دوره 30 (1402)
دوره 29 (1401)
دوره 28 (1400)
دوره 27 (1399)
دوره 26 (1398)
دوره 25 (1397)
دوره 24 (1396)
دوره 23 (1395)
دوره 22 (1394)
دوره 21 (1393)
دوره 20 (1392)
دوره 19 (1391)
دوره 18 (1390)
دوره 17 (1389)
دوره 16 (1388)
دوره 15 (1387)
دوره 14 (1386)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1378)
دوره 5 (1377)
دوره 4 (1376)
دوره 3 (1375)
دوره 2 (1374)
دوره 1 (1373)
بررسی‌ نظریه "خودگرایی‌ اخلاقی‌" براساس‌ معیار عقلانیت‌: بحثی‌ در فلسفه آموزش‌ و پرورش‌ اخلاقی‌

مسعود صفایی‌مقدم

دوره 10، شماره 3 ، اسفند 1382، صفحه 1-16

https://doi.org/10.22055/edus.2004.16015

چکیده
     بررسی‌ رابطه‌ اخلاق‌ با عقلانیت‌ برای‌ دست‌ اندرکاران‌ آموزش‌ و پرورش‌ و بخصوص‌ آموزش‌ و پرورش‌ اخلاقی‌ حائز اهمیت‌ ویژه‌ است‌. بر همین‌ اساس‌ لازم‌ است‌ نظریه‌های‌ اخلاقی‌ با رجوع‌ به‌ معیار عقلانیت‌ مورد ارزیابی‌ قرار گیرند، زیرا فقط‌ آن‌ دسته‌ از نظریه‌های‌ اخلاقی‌ می‌توانند مبنایی‌ برای‌ آموزش‌ ...  بیشتر

مقایسه‌ مفاهیم‌ و مفروضه‌های‌ نظریه‌ کلاسیک‌ و نظریه‌ جدید سؤال‌- پاسخ‌ در ساخت‌ آزمونهای‌ روانی‌ و تربیتی‌

حسین‌ سپاسی

دوره 10، شماره 3 ، اسفند 1382، صفحه 17-38

https://doi.org/10.22055/edus.2004.16016

چکیده
     مطالعه مسائل‌ اندازه‌گیری‌ به‌ منظور پیدا کردن‌ راه‌ حلهایی‌ برای‌ آنها در روانشناسی‌ و تعلیم‌ و تربیت‌ نظریه‌ای‌ به‌ نام‌ نظریه‌ آزمون‌ سازی‌ را به‌ وجود آورده‌ است‌. هدف‌ هر نظریه‌ آزمون‌ سازی‌ کمک‌ به‌ دست‌ اندرکاران‌ این‌ فن‌ است‌ تا آنها را از مدلهای‌ منطقی‌ و ریاضی‌ که‌ زیربنای‌ ساخت‌ آزمونهای‌ ...  بیشتر

بررسی‌ الگوی‌ گذران‌ اوقات‌ فراغت‌ دانشجویان‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌

حسین‌ الهام‌پور؛ محمدجعفر پاک‌سرشت‌

دوره 10، شماره 3 ، اسفند 1382، صفحه 39-62

https://doi.org/10.22055/edus.2004.16017

چکیده
     انجام‌ این‌ پژوهش‌ برای‌ تحقق‌ دو هدف‌ صورت‌ گرفته‌ است‌: 1) شناسایی‌ الگوی‌ گذران‌ اوقات‌ فراغت‌ دانشجویان‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌، و 2) بررسی‌ نحوه‌ گذران‌ این‌ اوقات‌ با توجه‌ به‌ عواملی‌ همچون‌ جنسیت‌، وضعیت‌ اجتماعی‌- اقتصادی‌، گروه‌ آموزشی‌، عملکرد تحصیلی‌، سکونت‌ در خوابگاه‌، و محل‌ تولد. جامعه‌ ...  بیشتر

بررسی‌ عوامل‌ مؤثر درون‌ مدرسه‌ای‌ جذب‌ دانش‌آموزان‌ مقطع‌ متوسطه‌ استان‌ خوزستان‌ به‌ نماز

کیومرث‌ بشلیده؛ غلامحسین‌ مکتبی‌؛ منوچهر تقی‌پور؛ حسین‌ شکرکن‌

دوره 10، شماره 3 ، اسفند 1382، صفحه 63-90

https://doi.org/10.22055/edus.2004.16018

چکیده
     پژوهش‌ حاضر در صدد بررسی‌ عوامل‌ مؤثر درون‌ مدرسه‌ای‌ در جذب‌ دانش‌آموزان‌ دختر و پسر دبیرستانهای‌ استان‌ خوزستان‌ به‌ نماز است‌. جامعه‌ آماری‌ پژوهش‌ شامل‌ کلیه‌ دانش‌آموزان‌ روزانه پایه‌های‌ اول‌، دوم‌ و سوم‌ مقطع‌ متوسطه مدارس‌ دولتی‌ سراسر استان‌ خوزستان‌ است‌، که‌ در سال‌ تحصیلی‌ 78-77 به‌ تحصیل‌ ...  بیشتر

سیر موضوعی‌ و وضعیت‌ کتابهای‌ ترجمه‌ شده‌ در حوزه‌های‌ علوم‌ انسانی‌ و اجتماعی‌ پس‌ از انقلاب‌ اسلامی‌ ایران‌

محمدرضا داورپناه

دوره 10، شماره 3 ، اسفند 1382، صفحه 91-112

https://doi.org/10.22055/edus.2004.16019

چکیده
     در این‌ پژوهش‌ با استفاده‌ از روش‌ کتابسنجی‌ وضعیت‌ کلی‌ کتابهای‌ مترجم‌ بر اساس‌ متغیرهایی‌ نظیر: موضوع‌، زبان‌، نویسنده‌، کشور محل‌ نشر، نوع‌ فعالیت‌ و جنسیت‌ مترجمان‌ و فعالیت‌ ناشران‌ داخلی‌ در حوزه‌های‌ علوم‌ انسانی‌ و اجتماعی‌ در سطح‌ کشور به‌ تصویر کشیده‌ شده‌ است‌. همچنین‌ سمت‌ و سوی‌ دانش‌ ...  بیشتر

جهانی‌ شدن‌ و پیامدهای‌ چالش‌ برانگیز آن‌ برای‌ تعلیم‌ و تربیت‌

سیدمهدی‌ سجادی

دوره 10، شماره 3 ، اسفند 1382، صفحه 113-128

https://doi.org/10.22055/edus.2004.16020

چکیده
     یکی‌ از تحولات‌ دوران‌ معاصر که‌ اثرات‌ شگرفی‌ را در عرصه‌های‌ اقتصادی‌، اجتماعی‌ و فرهنگی‌ به‌ جای‌ گذاشته‌ و می‌گذارد، مسأله‌ جهانی‌ شدن‌ است‌. جهانی‌ شدن‌ با ابعادی‌ که‌ دارد (اجتماعی‌، فرهنگی‌ و اقتصادی‌) بر تمامی‌ عرصه‌ها از جمله‌ تعلیم‌ و تربیت‌ نیز اثرات‌ فراوانی‌ (اثرات‌ مثبت‌ و منفی‌) به‌ جای‌ ...  بیشتر

بررسی‌ همه‌گیرشناسی‌ ناتوانی‌ یادگیری‌ املاء در دانش‌آموزان‌ دختر و پسر دوره‌ ابتدائی‌ شهر اهواز و اثر درمان‌ چندحسی‌ در کاهش‌ ناتوانی‌ یادگیری‌ املاء در آنان‌

منیجه‌ شهنی‌ییلاق؛ جهانگیر کرمی؛ حسین‌ شکرکن‌؛ مهناز مهرابی‌زاده‌ هنرمند

دوره 10، شماره 3 ، اسفند 1382، صفحه 129-144

https://doi.org/10.22055/edus.2004.16021

چکیده
     ناتوانی‌ یادگیری‌ نوشتن‌ یکی‌ از اختلالات‌ یادگیری‌ بخصوص‌ است‌ که‌ به‌ درک‌ یا استفاده‌ از زبان‌ نوشتاری‌ مربوط‌ می‌شود. برای‌ تشخیص‌ این‌ اختلال‌ باید مهارتهای‌ نوشتن‌ کودک‌ به‌ طور قابل‌ توجهی‌ زیر سن‌ تقویمی‌، هوش‌ و عملکرد تحصیلی‌ وی‌ باشد. این‌ اصطلاح‌ اصولاً افرادی‌ را که‌ به‌ واسطه معلولیتهای‌ ...  بیشتر

بررسی‌ میزان‌ استفاده‌ اعضای‌ هیأت‌ علمی‌ دانشگاههای‌ خلیج‌ فارس‌ و علوم‌ پزشکی‌ بوشهر از اینترنت‌ با توجه‌ به‌ عواملی‌ مانند، جنس‌، سابقه‌ تدریس‌، درجه‌ و مرتبه‌ علمی‌

زهیر حیاتی‌؛ زهرا شریف‌پور

دوره 10، شماره 3 ، اسفند 1382، صفحه 145-166

https://doi.org/10.22055/edus.2004.16022

چکیده
     هدف‌ این‌ مقاله‌ بررسی‌ میزان‌ استفاده‌ از اینترنت‌ در دانشگاههای‌ خلیج‌ فارس‌ و علوم‌ پزشکی‌ بوشهر با توجه‌ به‌ متغیرهائی‌ مانند جنسیت‌، سابقه‌ تدریس‌، درجه‌ و مرتبه‌ علمی‌ می‌باشد. بررسی‌ عوامل‌ مذکور می‌تواند شاخصهائی‌ را در اختیار مدیران‌ دو دانشگاه‌ قرار دهد تا با توجه‌ به‌ آنها ابزار و شرایطی‌ را فراهم‌ ...  بیشتر