مسعود صفاییمقدم
چکیده
بررسی رابطه اخلاق با عقلانیت برای دست اندرکاران آموزش و پرورش و بخصوص آموزش و پرورش اخلاقی حائز اهمیت ویژه است. بر همین اساس لازم است نظریههای اخلاقی با رجوع به معیار عقلانیت مورد ارزیابی قرار گیرند، زیرا فقط آن دسته از نظریههای اخلاقی میتوانند مبنایی برای آموزش ...
بیشتر
بررسی رابطه اخلاق با عقلانیت برای دست اندرکاران آموزش و پرورش و بخصوص آموزش و پرورش اخلاقی حائز اهمیت ویژه است. بر همین اساس لازم است نظریههای اخلاقی با رجوع به معیار عقلانیت مورد ارزیابی قرار گیرند، زیرا فقط آن دسته از نظریههای اخلاقی میتوانند مبنایی برای آموزش و پرورش اخلاقی دانسته شوند که اخلاق را امری عقلانی دانسته و گزارههای اخلاقی را واجد بار شناختی بدانند. در این نوشتار نظریه خودگرایی اخلاقی براساس معیار عقلانیت بررسی شده و با توضیح و تبیین تردیدها و ایرادهایی که در مورد عقلانی دانستن نظریههای خودگرا مطرح هستند، با بیان توجیهاتی منطقی در خصوص دفاع از عقلانیت این نظریه پیشنهادهایی برای رفع مشکلات و تردیدهای مطرح شده ارائه میگردد و نهایتاً با طرح قرائتی از خودگرایی اخلاقی که نه در مقابل نوعگرایی بلکه مصداقی از آن است از عقلانیت نظریه خودگرایی اخلاقی حمایت میشود. براین اساس، این نظریه اخلاقی میتواند مبنایی برای ساخت نظریهها در باب آموزش و پرورش اخلاقی به حساب آید.
حسین سپاسی
چکیده
مطالعه مسائل اندازهگیری به منظور پیدا کردن راه حلهایی برای آنها در روانشناسی و تعلیم و تربیت نظریهای به نام نظریه آزمون سازی را به وجود آورده است. هدف هر نظریه آزمون سازی کمک به دست اندرکاران این فن است تا آنها را از مدلهای منطقی و ریاضی که زیربنای ساخت آزمونهای ...
بیشتر
مطالعه مسائل اندازهگیری به منظور پیدا کردن راه حلهایی برای آنها در روانشناسی و تعلیم و تربیت نظریهای به نام نظریه آزمون سازی را به وجود آورده است. هدف هر نظریه آزمون سازی کمک به دست اندرکاران این فن است تا آنها را از مدلهای منطقی و ریاضی که زیربنای ساخت آزمونهای روانی و تربیتی را تشکیل میدهند آگاه سازد. در این مطالعه تحلیلی مفاهیم و مفروضههای دو نظریه مهم در ساخت آزمونهای روانی و تربیتی مورد بررسی قرار گرفت. نظریه کلاسیک آزمون که میتوان پیدایش آن را به چارلز اسپیرمن روانشناس انگلیسی نسبت داد و امروز از آن به عنوان یک نظریه قدیمی در آزمون سازی یاد میشود، عمدتاً بر سه مفروضه اساسی نمره مشاهده شده، نمره واقعی، و نمره خطا استوار است. این نظریه تاکنون مبنای اندازهگیری ویژگیهای رفتاری مورد استفاده بسیاری از متخصصان آزمون سازی قرار گرفته است. محدودیتهائی که اخیراً در این نظریه مشاهده شد موجب گردید تا نظریه دیگری توسط روانسنجانی چون لردونویک (1968)، همبلتون و همکاران (1993)، وانگهارد (1994) ارایه گردد. نظریه سؤال- پاسخ تأثیر مهمی در ساخت آزمونهای روانی و تربیتی داشته است. بر پایه مبانی نظری، این نظریه نشان داده است که هم در پاسخگوئی به سؤالات آزمون سازی و هم ارایه راهکارهای مناسب بر نظریه کلاسیک آزمون برتری دارد. در این مقاله مفروضههای دو نظریه قدیم و جدید و تفاوتهای موجود در مدلهای ریاضی آنها ارایه میشود. درباره شاخصهائی که این دو نظریه برای برآورد پارامترهای سؤالهای آزمونهای روانی و تربیتی استفاده میکنند بحث خواهد شد. علاوه بر این، مزایا و محدودیتهایی که هر یک از دو نظریه در ساخت آزمونهای روانی و تربیتی دارند بررسی میشود. در پایان، به تفاوتها و تشابهات بین دو نظریه و شیوههایی که آزمونها بر اساس این تفاوتها و تشابهات ساخته میشود اشاره خواهد گردید.
حسین الهامپور؛ محمدجعفر پاکسرشت
چکیده
انجام این پژوهش برای تحقق دو هدف صورت گرفته است: 1) شناسایی الگوی گذران اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه شهید چمران، و 2) بررسی نحوه گذران این اوقات با توجه به عواملی همچون جنسیت، وضعیت اجتماعی- اقتصادی، گروه آموزشی، عملکرد تحصیلی، سکونت در خوابگاه، و محل تولد. جامعه ...
بیشتر
انجام این پژوهش برای تحقق دو هدف صورت گرفته است: 1) شناسایی الگوی گذران اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه شهید چمران، و 2) بررسی نحوه گذران این اوقات با توجه به عواملی همچون جنسیت، وضعیت اجتماعی- اقتصادی، گروه آموزشی، عملکرد تحصیلی، سکونت در خوابگاه، و محل تولد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان ورودی سال 1378 تشکیل میدهد که از بین آنها یک نمونه 641 نفری به صورت تصادفی انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که ضمن نظرخواهی از دانشجویان و پس از اجرای آزمایشی آن روی 60 نفر و انجام اصلاحات لازم تدوین شد. دادههای پژوهش اطلاعات مفصلی را درباره انواع و اقسام فعالیتهائی که دانشجویان در اوقات فراغت خود نسبت به انجام آنها علاقمند یا عملاً انجام میدهند نشان میدهد. دامنه این فعالیتها از انواع فعالیتهای ورزشی گرفته تا تماشای تلویزیون، مطالعه کتب غیر درسی و... گسترده است. از نظر جنسیتی تفاوتهای معنیداری بین علایق پسران و دختران و نوع و مخصوصاً مدت زمان پرداختن به این فعالیتها دیده میشود. وضعیتهای اجتماعی سهگانه (بالا، متوسط، پائین) نیز تفاوتهایی را نشان میدهد. این موضوع درباره گروه آموزشی، عملکرد تحصیلی، و محل سکونت نیز صدق میکند. دختران دانشجو چه از لحاظ وجود امکانات لازم و چه از لحاظ دسترسی به آنها نسبت به پسران محدودیت بیشتری دارند. با توجه به نتایج تحقیق پیشنهادهایی برای بهبود امکانات و وسایل اوقات فراغت ارایه شده است.
کیومرث بشلیده؛ غلامحسین مکتبی؛ منوچهر تقیپور؛ حسین شکرکن
چکیده
پژوهش حاضر در صدد بررسی عوامل مؤثر درون مدرسهای در جذب دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای استان خوزستان به نماز است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان روزانه پایههای اول، دوم و سوم مقطع متوسطه مدارس دولتی سراسر استان خوزستان است، که در سال تحصیلی 78-77 به تحصیل ...
بیشتر
پژوهش حاضر در صدد بررسی عوامل مؤثر درون مدرسهای در جذب دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای استان خوزستان به نماز است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان روزانه پایههای اول، دوم و سوم مقطع متوسطه مدارس دولتی سراسر استان خوزستان است، که در سال تحصیلی 78-77 به تحصیل اشتغال داشتهاند. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 1062 دانشآموز دختر و پسر پایههای سهگانه مقطع متوسطه است که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای در چند مرحله انتخاب شدند. ابزار پژوهش مشتمل بر الف- تهیه مقدماتی پرسشنامه عوامل مؤثردرون مدرسهای جذب دانشآموزان به نماز (70 مادهای). ب- تهیه پرسشنامه اصلی با روش تحلیل عوامل از کل نمونه پژوهش (31 مادهای). ج- تهیه پرسشنامه جذب به نماز ویژه دختران (52 مادهای). د- تهیه پرسشنامه جذب به نماز ویژه پسران (38 مادهای). نتایج حاصل از تحلیل عوامل بر کل نمونه پژوهش منجر به استخراج دو عامل قوی با محتوای تبلیغی-تشویقی (18 ماده) و حسن روابط انسانی- آموزشی با فراگیر (13 ماده)، تبلیغی- آموزشی (10 ماده) و حسن روابط انسانی- آموزشی (10 ماده) را نشان میدهد و برای دانشآموزان دختر، تحلیل عامل تفکیکی مبین سه عمال قابل حصول با ماهیت تبلیغی- مشارکتی (29 ماده) یادگیری مشاهدهای (12 ماده) و حسن روابط آموزشی- انسانی با دانشآموزان (11 ماده) است. ضریب همسانی درونی با روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه کلی، پرسشنامه ویژه پسران و پرسشنامه دختران به ترتیب برابر با 90/0، 90/0 و 89/0 میباشد که این ضرایب از نظر منطق پژوهش رضایتبخش میباشند.
محمدرضا داورپناه
چکیده
در این پژوهش با استفاده از روش کتابسنجی وضعیت کلی کتابهای مترجم بر اساس متغیرهایی نظیر: موضوع، زبان، نویسنده، کشور محل نشر، نوع فعالیت و جنسیت مترجمان و فعالیت ناشران داخلی در حوزههای علوم انسانی و اجتماعی در سطح کشور به تصویر کشیده شده است. همچنین سمت و سوی دانش ...
بیشتر
در این پژوهش با استفاده از روش کتابسنجی وضعیت کلی کتابهای مترجم بر اساس متغیرهایی نظیر: موضوع، زبان، نویسنده، کشور محل نشر، نوع فعالیت و جنسیت مترجمان و فعالیت ناشران داخلی در حوزههای علوم انسانی و اجتماعی در سطح کشور به تصویر کشیده شده است. همچنین سمت و سوی دانش انتقال یافته، میزان حضور علمی کشورهای مختلف در ایران و رابطه زمینههای موضوعی کتابهای ترجمه شده با متغیرهایی نظیر زبان و کشور در حوزههای مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان دهنده آن است که بیشترین کتابهای ترجمه شده به سه حوزه موضوعی فلسفه و دین، علوم اجتماعی و تاریخ اختصاص دارد. حدود 71 درصد از کتابها از زبان انگلیسی ترجمه شدهاند. دو کشور آمریکا و انگلستان به میزان 03/69 درصد در عرصه کتابهای ترجمه شده حوزه علوم انسانی و اجتماعی حضور داشتهاند.
سیدمهدی سجادی
چکیده
یکی از تحولات دوران معاصر که اثرات شگرفی را در عرصههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به جای گذاشته و میگذارد، مسأله جهانی شدن است. جهانی شدن با ابعادی که دارد (اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی) بر تمامی عرصهها از جمله تعلیم و تربیت نیز اثرات فراوانی (اثرات مثبت و منفی) به جای ...
بیشتر
یکی از تحولات دوران معاصر که اثرات شگرفی را در عرصههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به جای گذاشته و میگذارد، مسأله جهانی شدن است. جهانی شدن با ابعادی که دارد (اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی) بر تمامی عرصهها از جمله تعلیم و تربیت نیز اثرات فراوانی (اثرات مثبت و منفی) به جای میگذارد. امروزه یکی از نمادهای تأثیر پدیده جهانی شدن بر تعلیم و تربیت، یادگیری جهانی و تغییر پارادایم تعلیم و تربیت است. به عبارت دیگر، تأثیر جهانی شدن بر نظام آموزشی، به معنی دگرگونی در پارادایم یادگیری و تعلیم و تربیت است. این مقاله در پی پاسخ به چند سؤال اساسی در مورد تأثیر جهانی شدن بر مؤلفههای اساسی تعلیم و تربیت است؛ از جمله چه نسبتی بین جهانی شدن و تعلیم و تربیت وجود دارد؟ تحولات در اهداف تعلیم و تربیت ناشی از تأثیر جهانی شدن، کدامند؟ برنامه درسی و محتوای تعلیم و تربیت و یادگیری چه تغییراتی مییابند؟ وجوه چالش برانگیز تأثیرات جهانی شدن برای مؤلفههای تعلیم و تربیت (اهداف، محتوی، ساختار) چگونه است؟ البته در این مقاله به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر، بررسی مختصر تاریخچه ظهور جهانی شدن و ابعاد آن نیز مورد توجه قرار گرفته است.
منیجه شهنیییلاق؛ جهانگیر کرمی؛ حسین شکرکن؛ مهناز مهرابیزاده هنرمند
چکیده
ناتوانی یادگیری نوشتن یکی از اختلالات یادگیری بخصوص است که به درک یا استفاده از زبان نوشتاری مربوط میشود. برای تشخیص این اختلال باید مهارتهای نوشتن کودک به طور قابل توجهی زیر سن تقویمی، هوش و عملکرد تحصیلی وی باشد. این اصطلاح اصولاً افرادی را که به واسطه معلولیتهای ...
بیشتر
ناتوانی یادگیری نوشتن یکی از اختلالات یادگیری بخصوص است که به درک یا استفاده از زبان نوشتاری مربوط میشود. برای تشخیص این اختلال باید مهارتهای نوشتن کودک به طور قابل توجهی زیر سن تقویمی، هوش و عملکرد تحصیلی وی باشد. این اصطلاح اصولاً افرادی را که به واسطه معلولیتهای دیداری، شنیداری یا حرکتی، همچنین عقب ماندگی ذهنی یا محرومیتهای محیطی، فرهنگی یا اقتصادی به مشکلات یادگیری دچار شدهاند، شامل نمیشود. این پژوهش با هدف بررسی همهگیرشناسی ناتوانی یادگیری املاء در بین دانشآموزان دوره ابتدائی و بررسی تأثیر روش ترمیمی چند حسی در کاهش این ناتوانی انجام پذیرفته است. در این پژوهش روش آزمایشی میدانی به کار رفته است که در آن از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروههای آزمایشی، گواه و گواه بهنجار استفاده شده است. نمونه مربوط به همهگیرشناسی 160 کلاس (شامل 4000 دانشآموز پسر و دختر) دبستانهای اهواز بود که به صورت نمونهگیری مرحلهای انتخاب شدند. همچنین 180 دانشآموز به طور تصادفی ساده برای آزمون فرضیهها گزینش شدند. برای جمع آوری دادهها از آزمونهای تشخیصی اختلال املاء، ماتریسهای پیشرونده ریون، آزمون املاء و بررسی پرونده تحصیلی دانشآموز استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که میزان همهگیرشناسی ناتوانی یادگیری املاء 7 درصد است. میزان همهگیرشناسی ناتوانی یادگیری املاء در دانشآموزان پسر نسبت به دختر (6/7 درصد در مقابل 4/6 درصد) بیشتر است. نتایج حاصل از اجرای آزمایش روش ترمیمی چند حسی نشان داد که استفاده از این روش به صورت معنیداری باعث کاهش اختلال املاء میگردد و پس از یک ماه پیگیری نتایج حاصل از مداخله نسبتاً پایدار بودند.
زهیر حیاتی؛ زهرا شریفپور
چکیده
هدف این مقاله بررسی میزان استفاده از اینترنت در دانشگاههای خلیج فارس و علوم پزشکی بوشهر با توجه به متغیرهائی مانند جنسیت، سابقه تدریس، درجه و مرتبه علمی میباشد. بررسی عوامل مذکور میتواند شاخصهائی را در اختیار مدیران دو دانشگاه قرار دهد تا با توجه به آنها ابزار و شرایطی را فراهم ...
بیشتر
هدف این مقاله بررسی میزان استفاده از اینترنت در دانشگاههای خلیج فارس و علوم پزشکی بوشهر با توجه به متغیرهائی مانند جنسیت، سابقه تدریس، درجه و مرتبه علمی میباشد. بررسی عوامل مذکور میتواند شاخصهائی را در اختیار مدیران دو دانشگاه قرار دهد تا با توجه به آنها ابزار و شرایطی را فراهم نمایند تا از سرمایه گذاریها و تلاشهای به عمل آمده در زیر ساختهای اطلاعاتی بهتر استفاده شود. برای انجام این بررسی 4 سؤال که جنبههای مختلف تحقیق را در برداشتند مطرح گردید. برای پاسخ به سؤالات از روش تحقیق پیمایشی از پرسشنامه استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که به جز تفاوت موجود در میزان استفاده زنان و مردان عضو هیأت علمی از اینترنت در دانشگاه خلیج فارس در بقیه موارد تفاوتی میان میزان استفاده با توجه به متغیرهای مورد نظر در دو دانشگاه وجود ندارد. نتیجه کلی حاکی از آن است که میزان استفاده از اینترنت در هر دو دانشگاه با توجه به مدت زمانی که به این کار اختصاص داده میشود و دفعات استفاده پائین است ولی تمایل به افزایش میزان استفاده در میان اعضای هیأت علمی بالا میباشد.