مسعود صفایی مقدم؛ علیرضا رشیدی؛ محمدجعفر پاکسرشت
چکیده
تعیین جایگاه عقل و عقلانیت در نظامهای تربیتی یکی از کارهای اساسی در حوزه فلسفه تعلیم و تربیت است. در این نوشتار تلاش شده است تا بر مبنای آموزههای اسلامی موقعیت عقل را در یک نظام تربیتی اسلامی معلوم کنیم. برای این منظور توضیح داده شده که اولاً عقل به اعتبار منشاء و متعلقهای آن، وجوه متفاوتی دارد؛ و ثانیاً تعیین این وجوه برای تعیین ...
بیشتر
تعیین جایگاه عقل و عقلانیت در نظامهای تربیتی یکی از کارهای اساسی در حوزه فلسفه تعلیم و تربیت است. در این نوشتار تلاش شده است تا بر مبنای آموزههای اسلامی موقعیت عقل را در یک نظام تربیتی اسلامی معلوم کنیم. برای این منظور توضیح داده شده که اولاً عقل به اعتبار منشاء و متعلقهای آن، وجوه متفاوتی دارد؛ و ثانیاً تعیین این وجوه برای تعیین برای تعیین چیستی و جایگاه عقلانیت در ادبیات اسلامی اهمیت دارد. علاوه بر آن، گفته شده است که داشتن درک کافی از ماهیت عقل در گرو پاسخگویی به برخی از سؤالاتی است که نظریههای مختلف معمولاً به آنها توجه داشتهاند. برخی از سؤالات عبارتند از: امکانات و محدودیتهای عقل، ماهیت فردی و اجتماعی عقل، نسبت و ارتباط عقل با احساس و عاطفه از سویی، و عمل و به خصوص عمل اخلاقی از سوی دیگر، در پایان با تأکید بر برخی ویژگیهای اساسی عقل که حاصل پاسخ به سؤالات فوق است، به برخی از استلزامات تربیتی منبعث از آن دیدگاه درباره عقل، در قالب روش و برنامه، اشاره شده است.
یداله مهرعلیزاده؛ حسین سپاسی؛ مختار یوسفی
چکیده
پژوهش حاضر با این پیش فرض انجام گرفتهاست که خصوصیسازی نظام آموزشی، موجب جلب مشارکت و افزایش حمایت معلمان در تصمیمگیریها میشود. جامعه آماری این تحقیق از کلیه مدیران و دبیران دبیرستانهای نظری دولتی و غیرانتفاعی نواحی چهارگانه شهرستان اهواز اعم از پسرانه و دخترانه بوده و از این میان تعداد 320 نفر دبیر(160 نفر دبیر دبیرستانهای دولتی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با این پیش فرض انجام گرفتهاست که خصوصیسازی نظام آموزشی، موجب جلب مشارکت و افزایش حمایت معلمان در تصمیمگیریها میشود. جامعه آماری این تحقیق از کلیه مدیران و دبیران دبیرستانهای نظری دولتی و غیرانتفاعی نواحی چهارگانه شهرستان اهواز اعم از پسرانه و دخترانه بوده و از این میان تعداد 320 نفر دبیر(160 نفر دبیر دبیرستانهای دولتی و 160 نفر دبیر دبیرستانهای غیرانتفاعی) و تعداد 80 نفر مدیر (40 نفر از مدیران دبیرستانهای دولتی و 40 نفر مدیر از دبیرستانهای غیرانتفاعی) به روش نمونهگیری مرحلهای تصادفی به عنوان دو نمونه اصلی تحقیق انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته و از مصاحبه نیمه سازمان یافته استفاده شد. در تجزیه و تحلیل فرضیههای تحقیق از آزمون تحلیل واریانس دو راهه ANOVA و آزمون t و در سطح معنیداری 05/0 استفاده شد. با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت که مدیران دبیرستانهای خصوصی در جلب مشارکت دبیران موفق نبودهاند. این مسأله به عنوان یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار بر عملکرد مدارس غیرانتفاعی یعنی مشارکت دادن معلمان در تصمیمگیریها قابل تأمل است.
حسین سپاسی
چکیده
هدف عمده این پژوهش بررسی سطوح شناختی و شاخصهای روان سنجی سؤالات امتحان نهایی دروس عربی، حسابان و زیستشناسی در مناطق برخوردار، نیمه برخوردار و غیربرخوردار و کل استان خوزستان بود. تعداد 1000 برگ امتحانی از هر جامعه به طور تصادفی نمونههای پژوهش بود. نتایج نشان داد که ویژگیهای روان سنجی سؤالات امتحانات دروس در مقایسه ...
بیشتر
هدف عمده این پژوهش بررسی سطوح شناختی و شاخصهای روان سنجی سؤالات امتحان نهایی دروس عربی، حسابان و زیستشناسی در مناطق برخوردار، نیمه برخوردار و غیربرخوردار و کل استان خوزستان بود. تعداد 1000 برگ امتحانی از هر جامعه به طور تصادفی نمونههای پژوهش بود. نتایج نشان داد که ویژگیهای روان سنجی سؤالات امتحانات دروس در مقایسه با ملاکهای پیشنهادی قابل قبول بود. ضرایب تمیز اکثر سؤالات امتحانی دروس مذکور بین دو گروه از دانشآموزان قوی و ضعیف در سطح احتمال 05/0p < تفاوت گذاشتند. ضرایب پایایی نشان داد که امتحانات از دقت و ثبات کافی برخوردار بودند. اعتبار محتوایی امتحانات حاکی از آن بود که طراحان سؤالات توانسته بودند بین اهداف و محتوای دروس توازن مطلوبی برقرار کنند.
سید جلال هاشمی؛ غلامحسین عبادی
چکیده
پژوهش حاضر به شناسایی عوامل کاربست یافتههای پژوهشهای آموزشی در استان خوزستان میپردازد. به همین منظور 200 نفر از بین کارکنان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر و دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی آشنا با روشهای پژوهش در استان با استفاده از روش نمونهگیری چند مرحلهایی تصادفی به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. با رعایت شرایط انجام ...
بیشتر
پژوهش حاضر به شناسایی عوامل کاربست یافتههای پژوهشهای آموزشی در استان خوزستان میپردازد. به همین منظور 200 نفر از بین کارکنان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر و دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی آشنا با روشهای پژوهش در استان با استفاده از روش نمونهگیری چند مرحلهایی تصادفی به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. با رعایت شرایط انجام تحلیل عوامل، دو عامل از پرسشنامه محقق ساخته شامل عامل مدیریت و برنامهریزی پژوهش با 30 ماده و عامل تعامل تصمیمگیرندگان و پژوهشگران با 28 ماده شناسایی گردید؛ که 017/43 درصد از واریانس عوامل مؤثر بر کاربست یافتههای پژوهشی را تبیین میکنند. نتایج نشان میدهند که به منظور کاربست یافتههای پژوهشی باید توجهات کافی به مراحل پیش، حین و پس از اجرای پژوهش مبذول گردد و پیشاپیش چشماندازی از یافتههای پژوهش و کاربرد آنها برای مخاطبان و تصمیمگیران ترسیم گردد. در این پژوهش با توجه به عوامل استخراجی، مدل یا الگوی کاربست یافتههای پژوهشی ارائه و عناصر موجود در آن تبیین گردیده است. طراحی و پیشنهاد این الگو، یافته کاربردی مهمی ارزیابی میشود.
فریده عصاره؛ تقی گلچوبی
چکیده
این پژوهش به منظور بررسی وضعیت حال مطالعه آزاد دانشآموزان دورۀ متوسطه استان مازندران و شناسایی و معرفی عوامل ترغیب کننده و بازدارندۀ مطالعه آنان انجام شده است. هدف آن ارائه تصویری از وضعیت و میزان مطالعه آزاد دانشآموزان دورۀ متوسطه و بسط اطلاعات موجود در زمینههای عادت به کتابخوانی و مطالعه آزاد در آن جامعه بوده است. در این پژوهش ...
بیشتر
این پژوهش به منظور بررسی وضعیت حال مطالعه آزاد دانشآموزان دورۀ متوسطه استان مازندران و شناسایی و معرفی عوامل ترغیب کننده و بازدارندۀ مطالعه آنان انجام شده است. هدف آن ارائه تصویری از وضعیت و میزان مطالعه آزاد دانشآموزان دورۀ متوسطه و بسط اطلاعات موجود در زمینههای عادت به کتابخوانی و مطالعه آزاد در آن جامعه بوده است. در این پژوهش که از نوع پیمایشی– اکتشافی است، تعداد 382 نفر از دانشآموزان دوره متوسطه در استان مازندران به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج این پژوهش نشان داد، میانگین مطالعه آزاد دانشآموزان 5/48 دقیقه در شبانه روز میباشد. بین میزان مطالعه آزاد دانشآموزان دختر و دانشآموزان پسر تفاوت وجود دارد. تحلیل عاملی گویههای مربوط به عوامل مطالعه دانشآموزان نشان داد که تشویق والدین به مطالعه فرزندان، وجود کتابخانه در محل تحصیل و برگزاری مسابقات کتابخوانی از جمله مؤلفههای ترغیب کننندهای بودند که با بیشترین واریانس تبیین شده در افزایش میزان مطالعه آزاد دانشآموزان تأثیرگذار بودهاند. مؤلفههای بازدارنده مطالعه شامل، گرانی کتاب، مشکلات اقتصادی، نداشتن فرصت کافی برای مطالعه مهمترین و مؤثرترین موارد در کاهش میزان مطالعه میباشند.
غلامحسین رحیمیدوست؛ سید عباس رضوی
چکیده
در این مقاله از نظریة اشاعة نوآوریها به عنوان روشی جهت بررسی و بازبینی نوآوریهای آموزشی استفاده شده است. بر مبنای نظریة اشاعة نوآوریها یک نوآوری ابتدا توسط پیشگامان اقتباس میشود چنانچه نتایج کاربرد و یا استفاده از این نوآوری مثبت باشد مورد توجه دیگر افراد نیز قرار میگیرد. همچنانکه یک نوآوری افراد بیشتری را به خود جلب میکند شمار ...
بیشتر
در این مقاله از نظریة اشاعة نوآوریها به عنوان روشی جهت بررسی و بازبینی نوآوریهای آموزشی استفاده شده است. بر مبنای نظریة اشاعة نوآوریها یک نوآوری ابتدا توسط پیشگامان اقتباس میشود چنانچه نتایج کاربرد و یا استفاده از این نوآوری مثبت باشد مورد توجه دیگر افراد نیز قرار میگیرد. همچنانکه یک نوآوری افراد بیشتری را به خود جلب میکند شمار افراد باقی مانده که نوآوری را اقتباس نکردهاند کمتر میشود در نتیجه نرخ اقتباس کمتر میشود تا اینکه یک نوآوری جدید جای نوآوری قبلی را بگیرد. بررسی تاریخچة نوآوریهای آموزشی در چند دهة قبل بیانگر این است که نمودار اشاعة نوآوریهای معروفی همچون آموزش برنامهای و تلویزیون آموزشی شکلی همچون زنگوله داشتهاند. در واقع در طی یک چرخه در مرحلهای این نوآوریها در اوج اقتباس بودهاند ولی بعد از مدتی میزان اقتباس کمتر شده است. نگاهی به نوآوری جدید یادگیری الکترونیکی که چند سالی است ظهور کرده بیانگر پیروی از الگوهایی است که سالها پیش دیگر نوآوریها، آموزش برنامهای و تلویزیون آموزشی، تجربه کرده بودند. واقعیتی که امروزه در حال آشکار شدن است آن است که پروژههای یادگیری الکترونیکی علی رغم آنکه خیلی زود توجه زیادی را به خود جلب کردند در حال حاضر در حال افول میباشند.
خدیجه گشاس
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی روند انتشار کتاب بعد از انقلاب اسلامی (81-1358) در استان خوزستان و با استفاده از روش توصیفی انجام گرفته است. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه و مصاحبه به دست آمده است. فعالیت انتشاراتی ناشران متأثر از پدیده جنگ و مهاجرت، ناهماهنگی توأم با افت و رکود نشر، به خصوص در سالهای 60-58 و سالهای 60، 63، 67 و 72 را برای کتاب در بر ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی روند انتشار کتاب بعد از انقلاب اسلامی (81-1358) در استان خوزستان و با استفاده از روش توصیفی انجام گرفته است. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه و مصاحبه به دست آمده است. فعالیت انتشاراتی ناشران متأثر از پدیده جنگ و مهاجرت، ناهماهنگی توأم با افت و رکود نشر، به خصوص در سالهای 60-58 و سالهای 60، 63، 67 و 72 را برای کتاب در بر داشته است. یافتهها نشان میدهند که کتب تألیفی به ترتیب در بخش خصوصی و دولتی 477 و 157 عنوان، کتابهای ترجمه 132 و 93 عنوان، کتابهای چاپ اول 415 و 82 عنوان، کتابهای چاپ مجدد 81 و 25 عنوان، کتابهای غیرفارسی (عربی- انگلیسی) 24 و در بخش دولتی اعم از (عربی- لاتین- فرانسه) 14 عنوان، کتابهای تألیفی بر اساس محل نشر در بخش خصوصی 349 عنوان در اهواز و 10 عنوان در سوسنگرد منتشر شدهاند. تولید ناشران از این نظر در بخش دولتی، صد در صد در اهواز متمرکز بوده است. بیشترین موضوعات در زمینه ادبیات و در بخش دولتی کتابهای درسی و کمک درسی و علوم کاربردی میباشد. بیشترین ناشران در بخش خصوصی (8/53 درصد) در مقطع کارشناسی و در بخش دولتی (5/11 درصد) در مقطع کارشناسی ارشد فعالیت دارند. مشکلات عمده ناشران در بخش خصوصی 3/58 درصد مربوط به سهمیه کاغذ، فیلم و زینک و در بخش دولتی به طور یکسان نداشتن صحاف، سهمیه کاغذ، فیلم و زینک، مشکلات مادی، نبود مراکز سیستم صحیح توزیع، عدم آگاهی دست اندرکاران نشر و عدم موضوعات عامه پسند و بی مسئولیتی و بی فکری میباشد. نتیجه یافتهها نشان داد به دلیل تفاوت فاحش میان تعداد ناشران در هر دو بخش، امکان مقایسه جهت تفاوتی معنیدار میسر نبوده و نشر استان خوزستان دارای عملکردی ضعیف میباشد.