میثم غلام پور؛ محسن آیتی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر تکوین هویتحرفهای یک معلم انجام گرفته است. روش پژوهش حاضر روایتپژوهی تجارب معلم(پژوهشگر) با رویکرد خود زیستنگارانه میباشد. با توجه به روش پژوهش جامعه و نمونه پژوهش را داستانهای زندگی راوی(پژوهشگر) تشکیل میدهد. ابزار گردآوری دادهها در این تحقیق روایتهای محقق از دوران زندگی، تحصیل ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر تکوین هویتحرفهای یک معلم انجام گرفته است. روش پژوهش حاضر روایتپژوهی تجارب معلم(پژوهشگر) با رویکرد خود زیستنگارانه میباشد. با توجه به روش پژوهش جامعه و نمونه پژوهش را داستانهای زندگی راوی(پژوهشگر) تشکیل میدهد. ابزار گردآوری دادهها در این تحقیق روایتهای محقق از دوران زندگی، تحصیل و اشتغال به کار بوده که بر اساس اصول روایتپژوهی کلاندینین و کانلی (2000) مبتنی بر تمرکز روایت بر سه عنصر زمان، مکان و تعاملات، داستان زندگی بازداستان سرایی شده است. جهت بررسی روایی و پایایی یافتهها از دو روش مثلث سازی و داوری گروهی استفاده شده است. بررسی سیر روایتها نشان داد که تکوین هویت حرفهای معلم از مراحل؛ سلبی فردی، زیگزاکی، سلبی اجتماعی و ایجابی تبعیت میکند. همچنین عوامل مؤثر بر تکوین هویت حرفهای معلم در چهار بُعد؛ فردی و خانوادگی(مشتمل بر مؤلفههای تحصیلی، شخصیّتی، وقایع زندگی، فضای خانواده، باورها و تعاملات)، عوامل مرتبط با دوران تحصیل(مشتمل بر مؤلفههای تعاملات، بُعدرفتاری، زمینهای، برنامهدرسی رسمی و برنامهدرسی پنهان)، عوامل مرتبط با دوران اشتغال به کار(مؤلفههای رفتاری – مدیریتی، زمینهای، نظارتی و آموزشی) و بُعد اجتماعی- سیاسی(مشتمل بر مؤلفههای اجتماعی و سیاسی) سازمان یافت. نتایج نشان داد که هویت حرفهای معلم یک امر پویاست و در طول زمان تغییر کرده و عوامل زیادی بر آن مؤثر می-باشد.
محمد حسین گنجی
چکیده
تعلیم وتربیت ارتباط وثیقی با تصورما از«علم» دارد ودانشی که دیدگاه ما رادربارۀ علم تنقیح می کند«فلسفه علم» است. مکاتب فلسفه علم را ازدیدی کلان می توان به دودستۀ عمدۀ استقراگراونااستقراگراتقسیم کرد.فایرابند که متعلق به نحلۀ نااستقراگرادرفلسفۀعلم است وتولیدعلم رامحصول خلاقیت شخصی می داند،برخلاف عقلانیت انتقادی پوپرارزیابی ...
بیشتر
تعلیم وتربیت ارتباط وثیقی با تصورما از«علم» دارد ودانشی که دیدگاه ما رادربارۀ علم تنقیح می کند«فلسفه علم» است. مکاتب فلسفه علم را ازدیدی کلان می توان به دودستۀ عمدۀ استقراگراونااستقراگراتقسیم کرد.فایرابند که متعلق به نحلۀ نااستقراگرادرفلسفۀعلم است وتولیدعلم رامحصول خلاقیت شخصی می داند،برخلاف عقلانیت انتقادی پوپرارزیابی نظریه هارانیزتابع روش های منطقی ـ تجربی نمی داندو«روش معین»برای علم راانکارمی کند. فایرابندجامعه ای آرمانی را دنبال می کند که درآن افراد،نه باتلقین وتکراروتبلیغ نظریه ها،بلکه با آزادی مطلق ازروش،وباتفکری نقادانه واستدلالی،مدعایی راقبول یا رد می کنند.وی نظام آموزشی موجودکه «علم»رابه عنوان یگانه راه وصول به حقیقت ودستیابی به سعادت،آموزش وتبلیغ وتلقین می کند،سخت موردانتقاد قرار می دهدومعتقداست علم حق حیات را از سنت های دیگر سلب کرده است.هدف پژوهش حاضربررسی پیشنهادهای اودربارۀ تعلیم وتربیت ونقدوتحلیل آنهااست.روش پژوهش تحلیلی-فلسفی است ونشان می دهدکه سخنان فایرابند گرچه به لحاظ منطقی خالی ازقوت نیست،امااوهیچ مکانیسمی برای عملیاتی شدن آن ایده هاارایه نکرده است. نتیجه پژوهش آنست که تازمانی که روش هایی عملی برای آن ایده هاارایه شود-اگراساساچنین چیزی عملی باشد-مهم ترین عامل درتحقق ایده آموزش نقادانه،وبطور کلی تربیت«انسان رشید»که فایرابند به تبعیت ازمیل دنبال می کند،دانش،خلقیات وشخصیت معلمان / اساتید است ونقش اساتید آموزش عالی دراین زمینه بسیارمهم تر از معلمان در آموزش پیش دانشگاهی است.آرمان های فایرابند از جنس فضایل اخلاقی اند وفضایل اخلاقی ،در کنار تکیه بر علم،از جنس عمل اند و«مصاحبت» با استادی صاحب فضیلت در این میان شاید مهم ترین نقش را درپیدایش آن به عهده داشته باشد. کلید واژه: فایرابند، تعلیم وتربیت، علم، آنارشیسم معرفتی
سارا ابراهیمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی تأثیر همهگیری کووید-19 برابتلای معلمان به اختلال اضطراب فراگیر است که بااستفاده ازروش توصیفی ازنوع همبستگی انجام شد.جامعه پژوهش شامل کلیه معلمان مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه کشوربود که 407 نفرازآنهابااستفاده ازروش نمونهگیری گلوله برفی مجازی بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند.شرکتکنندگان دراین پژوهش ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، شناسایی تأثیر همهگیری کووید-19 برابتلای معلمان به اختلال اضطراب فراگیر است که بااستفاده ازروش توصیفی ازنوع همبستگی انجام شد.جامعه پژوهش شامل کلیه معلمان مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه کشوربود که 407 نفرازآنهابااستفاده ازروش نمونهگیری گلوله برفی مجازی بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند.شرکتکنندگان دراین پژوهش به پرسشنامه ویژگیهای جمعیتشناختی ومنتخب ومقیاس اختلال اضطراب فراگیربه صورت برخط پاسخ دادند. بهمنظوراجرای پژوهش،نشانی اینترنتی پرسشنامه ومقیاس برای نمونههای اولیه ارسال شدوآنها نیزبرای معلمان دیگرارسال کردندواین زنجیره تاآخرین نمونه ادامه یافت.تحلیل داده-های پژوهش ازطریق تحلیل تک متغیره(آزمونهای ناپارامتری) وتحلیل رگرسیون چندگانه بااستفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22 انجام شد.یافتههای پژوهش نشان دادهمهگیری کووید-19 با تغییراتی که دروضعیت سلامتی وشرایط اجتماعی وفریندتعلیم و تربیت ایجادمیکند، تجربه اضطراب فراگیررادرمیان معلمان افزایش میدهد،بهطوری که 6/9 درصداز معلمان اضطراب فراگیررا درشرایط شیوع بیماری تجربه کردند.با این حال،آشنایی باتهیه محتوای الکترونیکی و آگاهی به آینده برنامه درسی ازعوامل محافظ معلمان دربرابر اضطراب ناشی از شیوع بیماری بودند.علاوه بر این، ابتلای خانواده به کووید-19 وپیگیری اخبار منفی بهعنوان عوامل خطر برای افزایش تجربه اضطراب محسوب میشدند.دیگرعوامل اضطرابزای مرتبط با کووید-19 نظیر سن بهطور مثبت بااضطراب رابطه داشت ودوره تدریس، بیماریهای زمینهای معلمان و خانوادههایشان، آشنایی باشاد، آشنایی باروش تدریس در فضای مجازی و استفاده ازحمایتهای اجتماعی و روانشناختی به طورمنفی باتجربه علائم اضطراب معلمان درطی این بیماری همهگیر مرتبط بودند.این نتایج، اهمیت توجه به وضعیت سلامت روانی معلمان و تدبیر و کاربست راهکارهایی برای تقلیل عوامل اضطرابزا را در طی شیوع بیماریهای همهگیر توسط نظام آموزش وپرورش مورد تأکید قرار می دهد.
ابوالفضل فرید؛ توحید اشرف زاده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف فراتحلیل رابطه خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی انجام شده است. روش مورد استفاده در این پژوهش فراتحلیل میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل مطالعات در دسترس بود که در بین سالهای 1381 تا 1398 منتشر شده بود. به منظور جمعآوری اطلاعات از چک لیست مشخصات طرحهای پژوهشی مصرآبادی (1389) استفاده شد. پس از بررسی ملاکهای ورود و خروج، 146 اندازه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف فراتحلیل رابطه خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی انجام شده است. روش مورد استفاده در این پژوهش فراتحلیل میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل مطالعات در دسترس بود که در بین سالهای 1381 تا 1398 منتشر شده بود. به منظور جمعآوری اطلاعات از چک لیست مشخصات طرحهای پژوهشی مصرآبادی (1389) استفاده شد. پس از بررسی ملاکهای ورود و خروج، 146 اندازه اثر از 130 مطالعه دارای شرایط فراتحلیل به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل حساسیت، نمودار قیفی، مدلهای ثابت و تصادفی و تحلیل ناهمگنی با استفاده از CMA استفاده شد. تحلیل اطلاعات حاصل از پژوهشها نشان داد که میانگین اندازه اثر کلی پژوهشهای مورد بررسی برای مدل اثرات ثابت 384/0 و برای مدل اثرات تصادفی 390/0 است. با توجه به ناهمگونی اندازههای اثر، جنس و نوع نمونه مورد استفاده در پژوهش-ها به عنوان متغیرهای تعدیل کننده بررسی شدند. نتایج نشان داد که اندازه اثر رابطه خودکارآمدی با عملکرد تحصیلی در پژوهشهایی که از آزمودنی دختر برای پژوهش استفاده شده، نسبت به سایر پژوهشها بیشتر است. همچنین اندازه اثر رابطه این دو متغیر در پژوهشهایی که از دانشجویان به عنوان نمونه استفاده شده، نسبت به سایر پژوهشها بیشتر است. نتایج نشان دادند که از میان انواع خودکارآمدی، خودکارآمدی ریاضی بیشترین ارتباط را با عملکرد تحصیلی یادگیرندگان دارد. بر پایه اندازه اثرهای به دست آمده میتوان دریافت که خودکارآمدی بر عملکرد تحصیلی تأثیر میگذارد.
مهدی قربانخانی؛ کیوان صالحی؛ علی مقدم زاده
چکیده
تحریف نتایج ارزشیابی از مخربترین آسیبهایی است که پویایی و نشاط هر نظامی را با چالشهای جدی همراه میسازد. هدف اصلی این پژوهش ساخت پرسشنامه ارزشیابی کاذب برای مدارس ابتدایی است. بدین منظور مبتنی بر روش پژوهش آمیخته اکتشافی دو مطالعه به انجام رسید که در مطالعه اول از طریق نمونهگیری هدفمند از نوع ملاکی، 30 نفر و در مطالعه دوم، ...
بیشتر
تحریف نتایج ارزشیابی از مخربترین آسیبهایی است که پویایی و نشاط هر نظامی را با چالشهای جدی همراه میسازد. هدف اصلی این پژوهش ساخت پرسشنامه ارزشیابی کاذب برای مدارس ابتدایی است. بدین منظور مبتنی بر روش پژوهش آمیخته اکتشافی دو مطالعه به انجام رسید که در مطالعه اول از طریق نمونهگیری هدفمند از نوع ملاکی، 30 نفر و در مطالعه دوم، از میان معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران تعداد 714 نفر از طریق نمونهگیری خوشهای سهمرحلهای انتخاب شدند. دادههای کیفی با استفاده از راهبرد هفت مرحلهای کُلایزی به شناسایی 4 عامل اصلی منجر گردید. در مطالعه دوم، به تدوین ابزار بر مبنای یافته های مطالعه اول و بررسی ویژگی های آن با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی پرداخته شد؛ همچنین از مدل پاسخ مدرج سیم جیما برای بررسی ویژگی گویه ها، گزینه ها و برازندگی داده ها استفاده شد. در نهایت، پس از اعمال اصلاحات و حذف موارد نامناسب ابزار تدوینشده، نهایی گردید.
محمد رضا سرمدی؛ آزاده زارع؛ معصومه صمدی؛ مهران فرج اللهی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف واکاوی مبانی نقادی ایلیچ از آموزش مدرسهای و بررسی ماهیت و ابعاد شبکههای یادگیری به عنوان یک نظام آموزشی نوین انجام شده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش پژوهش اسنادی-تحلیلی به توصیف و تحلیل شبکههای یادگیری مطرح شده از سوی ایوان ایلیچ و عناصر و ابعاد آنها پرداخته است. نتایج پژوهش نشان داد که شبکههای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف واکاوی مبانی نقادی ایلیچ از آموزش مدرسهای و بررسی ماهیت و ابعاد شبکههای یادگیری به عنوان یک نظام آموزشی نوین انجام شده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش پژوهش اسنادی-تحلیلی به توصیف و تحلیل شبکههای یادگیری مطرح شده از سوی ایوان ایلیچ و عناصر و ابعاد آنها پرداخته است. نتایج پژوهش نشان داد که شبکههای یادگیری به دلیل تأکید بر فردگرایی؛ انتقال مسئولیت یادگیری از آموزشگاه و معلم به یادگیرنده؛ ساماندهی براساس نیازهای یادگیرندگان؛ بهرهگیری از تخصص طیف گستردهای از افراد به عنوان یاددهنده؛ تکیه بر دانش تخصصی و کاربردی به جای دانش نظری و آموزشگاهی؛ امکان یادگیری همیشه، برای همه، توسط همه و در همه جا؛ استفاده از منابع متنوع یادگیری به جای محتوای محدود آموزشگاهی؛ گستردگی و تنوع اشکال تعامل میان یادگیرنده، یاددهنده، محتوای آموزشی و رسانه؛ فراهم آوردن بستر بهرهگیری از ظرفیتهای برخط و مجازی برای ارائه خدمات آموزشی و تبدیل جامعه به جامعه یادگیرنده در سایه انتقال آموزش و یادگیری از چهاردیواری مدرسه به بطن جامعه، میتواند پاسخگوی نیازهای آموزشی جامعه امروز باشد.
امیر مثنوی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ پرویز شریفی درآمدی؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی؛ علی دلاور
چکیده
استفاده از فن آوری در آموزش برای کمک به افراد دارای اختلال طیف اوتیسم در سالهای اخیر با رشد چشمگیری همراه بوده است. این پژوهش با هدف ساخت مقیاس درجهبندی نگارهای توصیفی برای سنجش مولفههای انتقال یادگیری افراد دارای اختلال طیف اوتیسم در طراحی محیطهای یادگیری چندرسانهای انجام شد. روش این پژوهش رویکرد آمیخته (کیفی-کمی-کیفی) بوده ...
بیشتر
استفاده از فن آوری در آموزش برای کمک به افراد دارای اختلال طیف اوتیسم در سالهای اخیر با رشد چشمگیری همراه بوده است. این پژوهش با هدف ساخت مقیاس درجهبندی نگارهای توصیفی برای سنجش مولفههای انتقال یادگیری افراد دارای اختلال طیف اوتیسم در طراحی محیطهای یادگیری چندرسانهای انجام شد. روش این پژوهش رویکرد آمیخته (کیفی-کمی-کیفی) بوده است. پژوهش با مطالعه منابع معتبر و مرتبط برای یافتن مولفههای موثر در بهبود انتقال یادگیری آغاز و با استخراج مولفهها و راهبردهای مناسب ادامه یافت. برای 12 مؤلفه استخراج شده 86 گویه یا راهبرد طراحی و در اختیار 27 نفر از متخصصان رشته تکنولوژی آموزشی در سطح دکتری و دانشجوی دکتری قرار گرفت. به منظور تحلیل پاسخها از شاخص روایی محتوا) (CVI استفاده گردید. شاخص I-CVI گویههای ابزار به استثنای 5 گویه که در سطح 0.78 ارزیابی شدند، برای سایر گویهها امتیازی بالاتر از 0.79 را در بر داشت، همچنین مقدار محاسبه شده برای شاخص S-CVI برابر 0.89 بود که مقدار مطلوبی ارزیابی میشود. با تکیه بر این نتایج، مقیاس درجهبندی تولید شده در این پژوهش ابزار مناسبی برای سنجش مطلوبیت مؤلفههای موثر در افزایش انتقال یادگیری با استفاده از محیطهای چندرسانهای آموزشی بوده و پژوهشگران استفاده از آن را در مراحل طراحی و یا ارزشیابی محیط های یادگیری چندرسانهای برای افراد دارای اختلال طیف اوتیسم توصیه میکنند.
کویستان محمدیان؛ جمال سلیمی؛ نعمت الله عزیزی؛ شیرکوه محمدی
چکیده
مقدمه : فساد بهطور عام و فساد آکادمیک به طور خاص، همواره در بردارنده آثار و پیآمدهای نگران کنندهای هم برای سازمان مربوطه و هم برای جامعه دارد و ساختارها و نهادهای عدیدهای از آثار و پی آمدهای آن متضرر میشوند. به گونهای که نه تنها فساد، باعث کاهش کیفیت، برابری و دسترسی در آموزش عالی میشود بلکه بازدههای اقتصادی جامع و ظرفیتهای ...
بیشتر
مقدمه : فساد بهطور عام و فساد آکادمیک به طور خاص، همواره در بردارنده آثار و پیآمدهای نگران کنندهای هم برای سازمان مربوطه و هم برای جامعه دارد و ساختارها و نهادهای عدیدهای از آثار و پی آمدهای آن متضرر میشوند. به گونهای که نه تنها فساد، باعث کاهش کیفیت، برابری و دسترسی در آموزش عالی میشود بلکه بازدههای اقتصادی جامع و ظرفیتهای فرهنگی آن را نیز کاهش میدهد. هدف : با توجه به نقش و عملکرد درست مهم دانشگاه ها در جامعه، هدف این پژوهش این است تا با رویکردی تفسیرگرایانه ریشه های ساختاری وقوع فساد اکادمیک در نظام آموزش عالی ایران از دیدگاه صاحب نظران و اساتید واکاوی کند روش: رویکرد پژوهشی بکار برده شده در این پژوهش کیفی می باشد و از روش روش نظریه داده بنیاد مبنی بر طرح نوظهور برای انجام عملیات پژوهش استفاده شد. داده های این پژوهش با استفاده از روش مصاحبه باز جمع آوری شد. روش نمونه گیری بکار رفته در این پژوهش از نوع روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی می باشد و با استفاده از شاخص اشباع نظری تعداد 15 نفر از اساتید و صاحب نظران به عنوان جامعه مورد پژوهش مورد مصاحبه قرار گرفتند. نگرش و دیدگاه آنها نسبت به چگونگی وقع فساد اکادمیک در آموزش عالی ایران مورد بررسی قرار گرفت. یافته های اصلی این پژوهش شامل ریشه های ساختاری همچون ریشه های اقتصادی، مدیریتی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بود. با استفاده از یافته های پژوهش، مدلی تحت عنوان مدل عوامل ساختاری وقوع فساد اکادمیک ارائه گردید.
رحمت اله مرزوقی؛ فاطمه کریمی؛ مهدی محمدی؛ مریم شفیعی سروستانی؛ سوسن جباری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تعلق پارادایمی اساتید رشته مطالعات برنامه درسی انجام شده است. این پژوهش به روش توصیفی – پیمایشی انجام گردید و جامعه آماری آن شامل کلیه اعضای هیات علمی رشته مطالعات برنامه درسی دانشگاههای دولتی کشور میباشند. پس از تعیین روایی و محاسبه پایایی ابزار، جهتگیری اعضای هیات علمی رشته مطالعات برنامه درسی نسبت ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تعلق پارادایمی اساتید رشته مطالعات برنامه درسی انجام شده است. این پژوهش به روش توصیفی – پیمایشی انجام گردید و جامعه آماری آن شامل کلیه اعضای هیات علمی رشته مطالعات برنامه درسی دانشگاههای دولتی کشور میباشند. پس از تعیین روایی و محاسبه پایایی ابزار، جهتگیری اعضای هیات علمی رشته مطالعات برنامه درسی نسبت به پیش فرضهای ششگانه پارادایمی درباره هستی، انسان، معرفت ، روش تحقیقاتی، تعلیم و تربیت و برنامه درسی در هر کدام از پارادایمهای پنجگانه انتقادی، تفسیری، پست مدرن، پوزیتویستی و اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل نتایج با استفاده از آزمونهای استنباطی فریدمن نشان داد که در پیش فرضهای انسان شناختی، معرفت شناختی، تربیت شناختی، روششناختی، مدل برنامه درسی و ارزشیابی، پارادایم اسلامی بالاترین رتبه میانگین، و در پیش فرضهای هستی شناختی و محتوا پارادایم انتقادی بالاترین رتبه میانگین، و در ابعاد هدف و راهبردهای تدریس پارادایم تفسیری بالاترین رتبه میانگین را در بین عناصر مربوط به جهت گیری پارادایمی اعضای هیات علمی رشته مطالعات برنامه درسی به خود اختصاص دادند. همچنین نتایج وتحلیل واریانس اندازهگیری های مکرر نشان داد که اگر چه تفاوت معنی داری بین رویکرد اعضای هیات علمی در پارادایم های پنج گانه وجود دارد، اما اعضای هیات علمی رشته مطالعات برنامه درسی دارای پارادایم غالبی نبودند.
ملیحه چرخاب؛ محمد حسین پور؛ ماریا نصیری
چکیده
وجود اخلاق باعث رشــد، تعالی و بالندگی در آموزشوپرورش و بهتبع آن کل کشور میشود. پژوهش حاضر با هدف، ارائه الگوی توسعه اخلاق حرفهای مدیران ستادی اداره کل آموزشوپرورش خوزستان با رویکرد آیندهپژوهی و بهرهگیری از مدل سه شاخگی است. روش تحقیق از نوع ترکیبیِ اکتشافی (ابتدا کیفی و سپس کمی) میباشد. در تحقیق کیفی، روش مطالعه کتابخانهای، ...
بیشتر
وجود اخلاق باعث رشــد، تعالی و بالندگی در آموزشوپرورش و بهتبع آن کل کشور میشود. پژوهش حاضر با هدف، ارائه الگوی توسعه اخلاق حرفهای مدیران ستادی اداره کل آموزشوپرورش خوزستان با رویکرد آیندهپژوهی و بهرهگیری از مدل سه شاخگی است. روش تحقیق از نوع ترکیبیِ اکتشافی (ابتدا کیفی و سپس کمی) میباشد. در تحقیق کیفی، روش مطالعه کتابخانهای، روش مصاحبه با 10 نفر خبره آموزش و پرورش و دانشگاهی انتخاب و نیز روش دلفی اجرا شده است. دادههای حاصل از ادبیات تحقیق و مصاحبه با روش کدگذاری و دادههای حاصل از اجرای راندهای دوگانه پنل دلفی با روش آزمون آماری توافقسنجی کندال، فن دیمتل و مدل سازی ساختاری تفسیری تحلیل شده است. در تحقیق کمی روش پیمایش و با هدف آزمون مدل تحقیق اجرا شده است. از 200 نفر جامعه آماری تعداد 119 نفر نمونه با روش هدفمند در الگوی معادلات ساختاری انتخاب شده است. دادهها با روش تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر الگوی معادلات ساختاری تحلیل شده است. نتیجه تحقیق ضمن تشریح چگونگی و نحوه توسعه اخلاق حرفهای مدیران، مهمترین عوامل و مؤلفههای زمینه-ساز الگوی آیندهپژوهی توسعه اخلاق حرفهای مدیران را که شامل شامل 15 عامل و 52 مؤلفهی زمینهای، ساختاری، محتوایی است.
مصطفی باقریان فر؛ احمدرضا نصراصفهانی؛ محمدرضا آهنچیان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخص های محتوای مطلوب برای دروس رشته های علوم انسانی دانشگاه ها و میزان توجه به آن ها انجام شد. در پژوهش حاضر، از طرح ترکیبی و از نوع اکتشافی متوالی استفاده شد. در بخش کیفی با 20 نفر از متخصصان و اعضای هیئتعلمی دانشگاه های کشور که در حوزه محتوای دروس اهل نظر هستند، مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. ابزار جمعآوری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخص های محتوای مطلوب برای دروس رشته های علوم انسانی دانشگاه ها و میزان توجه به آن ها انجام شد. در پژوهش حاضر، از طرح ترکیبی و از نوع اکتشافی متوالی استفاده شد. در بخش کیفی با 20 نفر از متخصصان و اعضای هیئتعلمی دانشگاه های کشور که در حوزه محتوای دروس اهل نظر هستند، مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. ابزار جمعآوری داده های پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته (12 سوالی) استخراج شده از بخش کیفی، بوده است. جامعه آماری بخش کمی دانشجویان کارشناسی دانشگاه ها بودند که به روش خوشه ای چندمرحله ای، تعداد 360 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. تمامی پرسشنامه ها دریافت شده و مبنای تحلیل های کمی قرار گرفتند. در بخش کمی، از روش توصیفی – پیمایشی بهره گرفته شده است. برای تعیین روایی سؤالهای مصاحبه و پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی و برای برآورد پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تحلیل داده های پژوهش در بخش کیفی از روش مقوله بندی باز و در بخش کمی از آمار توصیفی و استنباطی بهره گرفته شد. یافته های پژوهش حاکی از آن بود که دوازده شاخص از منظر مصاحبهشوندگان مهمترین شاخص های محتوا یاددهی و یادگیری مطلوب بودند. یافته های کمی نشان داد میانگین عمل به شاخص های محتوای یادگیری برای دروس رشته های علوم انسانی دانشگاه ها نامطلوب بوده و نیاز به توجه بیشتری دارد.
زهرا طباطبایی جبلی؛ علی دلاور؛ نورعلی فرخی؛ محمد عسگری
چکیده
فرایند کنونی ارزشیابی ارتقاء و ترفیع اعضای هیأت علمی با ادبیات آموزشعالی وتجربههای دانشگاههای برترجهان همسویی ندارد. لذا این پژوهش با هدف تدوین و اعتباریابی فرایند ارزشیابی ارتقاء و ترفیع اعضای علمی انجام شد. ابتدا با استفاده از مطالعه تطبیقی، فرایند ارزشیابی در دانشگاههای برترجهان وایران مقایسه شد. براساس یافتههای ...
بیشتر
فرایند کنونی ارزشیابی ارتقاء و ترفیع اعضای هیأت علمی با ادبیات آموزشعالی وتجربههای دانشگاههای برترجهان همسویی ندارد. لذا این پژوهش با هدف تدوین و اعتباریابی فرایند ارزشیابی ارتقاء و ترفیع اعضای علمی انجام شد. ابتدا با استفاده از مطالعه تطبیقی، فرایند ارزشیابی در دانشگاههای برترجهان وایران مقایسه شد. براساس یافتههای مطالعهتطبیقی و ادبیات پژوهش مدل اولیه تدوینشد. در بخش پیمایشی براساس یافتههای مطالعه تطبیقی پرسشنامه محقق ساخته تدوین شد. روایی محتوای پرسشنامه از طریق متخصصان و پایایی آن با روش بازآزمایی بررسی و تأییدشد. جامعه آماری بخش مطالعه تطبیقی اسناد و مدارک فرایند ارزشیابی دانشگاههای برترجهان بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند وجامعه آماری بخش پیمایشی پژوهش اعضایعلمی دانشکدههای علومانسانی و اجتماعی بودند که با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. نتیجه مطالعه تطبیفی نشانداد که در اکثر دانشگاههای برتر مورد مطالعه چند نکته برجسته است1) نقشاساسی نهادهای درون دانشگاهی در ارزشیابی اعضای علمی2) انتخاب بهترین منبع ارزشیابی و تأکید بر ارزشیابی عمیق3) اهمیت شفافیت و پاسخگویی در ارزشیابی. نتایج بخش کمی پژوهش نشانداد که ازدیدگاه اعضایعلمی اقداماتیمانند ارزشیابیعمیقپژوهش، بررسی دقت و عدالت در ارزشیابی بهوسیله کمیته دانشگاه، فرصت فرجامخواهی بعد ازارزشیابی بهوسیله هریک ازکمیتهها بیشترین ضرورت را بهویژه در ارزشیابی ارتقاء دارند. برای فرایند ارزشیابی ارتقاء فعلی پیشنهاد میشود1)تخصصیتر کردن مراحل ارزشیابی کیفیت با اقداماتی مانند افزایش نقش گروههای علمی در فرایند و تعیین ملاکهای ارزشیابی2) شفافسازی درمورد مرجع نظارتکننده برکمیتههای ارزشیابی3)افزایششفافیت و پاسخگویی ارزشیابی با اضافهکردن اقداماتی مانند ارائه گزارش تفضیلی از چگونگی ارزشیابی و دلایل رد و قبول متقاضی به کمیتههای ارزشیابی بالاتر و متقاضی.