانی پیش-آموزش واسکریپت را دریافت کرده بودند، در اکتساب مهارت تصمیم گیری،انتقال آن به داستان اخلاقی جدید و رضایت از دو شرایط دیگر عملکرد بهتری داشتند. همچنین، گروهی که قبل از استدلال ورزی همیارانه پیش-آموزش دریافت کرده بودند در اکتساب مهارت تصمیم گیری، و انتقال آن به داستان اخلاقی جدید نسبت به گروهی که اسکریپت دریافت کرده بودند عملکرد بهتری داشتند. کاربردها و پیشنهادات برای پژوهش های آینده مورد بحث قرار گرفته است.
خدیجه خنیفر؛ سعید شاه حسینی؛ محسن باقری
چکیده
چکیدهپژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر آموزش معکوس به روش چندرسانهای و آموزش معکوس به روش تصاویر ویدیویی بر یادگیری درس ریاضی دانشآموزان پایهی ششم در سال تحصیلی 96-95 صورت گرفت. روش پژوهش حاضر شبه تجربی ازنوع پیش آزمون- پس آزمون باگروه کنترل بود. برای نمونهگیری ابتدا سه مدرسه به صورت هدفمند انتخاب شدند سپس از این سه مدرسه به تصادف ...
بیشتر
چکیدهپژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر آموزش معکوس به روش چندرسانهای و آموزش معکوس به روش تصاویر ویدیویی بر یادگیری درس ریاضی دانشآموزان پایهی ششم در سال تحصیلی 96-95 صورت گرفت. روش پژوهش حاضر شبه تجربی ازنوع پیش آزمون- پس آزمون باگروه کنترل بود. برای نمونهگیری ابتدا سه مدرسه به صورت هدفمند انتخاب شدند سپس از این سه مدرسه به تصادف یک مدرسه برای آموزش معکوس به روش چندرسانهای و یک مدرسه برای آموزش معکوس به روش تصاویر ویدیویی و مدرسه دیگر برای روش سنتی به عنوان گروه گواه انتخاب شدند. در این پژوهش جهت گردآوری دادهها از پیش آزمون و پس آزمون یادگیری محقق ساخته استفاده شد. به منظور بررسی تغییرات حاصله ابتدا یک پیش آزمون از هر سه گروه گرفته شد. و پس از آن یک گروه به صورت آموزش معکوس به روش چندرسانهای و یک گروه به صورت آموزش معکوس به روش تصاویر ویدیویی و گروه گواه ه به صورت سنتی آموزش دیدند. پس از اتمام آموزش از هر سه گروه پس آزمون به عمل آمد.به منظور تحلیل آماری دادهها از آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و برای تحلیل استنباطی دادهها از آزمون کوواریانس استفاده شد که این تحلیلها به کمک نرم افزار spssانجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش معکوس چه به روش تصاویر ویدیویی و چه به روش چندرسانهای بر یادگیری درس ریاضی تاثیر معنیدار دارد و نیز بین دو روش آموزش معکوس، آموزش معکوس به روش چندرسانهای نسبت به آموزش معکوس به روش تصاویر ویدیویی بر یادگیری تاثیر معنیدار دارد.
شهرزاد صفاری؛ رضوان حکیم زاده؛ مرضیه دهقانی؛ مسعود غلامعلی لواسانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفههای آموزش مبتنی بر بازی با تاکید بر مهارتآموزی در دوره اول ابتدایی و ارائه مدل مفهومی انجام شدهاست. روش پژوهش، کیفی و متاسنتز است که به صورت فراترکیب و روش کتابخانهای با استفاده از مدل هفت مرحلهای سندلوسی و باروس(2007) گردآوری شدهاست. در این مطالعه، پس از طراحی سوال پژوهشی، جستجوی سیستماتیک بر ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفههای آموزش مبتنی بر بازی با تاکید بر مهارتآموزی در دوره اول ابتدایی و ارائه مدل مفهومی انجام شدهاست. روش پژوهش، کیفی و متاسنتز است که به صورت فراترکیب و روش کتابخانهای با استفاده از مدل هفت مرحلهای سندلوسی و باروس(2007) گردآوری شدهاست. در این مطالعه، پس از طراحی سوال پژوهشی، جستجوی سیستماتیک بر اساس کلمات کلیدی مربوط به بازی و تعاملات طی سالهای (2010-2020) در پایگاههای اطلاعاتی ایرانی و خارجی شامل مورد بررسی قرار گرفت . پس از انجام 7 مرحله از روش متاسنتز و بازبینی، تعداد 30 مقاله از بین 9472 مقاله یافت شده، 8 بعد و 19 مولفه به عنوان عناصر آموزش مبتنی بر بازی با تاکید بر مهارتآموزی قابل استناد است. بر این اساس مولفهها شامل: 1. انگیزش(توانایی دستیابی به اهداف برنامه درسی، لذت بردن از یادگیری با حس کنجکاوی)2. فردی(افزایش اعتمادبنفس، توجه به ارزشهای اخلاقی وتربیتی) 3.مهارتی(توانایی برقراری ارتباط موثر و مهارتهای اجتماعی، رشد مهارت-های زندگی)4.شناختی(رسیدن به رشد ذهنی، رشد مهارتهای حل مساله)5. یادگیری(یادگیری عملی و تجربهای) 6. خلاقیت(بستری برای آفرینش اندیشههای نو، آشنایی با تجربههای نو)7. جسمانی(تخلیه انرژی، رشد جسمی و مهارتهای حرکتی) 8. درمانی(ابراز احساسات و رفع مشکلات رفتاری،کاهش اضطراب ) میباشد.
عطیه منصوری اول؛ رضوان حسین قلی زاده؛ سمیه ابراهیمی کوشک مهدی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، توصیف و تحلیل ویژگیهای فردی و حرفهای مدیر، استراتژیهای مدیریتی و چالشهای پیش روی مدیران مدارس ابتدایی بر اساس تجارب بینالمللی مدیران موفّق میباشد. از روش پژوهش مطالعهموردی با رویکرد کیفی استفاده شد. بنابراین، چهار نفر از مدیران موفّق مدارس ابتدایی شهر مشهد به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. جهت ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، توصیف و تحلیل ویژگیهای فردی و حرفهای مدیر، استراتژیهای مدیریتی و چالشهای پیش روی مدیران مدارس ابتدایی بر اساس تجارب بینالمللی مدیران موفّق میباشد. از روش پژوهش مطالعهموردی با رویکرد کیفی استفاده شد. بنابراین، چهار نفر از مدیران موفّق مدارس ابتدایی شهر مشهد به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از روش مصاحبه نیمه ساختیافته استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل تفسیری (کدگذاری باز و محوری) انجام شد. براساس نتایج حاصل از تحلیل دادهها، مهمترین ویژگیهای فردی و حرفهای مدیران مورد مطالعه عبارتند از: ایفای نقش رهبری، روابط انسانی سازنده با کارکنان، تسلط مدیر بر امور مدرسه، خود توسعهای مدیر و کسب موفّقیّتهای اداری. همچنین، مدیران مورد مطالعه اغلب از استراتژیهای برنامهریزی و هدفگذاری، تقسیمکار، همکاری و مشارکت معلمان در امور مدرسه، ایجاد جوّ صمیمی و آرام در مدرسه، بهرهگیری از ظرفیتهای اولیا و همکاران در مدرسه، تشویق و تقدیر معلمان، نظارت و ارزیابی کار معلمان، دغدغه بهبود یادگیری دانشآموزان، بهبود آموزش از طریق یادگیری و توسعه حرفهای معلمان، مهارتهای زندگی دانشآموزان و مدیریت تعارض جهت مدیریت مدرسه بهره میگرفتند و با چالشهای مهمی مانند دغدغه تأمین منابع مالی مدرسه،حجم بالای مشغلههای اداری مدیران و حجم بالای دانشآموزان و ضعف مدیریت کلاسها نیز مواجه بودند. در مقایسه با ویژگی های بارز مدیران موفّق در تجارب بینالمللی،فقدان توجه به ماموریت، بینش و ارزشهای مدرسه، توجّه و حمایت از دانشآموز، برابری و پاسخگویی فرهنگی، مشارکت معنیدارجامعه محلّی، توجه به برنامهدرسی و بهکارگیری معلمان توانمند در نتایج به دست آمده قابل ملاحظه است.
جمال عبدالملکی؛ سیروس قنبری
چکیده
هدف پژوهش بررسی نقش رهبری خدمتگزار در عملکرد تیمی با میانجی گری انسجام تیمی بود. جامعه پژوهش کلیه معلمان مقطع متوسطه دوم استان کردستان بودند، که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و بر مبنای فرمول کوکران، نمونهای به حجم 346 معلم انتخاب شد. روش پژوهش کمی و از نوع مطالعات همبستگی و رویکرد مدل سازی معادله ساختاری کوواریانس محور بود. جهت ...
بیشتر
هدف پژوهش بررسی نقش رهبری خدمتگزار در عملکرد تیمی با میانجی گری انسجام تیمی بود. جامعه پژوهش کلیه معلمان مقطع متوسطه دوم استان کردستان بودند، که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و بر مبنای فرمول کوکران، نمونهای به حجم 346 معلم انتخاب شد. روش پژوهش کمی و از نوع مطالعات همبستگی و رویکرد مدل سازی معادله ساختاری کوواریانس محور بود. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های رهبری خدمتگزار لیدن و همکاران (2015)، انسجام تیمی پودساکف و مک کنزی (1994) و عملکرد تیمی پونته-پالاکیوس، مارتینز و پالومبو (2016) استفاده شد. پایایی و روایی پرسشنامه ها با تکنیک های آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی تأییدی بررسی شدند، جهت تحلیل دادهها از تحلیل مسیر تأییدی با استفاده از نرم افزار lisrel استفاده شد. نتایج نشان داد که رهبری خدمتگزار و انسجام تیمی اثر مثبت بر عملکرد تیمی معلمان در سطح 05/0 دارند؛ رهبری خدمتگزار به واسطه انسجام تیمی اثر مثبت و معنادار بر متغیر عملکرد تیمی معلمان در سطح 05/0 دارد؛ همچنین متغیرهای رهبری خدمتگزار و انسجام تیمی قادر به تببین 20% واریانس عملکرد تیمی معلمان بودند.
محمد حاج پیروز بخت؛ سید رسول حسینی؛ محمود صفری
چکیده
هدف از این مطالعه طراحی یک مدل آموزشی برای صنعت بیمه با رویکرد توسعه فردی در تهران بود. روش تحقیق روش اکتشافی( کیفی – کمی) با استفاده از روش تئوری زمینه ای و مدل معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی21 نفر متشکل از خبرگان حوزه برنامهریزی آموزشی در صنعت بیمه و در قسمت کمی 163 کارشناس شرکت آتیهسازان حافظ در تهران در سال 1399 بودند ...
بیشتر
هدف از این مطالعه طراحی یک مدل آموزشی برای صنعت بیمه با رویکرد توسعه فردی در تهران بود. روش تحقیق روش اکتشافی( کیفی – کمی) با استفاده از روش تئوری زمینه ای و مدل معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی21 نفر متشکل از خبرگان حوزه برنامهریزی آموزشی در صنعت بیمه و در قسمت کمی 163 کارشناس شرکت آتیهسازان حافظ در تهران در سال 1399 بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار تحقیق، مصاحبه نیمهساختاریافته و یک پرسشنامه محقق ساخته اندازهگیری الگوی آموزشی با رویکرد توسعه فردی در کارکنان بیمه میباشد. دادهها در بخش کیفی با استفاده از روش تئوری اکتشافی جمعآوری و سپس با آزمایش مدل معادلات ساختاری در نرمافزار pls تحلیل شد. نتایج نشان داد که 10 مؤلفه اساسی از جمله قابلیت نام تجاری و ارائه خدمات مطلوب از جمله خدمات آموزشی، بهبود دانش روانشناختی، آموزش مقدماتی و پیشرفته تحقیق، بهبود کیفیت فرایندهای آموزشی، راهنمایی شغلی مدون، فرهنگ یادگیری، شفافیت و کارایی فرایند اجرایی، توسعه از نظر فنی، ایجاد انگیزه در توسعه فردی مؤثر است.
علیرضا بادله؛ روح اله سمیعی
چکیده
هدف پژوهش کاربردی-توسعهای حاضر تدوین و اعتباریابی مدل سنجش بهرهوری در دانشگاه فرهنگیان بوده که ماهیت آن اکتشافی و گردآوری دادهها در آن آمیخته میباشد. در فازکیفی پژوهش، به روش نمونهگیری گلوله برفی، 15مصاحبه با اعضای هیأت علمی دانشگاه تا رسیدن به اشباع نظری صورت گرفت که در مصاحبهی نهم این مهم محقق شد. پس از انجام مصاحبهها ...
بیشتر
هدف پژوهش کاربردی-توسعهای حاضر تدوین و اعتباریابی مدل سنجش بهرهوری در دانشگاه فرهنگیان بوده که ماهیت آن اکتشافی و گردآوری دادهها در آن آمیخته میباشد. در فازکیفی پژوهش، به روش نمونهگیری گلوله برفی، 15مصاحبه با اعضای هیأت علمی دانشگاه تا رسیدن به اشباع نظری صورت گرفت که در مصاحبهی نهم این مهم محقق شد. پس از انجام مصاحبهها و بررسی تحقیقات پیشین، شاخصهای مرتبط با سنجش بهرهوری به روش تحلیلمحتوا(142) و مصاحبه با خبرگان(34) شناسایی و در نهایت با روش دلفی 138 شاخص در حوزههای "طرح، برنامه و توسعهی منابع"،"آموزش"،"پژوهش و فناوری" و "دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی" تأیید شد و براساس آن پرسشنامهای تنظیم و جهت اعتباریابی مدل بین نمونهی آماری توزیع گردید. در فازکمی، برای اعتباریابی، از مدل معادلات ساختاری استفاده شد؛ بدینترتیب که بهطورتصادفی 274 پرسشنامه طبق یافتههای بخش کیفی در اختیار مدیران، معاونین و اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان قرار گرفت و 221 پرسشنامهی عودت داده شده، ملاک تحلیل آماری برای رتبهبندی و برازش مدل سنجش بهرهوری شدند. روایی محتوایی پرسشنامهها توسط افراد خبره، روایی سازه توسط تحلیل عاملی و پایایی پرسشنامه با آزمون آلفای کرونباخ، 70/0محاسبه و همگی مورد تأیید قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که تمامی شاخصهای شناسایی شده در مدل سنجش بهرهوری، تأیید و مدل از برازش مناسبی برخوردار است.
محمد یمنی دوزی سرخابی؛ احمد محجوبیان؛ محمدحسن پرداختچی؛ غلامعلی فرجادی
چکیده
راهنمایی تحصیلی دوره دکتری نقش مهمی در موفقیت این دوره دانشگاهی دارد. اساتید راهنما در ارائه راهنمایی تحصیلی شیوهها، سلایق و باورهای مختلفی دارند. مطالعه این ویژگیها و انسجامبخشی آنها در چارچوبهایی نظری (سبکهای راهنمایی تحصیلی) رویکردی است که میتواند زمینهساز پدید آوردن فهمی عمیقتر از پدیده راهنمایی و همچنین ساخت ...
بیشتر
راهنمایی تحصیلی دوره دکتری نقش مهمی در موفقیت این دوره دانشگاهی دارد. اساتید راهنما در ارائه راهنمایی تحصیلی شیوهها، سلایق و باورهای مختلفی دارند. مطالعه این ویژگیها و انسجامبخشی آنها در چارچوبهایی نظری (سبکهای راهنمایی تحصیلی) رویکردی است که میتواند زمینهساز پدید آوردن فهمی عمیقتر از پدیده راهنمایی و همچنین ساخت ابزارهایی برای شناسایی و ارزیابی وضعیت راهنمایی تحصیلی دوره دکتری باشد. بر همین اساس در این پژوهش با استفاده از روش مرور روایتی، ادبیات حوزه آموزش عالی در منابع داخلی (25 مقاله) و خارجی (58 مقاله) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و 6 سبکشناسی برای راهنمایی تحصیلی دوره دکتری شناسایی شد که عبارتند از سبکشناسی اندرسون، گور، گاتفیلد، مینهارد و همکاران، مورفی و همکاران، و ویلکیناس. این سبکشناسیها در مقاله توصیف شده و یک مقایسه کلی نیز میان آنها صورت گرفته است. بررسی این سبکشناسیها نشان داد که ابعاد تربیتی و اخلاقی راهنمایی تحصیلی و همچنین تفاوتهای موجود میان راهنمایی گروههای تحصیلی مختلف، مهمترین موضوعات مغفول در این سبکشناسیها میباشد. به علاوه مشخص شد که عمدهی تمرکز این سبکشناسیها بر یکی از اهداف دوره دکتری (پرورش پژوهشگران) بوده و میتوان ارائه سبک شناسیهایی با تمرکز بر هدف مهم دیگر دوره دکتری (تولید علم) را نیز پیشنهاد نمود.
مرضیه آسترکی؛ مهربان هادی پیکانی (نویسنده مسئول)؛ اکبر اعتباریان
چکیده
هدف این تحقیق طراحی مدل تغییر خط مشی پذیرش دانشجوبارویکردیادگیری است که براساس روش ترکیبی(آمیخته)می باشد.روش شناسی تحقیق حاضرازحیث نتیجه،کاربردی وازحیث روش اجرا کارآمیخته؛که دردوبخش کمی وکیفی انجام گردیده وباتوجه به ماهیت واهداف پژوهش ازروش تحلیل محتوااستقرایی استفاده شده است.براین اساس دربخش کیفی جامعه آماری پژوهش راکارشناسان ...
بیشتر
هدف این تحقیق طراحی مدل تغییر خط مشی پذیرش دانشجوبارویکردیادگیری است که براساس روش ترکیبی(آمیخته)می باشد.روش شناسی تحقیق حاضرازحیث نتیجه،کاربردی وازحیث روش اجرا کارآمیخته؛که دردوبخش کمی وکیفی انجام گردیده وباتوجه به ماهیت واهداف پژوهش ازروش تحلیل محتوااستقرایی استفاده شده است.براین اساس دربخش کیفی جامعه آماری پژوهش راکارشناسان ومتخصصان آشنابافرایندتغییر خط مشی پذیرش دانشجوبارویکردیادگیری شکل داده اندکه براساس قاعده اشباع نظری وازطریق نمونه گیری هدفمندوباتکنیک گلوله برفی با12نفرازایشان مصاحبه انجام گردید. دربخش کمی، جامعه آماری مشتمل براعضاءهئیت علمی دانشگاه لرستان ودانشگاه علوم پزشکی لرستان می باشدکه حجم نمونه برای این بخش براساس جدول مورگان229نفربرآوردشده که ازروش نمونه گیری ساده برای انتخاب آنان استفاده شد.برای جمع آوری داده های کیفی ازروش مصاحبه نیمه ساختاریافته وبرای داده های کمی ازپرسشنامه محقق ساخته استفاده شد.تجزیه وتحلیل مصاحبه هابراساس روش تحلیل محتوای استقرایی ودربخش کمیبرای تجزیه وتحلیل داده ها ازتکنیک مدل یابی معادلات ساختاری بااستفاده ازنرم افزارهای spss22وsmart plsاستفادهشده است.نتایج بدست آمده نشان می دهدکه ابعادیادگیری(درون زا وبرون زا)برخط مشی پذیرش دانشجوتاثیرداشته وبایدموردتوجه قرارگیرد.