دوره 30 (1402)
دوره 29 (1401)
دوره 28 (1400)
دوره 27 (1399)
دوره 26 (1398)
دوره 25 (1397)
دوره 24 (1396)
دوره 23 (1395)
دوره 22 (1394)
دوره 21 (1393)
دوره 20 (1392)
دوره 19 (1391)
دوره 18 (1390)
دوره 17 (1389)
دوره 16 (1388)
دوره 15 (1387)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1378)
دوره 5 (1377)
دوره 4 (1376)
دوره 3 (1375)
دوره 2 (1374)
دوره 1 (1373)
روش شناسی تربیتی ائمه اطهار (ع)

محمدجعفر پاک سرشت؛ عباسعلی رستمی‌نسب؛ مسعود صفایی مقدم

دوره 14، شماره 3 ، آذر 1386، صفحه 1-26

https://doi.org/10.22055/edus.2007.15770

چکیده
  ائمه اطهار (ع) بر مبنای جهانبینی توحیدی و وحی الهی به ارائه روش‌های تربیتی پرداخته‌اند. آنچه مسلم است این است که بعد از شناخت مسائل تربیتی، مهمترین فعالت تربیتی شناخت روش‌های مناسب برای حل و فصل آن مسائل است. شناخت روش شناسی تربیتی ائمه اطهار (ع) و به کارگیری روش‌های مربوطه، می‌توانند کمک بزرگی در پی ریزی یک نظام تربیتی دین محور باشد. ...  بیشتر

فرصت‌های آموزشی و نابرابری‌های منطقه‌ای در مدارس مناطق مرزی و غیرمرزی استان خراسان رضوی

محمدرضا آهنچیان

دوره 14، شماره 3 ، آذر 1386، صفحه 27-44

https://doi.org/10.22055/edus.2007.15771

چکیده
  منطقه محل زیست، یکی از شاخص‌های اساسی برای طبقه‌بندی انواع نابرابر‌های آموزشی است. در این نوع نابرابری، بهره‌مندی فرد از  آموزش و پرورش به دلیل ویژگی‌های محل زندگی‌اش محدود می‌شود. چون کنترل این ویژگی ها، به وسیله افراد امکان پذیر نیست، حق آنها برای دریافت آموزش برابر، تحت‌الشعاع تهدیدها و فرصت‌های بیرونی قرار می‌گیرد. شواهد ...  بیشتر

بررسی عوامل مؤثر بر مشارکت والدین دانش‌آموزان در امور مدرسه‌ای دانش‌آموزان مقطع متوسطه استان آذربایجان شرقی

بهجت یزدخواستی؛ محمد عباس‌زاده

دوره 14، شماره 3 ، آذر 1386، صفحه 45-62

https://doi.org/10.22055/edus.2007.15772

چکیده
  مدرسه یکی از نهادهای مهم آموزشی و تربیتی است که نیازمند مشارکت فعال اولیای دانش‌آموزان می‌باشد. به همین خاطر، تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر مشارکت اولیای دانش‌آموزان در فرایندهای آموزشی و پرورشی فرزندانشان در مقطع متوسطه استان آذربایجان شرقی (سال تحصیلی 1385-1384)، با تعداد جامعه‌ی آماری 204344 و نمونه‌ی انتخابی600 نفر، به شیوه‌ی ...  بیشتر

بررسی تأثیر برنامه درسی تجربه شده بر رضایت دانشجویان ورودی مهندسی و علوم پایه دانشگاه شیراز- پیشنهاد مدل توضیحی برنامه درسی

مهدی محمدی

دوره 14، شماره 3 ، آذر 1386، صفحه 63-96

https://doi.org/10.22055/edus.2007.15773

چکیده
  در سالیان اخیر تلاش‌های فراوانی برای تعیین عوامل مؤثر بر رضایت دانشجویان صورت گرفته است. یکی از مهمترین این عوامل، برنامه درسی تجربه شده توسط دانشجو می‌باشد. این تحقیق در تلاش بود تا نقش برنامه درسی تجربه شده را در رضایت دانشجویان مهندسی و علوم پایه را به منظور پیشنهاد مدل بهینه برنامه درسی بررسی نماید. بدین منظور 388 نفر از دانشجویان ...  بیشتر

مقایسه عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان معلمان حق‌التدریس پاره وقت، سرباز معلم و رسمی در دروس ریاضی و علوم پایة پنجم ابتدایی شهرستان اهواز

غلامحسین عبادی؛ حسین الهام پور

دوره 14، شماره 3 ، آذر 1386، صفحه 97-116

https://doi.org/10.22055/edus.2007.15796

چکیده
  هدف از این پژوهش بررسی و مقایسه عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان معلمان حق‌التدریس پاره وقت، سرباز معلم و رسمی در دروس ریاضی و علوم پایة پنجم ابتدایی شهرستان اهواز بوده است. به همین منظور پس از تهیه و ساخت آزمون‌های پیشرفت تحصیلی برای دروس ریاضی و علوم به شیوه نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ایی، 480 دانش‌آموز شهری و روستایی که معلمان آنان ...  بیشتر

اضطراب استفاده از منابع کتابخانه‌ای و منابع الکترونیک در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و رابطه آن برخی عوامل جمعیت شناسی

شهناز خدیوی

دوره 14، شماره 3 ، آذر 1386، صفحه 117-134

https://doi.org/10.22055/edus.2007.15799

چکیده
  اضطراب کتابخانه‌ای یکی از موانع پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دانشگاههای مختلف دنیا شناخته شده و در این زمینه پژوهش‌های متعددی صورت گرفته است. مقاله حاضر، نتیجه پژوهشی در همین زمینه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌باشد که بر روی نمونه‌ای شامل 280 نفر دانشجوی دختر و پسر انجام گرفته است. این افراد از دانشکده‌های هفت گانه دانشگاه علوم ...  بیشتر

بررسی آزمون‌پذیری نظریه روانکاوی فروید از دیدگاه پوپر

محمدحسین گنجی

دوره 14، شماره 3 ، آذر 1386، صفحه 135-150

https://doi.org/10.22055/edus.2007.15800

چکیده
  روانکاوی که روشی برای درمان بیماری‌های روانی است، مبتنی بر نظریه‌ای دربارة شخصیت و انگیزة کنش‌های آدمی است. در مکاتب روانکاوی فروید و آدلر، برای تحلیل شخصیت عمدتاً به یک «عامل» تکیه می‌شود و همة رفتارهای آدمی مستقیم یا غیرمستقیم به آن عامل واحد ارجاع می‌شود. این نظریه‌های روانکاوی برای توجیه خود به توفیق عملی و موارد مؤید ...  بیشتر

همایش ملی فناوری آموزشی در عصر اطلاعات و ارتباطات

عبدالمهدی معرف‌زاده

دوره 14، شماره 3 ، آذر 1386، صفحه 151-158

https://doi.org/10.22055/edus.2007.15801

چکیده
  دانشگاه شهید چمران اهواز در روزهای بهاری 22 و 23 فروردین ماه سال جاری (1387) شاهد برگزرای همایشی ملی تحت عنوان فناوری آموزشی در عصر اطلاعات و ارتباطات بود. این همایش که با همکاری گسترده گروه‌های آموزشی علوم تربیتی و کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، حاصل کوشش‌های چند ماهه اعضاء ...  بیشتر