پروانه ولوی؛ مسعود صفائیمقدم؛ محمدجعفر پاکسرشت
چکیده
هدف این مقاله بررسی و شناخت اصالت نفع و استخراج دلالتهای تربیتی و مضامین اخلاقی آن در آموزش و پرورش میباشد و روش تحقیق آن از نوع تحلیلی است. نظریه اخلاقی معطوف به نتیجه دارای دو نظریه جزئیتر به نام اصالت نفع و خودگرائی است. از یک طرف اصالت نفع بر خلاف خودگرایی ...
بیشتر
هدف این مقاله بررسی و شناخت اصالت نفع و استخراج دلالتهای تربیتی و مضامین اخلاقی آن در آموزش و پرورش میباشد و روش تحقیق آن از نوع تحلیلی است. نظریه اخلاقی معطوف به نتیجه دارای دو نظریه جزئیتر به نام اصالت نفع و خودگرائی است. از یک طرف اصالت نفع بر خلاف خودگرایی برای سعادت دیگران اهمیت زیادی قائل است و از طرف دیگر بر خلاف نظریه اخلاقی غیرمعطوف به نتیجه بر افزایش میزان خوبی تأکید میکند. بر پایه اصالت نفع، اعمال و قوانین درست آنهائی هستند که خیر همگانی را افزایش میدهند و موجب افزایش سعادت و لذت میشوند. این مکتب مانند برخی مکاتب دیگر قائل به هدف غائی و نهائی برای انسان است. هدف مکتب اصالت نفع عبارت از دستیابی انسان به سعادت است و در این راستا رعایت برخی از اصول اخلاقی از جمله رعایت حقوق دیگران، نوعدوستی، ایثار و فداکاری، راستگوئی و درستکاری را مدنظر قرار میدهد. از اصول تربیتی اصالت نفع میتوان از اصل اجتماعی بودن انسان، اصل دموکراسی، اصل شمول تعلیم و تربیت و اصل تمرکززدائی نام برد. به علاوه، حس اجتماعی، احساس مسئولیت، رعایت حقوق دیگران، نوع دوستی، عدالت و مساوات، وفای به عهد، راستگوئی و درستکاری، ایثار و فداکاری و آزادی فردی را میتوان از جمله مضامین اصالت نفع در آموزش و پرورش به شمار آورد.
عبدالکاظم نیسی؛ بهمن نجاریان؛ محمد شیخیانی
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه اثرات یادگیری مشارکتی و آموزش سنتی بر عملکرد تحصیلی، یادداری مطالب، انگیزه پیشرفت و خودپنداره دانشآموزان دوره متوسطه میباشد. روش تحقیق در این مطالعه از نوع آزمایشی دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون با مرحله پیگیری است. جامعه آماری شامل دانشآموزان ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه اثرات یادگیری مشارکتی و آموزش سنتی بر عملکرد تحصیلی، یادداری مطالب، انگیزه پیشرفت و خودپنداره دانشآموزان دوره متوسطه میباشد. روش تحقیق در این مطالعه از نوع آزمایشی دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون با مرحله پیگیری است. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر سال دوم متوسطه نظری شهر بوشهر در سال تحصیلی 81-82 میباشد که تعداد 77 نفر از آنها به عنوان نمونه به روش تصادفی انتخاب گردیدند. 41 نفر از افراد نمونه به عنوان گروه آزمایشی برای یادگیری مشارکتی و 36 نفر به عنوان گروه گواه برای آموزش سنتی به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار بکار رفته در این پژوهش شامل مقیاس خودپنداره راجرز، مقیاس انگیزه پیشرفت، پرسشنامه توصیف خود گیزلی و آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی بر اساس مطالب درس بینش اسلامی میباشند. آزمودنیها در سه مرحله پیش آزمون، پس ازمون و پیگیری چهل و پنج روزه جهت پاسخگوئی به آزمونها مشارکت نمودند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تی تست و تجزیه تحلیل واریانس استفاده گردید. نتایج نشان دادند که عملکرد تحصیلی، انگیزه پیشرفت و خودپنداره گروه آزمایشی که با شیوه یادگیری مشارکتی آموزش دیده بودند نسبت به گروه گواه که با شیوه سنتی آموزش دیده بودند بیشتر است و تفاوت بین آنها از لحاظ آماری معنیدار است. همچنین، نتایج نشان دادند که اثرات آموزش مشارکتی در یادداری مطالب در مرحله پیگیری معنیدار بود. به عبارت دیگر آموزش به شیوه یادگیری مشارکتی نسبت به آموزش سنتی باعث افزایش عملکرد تحصیلی، خودپنداره و انگیزه پیشرفت دانشآموزان گردیده است.
سیما شهیم
چکیده
هدف از اجرای این پژوهش تعیین روائی مقیاس روش درجهبندی مهارت اجتماعی برای کودکان پیش دبستانی در شهر شیراز بود. برای این منظور 304 کودک دختر و پسر 3 تا 5/6 ساله توسط والدین و معلمان با استفاده از فرم ویژه کودکان پیش دبستانی مقیاس SSRS ارزیابی شدند. به منظور بررسی روائی مقیاس از همبستگی ...
بیشتر
هدف از اجرای این پژوهش تعیین روائی مقیاس روش درجهبندی مهارت اجتماعی برای کودکان پیش دبستانی در شهر شیراز بود. برای این منظور 304 کودک دختر و پسر 3 تا 5/6 ساله توسط والدین و معلمان با استفاده از فرم ویژه کودکان پیش دبستانی مقیاس SSRS ارزیابی شدند. به منظور بررسی روائی مقیاس از همبستگی نمرهها با پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی و تحلیل عوامل با مؤلفههای اصلی و سپس چرخش ابلیمن برای بخشهای مشکلات رفتاری و مهارتهای اجتماعی استفاده شد. تحلیل عوامل در بخش مهارتهای اجتماعی در دو فرم والدین و معلمان منجر به استخراج عوامل مشابه مقیاس اصلی گردید. لیکن در بخش مشکلات رفتاری فرم ویژه معلمان تنها دو عامل رفتارهای درونزا و برونزا استخراج شد و عامل سوم (پرتحرکی) استخراج نگردید. پایائی مقیاس با استفاده از چند روش محاسبه شد و مطلوب بود.
مهناز مهرابیزاده هنرمند؛ سیدموسی گلستانه؛ منیجه شهنی ییلاق
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه متغیرهای اثربخشی جمعی معلمان، ویژگیهای معلم، عملکرد قبلی ریاضیات، وضعیت اجتماعی- اقتصادی، جنسیت و قومیت دانشآموز به صورت مستقیم و غیرمستقیم با عملکرد بعدی ریاضیات دانشآموزان دختر و پسر پایه چهارم مقطع ابتدایی اهواز میباشد. نمونه مورد بررسی 150 ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه متغیرهای اثربخشی جمعی معلمان، ویژگیهای معلم، عملکرد قبلی ریاضیات، وضعیت اجتماعی- اقتصادی، جنسیت و قومیت دانشآموز به صورت مستقیم و غیرمستقیم با عملکرد بعدی ریاضیات دانشآموزان دختر و پسر پایه چهارم مقطع ابتدایی اهواز میباشد. نمونه مورد بررسی 150 دانشآموز دختر و 150 دانشآموز پسر بودند که با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. همچنین نمونه معلمان شامل 100 نفر معلم کلاس چهارم و 300 نفر معلم از کل پایهها به طور تصادفی انتخاب گردیدند. دانشآموزان پرسشنامه ویژگیهای فردی و معلمان پرسشنامه ویژگیهای معلم و مقیاس اثربخشی جمعی معلم را تکمیل نمودند. نتایج تحقیق نشان داد که مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم وضعیت اجتماعی- اقتصادی قبلی ریاضیات و اثربخشی جمعی با عملکرد بعدی ریاضیات رابطه معنیداری دارند. اما مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم جنسیت و قومیت با عملکرد بعدی ریاضیات رابطه معنیداری ندارند. افزون بر این، مسیر مستقیم ویژگیهای معلم با عملکرد بعدی ریاضیات معنیدار نبود، ولی مسیر مستقیم ویژگیهای معلم با اثربخشی جمعی معنیدار بود. در مجموع برای بررسی مدل برازنده بین متغیرها بر اساس یافتههای پژوهشی، سه مدل مورد آزمایش قرار گرفت.
عبدالرسول جوکار؛ امراله عفتنژاد
چکیده
این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی از فنآوریهای اطلاعاتی موجود در کتابخانهها و مراکز رایانه دانشگاه شیراز را مورد مطالعه قرار میدهد. یافتههای پژوهش بر استفاده بالای پاسخگویان از فنآوری رایانه و اینترنت دلالت دارد و میزان استفاده ...
بیشتر
این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی از فنآوریهای اطلاعاتی موجود در کتابخانهها و مراکز رایانه دانشگاه شیراز را مورد مطالعه قرار میدهد. یافتههای پژوهش بر استفاده بالای پاسخگویان از فنآوری رایانه و اینترنت دلالت دارد و میزان استفاده از نرم افزارهای کتابخانهای و لوح فشرده نوری در میان پاسخ گویان ضعیف میباشد. پاسخ گویان به میزان بالایی از فنآوریهای اطلاعاتی در امر آموزش، انجام فعالیت پژوهشی پایان نامه و تألیف و ترجمه مقاله استفاده کردهاند ولی استفاده از فنآوریهای اطلاعاتی در برخی از فعالیتهای پژوهشی نظیر شرکت در سمینار داخلی، شرکت در سمینار خارجی و تألیف و ترجمه کتاب ضعیف میباشد. مهمترین مشکلات پاسخ گویان در استفاده از فنآوری اطلاعاتی، کمبود امکانات فنآوریهای اطلاعاتی، سرعت کم بازیابی اطلاعات، قطع شبکه، نیاز به آموزش استفاده از فنآوریهای اطلاعاتی و محدود بودن زمان استفاده میباشد. یافتههای پژوهش همچنین نشان داد که درصد خیلی کمی از پاسخگویان (4/5 درصد) از فنآوریهای اطلاعاتی استفاده نمیکنند و با توجه به استفاده (6/94)درصد پاسخ گویان از فنآوریهای اطلاعاتی ضروری است که برنامه ریزان و سیاست گذاران امر به این مهم توجه نمایند.
جلیل بهارستان
چکیده
انسان در مسیر تکاملی خود، به طور کلی، از وحدت به کثرت رسیده و با حل تعارضهای هوای نفس و وجدان و فطرت خویش و نیز با حل تعارض بین ابعاد وجودی و ارزشهای مادی و معنویاش، مجدداً به وحدت و قرب الهی و کمال خواهد رسید. به همین دلیل، در عرصه مدیریت نیز با حل تعارض میان سبکهای مختلف ...
بیشتر
انسان در مسیر تکاملی خود، به طور کلی، از وحدت به کثرت رسیده و با حل تعارضهای هوای نفس و وجدان و فطرت خویش و نیز با حل تعارض بین ابعاد وجودی و ارزشهای مادی و معنویاش، مجدداً به وحدت و قرب الهی و کمال خواهد رسید. به همین دلیل، در عرصه مدیریت نیز با حل تعارض میان سبکهای مختلف مدیریت و به خصوص با هماهنگ نمودن اندیشههای "سازمان مداری" و "انسان مداری" میتوان اداره سازمان را در جهت نیل به هدفهای آن به گونهای منطقی و معقول هدایت نمود. این پژوهش بر مبنای نظرسنجی از مدیران مدارس متوسطه شهرستان یزد درباره شیوههای رویارویی آنان با تعارضات سازمانی با توجه به رویههای پنجگانه توماس در سال تحصیلی 81-80 صورت گرفته است. سبکهای مدیریت مورد بررسی در این پژوهش شامل: سبک اجباری و اعمال قدرت، سبک توافقی و نرمش، سبک اجتناب و احتراز، سبک مصالحه و سازش و سبک همکاری و تشریک مساعی میشود. در هر یک از این سبکها مشخص میشود که مدیران برای حل تعارضات سازمانی تا چه میزان نظرهای شخصی خود را اعمال میکنند و تا چه اندازه نظر دیگران را میپذیرند (توماس، 1977). حجم نمونه شامل 60 نفر مدیر (30 نفر مرد و 30 نفر زن) میشود که به صورت تصادفی از جامعه آماری به تعداد 102 نفر مدیر (53 نفر مرد و 49 نفر زن) انتخاب گردیدهاند. نوع این پژوهش میدانی و روش آن توصیفی است که از آزمون Z فیشر و ویرایش یازدهم نرمافزار آماری spss استفاده شده است. در این تحقیق از پرسشنامهای بر اساس نظریه توماس و با توجه به سؤالاتی که رحیم در سال 1983 در مورد سبکهای توماس تهیه کرده و با در نظر گرفتن پرسشنامهای که استیفن رابینز در سال 1990 به کار برده است، سی سؤال چند گزینهای مشابه مقیاس لیکرت تهیه و اجرا شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که رتبه بندی سبکهای مدیریت تعارض مدیران دبیرستانهای شهر یزد به ترتیب امتیاز عبارتند از: 1) سبک همکاری و تشریک مساعی (با 23 امتیاز)، 2) سبک مصالحه و سازش (با 22 امتیاز)، 3) سبک توافقی و نرمش (با 15 امتیاز)، 4) روش اجباری و اعمال قدرت (با 13 امتیاز) و 5) روش اجتناب و احتراز (با 12 امتیاز). در بخش پیشنهادهای این تحقیق، نتیجهگیری شده که: اولاً، مدیران باید اختلاف نظر و عدم توافق را در سازمان نشانه بحران و تخریب ندانند و سعی نمایند با تعدیل و هماهنگ نمودن، آن را در جهت نیل به هدفهای سازمان هدایت نمایند و ثانیاً، باید سبک همکاری و تشریک مساعی و به طور کلی مدیریت مشارکتی و با استفاده از روش حل مسأله و با همکاری و هماهنگی تمام افراد ذینفع تعارضات سازمانی را حل و فصل نمایند. و سرانجام به فرمایش مولا علی (علیه السلام) از اصل سعه صدر، حلم و بردباری و عدم شتابزدگی در تصمیمگیریها برای حل منطقی و عاقلانه تعارضات سازمانی استفاده نمایند.
فاطمه تابنده
چکیده
پژوهش حاضر، تحقیقی پیرامون اعمال رویکرد مدیریت کیفیت فراگیر، به عنوان یکی از مناسبترین رهیافتهای رهبری سازمانی توسط مدیران کتابخانههای دانشگاههای شیراز است. سیستم مدیریت کیفیت فراگیر، تمرکز جامع روی برآورده نمودن و پیشی گرفتن در تأمین انتظارات و نیازهای مراجعان میباشد که ...
بیشتر
پژوهش حاضر، تحقیقی پیرامون اعمال رویکرد مدیریت کیفیت فراگیر، به عنوان یکی از مناسبترین رهیافتهای رهبری سازمانی توسط مدیران کتابخانههای دانشگاههای شیراز است. سیستم مدیریت کیفیت فراگیر، تمرکز جامع روی برآورده نمودن و پیشی گرفتن در تأمین انتظارات و نیازهای مراجعان میباشد که عملاً کاهش هزینههای ناشی از کیفیت ضعیف را به وسیله ایجاد فرهنگ جدید سازمانی مطرح مینماید. این سیستم یک فلسفه نوین مدیریتی است که متخصصان اجرای آن را توسط تیم مدیریت ارشد پیشنهاد نمودهاند. در این سیستم، دیدگاههای استراتژیک آینده به منظور فعال نمودن سازمان با توجه به مشتری یا مراجعه کننده اعمال میگردد. لذا هدف اصلی این پژوهش "مقایسه وضعیت موجود و مطلوب کتابخانههای دانشگاههای شیراز در اعمال نقش مدیریت کیفیت فراگیر از دیدگاه مدیران و کارشناسان" است که به بررسی تفاوت نگرش این دو گروه در قالب اصول دمینگ و بررسی تفاوت نظر کل افراد نسبت به هر دو وضعیت با توجه به جنسیت و مدرک تحصیلی افراد میپردازد. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه مدیریت کیفیت فراگیر جمعآوری گردید. در این مطالعه کلیه 110 نفر کارشناس و مدیر کتابخانههای دانشگاه شیراز شرکت داده شدند که تعداد 67 کارشناس و 22 مدیر پرسشنامهها را عودت دادند. نتایج این تحقیق نشان دهنده این امر است که مدیران نگرش بالاتری نسبت به وضع موجود کتابخانهها داشته و تفاوت معنیداری بین نظر مدیران و کارشناسان مشاهده گردید. همچنین مدیران میانگین بالاتری نسبت به وضعیت مطلوب کتابخانهها به دست آوردند. از لحاظ جنسیت بین مدیران مرد و زن و کارشناسان مرد و زن تفاوت معنیداری مشاهده گردید. در ضمن، بین نگرش کارشناسان و مدیران دارای تحصیلات مختلف نسبت به وضع موجود کتابخانهها تفاوت معنیداری وجود نداشت اما از لحاظ سمت، تفاوت معنیدار مشاهده گردید. علل تفاوت نگرش دو گروه را میتوان ناشی از عدم اطلاع مدیران و کارشناسان از مدیریت کیفیت فراگیر و عدم شناخت نسبت به فلسفه مدیریت کیفیت دانست. همچنین، نبودن آموزشهای ضمن خدمت، عدم توجه به ارزشهای انسانی توسط برخی مدیران و وجود موانع بین واحدها میتواند از دلایل عمده دیگر تفاوت نگرش مدیران و کارشناسان باشد. عدم حمایت مدیریت عالی در از بین بردن موانع کارکنان، نبود مدیریت مشارکتی، عدم وجود اصلاحات هدفدار و برنامهریزی شده از طرف مدیران را میتوان از دلایل دیگر تفاوت بین مدیر و کارشناس تلقی نمود.
محمدجعفر پاکسرشت
چکیده
هدف این پژوهش بررسی وضعیت رویکردهای معمول تدریس و روشها و فنون آن در نظام دانشگاهی ایران است و از دو بخش تشکیل میشود. در بخش اول که تحلیلی است نخست برخی از تحولاتی که تصور میرود در عصر پسامدرن رسالت دانشگاهها را تحت تأثیر قرار دادهاند بررسی میشوند. سپس ضمن تحلیلی از مفهوم ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی وضعیت رویکردهای معمول تدریس و روشها و فنون آن در نظام دانشگاهی ایران است و از دو بخش تشکیل میشود. در بخش اول که تحلیلی است نخست برخی از تحولاتی که تصور میرود در عصر پسامدرن رسالت دانشگاهها را تحت تأثیر قرار دادهاند بررسی میشوند. سپس ضمن تحلیلی از مفهوم تدریس پارهای از رویکردها و الگوهای اساسی تدریس در دانشگاه معرفی میشوند. در بخش دوم یافتههای یک پژوهش میدانی که از طریق مشاهده مستقیم روش تدریس 51 نفر از اعضاء هیأت علمی چند دانشگاه در جنوب غرب کشور، عمدتاً شهید چمران اهواز، صورت گرفته ارایه میشود. اطلاعات این پژوهش با بهرهگیری از فنون روش کیفی کدگذاری و مقولهبندی شدهاند که به موجب آن دو دسته عملکردها و ویژگیهای تدریس به دست آمده است. یک دسته شامل ویژگیهای تخصصی تدریس و دسته دیگر مبین روابط انسانی- اجتماعی بین استاد و دانشجو است. یافتههای پژوهش همخوانی خوبی را با نتایج گزارش لومن (1991) و جکسون و همکاران (1999) نشان میدهد. در مجموع رویکرد اساسی تدریس اعضاء هیأت علمی مورد بررسی در این پژوهش موضوع مداری و معلم محوری است. اما درصدی از مدرسان از تکنیکهایی بهره میگیرند که زمینهساز فعالیت آموزشی دانشجویان و یادگیری عمیق آنان است.